Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Seramik Dental İmplantlar
Advertisements

BİYOGAZ HAZIRLAYANLAR : HAKAN DEMİRTAŞ
BÖLÜM 5 . KÜTLE BERNOULLI ENERJI DENKLEMİ
HAZIRLAYANLAR AYHAN ÇINLAR YUNUS BAYIR
Yeniliği Benimseyen Kategorilerinin Bütüncül ve Analitik Düşünme Açısından Farklılıkları: Akıllı Telefonlar için Bir İnceleme Prof. Dr. Bahtışen KAVAK,
Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu Ankara Üniversitesi
Newton’un Hareket Yasaları
19. VE 20. YÜZYILDA BİLİM.
Enerji Kaynakları-Bölüm 7
AKIŞKANLAR DİNAMİĞİ BÖLÜM 8 . BORULARDA AKIŞ.
İŞGÜCÜ PİYASASININ ANALİZİ
BRÜLÖR GAZ KONTROL HATTI (GAS TRAİN)
SES DONANIMLARI Ayşegül UFUK Saide TOSYALI
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Hayvansal Üretimde Kullanımı
MUHASEBE YÖNETMELİĞİ KONFERANSI
Bu sitenin konusu kıyamete kadar hiç bitmeyecek
DUYUŞ VE DUYUŞSAL EĞİTİMİN TANIMI
ÇOCUKLARDA BRONŞİOLİT VE PNÖMONİ
Alien hand syndrome following corpus callosum infarction: A case report and review of the literature Department of Neurology and Radiology, Yantai Yuhuangding.
Parallel Dağılmış İşlemci (Parallel Distributed Processing)
TANJANT Q_MATRİS Aleyna ŞEN M. Hamza OYNAK DANIŞMAN : Gökhan KUZUOĞLU.
ADRESLEME YÖNTEMLERİ.
Diksiyon Ödevi Konu:Doğru ve etkili konuşmada
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM (EÇÖE)
ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ KARATAŞ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
BAĞIMLILIK SÜRECİ Prof Dr Süheyla Ünal.
FACEBOOK KULLANIM DÜZEYİNİN TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU, DEPRESYON VE SOSYODEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER İLE İLİŞKİSİ  Psk. Asra Babayiğit.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?
PSİKO-SEKSÜEL (RUHSAL) PSİKO-SOSYAL
Sinir Dokusu Biyokimyası
Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim.
Bölüm 9 OPERASYONEL MÜKEMMELİYETİ VE MÜŞTERİ YAKINLAŞMASINI BAŞARMA: KURUMSAL UYGULAMALAR VIDEO ÖRNEK OLAYLARI Örnek Olay 1: Sinosteel ERP Uygulamalarıyla.
ERGENLİKTE MADDE KULLANIMI
MOL HESAPLARINDA KULLANILACAK BAZI KAVRAMLAR:
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK. GAZLAR Yrd. Doç. Dr. Ahmet Emin ÖZTÜRK.
Engellerin farkında mıyız?
CEZA MUHAKEMESİ HUKUKU
DİSİPLİN HUKUKU.
İZMİR.
ACİL YARDIM ve AFET YÖNETİMİ ÖĞRENCİLERİNİN KARAR VERME DÜZEYLERİ
Yazar:ZEYNEP CEREN YEŞİLYURT Danışman: YRD. DOÇ. DR
TEMEL MAKROEKONOMİ SORUNLARI VE POLİTİKA ARAÇLARI
IMPLEMENTATION OF SOME STOCK CONTROL METHODS USED IN BUSINESS LOGISTICS ON DISASTER LOGISTICS: T.R. THE PRIME MINISTRY DISASTER AND EMERGENCY MANAGEMENT.
Mikrodalga Sistemleri EEM 448
Örnekler Programlama Dillerine Giriş
Modülasyon Neden Gereklidir?
A416 Astronomide Sayısal Çözümleme - II
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri 1.
4.BÖLÜM ÇAĞDAŞ BÜYÜME MODELLERİ
Ayçiçeği Neden Stratejik Ürün Olmalı?
Aydınlanma Işığın doğası ile ilgili bilgilerin tarihsel süreç içindeki değişimini farkeder. a. Dalga ve tanecik teorisinden bahsedilir,
Final Öncesi.
Sayısal Haberleşme.
ULUSLARARASI FİNANS.
Elektrik Enerjisi Üretimi, Dağılımı ve Depolanması
İÇ ORGANLARIN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
DENK KUVVET SİSTEMLERİ
Dil Materyalleri ve Çalışmaları Doç. Dr. Müdriye YILDIZ BIÇAKÇI
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Anlamsal Web, Anlamsal Web Dilleri ve Araçları
Hazırlayan; Görkem Baygın Yabancı Dil / M Şubesi 21 Maddede İngiliz Dili Edebiyatı Okumak Ne Demektir?
FURKAN EĞİTİM VAKFI TEFSİR USULÜNE GİRİŞ
BİN AYDAN DAHA HAYIRLI GECE KADİR GECESİ
Tarımsal nüfus ve tarımda istihdam
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ 3. BASINÇ VE AKIŞKAN STATİĞİ
Emir ÖZTÜRK T.Ü. F.B.E. Bilg. Müh. A.B.D. Y.L. Semineri
Toplam Çıktı - Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. Toplam Gelir - Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Sunum transkripti:

Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR GÖRME ENGELLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİTKİ VE HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME ÜNİTESİNE YÖNELİK İHTİYAÇLARI Şeyda GÜL, Fatih YAZICI, Mustafa SÖZBİLİR Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Erzurum (Bu çalışma 114K725 nolu TUBITAK projesi ile desteklenmektedir) http://efe.atauni.edu.tr GİRİŞ ve AMAÇ Fen bilimleri eğitimi, içinde bulunduğumuz bilgi çağında bilimin farkında olan bir bilgi toplumu oluşturmak ve çağın gerektirdiği bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahip bireyler yetiştirmek amacını taşımaktadır [1]. Bununla beraber eğitimde eşitlik ilkesi gereği, gören öğrenciler ile görme yetersizliği olan öğrencilere uygulanan öğretim programları arasında herhangi bir farklılık bulunmamaktadır. Ancak öğretim programlarındaki bu durum eğer gerekli uyarlamaklar yapılmazsa özel eğitime gereksinim duyan görme yetersizliğine sahip bireylerin öğrenmelerini güçleştirmektedir. Zira görme duyusunun kısmen ya da tamamen yitirilmesi nedeniyle görme duyusundan yoksun kalan öğrenciler herhangi bir engeli bulunmayan akranlarına göre oldukça dezavantajlı konumdadırlar. Bu durum özellikle görme duyusunun ön planda olduğu fen derslerinde daha da belirgindir. Diğer fen alanlarında olduğu gibi biyoloji dersleri soyut konular içermesi nedeniyle öğrenciler tarafından anlaşılmasında en çok güçlük çekilen derslerin başında gelmektedir [2]. Bununla beraber, fen bilimleri dersinde ele alınan öğrenme alanlarından biri olan “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesinde yer alan konular, diğer birçok biyoloji konusu gibi kavramlar açısından oldukça zengin bir potansiyele sahiptir. Ancak Türkiye’de söz konusu ünitenin etkili öğretimine yönelik eğitim alanında yapılan çalışmaların sınırlı sayıda olduğu, yapılan az sayıdaki çalışmada ise öğrencilerin bu konuda öğrenme güçlüğü çektikleri vurgulanmaktadır [3]. Normal gören öğrenciler kadar görme engelli öğrencilerde de bu konuda görülebilen kavramsal eksiklikler, bu çalışmalarda önerilen çeşitli öğretim yöntem, teknik, strateji ve tasarımlarla giderilebilir. Bunun gerçekleştirilebilmesinde ise görme engelli bireylerin öncelikle bireysel farklılıkları dikkate alınarak eğitimsel ihtiyaçlarının belirlenmesi önem arz etmektedir. Buradan hareketle bu çalışma, görme engelli öğrencilerin 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesindeki öğrenme ihtiyaçlarının tespit edilmesi amacıyla yürütülmüştür. YÖNTEM Bu çalışma betimsel durum çalışması ile desenlenmiştir. Çalışmanın örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Erzurum il merkezinde yer alan bir görme engelliler okulunun 6. sınıfında öğrenim gören toplam 6 öğrenci (3 kız, 3 erkek) ile bu öğrencilerle fen bilimleri dersini yürüten öğretmen oluşturmaktadır. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI VE ANALİZ TEKNİKLERİ Çalışmanın verileri video kamera kaydı ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Fen Bilimleri Ders Gözlem Formu kullanılarak gerçekleştirilen sınıf içi gözlemler, öğrenciler ve öğretmenle yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Veriler Nvivo 10 programı kullanılarak analiz edilmiştir. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI VE ANALİZ TEKNİKLERİ BULGULAR, TARTIŞMA ve ÖNERİLER Çalışmada elde edilen bulgulara göre, öğretmen ve öğrenciler bu konuda en büyük eksikliğin materyal alanında olduğunu ileri sürmektedirler. Konuya uygun materyal bulmakta zorlanan öğretmenler hâlihazırda var olan materyallerin ise görme engellilerin ihtiyaçlarına cevap verir nitelikte olmadığını ifade etmektedirler. Öğretmen konu ile ilgili kavramları ve şekilleri genellikle tahta üzerine yazıp çizmektedir. Ancak tahtada bulunan yazılar ve çizimler öğrenciler tarafından genellikle zor okunmaktadır. Ayrıca konu sonunda öğretmen tarafından önemli görülen yerler not aldırılırken öğrenciler görme engellerinden dolayı neyi nereye yazıp çizeceklerini bilememekte, okuma ve yazma becerileri oldukça yavaş olduğundan dolayı not alma işleminin çok zaman almasına yol açmaktadırlar. Bu anlamda örneğin sperm ve yumurta hücresi, döllenme olayı, başkalaşım süreci, omurgalı hayvanların iç/dış döllenme, iç/dış gelişme, yavru bakımı özelliklerine göre sınıflandırılması gibi kısımların cümleler halinde değil, tablo ve şemalar halinde özetlenmesinin daha yararlı olacağı, konuyla ilgili yazı ve şekillerin tahtaya yazılması yerine ders öncesinde kâğıt üzerine az görenler için renkli ve büyük puntolu, hiç göremeyenler için Braille yazı ve kabartma çizimlerle hazırlanmasının yararlı olacağı düşünülmektedir. Derslerde yapılan gözlemler esnasında ilgili materyal üzerinde inceleme yapanlar dışında diğer öğrenciler dersle pek ilgilenmemekte ve bu durum disiplin problemleri yaratmaktadır. Bu nedenle konu ile ilgili tasarlanacak materyallerin imkânlar ölçüsünde birden fazla olmasına dikkat edilmeli ya da bu tür öğrencileri derse çekecek ve üzerinde uğraşıp çalışabilmesini sağlayacak farklı materyaller ve ek etkinlikler tasarlanmasının yararlı olacağı düşünülmektedir. Yapılan gözlem ve görüşmelerde bir öğrencinin çiçek modelini incelerken renklerini algılamakta zorlandığı için çanak yaprak ile taç yaprağı çok iyi ayırt edemediği anlaşılmıştır (Resim 1). Bu durumda çanak yaprak ile taç yaprak daha canlı renklerle boyanabilir ya da farklı dokularla kaplanarak dokunsal zıtlıklar yaratılabilir. Ders ağırlıklı olarak öğretmen merkezli bir şekilde sözel anlatımlarla işlenmekte, ara sıra soru-cevap tekniği de kullanılmaktadır. Ardından da işlenen konuyla ilgili önemli görülen kısımlar öğretmen tarafından öğrencilere not aldırılmaktadır. Öğrenciler kavramları gerçek manada öğrenmekten ziyade ezberlemeye çalışmakta, bu da söz konusu kavramların kısa sürede unutulmasına ya da ne anlama geldiğini bilmeden tekrarlanmasına neden olmaktadır. Örneğin öğrenci döllenme çeşitlerini (iç döllenme, dış döllenme) ya da üreme çeşitlerini (eşeyli ve eşeysiz üreme) isim olarak bilmesine rağmen bu kavramların ne anlama geldiğini bilememektedir ya da üreme ve döllenme kavramlarını birbirinin yerine kullanabilmektedir. Yapılan sınıf içi gözlemler esnasında tahtaya çizilen şekillerde bazı hatalar tespit edilmiştir. Örneğin sperm hücresinin gövde ve kuyruk kısımları öğrenciler tarafından çok iyi ayırt edilemediğinden yanlış anlaşılmalara zemin hazırlayabilecektir (Resim 2). Çalışma kapsamında öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşmeler ve sınıf içi gözlemler neticesinde ilgili üniteye ilişkin öğrencilerin birçok yanlış öğrenme ve kavram yanılgılarına sahip olduğu görülmektedir. Öğrencilerin ‘‘Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme’’ ünitesinde yer alan kavramları öğrenme durumları aşağıda sunulmuştur (Tablo 1). Tablo 1. Öğrencilerin bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde yer alan kavramları öğrenme durumları Resim 1. Çiçek Modelini İnceleyen Bir Öğrenci Resim 2. Tahtaya Çizilen Yumurta ve Sperm Hücresine Ait Şekiller Tablo 1. incelendiğinde, ilgili üniteye ilişkin öğrencilerin birçok yanlış öğrenme ve kavram yanılgılarına sahip olduğu ve söz konusu üniteye ait kazanımlarda yer alan tüm kavramları tam olarak öğrenemediği yönünde bulgular elde edilmiştir. Çalışmanın sonunda ise öğrencilerin “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesindeki tespit edilen öğrenme ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur. KAYNAKLAR [1] M. Sözbilir, Ş. Gül, B. Okçu, F. Yazıcı, A. Kızılaslan, S. L. Zorluoğlu, G. Atila. Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218-241, 2015. [2] Ş. Gül, E. Özay Köse, M. Konu. Genetik ünitesinin öğretiminde kavram karikatürü kullanımının biyoloji öğretmeni adayları üzerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 1-22, 2014. [3] Haras, Ö. (2009). “Üreme” Ünitesinin 5E Modeline Göre Öğretiminin Öğrencilerin Kavramsal Anlama Ve Tutumları Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.