BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ders:Türkçe Konu: BAĞLAÇLAR
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Fakir Baykurt 1929’da Burdur’un Yeşiloca ilçesi Akçaköy’de doğdu. Az topraklı köylü bir ailenin çocuğu. 1948’de Gönen Köy Enstitüsü’nü bitirdi, 5 yıl köy.
Bağlaşıklık(Dil bilgisi bağıntısı): Dil ögelerinin dil bilgisi kurallarına uyularak yan yana getirilmesi, demektir. Bu sabah istasyon o karşıla Bu sabah.
Babam Beni Hiç Sevmedi... Balıkesir'de Asma Ağacı Ve Anılarım.. Kısa Öykü.
1 SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ TÜRKÇE / Sözcükte Anlam Özellikleri.
1.Yüklem: Cümlede yapılan işi, oluşu ya da eylemi bildiren kelimeye yüklem denir. Yüklem cümlenin temel öğelerinden biridir. Genellikle cümlenin sonunda.
CÜMLE ÖGELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi veya olayı anlatan sözcük ya da sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Cümlede görevli.
2-A SINIFI BİLGİ YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ Yarışmada; Hayat Bilgisi 5 soru Türkçe 6 soru Matematik 5 soru ve Genel kültür 4 soru olmak üzere Toplam 20 soru.
Varlıkların Özelliklerini Belirten Kelimeler (Sıfat – Ön Ad)
YAZIM KURALLARI.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde genel anlamlı bir sözcük kullanılmıştır? A) Kamyonu buradan çekiniz. B) Otobüs öneki durakta bozulmuş. C) Araba insan yaşamını.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
SÖZCÜKTE ANLAM.
CÜMLEDE YAPI.
1 ZAMİRLER Dil, kısa, öz anlatımı sever. Konuşurken, yazarken gereksiz, sevimsiz tekrarlardan kaçınmak için, daha önce anılan bir ismin yerine, onu karşılayacak.
BAĞLAÇ. BAĞLAÇ  Eş görevli sözcükleri, söz öbeklerini, cümleleri birbirine bağlayan ya da çeşitli anlam ilgileri kuran sözcük veya söz öbekleridir. Başlıca.
Teknolojiden Yararlanmak İçin…. Keloğlan’ın düşünde, Kaf Dağı’nın ötesinde, korkunç devler ülkesinde gezinmeyen biri mi var? Saklambaç, köşe kapmaca,
TANIMI: TANIMI: Görevdeş sözcükleri,söz öbeklerini veya cümleleri birbirine bağlayan sözcüklere bağlaç denir. Genel olarak söylenirse ya görevdeş öğeleri.
BİLGİ YARIŞMASI 5. SINIF Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Hazırlayan: Mustafa AKKAŞ 5-A Sınıf Öğretmeni Başarılar dilerim.
KÖK  Kök bitkinin toprağın altında kalan kısmıdır.Aynı zamanda bitkinin toprağa bağlanmasını ve toprakta ki su ve mineralleri alarak bitkinin yaşamasını.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
TAMLAMALAR.
 Cümlede, eylemin nesne alabilip alamamasına ya da öznenin, eylemde bildirilen işle ilgili olarak gösterdiği özelliğe eylem çatısı denir. Dolayısıyla,
FFFFiil, kök veya gövdelerinden türeyen fiile benzeyen ama artık fiil olmayan, kip ve şahıs eki almayan kelimelerdir.  Çok u uu uyumak baş ağrısı.
Bedenim ve Ben (Bedenim Değerlidir)
Sözsüz İletişimin Özellikleri
SIFAT ( ÖN AD) ÖRNEKLER: * Beyaz tahta * Görgülü kişi
İSİM TAMLAMALARI  Tanımlı kavram haritası  Cevaplı test soruları (17 soru)
1. Aşağıdakilerin hangisinde yanıt cümlesi, dönüşlülük zamiridir? A) Hangilerinin durumu iyi? Bazılarının. B) Kimin saçları daha uzun? Bunun. C) Kaçının.
ZAMIRLER(ADILLAR). ZAMİR (ADILLAR) İsimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Bütün zamirler sıfatlardan farklı olarak isim çekim eki alabilir.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER).
BAĞLAÇLAR.
Durmuş Alparslan Apaydın
Metinlerin Sınıflandırması
TAHTA ÇANAK Haz. İlknur Eryiğit DEM 2011.
تماس با ما موسیقی متن های ترکی تمرین های بیشتر خلاصه درس ها سرفصل ها
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Tanımı Özellikleri Konuyla İlgili Sorular
Slaytı kendi akışında ve sesli izleyiniz.
FİİLLERDE ÇATI.
BİLGİSAYAR 1 AD: MÜRŞİDE SOYAD: EREN BÖLÜM: TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İ.Ö)
Yazım kuralları konusunun önemli bölümlerinden birisi de –de ve –ki eklerinin yazımıdır. Bu belgede konu ayrıntılı olarak işlenmiştir. ADI: AYDIN SOYADI:
SORU ZARFLARI: eylem ve eylemsilere gelerek onları soru yoluyla belirtirler. Ne zaman döneceksin? - bu kıyafetimi nasıl buluyorsun? - ne kadar uğraştınız?
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Bugün neler öğreneceğiz?
ZAMİRLER “Sen ve ben ve deniz Bizi anlamayan bir nesle aşina değiliz”
ZAMİRLER (ADILLAR).
Kırınım, Girişim ve Müzik
EMPATİK İLETİŞİM 1.
2-B İnternet Anketi Sibel Payaslı.
Sözcük Türleri İsimler(Adlar)
KİPER’İN DOĞUM GÜNÜ.
KELİME TÜRLERİ FİİLLER.
“Hayatın Ortağı Olmak…”
Öğr. Gör. Asuman Reyhan KURT
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
ZAMİRLER(ADILLAR) 6.SINIF.
CİHANGİR ÇAĞLAR ZAMİRLER
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
Hazırlayan: Eray POLAT Numara:
HZ. MUHAMMED VE AİLE HAYATI
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ EĞİTİMİ
ПРИЛОЗИ.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Annesini Arayan Kardan Adam
Sunum transkripti:

BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR

Bağlaçlar Tek başına anlamı olmayan, anlamca birbiriyle ilgili cümleleri veya cümlede görevdeş sözcük ve söz öbeklerini bağlamaya yarayan kelimelere bağlaç denir.

Bağlaçlar cümleden çıkarılınca anlam bozulmaz, ama daralabilir Bağlaçlar cümleden çıkarılınca anlam bozulmaz, ama daralabilir. Bağlaçlar (ile hariç) önceki ve sonraki kelimeden ayrı yazılır. Bitişik yazılanlar bağlaç değil, ektir. Eve gittim, fakat onu bulamadım.    (bağlaç) Konuşmak üzere ayağa kalktı.         (edat) Sözlüden yine zayıf almış.                (zarf) Ben de seninle geleceğim.               (bağlaç) Evde rahat çalışamadı.                    (çekim eki) Sözde Ermeni soy kırımı                  (yapım eki) Sen ki hep çalışmamı isterdin...        (bağlaç) Seninki de lâf işte...                         (çekim eki) Evdeki hesap                                   (yapım eki)

BAĞLAÇ ÇEŞİTLERİ

‘Ve’ Bağlacı Cümleleri, anlam ve görev bakımından benzer veya aynı olan kelimeleri, sözleri ve öğeleri birbirine bağlar. Duygu ve düşünce bir olmalıdır. Özneleri bağlamıştır. Köyünü, yaşlı dedesini ve ninesini özlemişti. Nesneleri bağlamıştır. Şiir ve roman okuma alışkanlığı edinin. Nesneleri bağlamıştır. Bana baktı ve güldü. Cümleleri bağlamıştır. Anlatılanları dinliyor ve çocuğa hak veriyordu. Cümleleri bağlamıştır. Binlerce yerli ve yabancı turist geldi. Sıfatları bağlamıştır.

‘İle’ Bağlacı ‘Ve’ ile görevleri aynı olmasına rağmen her zaman birbirinin yerine kullanılamazlar. ‘İle’nin kullanım alanı daha dardır. ‘İle’ cümleleri birbirine bağlamaz; sadece aynı görevdeki kelimeleri bağlar. Duygu ile düşünce bir olmalıdır. Yaşlı dedesi ile ninesini özlemişti. Edebiyatımızda en çok eser verilen türler şiir ile romandır.

ÖNEMLİ: Edat olarak kullanılan ve zarf yapan ‘İle’den farklıdır ÖNEMLİ: Edat olarak kullanılan ve zarf yapan ‘İle’den farklıdır. Mehmet ile Ali sinemaya gittiler. (bağlaç) Mehmet, Ali'yle sinemaya gitti. (edat) Mehmet heyecanla yerinden kalktı. (edat)

‘Ya da, Veya, Yahut Bağlaçları ’ Aynı değerde olup da birinin tercih edilmesi gereken iki seçenek arasında kullanılırlar. Biriniz gideceksiniz: Sen ya da kardeşin. Bisiklet veya motosiklet alacağım. Sen, ben veya başkası... Sen olmasan yahut seni görmesem dayanamam.

‘Ya…..ya Bağlacı’ İki seçenek sunulduğunda kullanılır. Bunlar birbirinin zıttı olabilir, biri yapılmadığında diğerinin yapılması gerekebilir. Ya beni de götür ya sen de gitme. Ya gel ya gelme. Ya bu deveyi güdeceksin, ya bu diyardan gideceksin

‘Hem…..hem Bağlacı’ Her ikisi de geçerli olan iki durumu anlatır. Hem çalışmıyor hem yakınıyorsun. Hem kitap okuyor hem müzik dinliyor. Hem kızıyor hem seviyordu.

‘Ne…..ne Bağlacı’ Aynı görevdeki kelimeleri, kelime gruplarını ve öğeleri birbirine bağlar. Ne şiş yansın ne kebap. Özneleri bağlamıştır. Gönül ne kahve ister ne kahvehane. Nesneleri bağlamıştır. Ne İzmir'e gitmiş ve Bursa'ya. Dolaylı tümleçleri bağlamıştır.

Cümleleri de birbirine bağlar: Üç yıldır ne bir telefon açtı, ne de bir mektup yazdı. Onu ne gördüm ne de tanıdım. Ne aradı ne sordu. Ne kızı verir, ne de dünürü küstürür. Ne doğan güne hükmüm geçer, Ne halden anlayan bulunur.

Cümleleri yapı bakımından olumlu oldukları hâlde- olumsuz yapar Cümleleri yapı bakımından olumlu oldukları hâlde- olumsuz yapar. Yüklem olumlu durumdadır. Ne kendi rahatsız oldu ne de halkı huzursuz etti. (kendisi rahatsız olmadı, halkı da huzursuz etmedi) Yüklem olumsuz çekimlenirse anlatım bozukluğu meydana gelir. Ne çay ne kahve içmedi.---> "Ne çay içti ne kahve" olmalıydı.

‘De....de, Gerek...gerek, Olsun.....olsun, Kâh......kâh, Ha......ha Bağlaçları’ Öğeleri ya da cümleleri birbirine bağlarlar. Annesini de babasına da özlemişti.           Nesneleri bağlamış. Tatil boyunca dinlenmiş de gezmiş de.        Yüklemleri bağlamış. İzmir'e de Aydın'a da uğrayacağız.       Dolaylı tümleçleri bağlamış. Fizikten de anlamam kimyadan da. Gerek sen gerek o, güzel çalıştınız. Gerek baba gerek anne tarafından bir akrabalıkları yok. Ali olsun, Ahmet olsun, ikisi de çalışkan ve zekidirler. Kâh yıkılıyor, kâh kalkıyor, ama yılmıyor. Ha Ali ha Veli, ne fark eder?

‘Ama, Fakat, Lâkin, Yalnız, Ancak, Ne var ki, Ne yazık ki Bağlaçları’ ‘ama, fakat, lâkin, yalnız, ancak, ne var ki, ne yazık ki’ bağlaçları, aralarında zıtlık bulunan iki ayrı ifadeyi, cümleyi birbirine bağlar. Çok tembeldi, ama başarılı oldu. Yemek az, ama doyurucu. Yerinde ve zamanında konuşmaya dikkat ediyorum, ama bazen yanlış anlaşılıyorum. Hızlı yürüdü, ancak yetişemedi. Bu işe başlıyorum, ancak bugün bitiremem. Hava nemliydi, fakat yağmur yağmıyordu. Altmış yaşında, kır saçlı; fakat dinç bir adam bağırdı. Bunları götür, yalnız diğerlerini getirmeyi unutma.

‘ne yazık ki’ bağlacı çok kötü ve acı sonları bildirir ‘ne yazık ki’ bağlacı çok kötü ve acı sonları bildirir. İnsanlara hep vefa gösterdi; ne yazık ki kendisi onlardan vefa görmedi. ‘ne var ki’ bağlacı çaresizlik ifade eder. En yüce duyguların tohumları ekildi; ne var ki dünya, insanları kendisine benzetmişti. ‘ama, fakat, lâkin, yalnız, ancak’ neden, şart, uyarma bildirir Arkadaşının kalbini kırdı, ama çok pişman oldu. Bizimle gelmene izin veririz, ama yolda fazla soru sormayacaksın. Sadece ‘ama’ bağlacı pekiştirme anlamı katar. Güzel, ama çok güzel eserler bırakmış atalarımız. Yine sadece ‘ama’ cümle sonunda, dikkat çekmek için kullanılır. Bak kızarım ama! Böyle söylersen darılırım ama!

‘Oysa, Oysaki, Hâlbuki Bağlaçları’ Aralarında zıtlık, aykırılık bulunan iki cümleyi ‘tersine olarak’ anlamıyla birbirine bağlar. Onu özledim, oysa gideli çok olmadı. Gelemeyeceğini söyledi, hâlbuki vakti vardı. ÖNEMLİ: Bu bağlaçlar anlam bakımından zıt olmayan cümleler arasında kullanılırsa anlatım bozukluğuna yol açar. Her zaman birinciydi, oysa çok çalışırdı. (anlatım bozuk)

‘Çünkü Bağlacı’ "Şundan dolayı, şu sebeple" anlamlarına gelir.Neden bildirir. Eve gittim, çünkü babam çağırmıştı. Otobüse yetişemedik; çünkü evden geç çıkmıştık.

‘Mademki, Zira, Yoksa Bağlaçları’ Madem gelecektin, haber verseydin. Zira ‘çünkü’ anlamında kullanılır. Zira yumuşak huylu atın çiftesi pektir. Ver diyorum, yoksa yersin dayağı.

‘Ki Bağlacı’ Anlam bakımından birbiriyle ilgili cümleleri birbirine bağlar. Bir şey biliyor ki konuşuyor. (neden-sonuç) Baktım ki gitmiş. (şaşkınlık) Ancak ne yazık ki böyle olmadı. Birinden alıntı yapılacağı zaman kullanılır. Atatürk diyor ki: ... (açıklama)

Özneyle veya tümleçlerle ilgili açıklama yapılacağı zaman kullanılır Özneyle veya tümleçlerle ilgili açıklama yapılacağı zaman kullanılır. Bazen ‘ki’ ile başlayan bu açıklama iki kısa çizgi arasında verilir. Ben ki hep sizin için çalıştım. (pekiştirme) Siz ki beni tanırsınız, neden böyle düşünüyorsunuz? O yerden -ki herkes kaçar- sen de kaç. ‘Ki’ kullanılan bazı cümlelerin ‘ki’ den sonraki kısmı söylenmez. Sınavı kazanabilir miyim ki... (kuşku) Bu adama güvenilmez ki! (yakınma) Acaba çocuğa kızarlar mı ki? (endişe) Tekrar edilen kelimeler arasında kullanılır. Adam belâ ki ne belâ... Abartma anlamı katar. Bugün öyle yorgunum ki... Bu bağlaç birkaç örnekte kalıplaşarak bitişik yazılmaktadır. Belki, çünkü (ünlü uyumuna girmiş), hâlbuki, mademki, meğerki, oysaki, sanki.

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "ne - ne" bağlacı nesneleri birbirine bağlamaktadır? A) Yaşıtlarına göre boyu ne uzun, ne kısa. B) Ne şapkasını aldı, ne şemsiyesini. C) Bu olaydan ne kendinin, ne kardeşinin ha­beri vardı. D) Ne evden dışarı çıkıyor, ne bir kitap okuyor. E) Ne arkadaşlarına soruyor, ne başkasına. (1989-ÖSS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, de (da) bağlacı nesneleri birbirine bağlamaktadır? A) O konuyu ben de arkadaşım da biliyoruz. B) Şiiri de, matematiği de çok severdi. C) Salı günü de çarşamba günü de uğradım, yerinde yoktu. D) Onu o günden sonra görmedim de arama­dım da. E) Bu işi eskiden de sevmiyordum bugün de sevmiyorum. (1991-ÖSS)

"ile" sözcüğü aşağıdakilerin hangisinde bağlaç olarak kullanılmamıştır "ile" sözcüğü aşağıdakilerin hangisinde bağlaç olarak kullanılmamıştır? A) Doğduğu kentle yaşadığı kent arasında, yıllarca gidip geldi. B) Bir romanıyla bir öyküsü filme alındı. C) Elindeki uzun saplı fırçayla tavanı boyadı. D) Kitaplarıyla defterlerini aynı çantaya yerleş­tirdi. E) Şapkasıyla kahverengi paltosu uyum için­deydi. (1998-ÖSS)

Aşağıdakilerin hangisinde "ve" sözcüğü nesneleri bağlama göreviyle kullanılmıştır? A) Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak B) Gözlerin, dişlerin ve ak pak gerdanınla Ne güzel komşumuzdun sen Fahriye Abla C) Su sesi ve kanat şakırtısından Billur bir avize Bursa'da zaman D) öfkenin homurtusu geliyor dipten Ve kadın İskilip'ten ya da Nizip'ten E) Geceyi ve seni düşünüyorum Duyuluyor uğursuz uzaklığı seslerin (1992-ÖSS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ama bağ­lacı, koşul anlamında kullanılmıştır? A) Bir şeyler söyledi ama anlayamadım. B) Okula gideceksin ama otobüsle. C) Biraz pahalı ama çok güzel. D) Eşyaları eski ama tertemiz. E) Belki doğru söylüyorsun ama inanamıyo­rum. (1981-ÖYS)

Televizyon reklamları radyo ile yapılanlardan daha etkili oluyor Televizyon reklamları radyo ile yapılanlardan daha etkili oluyor." "İle" sözcüğü, aşağıdaki kullanımlardan hangisinde bu cümledekiyle aynı görev ve anlamdadır? A) Bugün radyo ile televizyonun hayatımızda­ki yeri ve önemi yadsınamaz. B) Ona göre ahlak, düşündüğü ile yaptığı ara­sındaki benzerliktir. C) O, deyimleri ve tekerlemeleri ile İstanbul Türkçesinin güzelliğini yansıtmıştır. D) Sinekli Bakkal ile Tatarcık, Halide Edip'in toplumsal konulu romanlarıdır. E) Onu en çok ilgilendiren, gazetenin gülmece sayfası ile spor haberleridir. (1982-ÖYS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, "ama" sözcüğü, pekiştirme görevinde kullanılmış­tır? A) Çok zorladım; ama yararı olmadı. B) Bir zamanlar burada eski ama sağlam bir ev vardı. C) Bir derdin var senin; ama bana söylemek istemiyorsun. D) Yine gelecekmiş; ama çok kalmayacakmış- E) O günden sonra onu hiç ama hiç görme­dim. (1990-ÖYS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ile bağlaç olarak kullanılmıştır Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ile bağlaç olarak kullanılmıştır? A) Kapıyı kendi anahtarımla açtım. B) Bursa'ya otobüsle gitmişler. C) Konuşmalarıyla herkesi üzdü. D) Mektubu bu kalemle yazmasan iyi olur. E) Ona gazeteyle dergi götürdüm. (1995-ÖYS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "yalnız" sözcüğü farklı bir görevde kullanılmıştır? A) Böyle bir evde yalnız oturman sakıncalıdır. B) Böylesine temiz bir havayı yalnız burada bulabilirsin. C) Bu toplantıda yalnız kalacağını biliyordun. D) Bu görüşü senin yalnız savunman daha et­kili olurdu. E) Bu sorunu yalnız çözmek istemen yerinde bir karardı. (1978-ÜSS)

İrem Cana Ceran 127 8/A