Kamu Yönetimi 2. Kısm Ders Notları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
H İ ZMET YER İ NDEN YÖNET İ M KURULU Ş LARI- İ DAR İ İŞ LEM KAVRAMI BEŞİNCİ HAFTA.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimi
Hizmet Yerinden Yönetim Kuruluşları
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
KAMU YÖNETİMİ.
MERKEZI YÖNETIM BÜTÇESINDE YARGI DENETIMI. ■ Yargı denetimi yüksek hesap mahkemesi niteliğindeki Sayıştay tarafından yerine getirilmektedir. Sayıştay,
İL YAPI DENETİM KOMİSYONU GÖREVLERİ VE UYGULAMALARI
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
SPOR TAHKİM MAHKEMESİ (CAS)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
T.C MANİSA VALİLİĞİ Potenza - Italy (31 Ekim Kasım2011)
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
MERKEZ İ İ DARE (DEVLET İ DARES İ ) ÜÇÜNCÜ DERS. HEDEFLER Ülkemizde Cumhurba ş kanının seçimi, görev yetkileri ile sorumlulu ğ unun nasıl sa ğ lanaca.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Kamu Mali Yönetimine İlişkin Sorunlar. Türkiye’de kamu yönetiminin karşılaştığı en önemli sorun alanlarının başında mali konular gelmektedir. Mali disiplinin.
GRUNDTVIG Yetişkin Eğitimi ve Yaşam Boyu Öğrenme.
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun
Pazarlama İlkeleri.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
“Büyükkent Yönetimi Örnekleri ve Karşılaştırmalı Analizler & Stratejisi” 13 Haziran 2010-Ankara sunum: Prof. Dr.Zerrin Toprak Dokuz Eylül Üniversitesi,
İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Başkanlığı
İl Danışma Meclisi Formatı (Basına Açık Bölüm)
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net
EVLİLİĞİN GENEL HÜKÜMLERİ
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Belediye Bütçesi Süreç , 5393 sayılı kanun temelinde
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
İDARİ-ASKERİ- AKADEMİK-ADLİ PERSONEL AYRIMI
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Öğr.gör.idil yıldırım arı
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
1982 Anayasası’nda Yerel Yönetimler (V. Hafta)
Sivil Toplum Kuruluşlarının Kanun Yapım Sürecindeki Rolü
YÜRÜTME.
KENT KONSEYLERİ VE PARLAMENTO
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
İDARİ DAVALARDA TEBLİGAT
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
KADASTRO MAHKEMESİ Öğr.Gör.İdil yıldırım arı
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bütçe Hukuku.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MERKEZİ VE MAHALLİ İDARELER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
(Merkezi Yönetim) Bütçenin Hazırlanması
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMU.
Sunum transkripti:

Kamu Yönetimi 2. Kısm Ders Notları Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR

Türkiye’de Seçim  Türkiye’de Seçimler, yargı organlarının yönetim ve denetimi altında yapılmaktadır.  Seçimlerin başlamasından bitimine kadar, seçimin yönetimi ve dürüstlüğü ile ilgili bütün işlemler, seçim süresince ve seçimden sonra seçim konularıyla ilgili tüm yolsuzlukları, şikayet ve itirazları inceleme, kesin karara bağlama ve TBMM üyelerinin seçim tutanaklarını kabul etme görevi Yüksek Seçim Kurulu’ nündür. 1961 Anayasası ile kurulmuştur. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yüksek Seçim Kurulu Kurulun Oluşumu: YSK yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Üyelerin altısı Yargıtay, beşi Danıştay genel kurullarınca kendi üyeleri arasında seçilir. Bu üyeler, aralarında bir başkan ve bir başkanvekili seçerler.  YSK’ ya Yargıtay ve Danıştay’dan seçilmiş üyeler arasından ad çekme ile ikişer yedek üye ayrılır. Seçilen Başkan ve Başkanvekili ad çekmeye girmezler. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Görevleri Seçimler ve halk oylamaları, YSK’nın genel yönetim ve denetimi altında yapılır.  Seçim sonuçları ile milletvekili seçilenlerin adları Yüksek Seçim Kurulunca ilan edilir ve Resmi Gazete’de yayımlanır.  YSK’nın karaları yargı yoluna kapalıdır. 2007 Referandum değişiklikleri ile artık Cumhurbaşkanı halk tarafından seçildiği için YSK  Cumhurbaşkanlığı seçim tutanaklarını da incelemeye yetkili kurul olmuştur. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yüksek Seçim Kurulu Birimleri İl seçim kurulu: İl merkezindeki en yüksek dereceli üç hakimden oluşur. En önemli görevi, il seçim çevresinde seçimin düzenli yürütülmesini sağlamaktır. İlçe seçim kurulu :İlçedeki en yüksek dereceli hakim, başkan olur. Dört üye siyasi partilerden alınır; iki üye öğretmenler arasından seçilir. Bu kurulun görevi, ilçede seçimin düzenle yürütülmesini sağlamak ve seçim işlerini denetlemektir. Sandık Kurulu: Bir başkan ve dört üyeden oluşur. İlçe seçim kurulunca iyi ün sahibi okur yazar olanlar arasından sandık kurulu başkanı seçilir. Üyelerden üçü siyasi partilerden alınır. Bir üye de ihtiyar heyeti veya ihtiyar meclisi üyeleri arasından ayrılır. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yüksek Seçim Kurulu Birimleri Seçmen Kütükleri: Seçim belgesi adı verilen her muhtarlıkta bir seçmen kütüğü düzenlenir. Seçme yeterliğine sahip olan her vatandaş konutunun bulunduğu veya en az üç aydan beri oturmakta bulunduğu mahalle muhtarlığının seçmen kütüğüne yazılır. Bu listeler ait olduğu seçim bölgesinde, halkın görüp okuyabileceği yerlere asılır. Yedi gün asılı kalır. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

MERKEZDEN YÖNETİM YERİNDEN YÖNETİM Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Merkezi Yönetim Kamu hizmetleri ve faaliyetlerinin merkezden yönetilmesi, yani bir başkent teşkilatında düğümlendiği sistemdir. Başkent dışındaki tüm ülkeye yayılmış taşra teşkilatı sisteminin oluşmasıdır. Merkezin başkent örgütü, Cumhurbaşkanlığı ve Yardımcı Kuruluşlardan oluşur. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Merkezden yönetimin yararları şunlardır: Güçlü bir devlet yönetimi sağlar. Hizmetler az masrafla görülür ve toplumun üzerine düşen külfet azalır. Hizmetler tek tip (yeknesak) yürütülebilir. İdarenin tarafsızlığını sağlayabilir. Kamu görevleri yerel etkilerden kurtulur. Mali denetim daha kolaydır. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Merkezden Yönetimin Sakıncaları Bürokrasi ve kırtasiyeciliğe yol açar. Yerel ihtiyaçlar yeterince dikkate alınamaz. Merkezde siyasal gücü elinde bulunduranlar, kendi seçim çevrelerine, kamu hizmetinin dağılımında ayrıcalık tanıyabilirler. Bu tür davranışlar idarenin tarafsızlığını zedeler. Merkezi yönetim; demokratik ilkelere (hizmetlerin yerelliği gibi yönetim ilkelerine) uygun değildir. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Merkezden Yönetim Teşkilatlanması Taşra Teşkilatı Bölge Müdürlükleri İl (vali) İlçe (kaymakam) Bucak (bucak müdürü) (Günümüzde pek kalmamıştır.) Başkent Teşkilatı Cumhurbaşkanlığı, Merkezi yönetimin yardımcı kuruluşları: Danıştay, Sayıştay, DPT, MGK, YÖK, ÖSYM vb. başkenttedir Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yerinden Yönetim Merkezin üstlenmediği kimi kamu hizmetlerinin merkezden ayrı ve özerk kamu idareleri tarafından yürütülmesidir. Mahalli idareler de denen bu sistemde “İl, Belediye ve Köy” halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere, kuruluş esasları ve organları kanunda gösterilen seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan Kamu Tüzel kişilerdir. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yerinden Yönetim organlarının özellikleri şunlardır: Ayrı bir kamu tüzel kişiliğine sahiptirler. Özerktirler Merkezin hiyerarşisine tabi değildir. Merkezi yönetimin hiyerarşik değil idari vesayet denetimine tabidir. Ayrı bir malvarlığı ve bütçeye sahiptirler. Demokrasi ilkesine uygundur. Yerel ihtiyaçları daha çok dikkate alınabilir Bürokrasi ve kırtasiyeciliği azaltır. Yerinden yönetimin yararları: Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yerinden Yönetimin Sakıncaları Ülke bütünlüğünü sarsma tehlikesi vardır Yeterince mali kaynak bulmak zordur. Teknik elaman sıkıntısı vardır. Hizmetler eşit yürütülemez Partizanca uygulamalara yol açabilir. Mali denetimde güçlükler yaşanır. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yerinden yönetim Teşkilatlanması Mahalli İdareler (Yer bakımından yerinden yönetim) İl Genel Meclisi (İl özel idaresi) Vali İl Genel Meclisi İl Encümeni Belediyeler (Büyükşehir Belediyeleri) Belediye Meclisi Belediye Encümeni Belediye Başkan Köyler Muhtar İhtiyar Heyeti Köy Derneği Hizmet bakımdan yerinden yönetim Özel nitelikteki (özerk) kamu kuruluşları: Üniversite. Posta İşl. Mesleki kamu kuruluşları: Ticaret ve sanayi odaları, barolar, birlikler KİT‟ler (kamu iktisadi teşekkülleri): TCDD, Ziraat Bankası, DMO vb Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Yetki Genişliği (Tevsii Mezuniyet) İlkesi Yetki genişliği, merkezden yönetim sisteminin ortaya çıkardığı kamu hizmetlerinin taşrada gecikme ile yürütülmesi sakıncasına karşı düşünülmüş ve uygulamaya konulmuş bir önlemden ibarettir. Merkezden yönetim ilkesi, salt ve katıksız bir biçimde uygulandığında, tüm yetki ve sorumlulukların merkezde toplanması sonucunu doğururken; yetki genişliği ilkesi ile birlikte uygulandığında merkezi idarenin taşra örgütündeki amirlerine belli konularda merkeze danışmadan, merkez adına kendiliklerinden karar alabilme imkanını vermektedir. Böylece, belli konulara ilişkin kararların taşrada zamanında alınabilmesi mümkün olmakta ve kırtasiyecilik nedeni ile kamu hizmetlerinin yürütülmesinde ortaya çıkabilecek gecikme ve aksaklıklar önlenebilmektedir. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Anayasa’nın 126. maddesinin 2 Anayasa’nın 126. maddesinin 2. fıkrasına göre, ülkemizde yetki genişliği ilkesi merkezi idarenin taşra örgütlerinden yalnızca il idaresinde uygulanmaktadır. Buna göre, il idaresinin amiri olan vali, merkezî idare adına merkeze danışmadan kendiliğinden kararlar alabilmekte ve bu kararları uygulayabilmektedir. Buna karşılık, öteki taşra örgütlerinin amirlerinin (kaymakam ve bucak müdürünün) kural olarak böyle bir yetkisi bulunmamaktadır. Yetki genişliği belli başlı şu özellikleri göstermektedir: – Merkeze ait olan bir yetki, merkezi idarenin taşra örgütlerinde görevli amir (vali) tarafından kullanılmaktadır. Yetkiyi merkez adına kullanan amir, merkezi idarenin hiyerarşisine dahildir. – Yetkiyi merkez adına kullanan amir, bu yetkiyi merkezi idarenin yürütmekle ödevli olduğu bir hizmetin (milli bir kamu hizmetinin) yürütülmesi için kullanmaktadır. – Yetkinin kullanılması ile yürütülen hizmetin giderleri merkezî idarenin bütçesinden karşılanmaktadır. Yürütülen hizmet dolayısıyla elde edilen gelirler de merkezî idare bütçesinin gelirleri arasına katılmaktadır. Nihayet, yetkinin kullanılması ile yürütülen hizmete tahsis edilmiş bulunan mallar da ya merkezi idarenin mülkiyetindedir ya da merkezi idarenin hüküm ve tasarrufu altındadır. Öğr. Gör. Erkan ÇAKIR erkancakir.net

Daha fazla ders notu için https://erkancakir Daha fazla ders notu için https://erkancakir.net/ adresini ziyaret edebilirsiniz. Sunumun hazırlanmasında bir çok kaynaktan faydalanılmıştır. Öğrencilere ders notu olarak hazırlanmıştır. Bilginin peşinde koşan herkes ücretsiz olarak faydalanabilir. Sunum herhangi bir ticari amaçta kullanılamaz.