REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
ÇOCUK HAKLARI Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk Haklarının Konusu
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
Kazanım 4. Çocuk olarak haklarını fark eder.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
“Çocuk Korumada Sİyasetçİlerin Önderlİğİ” Panelİ Cİnsel Sömürü ve İstİsmardan Çocuğu Korumak Beşte Bİr KampanyasI Prof. Dr. Tomris Türmen Uluslararası.
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
ÇOCUK HAKLARI.
FARKI BİRLİKTE YAŞAYALIM
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ*
REHBERLİK.
ÇOCUK İHMALİ.
ÇOCUK HAKLARI.
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
Kırıkkale Rehberlik ve Araştırma Merkezi
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
Çocuk istismarı ve ihmali hakkında genel bilgi
Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına dair Sözleşme
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ŞİDDET NEDİR???.
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
PROF. DR. YASEMİN IŞIKTAÇ
SOSYAL HİZMET UZMANLARI DERNEĞİ
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
SOKAKTA ÇALIŞAN VE SOKAKTA YAŞAYAN ÇOCUKLAR Sokakta çalışan ve sokakta yaşayan çocuklar; anne veya babası tarafından ihmal edilip,dilencilik,uçucu.
ÇOCUK HAKLARI.
SUNUMUN AKIŞI Çocuk Nedir? Çocuk Hakları Neden Önemlidir?
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
VELAYET VELAYET, VELAYETE SAHİP OLANLAR VE VELAYET ALTINDA BULUNANLAR
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
HOŞGELDİNİZ.
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
HOŞGELDİNİZ.
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ E ĞITIM Ş UBE M ÜDÜRLÜĞÜ WWW. ASM. GOV. TR.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ŞİDDET.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
ÇOCUK HAKLARI HAZIRLAYAN:BÜŞRA ÇİÇEK. ◦ Çocuk hakları, kanunen veya ahlaki olarak dünya üzerindeki tüm çocukların doğuştan sahip olduğu, eğitim, sağlık,
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUK HAKLARI 1- Her birey on sekiz yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Her çocuk vazgeçilmez haklara sahiptir. 2- Çocuk Hakları, bütün çocuklar içindir.
Sunum transkripti:

REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ ÇOCUK İSTİSMARI ALANYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

ÇOCUKİSTİSMARI Çocuğun çalıştırılması ve kullanılmasından, fiziki şiddete, psikolojik baskıdan, duygusal yoksunluğa ve kötü muameleye varan boyutta ele alınması gereken geniş kapsamlı bir konudur. Çocuk istismarları içinde cinsel istismarın daha fazla ele alınmasının nedeni; saptanması en zor olan ve çocuklarda en fazla duygusal tahribata yol açan istismar olmasıdır.

Çocukların maruz kaldıkları istismarlar Duygusal yoksunluk Psikolojik baskı Çocuğun çalıştırılması, kullanılması Fiziksel şiddet, kötü muamele Cinsel istismar Telefon ve sanal tacizden, sözel tacize, teşhircilikten, röntgenciliğe, elle tacizden, dokunmaya, fuhuşa sürüklemeye ve cinsel ilişkiye kadar uzanan geniş bir yelpazede ele alınan bir istismardır.

İstismarların tümünde çocuğun rızasının olup olmadığına bakılmaz) Cinsel İstismar Ruhsal ve fiziksel açıdan henüz cinselliği algılayıp, yorumlayabilecek olgunluğa gelmemiş çocuk veya ergenin kendinden en az 5 yaş büyük bir kişi tarafından cinsel haz amacıyla zorla veya ikna edilerek cinsel doyum amacıyla kullanılması olarak tanımlanır. (İstismarı yapan kişi ile mağdur arasında 5 yaş farkın olması önemli hukuki ve psikolojik kriterdir. İstismarların tümünde çocuğun rızasının olup olmadığına bakılmaz) Kısaca; Yetişkin bir kişinin cinselliği algılayıp, yorumlayamayacak yaşta bir çocuk ya da ergeni cinsel doyum amacıyla kullanmasıdır.

-Cinsel istismar; eğer çocuk fiziksel bir zarar görmüşse ancak o zaman anlaşılabiliyor ve ortaya çıkıyor. -Değilse yaşanan cinsel istismar genelde gizlenmekte ve tehdit, utanma, suçluluk, deşifre olma, dışlanma ve çevresel baskı gibi nedenlerden ya da cezalandırılacağı, terk edileceğine dair korkulardan dolayı utanç ve suçluluk duyguları ile saklanmaktadır.

Cinsel veya diğer istismarlara uğrama riski yüksek olan çocuklar Fakirlik ve yoksulluk, muhtaçlık Anne veya babası olmayan çocuklar Fiziksel, zihinsel veya gelişimsel bir engeli bulunan Sosyal olarak yalnız, çekingen, terk edilmiş, duygusal olarak yoksun çocuklar İlgi görme gereksinimi olan Erken yaşta cinsel olgunluğa erişmiş Fiziksel olarak çekici olmak Cinsel istismar konusunda bilgisi olmayan çocuklar

Cinsel istismara uğrama Cinsiyetler arasında farklılık göstermekte ve kızlarda üç kat daha fazla görülmektedir. İlkokul ve ergenlik öncesi dönem istismarın en fazla yaşandığı dönemdir. Cinsel istismar %77 olasılıkla aile, %11 diğer akrabalar, %5 bakımla ilgisi olmayan kişiler, %2 ise çocuğun bakımı ile ilgilenen diğer kişiler tarafından uygulanmaktadır. Mağdurun cinsiyeti ne olursa olsun faillerin çoğu erkektir ve mağdur tarafından kim olduğu bilinmektedir.

Cinsel istismarın çocuk üzerindeki etkileri Her türlü istismar, ihmal ve saldırılar (İster fiziksel, ister psikolojik, ister cinsel olsun) çocuklar üzerinde hem kısa, hem de uzun vadede yaptığı etkilerle kişinin geleceğini ipotek altına alacak travmalara neden olmaktadır. İstismarın her hali çocuklar üzerinde yıkıcı etki yaratsa da; istismarın en kötüsü ve travmatik olanı, çocuğu çaresiz bırakanı; aile içinde biri tarafından yapılmasıdır.

İstismara uğramış çocuklar Sağlıklı ilişki kurmakta sorun yaşarlar İlişkilerinde güven ve bağlılık sorunu yaşarlar. Zorlama, güç ve baskı ile istismara maruz kalmış çocuklar da korku, kaygı ve çaresizlik gibi duygusal sorunlar daha fazla gözlemlenir İstismar ve ihmal sırasında çocuğun yaşamış olduğu tehdit, aşağılama gibi tavır ve hareketler çocuğun düşmanca davranışlar geliştirmesine ve suça yönelmesine neden olur.

Çocukların Bilinçlendirilmesi Cinsel istismar genelde ilkokul ve ergenlik öncesi dönemde daha fazla yaşansa da; küçük yaştaki çocukların cinsel istismara maruz kaldıkları bilinmektedir. Bu nedenle; küçük yaşlardan itibaren çocukların bilinçlendirilmesi tacizlerden korunmalarında önemli katkı sağlamaktadır. Öncelikle çocukta korku yaratmadan, korkutmadan bilinçlendirme yapılması gerektiği unutulmamalıdır. Samimi ilişkiler ile yabancılarla ilişkilerin farkı, yakın bir akraba ile yabancı bir kişinin dokunması, sarılması arasındaki fark anlatılmalı, gösterilmelidir. Vücudun özel ve ona ait olduğu, herkesin ona yaklaşamayacağı ve dokunmayacağı böyle bir durumda hayır diyebilmesi, karşı koyması ve yardım istemesi gerektiği anlatılmalıdır.

İSTİSMARIN YAŞANDIĞI DURUMDA NE YAPMALI, NASIL DAVRANMALI Cinsel istismara maruz kalmış çocuk, olayı tam olarak anlayamasa, algılayıp, yorumlayamasa dahi kötü bir şeylerin olduğunun fakındadır ve bundan dolayı utanma, suçluluk gibi endişeler taşımaktadır. Bu nedenle olayı ailesine anlatmakta zorluk çekebilir. Böyle bir durumda çocuğa inanmak ve söylediklerini dikkate almak çocuğu rahatlatacak en mantıklı yöntem olacaktır, aksi bir tavır yani çocuğu sorgulamak, suçlamak, ya da inanmamak çocuğu iyice yıkacak bir yaklaşım olacaktır. Böyle bir olay yaşandığında ve çocuk tarafından ifade edildiğinde muhakkak dikkate alınmalı, önemsenmelidir.

Çocuklukta yaşanan cinsel istismarlar, sadece yaşandığı dönemde çocuklarda tahribat bırakmakla kalmaz yetişkinlik dönemlerinde de akıllarından çıkaramadıkları, unutamadıkları izler bırakmaktadır. Ergenlik döneminde çocukların dikkat çekmek gibi amaçlarla yalan söyledikleri gözükse de; daha erken dönemlerde anlatılan ve dile getirilen ifadelerin çoğu gerçekleri yansıtmaktadır.

Böyle bir durumda; Anne baba olarak yapılabilecek en güzel davranış, çocuğunuzu koruyacak önlemleri alarak onda güven oluşturmak, onu sevdiğinizi, güvendiğinizi göstermek, başkalarının ne üşündüğünün öneminin olmadığını, bunun kendi hatası olmadığını belirtmek ve sevginizi fazlasıyla göstermeniz ve ona sahip çıkmanız olacaktır.

ÇOCUK İSTİSMARI ÜZERİNE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER B. M ÇOCUK İSTİSMARI ÜZERİNE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER B.M. Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. Sözleşmenin Amacı Çocukların korunması için evrensel ilkeler belirlemek, onları her türlü istismar, ihmal ve kötü muameleye karşı korumaktır. Kapsam yaşama hakkı; eksiksiz biçimde gelişme hakkı; zararlı etkilerden, istismar ve sömürüden korunma hakkı; aile, kültür ve sosyal yaşama eksiksiz katılma haklarını kapsamaktadır.

ÇHS, tarihte en geniş kabul gören insan hakları belgesidir ÇHS, tarihte en geniş kabul gören insan hakları belgesidir. İlk kez 1989 yılında onaylanan sözleşme bugün ikisi hariç BM üyesi bütün ülkeler tarafından onaylanmıştır ki, bu 191 ülkenin onayı anlamına gelmektedir. Türkiye 20-30 Eylül l990 da sözleşmeyi imzalamıştır ÇHS, üzerinde uluslararası planda mutabakata varılmış, üzerinde pazarlık yapılması mümkün olmayan standartlar ve yükümlülükleri içermektedir. Belge, nerede doğduklarına, kim olduklarına; cinsiyetlerine, dinlerine ya da sosyal kökenlerine bakılmaksızın bütün çocukların haklarını tanımlamaktadır.

Özetle ÇHS, on sekiz yaşın altında olanları çocuk olarak tanımlayarak başlamaktadır. ÇHS’ de özetlenen haklar, nerede olurlarsa olsunlar bütün çocuklar için geçerlidir. Çocuklarla ilgili bütün konularda, çocuğun yüksek yararı gözetilecektir. Devletler, çocukların haklarına eksiksiz biçimde saygı gösterilmesini sağlayacak önlemleri almakla yükümlüdürler.

Bu çerçevede ele alınan başlıca konular aşağıdadır: Ana–babanın rolü ve sorumluluğu; bunun ihmal edildiği durumlarda ise devletin rolü ve sorumluluğu; Bir isme ve vatandaşlığa sahip olma ve bunu koruma hakkı; Yaşama ve gelişme hakkı; Sağlık hizmetlerine erişim hakkı; Eğitime erişim hakkı; Sosyal güvenlik hizmetlerine erişim hakkı; İnsana yakışır bir yaşam standardına erişim hakkı; Eğlence, dinlenme ve kültürel etkinlikler için zamana sahip olma hakkı;

İstismar ve ihmalden korunma hakkı; Uyuşturucu bağımlılığından korunma hakkı; Cinsel sömürüden korunma hakkı; Ekonomik sömürüden korunma hakkı; Satış, kaçırılma ve zorla alı koymadan korunma hakkı; Diğer suiistimal biçimlerinden korunma hakkı; İşkence’den korunma hakkı; Özgürlükten yoksun bırakıcı uygulamalardan korunma hakkı; Silahlı çatışmalardan dolaylı yada dolaysız korunma hakkı;

İfade özgürlüğü hakkı; Düşünce özgürlüğü hakkı; Din ve vicdan özgürlüğü hakkı; Dernek kurma özgürlükleri hakkı; Çocukların kendileriyle ilgili konularda görüşlerini dile getirme hakkı; Gerekli bilgilere ulaşma hakkı; Özel yaşamı saklı tutma haklarını kapsamaktadır