Yönetim Bilişim Sistemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Advertisements

Sistem Analizi ve Planlama
BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,
Sanayi Ar-Ge Proje Destek Başurusu Hazırlama Becerileri Geliştirme Çalıştayı ArGe_Projesi_Hazirlama_Calistayi (061110)
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
OTOMATİK KONTROL SİSTEMLERİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
STOK MALİYETİ.
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
1 Bilişimde 15 Yıllık Deneyim. 2 Hizmetlerimiz  Yazılım (V-Era by Majör)  ERP Danışmanlığı  Donanım Hizmetleri  Proje Öncesi ve Sonrası Destek  Projenin.
VERİMLİLİK ARTIRMA TEKNİKLERİ
Örgütsel bilgi kullanımı
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, bilişim teknolojisinin evrimini incelemektedir. Bölüm, örgütsel işlemlere uygulanan bilişim teknolojisi sistemlerine göz atarak.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
Kariyer Yönetimi Uygulamaları
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Bilişim Ortağınız.
Üniversiteler İçin Öğrenci Topluluk Yönetim Bilgi Sistemi
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
Kurumsal Ağlarda Uzak ve Merkezi İşlem Birimlerinin Sanallaştırılması: Bir Uygulama Emrah ÇOLAK, SGK Aydın ÇETİN, Gazi Üniversitesi ŞUBAT 2016.
YAPIM KUŞAĞI ÜRETİYORUM.
Bilişim Teknolojileri Alanı Bilişim sektörünün ihtiyaç duyduğu nitelikli meslek elemanlarına, gerekli olan mesleki yeterlikleri bilimsel ve teknolojik.
 Projeler üç nedenle sona erdirilirler. 1. Proje amaçlarına ulaşılmış ve başarılı olarak tamamlanmıştır. 2. Projenin durdurulması gerekmektedir. 3. Proje.
Psikolojik Danışman: Hasan KARAKIŞ.  Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya.
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
KAL İ TE VE VER İ ML İ L İ K. Kaliteli ve daha verimli üretim ancak standardizasyon ve sürekli kaynak iyileştirilmesi (Makina,Teçhizat,İnsan, vb.)ile.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
KARİYER GELİŞTİRME.
Sistem Analizi ve Tasarımı
Nesne Tabanlı Yazılım Geliştirme Bora Güngören Portakal Teknoloji EMO Ankara Şubesi
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 6. Hafta Temel Stratejiler ve Alt Grupları Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
VBT Bilgi Teknolojileri
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
HAZIRLAYAN ve SUNAN Muhammed Dündar
SAP SE, merkezi Walldorf, Almanya'da bulunan, Avrupa'nın en büyük yazılım şirketidir.
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
Bilgi Sistemleri Hafta4
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
DEPO ve STOK YÖNETİMİ Eğitimi
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
ERP Projesinin Aşamaları İzmir. ERP Projesinin Aşamaları SatışSatış - Başlangıç – Kurulum – Analiz – Plan – Uyarlama – Eğitim – Geliştirme.
Bölüm 2 Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
EN KOLAY ONLINE ÖN MUHASEBE PROGRAMI YONCAERP
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Sunum transkripti:

Yönetim Bilişim Sistemleri Enformasyon Sistemleri Kurma Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN

Bir bankada hesabı olan müşteri aynı bankadan kredi kartı ya da farklı bir hizmet almak istediğinde benzer bilgileri defalarca girmektedir. Bir müşteri temsilcisi işlemleri; bir müşteri ile 9 dakika yerine 2 dakika içerisinde bitirebilirse %450 verimlilik artışı sağlanabilir. VE müşteri temsilcisi sayısında azalmaya gidilebilir. Türkiye’nin en büyük bankalarından Ziraat bankası teknolojik bir dönüşüme karar verirse nasıl hareket edecektir?

13.1 Planlı Örgütsel Değişim Olarak Sistemler Yeni bir sistem tasarlama sadece yazılım ve donanımla ilgili bir mesele değildir. Yeni bir sistem uygulamak örgütü ve yönetimi de dönüştüren kapsamlı bir süreçtir.

Sistem Geliştirme ve Örgütsel Değişim Otomasyon: En sık karşılaşılan ve işlem süreçlerini verimli hale getirmeyi hedefleyen değişimlerdir Rasyonelleştirme: Bir işlem sürecinin otomasyona tabi tutulması diğer iş süreçlerini ve birimlerini hantal kılmaktadır. Bu nedenle işletme düzeyinde bir Toplam Kalite Yönetimine İhtiyaç vardır. İş Süreçlerinin Yeniden Tasarımı: Çok daha köklü bir dönüşümü barındırır. İşletme düzeyindeki işlem süreçleri haritalanarak, tekrarlanan, işi yavaşlatan süreçler gözden geçirilir. Genel olarak Kağıt yoğun işlerin teknolojiyle yer değiştirilmesi ve örgütün buna göre düzenlenmesini içerir. Paradigma Değişikliği; İşletmedeki bir işlem sürecini ya da işlem süreçlerinin tamamını değil; yapılan işin kendisini ve yapılış şeklini değiştirmeyi planlayan dönüşümlerdir. Bazen çok büyük getiri sağlarlar bazen de büyük çöküşlere yol açarlar. Örn: Bir bankanın şubelerden ve veznedarlardan vazgeçip internet bankasına dönüşmeye karar vermesi her iki olasılığı da barındırır. Paradigma Değişimi İş Süreçlerini Yeniden Tasarlama Rasyonelleştirme Otomasyon

İş Süreçlerinin Yeniden Tasarımı İş süreçlerinin yeniden tasarımı; dünya, teknoloji ve ürünler değiştikçe sonlanmayacak bir süreçtir. Değişecek Süreci Tanımla: Herhangi bir iş sürecinin otomasyonu beklenenden farklı hatta olumsuz sonuçlar doğurabilir. Önemli olan örgütün analiz edilerek, değiştirilecek ve fark yaratacak, maliyetleri düşürecek iş süreçlerinin tespit edilmesidir. Mevcut Süreci Analiz Et: Mevcut süreçte verimlilik, dar boğazlar, zaman kaybı, kağıt yoğun işler hangi noktada analiz et. (Örn: Bir kitapçı- Gelen müşteri aradığı kitabı raflarda bulamıyor ve kasiyere soruyor, kasiyer raflarda arıyor ve buluyor) Yeni Süreci Tasarla: Yeni bir iş süreci ve olay öyküsü planlanır. Buna göre uygun teknoloji devreye sokulur. (Örn: Kitap dükkanı ortasında bulunan bir bilgisayar, kullanıcıların aradığı yazar, kitap ya da konuyu, hangi rafta bulabileceklerini gösterir.) Yeni sürecin zaman ve mali karı hesaplanır. Yeni Süreci Uygula: Süreç uygun teknoloji ile uygulandıktan sonra yeni sorunlar ve olası çözümler belirecektir. (Bilgisayar bozulabilir, çalışanlar artık bilgisayar kullanmayı bilmelidir, elektrikler gidebilir v.b.) Sürekli ölç: Yeni bir süreç uygulandığında verimliliğin sürekli ölçülmesi gerekir. (Bilgisayarı bir düşman olarak gören çalışanlar bilgisayarı verimsiz kullanabilir, hatalı veri girişi yapabilir v.b.) Doksanlı yıllarda dükkana bir bilgisayar alan bir yönetici, süreç içinde kendini online satış yapan bir kitapçı olarak bulabilir ve hatta tüm fiziksel dükkanlarını kapatabilir. İş süreçlerinin dönüşümü yeni dönüşümleri barındırır ve bunlara karşı örgüt kültürü dirençlidir.

İş Süreçleri Yönetimi Araçları IBM, TIBCO ve Oracle gibi şirketler iş süreçleri yönetimi için yazılımlar üretmiştir. Bu araçlar İş süreçleri analizi Geliştirilmiş süreçlerin modellerini kurma Süreçleri oluşturan iş kurallarını yakalama Var olan süreçle tasarlanmış modeli bütünleştirme gibi olanaklar sunmaktadır.

13.2 Sistem Geliştirmeye Genel Bir Bakış Enformasyon sistemleri örgütte var olan bir sorunu ortadan kaldırmak ya da verimliliği arttırmak maksadıyla ortaya çıkmıştır. Bu çerçevede işletme üzerinde yapılan yapısal değiştirmeye sistem geliştirme denir. Sistem geliştirme; sistem analizi, sistem tasarımı, programlama, test, dönüştürme, üretim ve bakımı kapsar. Sistem geliştirme genel olarak altı ana süreçten oluşur. Bazı aşamalar tekrar edilebilir. Sistem Analizi Sistem Tasarımı Programlama Test Dönüştürme Üretim ve Bakım

Sistem Analizi Enformasyon Gereksinimlerinin Saptanması Yapısal bir sorunun yerine yerleştirilecek olan enformasyon teknolojisi için yapılan analizdir. Sorunun tanımı, Sorunun nedenleri, olası çözüm veya çözümler, geliştirilecek olan enformasyon teknolojisinin gereksinimleri. Bu çerçevede bir fizibilite raporu ortaya konur. Beklenen enformasyon teknolojisi oluşturulabilir mi, Örgüt üzerinde etkiler nelerdir, örgüt bunu kaldırabilir mi, beklenen nihai faydayı sağlayacak bir yatırım mı gibi sorular cevaplanır. Enformasyon Gereksinimlerinin Saptanması En önemli sorun, enformasyon teknolojisini doğru planlamaktır. Temel soru: kim, hangi enformasyona, nerede, ne zaman ve nasıl ihtiyaç duymaktadır. İhtiyaç analizinin yanlış yapılması, ve yanlış bir kurgu üzerinden üretilen bir enformasyon teknolojisi beklenen faydayı sağlayamaz.

Sistem Tasarımı Sistemi kullanacak olanların görevi Sistem analizi; sistemdeki ihtiyaçları ve yapılmasını tespit ederken. Sistem tasarımı bu ihtiyaçlara yönelik çözümün nasıl olacağını ve yol haritasını belirler. Bir örgütü işlem süreçleri ve departmanlara bölerek birçok farklı şekilde modelleyebiliriz. Aynı Legolarda olduğu gibi aynı parçalardan farklı bütünler inşa etmek mümkündür. Sistemi kullanacak olanların görevi Bir sistem tasarımı teknik bir mesele olsa da o sistemi kullanan ve kullanacak olanların deneyim ve bilgisi sistem tasarımını yönlendirmede önemlidir. Sistem kullanıcılarının muhafazakar bir içe kapanış yerine, üretilen yeni sisteme doğru ve tam bilgi vermesi başarılı bir sistem tasarımı için önemlidir.

Teknik Süreç; Programlama, Test ve Bakım Tespit edilen sorunlar üzerinden geliştirilen sistem için gerekli yazılımın üretilmesidir. Bugün birçok işletme yazılım üretmemekte, bu işte uzmanlaşmış yazılım ve sistem üreticilerinden ; uygun yazılım veya hizmetleri satın almaktadır. ( Her okulun kendi uzaktan eğitim sistemini kurması mantıksızdır, bunun yerine bu konuda uzmanlaşmış olan ADOBE firmasından hizmet satın alınması gibi)

Teknik Süreç; Programlama, Test ve Bakım Sistem belirtilen koşullar altında istenilen sonuçları üretebilecek mi? Bu sorunun cevaplanması için eksiksiz ve çeşitli testler uygulanır. Uzun zaman alır. Veriler derlenir ve karşılaştırılır. Bu esnada ortaya çıkan hataları görmezden gelmek yanıltıcıdır, büyük sonuçlar doğurabilir. Birim Testi: Sistemdeki bütün yazılımlar ve donanımlar tek tek test edilir. Ancak bu yeterli değildir. Amaç tek başına unsurların doğru çalıştığını bulmak değil, bir plan çerçevesinde birbirleriyle doğru etkileşimde bulunduklarını bulmaktır. Sistem Testi: Unsurların birbirleri ile belirli plan dahilinde çalışıp çalışmadığının tespitidir. İş sürecinin zaman performansı, dosya aktarma ve depolama kapasitesi, olası risklere karşı önlemler ve kurtarma opsiyonları incelenir. Kabul Testi: Kullanıcılar ve yöneticiler tarafından kullanılan sistem onaylanır ve son sertifikasyon ile işleme sokulur.

Test Planı Büyük bir işletmede bir dönüşümü bir anda gerçekleştiremezsiniz bu nedenle bir test planı dahilinde hareket etmek gerekir. Paralel Strateji: Herkes yeni sistemin doğruluğundan ve kullanım biçiminden emin olana kadar eski ve yeni sistem birlikte kullanılır. Bu sistem pahalı ve ek kaynak gerektirse de en güvenli yoldur. Doğrudan Geçiş Stratejisi: Belirlenen bir günde eski sistemin devreden çıkarılıp yeni sistemin devreye sokulmasıdır. Yeni sistemin çalışmaması ya da hata vermesi durumunda paralel stratejiden daha pahalıya mal olur. Pilot çalışma Stratejisi: Yeni sistem önce bir birim tarafından kullanılır ve aşama aşama genele yayılır. Aşamalı Yaklaşım Süreci: Yeni sistem faaliyetler ve örgüt birimleri tarafından aşama aşama devreye sokulur. Bu süreçte örgüt kültürü, katılımı, katkısı ve eğitimi son derece önemlidir.

Teknik Süreç; Programlama, Test ve Bakım Üretim ve Bakım Sistem tamamen devreye sokulduktan sonra üretim sürecinde oluşan aksaklıklar, olası geliştirmeler gözden geçirilmeli ve sistem gerekli koşulları sağlamak üzere bakıma tabi tutulmalıdır. Sistemde hataların ayıklanması ve verimliliğin arttırılması için kullanıcı geri dönüşlerinin toplanması gereklidir.