Anlatım Bozuklukları-1 KURAL DİKİCİ TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ZAMİRLER.
CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
Köylü ulusun efendisidir.
FİİLLERDE ÇATI.
CÜMLE TÜRLERİ.
CÜMLE TÜRLERİ.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
İSİM (AD) TAMLAMALARI En az iki isimden oluşan, Bir nesnenin parçası olan, Aralarında anlam bağlantısı kurularak oluşturulan, Bir nesnenin başka bir.
1.İsimler Kainattaki varlıkları karşılayan kelimelere “isim” denir. İsimler değişik yönlerden incelenir.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
ADI:TUĞBA NUR SOYADI:KÖKTEN SINIF:6/B NUMARA:1101
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ADI:SEVİM SOYADI:ÇAT SINIFI:9/C NUMARA:58 OKULU:BÜNYAN ANADOLU LİSESİ
CÜMLENİN ÖGELERİ NECİP YAĞCI GAZİANTEP VEHBİ DİNÇERLER FEN LİSESİ
6. EYLEM KİPİNDE ANLAM KAYMASI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
1)Aşağıdakilerden hangisinde bir ad, ayrılma durumundadır? A)Uğurcan eve girdi. B)Onur ekmeğini de getirdi. C)Bana doğruları kim öğretecek. D)Elif kitabı.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
HAZIRLAYAN: ABDULMUTTALİP KÖKSAL
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
Anlatım Bozuklukları-1
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları-2
CÜMLENİN ÖGELERİ YÜKLEM ÖZNE
EK FİİLLER Bu slayt Türkçe Öğretmenliği Bölümü (İ.Ö) 2.sınıf öğrencisi Zafer KARAKABAK tarafından hazırlanmıştır. Ek fiiller konusu ilköğretim 8. sınıf.
Cümlenin Öğeleri Yüklem Özne Tümleç.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
Örnek: Sizlere konu hakkında bilgi vereceğim.
CÜMLENİN ÖGELERİ Cümle; bir düşünceyi, bir duyguyu, bir olayı, bir isteği, bir yargıyı tam olarak anlatan sözcük veya söz grubuna denir. Cümleyi oluşturan.
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZNE YÜKLEM UYGUNLUĞU.
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
ANLATIM BOZUKLUKLARI. Dilin kurallara ve anlatım ilkelerine aykırı kullanılmasından kaynaklanan bozukluklara anlatım bozukluğu denir. İkiye ayrılır: A.Sözcük.
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
CÜMLE TÜRLERİ: 2. YÜKLEMİM TÜRÜNE GÖRE CÜMLELER. CÜMLE TÜRLERİ: 2. YÜKLEMİN TÜRÜNE GÖRE CÜMLELER  Bir cümlenin yüklemi ya çekimli bir fiil ya da ek-fiille.
Zamirler OĞUZ DİLBER. İsim olmadıkları hâlde isimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Zamirler bir varlığın adı değildir, geçici olarak o varlığın adının.
Her ilerlemenin ve kurtuluşun anası özgürlüktür.
ADILLAR (ZAMİRLER).
CÜMLEDE ÖZNE-YÜKLEM UYUMU
ANLATIM BOZUKLUKLARI Anlamla İlgili Yanlışlar
CÜMLENİN ÖĞELERİ Yüklem Özne Nesne Dolaylı Tümleç Zarf Tümleci.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XII
Hazırlayan:Süleyman Duman s_4
Anlatım Bozuklukları.
Sunum transkripti:

Anlatım Bozuklukları-1 KURAL DİKİCİ TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ

*Her cümle belli bir düşünceyi, duyguyu aktarmak için kurulur. Bu cümlenin, ifade edeceği anlamı açık ve anlaşılır bir biçimde ortaya koyması gerekir.

*Ayrıca mümkün olduğunca gereksiz unsurlardan arındırılmış olmalıdır bu cümle. İşte bu özelliği göstermeyen cümleler, anlatım bakımından bozuktur.

ANLATIM BOZUKLUKLARI-1 A. Anlama dayalı anlatım bozuklukları B.Yapıya dayalı anlatım bozuklukları

A. Anlama dayalı anlatım bozuklukları 1.Gereksiz sözcük kullanılması 2. Cümlede belirsizlik bulunması 3. Birbiriyle çelişen ifadelerin bulunması 3. Birbiriyle çelişen ifadelerin bulunması 4.Sözcüğün anlamca cümleye uymaması 5. Sözcüklerin yanlış eyleme bağlanması

6. Mantık hatasının olması 7. Deyimin yanlış anlamda kullanılması 8. Sözcüğün yanlış yerde kullanılması

1.Cümlede gereksiz sözcük kullanılması anlatım bozukluğuna yol açar. *Bir cümlede gereksiz sözcük bulunduğunu anlamak için, sözcük cümleden çıkarılır. Bu durumda cümlenin anlam ve anlatımında bir bozulma oluyorsa o sözcük gerekli, olmuyorsa gereksizdir. Bu durumda cümlenin anlam ve anlatımında bir bozulma oluyorsa o sözcük gerekli, olmuyorsa gereksizdir.

ÖRNEK Herkesi eleştirip tenkit etmek bize hiçbir yarar sağlamaz. cümlesinde “eleştirip” sözcüğünün verdiği anlamla “tenkit etmek” sözcüğünün verdiği anlam aynıdır. Öyleyse bu cümlede “eleştirip” sözü gereksizdir. Cümleden çıkarılmalıdır.

ÖRNEKLER İki kardeşten en küçüğü arkadaşımdı. İki kardeşten en küçüğü arkadaşımdı. Bilgili insanlardan yararlanmayı, istifade etmeyi bilmeliyiz. Bilgili insanlardan yararlanmayı, istifade etmeyi bilmeliyiz. Hava sıcaklığı sıfırın altında eksi sekiz derece imiş Hava sıcaklığı sıfırın altında eksi sekiz derece imiş Son yazdığı romanına isim bulmakta bir hayli zorlanmış. Son yazdığı romanına isim bulmakta bir hayli zorlanmış. Araba şu anda yola çıkmak üzere. Araba şu anda yola çıkmak üzere. Gitmeden önce bir daha ara. Gitmeden önce bir daha ara.

ÖRNEKLER  Buradan kendilerine saygılarımı ve hürmetlerimi iletiyorum  Hastahanede herhangi bir yangın merdiveni, yangına karşı herhangi bir önlem bulunmuyor  Çünkü gördük ki, güzel bir ilgi, güzel bir alâka var.  Genç Millî Takımımız Slovakya ile birlikte beraber bugün saat 11’de...”.  Güç ve müşkül zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir

2.Bir cümlenin anlamı içinde bulunan başka bir sözü cümlede kullanmak da gereksiz sözcük kullanımına girer. “Böyle yüksek sesle bağırmana gerek yok, sağır değilim.” cümlesinde “bağırmak” zaten yüksek sesle konuşmak anlamındadır. Öyleyse bu sözün anlamı içinde bulunan “yüksek sesle” sözüne gerek yoktur.

ÖRNEKLER o Satıcı, burnu havada, kendini beğenmiş biriymiş. o Yaklaşık beş yıl kadar Edirne'de oturduk.” o Dışarı çıkmak istediğini kulağıma alçak sesle fısıldadı o Eve arkadaşı ile birlikte geldi.”

3.Cümlede belirsizlik varsa, o cümle iyi bir cümle değildir. “Geleceğini babamdan öğrendim.” cümlesinde “geleceğini” sözü belirsizdir. Çünkü kimin geleceği belli değil. “Onun geleceği” de olabilir; “senin geleceğin” de olabilir. Bu belirsizlik giderilmeli ve sözcüğün kime ait olduğu belirginleştirilmelidir.

4.Bazı eylemler olumlu durumlarda, bazıları olumsuz durumlarda kullanılır. Eylemin anlamca yanlış yerde kullanılması da anlatım bozukluğuna yol açar.

ÖRNEK “Bana yardım ederek, işi kısa sürede bitirmeme neden oldu..” cümlesindeki “neden olmak” eylemi daima olumsuz anlamlar verecek biçimde kullanılır. Oysa işin kısa sürede bitirilmesi olumlu bir durumdur. Öyleyse “neden oldu” sözü bu cümlede yanlış kullanılmıştır. Bunun yerine cümle “…bitirmemi sağladı.” şeklinde bitirilebilir.

ÖRNEKLER  Futbolcu, attığı muhteşem golle takımının galip gelmesine neden oldu. (Galip gelmesini sağladı.)  Davranışlarıyla arkadaşlarının üzülmesini sağladı. (üzülmesine sebep oldu)  Böyle hareketler ülkede demokrasinin işlememesini sağlayacaktır.(İşlememesine sebep olacaktır.)

5.Bazı cümlelerde mantık hatasının bulunması da o cümlenin anlatımını bozar.

“Bırakın patates doğramayı yemek bile yapamaz o.” cümlesinde “bırakın” sözcüğünün cümleye kattığı anlamdan dolayı sanki patates doğramak yemek yapmaktan daha önemliymiş gibi görülüyor. Bu yanlışın düzeltilmesi için cümle, “Bırakın yemek yapmayı, patates bile doğrayamaz o.” şeklinde söylenmelidir.

ÖRNEKLER *Seninle değil şehir içinde gezmek, dünya turuna bile çıkılmaz. *Önümüzdeki haftanın önemli programlarından bazılarını sizlere hatırlatmaya çalıştık. *Beyin zarı iltihapları iyi tedavi edilmezse ölüme;hatta sara nöbetlerine dahi yol açabilir. *Tezgahtar müşterinin aldığı oyuncağı kağıda sardı ve müşteriye verdi.

6.Bazen sözcüklerin bağlandığı ortak eylemler de anlatımda bozukluğa yol açar.

“Bu davranışıyla bize yarar mı sağladı zarar mı belli değil.” cümlesinde “yarar” ve “zarar” sözcükleri “sağladı” eylemine bağlanmıştır. Ancak “yarar sağlamak” doğru olsa bile, “zarar sağlamak” doğru değildir. Cümle; “Bu davranışıyla bize yarar mı sağladı, zarar mı verdi belli değil.” şeklinde söylenmelidir.

ÖRNEKLER  Ben ona ağabey, o da bana kardeşim derdi.  Bazı yiyecekler sağlığı yerinde ve yaşlı olmayan kişilerce özellikle yenmelidir.  Kitap için kendisine verilen paranın eksik ve yeterli olmadığını söyledi.  Ekşiyi az, acıyı ise hiç sevmezdi.  Gerekli yerlere başvuruda bulunmuş, ama bir sonuç almış değiliz.

7.Bu, bazen öğelerin eyleme bağlanmasında da görülür.

ÖRNEKLER “Ayağına ayakkabı, omzuna şal, üzerine pardesü giyip dışarı çıktı.” cümlesinde “ayakkabı, şal ve pardesü” sözcükleri “giymek” eylemine bağlanmıştır. Oysa şal giyilmez, atılır.

8.Cümlede deyimin yanlış yerde kullanılması da cümlenin anlamını bozar.

“Öğretmenin anlattığı konu tüm öğrencilerin dikkatini çekmişti. Herkes kulak kabartmış, öğretmeni dinliyordu.” cümlesinde “kulak kabartmış” yanlış kullanılmıştır. Çünkü “kulak kabartmak” fark ettirmeden dinlemek anlamındadır. Burada “kulak kesilmek” deyiminin kullanılması gerekirdi.

ÖRNEKLER *Babasını görünce paçaları tutuştu. *Çok acıktım midem zil çalıyor. *O kadar kalabalık ki çuvaldız atsan yere düşmez. *Ona ayak bağı oluyor, işini çabuk bitirmesini sağlıyordu. *Ona yardım et elinden geleni ardına koyma. *Alma garibin ahını çıkar aheste aheste.

9.Bazı sözcüklerin anlamları birbirine karıştırılabilir. Cümledeki sözcüklerin anlamına da dikkat edilmelidir.

ÖRNEK “Çocukların birbiriyle uygunluk içinde olmaları beni sevindirdi.” cümlesindeki “uygunluk” sözü yanlış anlamda kullanılmıştır. Çünkü burada “uyum” sözü kullanılmalıdır.

10.Bazen sözcük doğrudur ancak cümlede bulunduğu yer doğru değildir.

ÖRNEK “Yeni elbisemi giymiştim ki kapı açıldı.” Cümlesinde “yeni” sözünün yeri anlatımda bozukluğa yol açmıştır. Çünkü burada söylenmek istenen, elbisenin yeniliği değil, giymenin yeni yapıldığıdır. Öyleyse cümle; “Elbisemi yeni giymiştim ki kapı açıldı.” şeklinde olmalıdır.

YANLIŞ Ekonomik ve sosyal yönden geri kalmış ülkemizin belli bölgelerine kalkınmada öncelik tanınacak. DOĞRU Ülkemizin ekonomik ve sosyal yönden geri kalmış belli bölgelerine kalkınmada öncelik tanınacak. YANLIŞ YANLIŞ Ankara’da Kızılay’ın yapılan yeni binası görkemli olacak. DOĞRU Kızılay’ın Ankara’da yapılan yeni binası görkemli olacak.

11.Aynı anlama gelen ek ve sözcüklerin bir arada kullanılması anlatım bozukluğuna yol açar.

ÖRNEK “Onun beni sevmemesinin nedeni, fikirlerini benimsememiş olmamdandır.” cümlesinde “nedeni” sözcüğü bir olayın sebebini anlatıyor. Ayrıca “olmamdandır” sözündeki “-dan” eki de neden anlamı veren bir ektir. İkisinin bir arada bulunması cümlenin anlatımını bozmuştur. Cümle, “Onun beni sevmemesinin nedeni, fikirlerini benimsememiş olmamdır.” şeklinde düzeltilebilir.

B.Yapıya dayalı anlatım bozuklukları

* Öğe eksikliğinin bulunması * Özneyle yüklem arasında olumluluk-olumsuzluk uyumsuzluğunun bulunması * Özneyle yüklem arasında tekillik-çoğulluk açısından uyumsuzluğun bulunması * Özneyle yüklem arasında şahıs yönünden

* Tamlama uyumsuzluğunun bulunması * Ek uyumsuzluğunun bulunması * Etken-edilgen fiillerin bir arada bulunması * İsim cümlelerinde ekfiilin ortak kullanılması

1.Cümlede, kullanılması gereken bir öğenin bulunmaması, anlatım bozukluğuna yol açar. Bu, daha çok ortak kullanılan öğelerde görülür. Çünkü Türkçede her fiil, öğeleri aynı eklerle kendine bağlamaz.

ÖRNEK “Kardeşini yanına çağırdı, bir şeyler söyledi.” cümlesindeki öğeleri inceleyelim: “Çağırdı” ve “söyledi” yüklemdir. Çağrılan ve söylenen kişi ise “kardeşi” dir. Yani “Kardeşini” öğesi her iki yüklemin ortak öğesidir. Bu ortak öğeyi yüklemlerle kullanalım. “Kardeşini çağırdı” doğrudur; ancak “kardeşini bir şeyler söyledi.” denmez, “kardeşine bir şeyler söyledi.” olmalı. “Kardeş” sözcüğünü iki kez kullanmamak için “ona” da diyebiliriz.

ÖRNEK “Arkadaşlarını pek sevmez, hatta çoğu zaman nefret ederdi.” cümlesinde, sevmediği kişiler ile nefret ettiği kişiler aynıdır, yani “arkadaşları” ortak öğedir. Ancak “arkadaşlarını sevmez” dense de “arkadaşlarını nefret ederdi.” denmez; “arkadaşlarından nefret ederdi.” denmeli ya da onun yerine geçen “onlardan” sözü kullanılmalıdır.

2.Türkçe’de bazı özneler olumlu, bazıları olumsuz anlamlar verir. Buna göre yüklemlerin de olumlu, olumsuz çekimlenmesi gerekir.

ÖRNEK “Hiç kimse okula gelmedi, geziye gitti.” cümlesinde gelmeyen ve gidenler aynı kişiler, ancak “hiç kimse” olumsuz bir öznedir ve yüklemi daima olumsuz çekimlenir. Oysa “gitti” olumlu bir çekimdir. Yani ikinci cümle özneyle uyum sağlamamıştır. Buna “hepsi” şeklinde bir özne getirilmelidir.

ÖRNEK “Öğretmenimiz hiçbirimizi azarlamaz, çok severdi.” cümlesinde, yine “hiçbirimizi” olumsuz olduğundan “hiçbirimizi severdi” şeklinde kullanılmaz; “hepimizi severdi” olmalıdır.

3.Cümlede öznenin ifade ettiği şahıslarla yüklemin bildirdiği şahıs arasında bir uyum olmalıdır.

NOT Özne birinci tekil, ikinci tekil (ben, sen); birinci tekil, üçüncü tekil (ben, o); birinci tekil, ikinci çoğul, (ben, siz); birinci tekil, üçüncü çoğul (ben, onlar) şahıslardan oluşuyorsa yüklem, daima birinci çoğul şahısa göre çekimlenir.

ÖRNEKLER o “Bu işi ancak ben ve sen halledebiliriz.” o “Dışarıda sadece ben ve o küçük çocuk kalmıştık.” o “Ben ve siz yarışmada eşit durumda değildik.” o “Ben ve birkaç yaşlı adam, kahvede uzun bir sohbete dalmıştık.”

NOT-2 Eğer özne ikinci tekil ve üçüncü tekil (sen, o); ikinci tekil ve ikinci çoğul (sen, siz); ikinci tekil ve üçüncü çoğul (sen, onlar); şahıslardan oluşuyorsa, yüklem ikinci çoğul şahısa göre çekimlenir. Ancak ikinci tekil ve birinci çoğul (sen, biz) şahıslar özne olursa yüklem birinci çoğul şahısa göre çekimlenir.

ÖRNEKLER “Sen ve annen burada ne yapıyordunuz?” “Sen hatta hepiniz bu konuda suçlusunuz.” “ Sen ve buradaki konukların, bize yarın gelebilirsiniz.” “Galiba sonunda senle biz aynı sonuca ulaştık.”

NOT-3 Öznenin insan ya da başka varlıklar olması da yüklemin tekil veya çoğulluğunu etkiler. Eğer özne bitkiler, hayvanlar, cansız varlıklar ya da soyut kavramlarsa, yüklem daima tekil olur. İnsanlar çoğul özne olduğunda ise yüklem tekil veya çoğul olabilir.

ÖRNEKLER  “Kuşlar dallara kondular.” değil “Kuşlar dallara kondu.”  “Sevgiler gizli kaldıkça güzelleşirler.” değil “güzelleşir.” olacak.  “Çocuklar geldi.” şeklinde de doğrudur, “Çocuklar geldiler.” de.

4.Bazen özneyle yüklem arasındaki uyumsuzluk, öznenin anlamından kaynaklanır.

ÖRNEK “Nüfus sayımı bu yıl yapıldı, bir hayli artmış.” cümlesinde “yapıldı” yükleminin öznesi “nüfus sayımı”dır, “artmış” yükleminin öznesi ise “nüfus” olacaktır. Ancak cümlede “nüfus” diye bir özne yoktur. Sanki nüfus sayımı, “artmış” yükleminin öznesi olmuştur. Bu ise anlamca uygun değildir.

5.Sıfat ve isim tamlamalarının aynı tamlanana bağlanması anlatım bozukluğuna yol açar.

ÖRNEK “Kaza yerine birçok askeri ve polis aracı geldi.” cümlesinde “araç” sözü hem “askeri” hem “polis” sözcüklerinin tamlananı durumundadır. Ancak “polis aracı” isim tamlamasıdır ve tamlanan iyelik eki almıştır. “Askeri” sözcüğü ise sıfat olabilecek bir sözcüktür ve “askeri araç” şeklinde sıfat tamlaması yapar; tamlanan da ek almaz.. Cümle; “Kaza yerine birçok askeri araçla polis aracı geldi.” şeklinde olmalıdır.

NOT: Türkçe’de sıfatlar çoğul anlam verirse isimler çoğul eki almaz. Bu özellik genellikle belgisiz sıfatlarda görülür.

ÖRNEK “Geceye birçok davetliler katıldı.” cümlesinde “birçok” sıfatı çoğul bir anlam verdiği halde davetliler sözü de çoğul eki almıştır. Cümleden çoğul eki çıkarılmalıdır.

ÖRNEK “Her ülke, dünya devletleri arasında önemli bir yer edinmek için, ekonomik açıdan gelişmesi gerekir.” cümlesinde “gelişmesi” sözcüğündeki iyelik ekinin, sözcüğü nereye bağladığı belli değil; “kimin gelişmesi gerekir?” diye sorarsak “ülkenin” cevabı gelir. Öyleyse “ülke” sözcüğüne ilgi eki (-in) getirilmelidir.

NOT:Bazen de bu durumun tersi görülür.

ÖRNEK “Sanatçının, topluma yararlı bir kişi olmak için, eserinde mutlaka toplum sorunlarına yer vermelidir.” cümlesinde “yer veren kim?” sorusuna “sanatçı” cevap verir. Oysa cümlede “sanatçının” denmiş. Ya bu sözcükteki ilgi eki kaldırılmalı ya da yüklem “vermesi gerekir” şeklinde değiştirilmelidir.

NOT: Bazı cümlelerde ise sözcükleri birbirine bağlayan ekler yanlış kullanılmıştır.

ÖRNEK “Senin en beğendiğim yanın, derslerine düzenli çalıştığındır.” Cümlede öğeleri ortak olarak kullanan etken ve edilgen fiiller bir arada bulunmaz.

ÖRNEK “Bütün yemekleri hazırlayıp bir kenara koyulmalıdır.” cümlesinde “hazırlamak” etken “koyulmalıdır” edilgen fiillerdir. Bunların aynı öğelerle kullanılması bozukluğa yol açmıştır. Cümle; “Bütün yemekler hazırlanarak, bir kenara koyulmalıdır.” şeklinde düzenlenirse bozukluk giderilir.

Sıralı isim cümlelerinde ekfiilin kullanılması da bazen bozukluğa yol açar.

ÖRNEK “O yaşlı şair geleneklere bağlı, ama yeniliklere kapalı değildi.” cümlesinde iki yargı vardır: Şairin geleneklere bağlı olduğu, aynı zamanda yeniliklere de kapalı olmadığı, oysa cümlede “bağlı” sözü yüklem gibi kullanılmadığından “değildi” edatına bağlanıyor ve böylece şairin geleneklere bağlı olmadığı anlamı çıkıyor. Bunu engellemek için “bağlı” sözü “bağlıydı” şekline getirilmelidir.

KAYNAKLAR bozukluklari/ bozukluklari/ ukluklari.htm ukluklari.htm _bozukluklari.html _bozukluklari.html