İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mal ve Faktör Piyasaları
Advertisements

İŞLETME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Barış Türkmenoğlu Gizem Yıldırım
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
İŞLETMELERİN ÖZELLİKLERİ
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
İşletme ve Ekonomi Copyright S.K.Mirze.
PROMOSYON  Kökeni Latince promotio kelimesinden gelen promosyonun anlamı fikir,öne çıkarmak olarak tercüme edilir.  Bir firmanın ya da bir arzın tanıtılması.
YENİ TİCARET TEORİLERİ
A. Dış Ticaret İşlemleri
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Hızlı Tüketim Ürünleri
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Hızlı Tüketim Ürünleri
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
ELEKTRONİK TİCARET TÜRLERİ
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
Büyüklüğüne Göre İşletmeler
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
EKONOMİK FAALİYETLERİN SINIFLANDIRILMASI
KONAKLAMA İŞLETMECİLİĞİ
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması.
FUAR TALEPLERİNİ BELİRLEME ANKET SONUÇLARI
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
FİYAT MEKANİZMASI.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Fikri ve Sınai Haklar Kanunu Gümrük Kanunu
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
İşletme Yönetimi.
Kumaş Nedir?.
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
“İŞSİZLİKLE MÜCADELEDE MESLEKİ EĞİTİMİN ÖNEMİ”
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
Öğr. Gör. Dr. Dİdar sarI çallI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
Sunum transkripti:

İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO

9- R EKABET K OŞULLARı A ÇıSıNDA İ ŞLETME T IPLERI - P IYASA ÇEŞITLERI

D) Tekelci Rekabet Tekelci rekabet koşullarının geçerli olduğu bir piyasada çok sayıda firma vardır, ancak firmalarca üretilen mallar birbirlerinden farklılaştırılmışlardır. (Ürün farklılaştırması iki biçimde olabilir; a) fiziksel görünüş ve nitelikte farklılaşma. Bunlar tasarım, sitil, renk, paket, kalite, bileşim, performans, yeni özellikler, aksesuar biçiminde olabilir. b) Reklam ve satış promosyonu ile farklılaşma. Bu çeşit farklılaşma subjektifdir. Daha iyi, daha iyi yıkar gibi reklamlar örnek olarak verilebilir). Dolayısıyla, her firma negatif eğimli talep eğrisine sahiptir.

Bununla birlikte, diğer firmalarca çok yakın ikame edilen mallar üretildiğinden bireysel firmalara ait talep eğrileri yüksek fiyat esnekliğine sahiptir. Endüstride çok sayıda firma bulunması ve bunların birbirlerinin eylemlerinden hemen hemen hiç etkilenmemesi, söz konusu firmaların rakiplerinin tepkilerini dikkate almadan atomistik olarak hareket etmesine neden olmaktadır Kısaca, 1. Her firma aşağıya eğimli (negatif) talep eğrisine sahiptir. 2. Giriş serbestisi vardır. 3. Çok sayıda firma vardır. 4. Her firma aşağıya doğru eğimli talep eğrisine sahip olduğundan, firma fiyat ve çıktıyı seçebilir.

TAM REKABET Çok sayıda şirket Benzer ürünler Kolay giriş Fiyatlar üzerinde kontrol yok Örn. Tekstil… MONOPOL PİYASA Tek şirket Doğrudan rakip yok Giriş yok veya kısıtlı Fiyatlar üzerinde tam kontrol Örn. Tekel – Telekom… TEKELCİ REKABET Çok sayıda şirket Bazı farklılaştırılmış ürünler Kolay giriş Şirketler kendi fiyatlarını kontrol edebilir. Örn. Perakende M. OLİGOPOL PİYASA Az sayıda şirket Giriş zor Fiyatlar üzerinde daha fazla kontrol Örn. GSM…

Tam Rekabet Monopol Tekelci Rekabet Oligopol

10- İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI Ekonomik İşlevleri (Faaliyet Alanları) Açısından İşletmeler Mal ve hizmetlerin üretilmesi, depolanması, taşınması ve satılması birer ekonomik işlevdir. Bunları üç ana başlıkta toplarsak; mal üreten işletmeler, hizmet üreten işletmeler ve pazarlama işletmeleridir Mal Üreten İşletmeler İnsan ihtiyaçlarını gidermeye yarayan ürünleri üreten işletmelerdir. Üretilen ve pazarlanan mallar direkt olarak kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayabilecek özellikler taşımakta, kimi zaman da işletmenin ürettiği nihai ürünler bir başka işletmenin üretim sürecinde gerekli olan özellikler taşımaktadır. O halde bu işletmeler, sanayi malı üreten işletmeler ve tüketim malı üreten işletmeler olarak incelenebilir Sanayi Malı Üreten İşletmeler Genel olarak bu işletmeler, hammadde ve malzemeyi üretim sürecinde, şekil, fiziki özellik ve kimyasal özellik yön ünde değişikliğe tabi tutarak yeni ve farklı bir mal haline dönüştürmektedir. Örneğin; demir-çelik, petro-kimya işletmeleri kendisinden sonraki işletmelerin üretimde bulunabilmeleri için üretim yaparlar Tüketim Malı Üreten İşletmeler Bu tür işletmeler kendinden sonraki işletmeler için değil, tüketiciler için üretim yapan en son işletmelerdir. Gıda, giyim, beyaz eşya gibi ürünler bu gruptaki mallara örnek olarak verilebilir.

Hizmet Üreten İşletmeler İnsan ihtiyaçlarını karşılamada önemli bir araçtır. Hizmet sektörü çok geniş alanı kapsamaktadır. Oteller, eğlence merkezleri, spor kulüpleri, elektrik, gaz, su dağıtım,özel doktorlar, özel öğretim kurumları, kamu kurum ve kuruluşları hizmet üreten kuruluşlar içinde yer alırlar Pazarlama ve Satış İşletmeleri Bu tür işletmeleri hizmet işletmelerinden ayıran satış özelliğidir. Genellikle ticaret sektöründe faaliyet gösteren, toptancılık ve perakendecilik yapan işletmelerdir. Bunlar üretici işletmelerden de farklı olarak, üretici işletmelerin ürettikleri malları satan işletmelerdir.