SANAT METINLERI ŞİİR. ŞIIR NEDIR? ŞIIR NEDIR? Duygu, düşünce ve hayallerin alışılmış ifade kalıplarının dışına çıkılarak sanatlı, kafiyeli, imgeli anlatımına.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
Advertisements

RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
TÜRKÇE ÖĞRETMENİ & EĞİTİM KOÇU
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
PARÇADA ANLAM.
TÜRKÇE / Şiir.
ŞİİRDE TEMA.
->Tiyatro Nedir? ->Tiyatronun Geçmişi
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
ŞİİR TÜRLERİ.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
KONULARINA GÖRE ŞİİR TÜRLERİ
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
ŞİİRDE AHENK.
Türkçe Edebiyat Bilgileri.
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
1-5 NİSAN GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA. ŞİİR ÇEŞİTLERİ GEDİKLİ FURKAN TAHA.
BATI EDEBİYATINDA EDEBİ AKIMLAR
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Batuhan Avcı.  Bilim; do ğ ada bulunan her ş eyin deney ve gözlemler sonucu mantıklı ve tutarlı bir biçimde yorumlanması sonucu elde edilen çalı ş malar.
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
ANLATIMDA SINIRLANDIRMA
DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI. DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI Açıklama, tartı ş ma, betimleme ve öyküleme anlatım biçimleri kullanılarak yapılan.
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
Servet-İ fünun edebİyatI
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
KELİME OYUNU Hazırlayan Hakan ALTINAY Türkçe Öğretmeni.
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
EDEB İ YAT PERFORMANS ÖDEV İ. AYNALAR ŞİİRİNİN İNCELENMESİ NAZIM BİÇİMİ: Serbest şiir NAZIM BİRİMİ: Dörtlük BİRİM SAYISI: Beş dörtlükten oluşmuştur.
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Metinlerin Sınıflandırması
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ ŞİİR İNCELEME YÖNTEMİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
ANONİM HALK ŞİİRİ.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI SUNUSU
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ

İBRAHİM ŞİNASİ.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sohbet (Söyleşi).
Sunum transkripti:

SANAT METINLERI ŞİİR

ŞIIR NEDIR? ŞIIR NEDIR? Duygu, düşünce ve hayallerin alışılmış ifade kalıplarının dışına çıkılarak sanatlı, kafiyeli, imgeli anlatımına şiir denir. şiir bir ifade sanatıdır. şair kelimeler, kelime grupları ve cümleler ile dilin kurallarına aldırmaksızın istediği biçimde oynar. şiir çoğunlukla “ölçülü ve uyaklı söz” anlamında kullanılsa da bu tanıma uymayan şiirler de vardır. böylelikle şiirin tek bir tanımının yapılamayacağı sonucuna varılır.

ŞIIR ILE DIĞER EDEBI TÜRLERIN FARKı Ş iir ile di ğ er edebi türler arasında en belirgin fark ş iir dilindedir. Edebi türlerin birço ğ unda dil belli kurallar dahilinde ve nesir biçiminde kullanılır. Ş iir dili ise ölçülü ya da serbesttir. Ş iir dili kuralsızdır. Ş air istedi ğ i duyguyu istedi ğ i kalıpta ifade edebilir. Ş iir en öznel yazı türlerindendir. Edebi türler arasında en eskisi ve en yaygın olanı yine ş iirdir. Ş iirin malzemesi dildir. Bu malzeme en iyi ş ekilde ş iirlerde kullanılır. Ş air belli bir duyguyu ifade etmek için kelimeler, kelime grupları ve cümlelerden yararlanır; ancak ş air bu unsurları rastgele kullanmaz. Dil ile kelimeleri i ş ler, en iyi ifadeyi yakalamak için u ğ ra ş ır. Sanat yolu ile ifadesini güçlendirir.

ŞIIRIN ÖZELLIKLERI Ş iirlerde öznel bir anlatım kullanılır. Ş iirler anlatım özellikleri, ş ekil özellikleri, konu ve tema gibi özellikleri yönü ile türlere ayrılır. Ş iirde dil ş iirsel i ş levde kullanılır. Ş iirlerin kendine özgü ifade biçimleri vardır. Ş iirler hem kafiyeli – ölçülü hem de serbest yazılabilir. Ş iirlerde dil kuralları aranmaz. Bazı ş airler ş iirlerinde büyük harf dahi kullanmazlar. Ço ğ u ş iirde cümleler devriktir. Birçok ş iirin sonunda ş air takma adını kullanarak ş iirin yazarı oldu ğ unu vurgular. Tarihin her döneminde ş iir önemli ve yaygın bir tür olarak kar ş ımıza çıkar.

ŞIIRLER NEDEN KAFIYELI VE ÖLÇÜLÜ YAZıLıR? Ş iirin bir edebi tür olarak ortaya çıkıp yaygınla ş tı ğ ı dönemde insanlar bilgi ve birikimlerini sonraki nesillere sözlü anlatım yolu ile aktarmak durumundadır. Zira bu ilk dönemlerde yazı ve yazı gereçleri bulunmamaktadır. Bilginin saklanmasında insan hafızasından yararlanılır. Böylelikle ortaya konan eserin kolayca ezberlenip akılda kalıcı olmasını sa ğ lamak için ilk ş iirler kafiyeli ve ölçülü söylenmi ş tir. Sonraki dönemlerde bu ihtiyacın kalkması ve yeni anlatım yollarının denenmesi maksadı ile ş iirler kafiye ve ölçü kullanılmadan yazılmı ş tır.

ŞIIR TÜRLERI Ş iirler konu – tema ve ş ekil özellikleri yönü ile türlere ayrılır. Batı Edebiyatında ve Ça ğ da ş Türk Edebiyatında ş iirler; Lirik, epik, dramatik, pastoral, didaktik, satirik türlere ayrılır.

LIRIK ŞIIR Lirik ş iirler a ş k, sevgi, hasret, mutluluk, kıskançlık, hüzün gibi herhangi bir duygunun ya da karma ş ık duyguların yo ğ un bir anlatım, duygusal bir dil ile ortaya kondu ğ u ş iirlere lirik ş iir denir. Lirizm yani duygusallık lirik ş iirlerin asıl amacını te ş kil eder. Ş air, ş iiri ile okurun belli bir duyguyu en do ğ al ve yo ğ un ş ekliyle hissetmesini ister. Batı edebiyatında lirik ş iirler bu türe özgü olan bir ş iir biçimi olan “Sone” ile yazılır. Türk edebiyatında bu türün kar ş ılı ğ ı “ Güzelleme ” dir.

ÖRNEK “BENI KÖR KUYULARDA MERDIVENSIZ BıRAKTıN, DENIZLER ORTASıNDA BAK YELKENSIZ BıRAKTıN, ÖYLESINE YıKTıN KI BÜTÜN INANÇLARıMı; BENI BENSIZ BıRAKTıN; BENI SENSIZ BıRAKTıN.” YAZAR: ÜMİT YAŞAR OĞUZCAN

EPIK ŞIIR EPIK ŞIIR İ nsanın do ğ aya, kendine, ba ş kası ya da ba ş kalarına kar ş ı yürüttü ğ ü yi ğ itçe ve kahramanca mücadelenin anlatıldı ğ ı ş iirlerdir. Bu ş iirlerde milli ya da manevi duyguların uyandırılmaya çalı ş ılır. Olay ve durumlar oldu ğ undan büyük ya da küçük gösterilir. Bu türdeki ş iirlerde söylev üslubundan yararlanılır. Halk edebiyatında bu ş iir türünün kar ş ılı ğ ı “ Koçaklama ” lardır.

ÖRNEK ÖRNEK Bir yaradır, durmaz içinden kanar! Hangi ta ş ın kalbini de ş sen: mezar! Gör ne mübarek yer… u ğ urlar ola. “E ş hele bir da ğ ları örten karı: Ot de ğ il onlar, dedenin saçları! Dinle: Ş ehit sesleridir rüzgârı! Durma levent asker, u ğ urlar ola. “Ey vatanın ş anlı gaza mevkibi, Saldırınız dü ş mana aslan gibi. İş te huda yaveriniz, hem Nebi. Haydi gidin, haydi, u ğ urlar ola. Mehmet Akif Ersoy

PASTORAL ŞIIR PASTORAL ŞIIR Tabiat ve ona ait unsurların estetik bir hava içinde anlatılıp i ş lendi ğ i ş iir türüdür. Bu tür ş iirlerde genel olarak bahar mevsimi, çiçek, çiçek bahçeleri, güzel manzara, e ş ya ve hayvan konuları anlatılır. Ş iirlerde tabiat unsurları, bitki ya da e ş ya betimlemesi yapılır. Do ğ aya kar ş ı hayranlık gizlenmez. Her türlü do ğ a unsuru ş air için ilham kayna ğ ıdır.

ÖRNEK ÖRNEK Ku ş lar mıdır onlar ki her ak ş am Âlemlerimizden sefer eyler? Ak ş am, yine ak ş am, yine ak ş am Bir sırma kemerdir suya baksam; Üstümde semâ kavs-i mutalsam! Ak ş am, yine ak ş am, yine ak ş am Göllerde bu dem bir kamı ş olsam! Ahmet HA Şİ M

DIDAKTIK ŞIIR DIDAKTIK ŞIIR Ö ğ üt vermek, bilgi vermek ya da herhangi bir duyguyu veya dü ş ünceyi okura a ş ılamak gibi amaçlarla yazılan somut ş iirlere denir. Bu ş iirlerde ş air nesnel bir dil kullanılır. Dil alıcıyı harekete geçirme i ş levindedir. Emredici anlatımın özelliklerinden yararlanılır. Her ne kadar nesnellik olsa da bu tür ş iirlerde sanat ve estetik önemsenir. Söylenecek söz, aktarılacak duygu en iyi ş ekilde verilmeye çalı ş ılır.

Duygu ve dü ş üncelerin bir tiyatro sahnesinde konu ş uyormu ş havası içinde sunuldu ğ u ş iir türüdür. Bu ş iirlerde ş air görünmez bir izleyici önünde söz söylüyormu ş gibi davranır. İ fadeler tiyatroda oldu ğ u gibi kısa ve yalındır; fakat esti tiyatro metinlerinde oldu ğ u gibi sanatlı bir üslup kullanılır. Bu ş iirleri ayırt etmenin en kolay yolu ş iirin yarattı ğ ı havayı zihinde canlandırmaktır. Böylelikle bir oyunda oyuncunun söz söyledi ğ i tahayyül edilir. DRAMATIK ŞIIR DRAMATIK ŞIIR

SATIRIK ŞIIR SATIRIK ŞIIR Herhangi bir toplumsal ya da bireysel olay olgu veya kavramın alaya alınıp ele ş tirildi ğ i ş iirlerdir. Bu ş iirlerde ş air toplumun aksayan yönlerini i ğ neleyici bir dille aktarır. Ş air benzetmelerden yararlanır. Sorunu ortaya koyar ve çözüm yollarını belirtir. Satirik ş iir Halk edebiyatında “ta ş lama” Eski Türk edebiyatında ise “hiciv” türündeki ş iirlere benzemektedir.

ŞIIR ILE İLGILI TERIM VE KAVRAMLAR Mısra: (dize) Ş iirde en küçük yapı birimi. Ş iirin her bir satırı mısra olarak ifade edilir. Beyit: Bir ş iirde iki mısradan olu ş an kafiyeli ve ölçülü terkiplere denir. Divan edebiyatının özel bir ş iir birimidir. Üçlük: (bend) Ş iirlerde özel bir kullanımı yoktur. Üç dizeden olu ş an anlamlı, ölçülü ve kafiyeli ifade kalıplarına denir. Dörtlük:(kıta) Dört dizeden olu ş an nazım birliklerine denir. Divan ş iirinde iki beyitli aaxa kafiyeli nazım biçimine denir. Halk Edebiyatında dörtlük olarak da bilinir. Bent: Dörtten artık anlamlı, kafiyeli ve ölçülü terkiplere denir.

Kafiye: Farklı dizelerde kelimeler arasındaki kök ve gövdedeki harf benzerliklerine denir. Ço ğ unlukla her mısranın son kelimelerinde aranır. Aynı mısrada ya da mısralar arasında farklı yerlerde bulunan kelimelerin benzerli ğ i “iç kafiye” olarak adlandırılır. Redif: Mısralar arasındaki aynı kelimeler, kelime grupları ya da ekler arasındaki benzerli ğ e denir. Ölçü: Ş iirlerde hece sayısına ya da hece türüne dayalı benzerliklere ölçü denir. Bu ölçüye göre mısralar birbirine benzemelidir. Aruz ölçüsü: Farklı mısraların birbirine hecelerin açıklık kapalılık durumlarına göre benzetilmesidir.

Hece ölçüsü: Mısralar arasındaki hece sayısı benzerli ğ idir. Serbest Ölçü: Kuralsız mısra düzenidir. Nazım Biçimi: Bir ş iirin ş ekil yönünden adlandırılmasına denir. Nazım Türü: Bir ş iirin tema- konu ve dil özellikleri yönünden adlandırılmasıdır. Ahenk: Ş iirde birimler arası uyuma ahenk denir.

HAZIRLAYANLAR BAYRAM ABUKAN SERKAN UZUN M İ KTAD ÖZDEM İ R