B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
İNSANLARIN DEDİĞİ GİBİ DEĞİL; ALLAH’IN DEDİĞİ GİBİ DİN
TÜRK-İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
İman nedir? İman esasları nelerdir?
İslâm Düşüncesinde Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Dünya hayatı doğumla başlar ölümle sona erer.
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
8.SINIF 5.ÜNİTE İNANÇ VE DAVRANIŞ İLİŞKİSİ
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
NİSAN AYI DEĞERİ SIDK:DOĞRULUK SADAKAT: GÜÇLÜ DOSTLUK
MEZHEPLER.
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Ahiret inancı İslam’ın temel inanç esaslarından biridir
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
MUTEZİLE/Tanımı Mu’tezîle, H. I. asrın karmaşık sosyal ve siyasî yapısı içinde, devrin itikâdî problemleri çerçevesinde teşekkül eden ve bu problemleri.
Ğaliyye/Ğuluv/Ğulât/Aşırılık
Kavramsal Çerçeve Terim Olarak yapılan tanımlar:
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Son Dönem -devam 10. Ders.
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Kâdirîlik:  Abdülkadir Geylani'nin (öl. 1169) görüş ve düşüncelerine dayanan tasavvuf ekolüdür. Abdülkadir Geylani Peygamberimizin soyundan gelmekte.
Mürcie/Tanımı Mürcie, R-C-A filinden türetilen ve
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
8.Sınıf /1.ünite KAZA ve KADER Hazırlayan:Serpil AKTAŞ.
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
2. Felsefe İle Mezcedilmiş Kelâm Devri  TANIM:  Gazzâlinin öncülüğünü yaptığı müteahhirin kelamaları, felsefe ile meşgul olma işini daha ileri safhalara.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
İslam Dünyasında Modernleşme 1. Ders. Modernizm / Çağdaşlaşma Modernizm Avrupa aydınlanma dönemi sonrası dönem için anahtar kavramlardan biridir. 17.
L İ DER E Ğİ T İ M KÜLTÜR VE SANAT GENÇLİK KULÜBÜ DERNEĞİ TARAFINDAN DÜZENLENEN B İ LG İ YARIŞMASINA HOŞ GELD İ N İ Z.
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
ADALET NEDİR? Adalet, zulmetmemek, hak sahibine hakkını vermek, haklılık ve hakka uygunluk gibi manalara gelmektedir.
İNSAN NİÇİN YARATILDI?.
AHİRET GÜNÜNE (HAŞRE) İMAN
Sümeyye CENGİZ DKAB 2.
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
İtikadî Mezhepler. İslâm tarihinde fikrî ve itikadî sebeplerle ortaya çıkan fırkalar mezhepler tarihi kaynaklarında farklı biçimde sıralanmıştır. Ebü’l-
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
Erken Dönem Abbasi Halifelerinin Din Politikası
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
 İslam dininde gönülden bir bağlılıkla kesin olarak inanılması gereken esaslar vardır. Din anlayışı ve yorumu ne olursa olsun, İslam tarihi boyunca Müslümanlar.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe a. Keysâniyye b. Zeydiyye c. İmâmiyye d. Ğâliyye e. Bâtıniyye 3. Haricîyye 4. Mürcîe 5. Müşebbihe Ve Mücessime 6. Cebriyye

B- Ehl-i Bid’at TANIM: Bid'at, örneği ve benzeri olmaksızın meydana getirilen, dinde sonradan uydurulan şey demektir. Ehl-i bid'at ve ehl-i dalâl (uydurma ve sapık sayılan mezhepler) ise, akaid sahasında Rasulullah’ın sünnetini terk ederek, Rasulullah ve ashab topluluğunun akaid sahasında izledikleri yoldan ayrılan ve bid'ate düşen gruplardır. Bid'atçı ve sapkın mezhepler, ehl-i sünnetin görüşlerine aykırı fikirler ileri sürmüşlerdir. Bid'at sünnetin zıttıdır. 2

B- Ehl-i Bid’at Bid'atçı ve sapkın saydığımız mezhepleri tanımak için, onların sahip oldukları genel nitelikleri şöyle sıralamak mümkündür: 1. Sahabenin izinde giden, müctehid âlimler topluluğunun görüşlerine uyan Müslümanların büyük çoğunluğundan (cemaattan) ayrılmak. 2. Manası apaçık muhkem âyetleri bir kenara bırakarak, manasını ancak Allah’ın bileceği müteşabihler üzerinde yorum yapıp, onlara uymak. 3. Kitap ve sünnete uymaları gerekirken, itikâdî konularda kendi arzu ve anlayışlarına uymaları. 3

B- Ehl-i Bid’at Bid'atçı mezhepler genellikle altı grupta incelenirler: Mutezile, Şia, Hâriciyye, Mürcie, Müşebbihe ve Cebriyye 4

1. Mutezîle “Ayrılanlar, uzaklaşanlar, bir tarafa çekilenler” manasına gelen Mutezile, büyük günah işleyen kişinin, küfür ile iman arasında bir mertebede olduğunu söyleyerek Hasan-ı Basrî (v.110/728)nin dersini terk eden Vâsıl b. Atâ (v.131/748) ile ona uyanların oluşturduğu mezhebin adıdır. Mutezile akılcı bir mezheptir. Bu sebeple mantık kaideleri ile çelişir gördüğü ayet ve hadisleri başka manalara yorumlar. Yani akla öncelik verir. Kelâm ilmi ilkin mutezilenin elinde doğmuştur. 5

1. Mutezile Mutezile mezhebi, Nazzâm (v. 231/845), Ebu'l-Hüzeyl el-Allâf (v. 235/850), Câhız (v. 255/869), Bişr b. Mu'temir (v. 210/825), Cübbâî (v. 303/916) ve Kâdî Abdülcebbâr (v. 415/ 1025) gibi büyük kelâmcılar yetiştirmiştir. 6

1. Mutezile Mutezile Abbasiler döneminde en parlak zamanını yaşamıştır. Me'mûn (v. 218/833), Mu'tasım (v. 227/841) ve Vâsık (v. 232/847) zamanında devletin resmi mezhebi olmuştur. Daha sonra bu parlak donem sona ermiş, tarih sahnesinden silinmeye başlamıştır. Günümüzde Mutezile, başlı başına bir mezhep olarak mevcut değildir. Ancak görüşleri başta Şîa olmak üzere bazı mezheplerde yaşamaktadır. 7

1. Mutezile Mutezile mezhebinin görüşleri beş esasta sistemleştirilmiştir. Buna el-Usûlü‘l-Hamse (beş esas) adı verilir. Bu esaslar şunlardır: a. Tevhîd Allah’ı zat ve sıfatları yönüyle bir kabul etmektir. Bu anlayıştan hareket eden Mutezile, Allah’ın ezelî sıfatlarını, ezelî varlıklar çoğaltılıyor (taaddüdü'l-kudemâ) düşüncesiyle inkâr etmiş, Allahın kelâm sıfatını mahluk saymış (halk-ı Kur'an), Allahın âhirette müminler tarafından gözlerle görülemeyeceğini savunmuştur. Mutezile bu konuda Cehmiyye'nin etkisinde kalmıştır. 8

1. Mutezile b. Adalet Mutezileye göre kullar, fiillerini hür irade ile yaparlar. Bu fiillerin yaratılmasında, Allahın müdahalesi yoktur. Eğer bu fiilleri kul değil de Allah yaratmış olsaydı, kulun o fiilden dolayı ceza "görmesi, adalet değil zulüm olurdu. Mutezile bu görüşüyle, ilâhî kaderi inkâr etmiş, kulun kaderini kendisinin çizdiğini söylemiştir. Mutezilenin, adalet görüşünü ileri sürerken Kaderiyye'den etkilendiği bilinmektedir. Yine adalet prensibine göre kul için en uygun olanı (aslahı) yaratmak Allah üzerine vaciptir. 9

1. Mutezile c. Va'd ve vaîd d. Menzile beyne'l-menzileteyn İyilik yapana mükâfat, kötülük yapana ceza vermek Allah için zaruridir. Bu sebeple günah işledikten sonra tevbe etmeyen kulu Allahın bağışlaması ve peygamberin şefaat etmesi söz konusu değildir. d. Menzile beyne'l-menzileteyn Büyük günah işleyen kimse (mürtekib-i kebîre) ne mümindir, ne de kâfirdir. İman ile küfür arasında fısk denilen bir mertebededir. Eğer tevbe etmeden ölürse ebedî cehennemde kalacak, tevbe ederse mümin olarak cennete girecektir. 10

1. Mutezile e. Emr bi‘l-ma'rûf ve'n-nehy anl‘l-münker İyiliği yaptırmaya ve kötülüğü önlemeye çalışmak bütün Müslümanlara farzdır. Mutezile itikatta bu görüşlere sahip olmakla birlikte, çoğunlukla amelde hanefî mezhebine bağlıdırlar. Mutezile kendi içinde pek çok kola ayrılmıştır. Bu kolların sayısını 20 ye vardıran tarihçiler bulunmaktadır. 11