Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Advertisements

Ekonomi I 7.Bölüm: Üretim ve Maliyetler Doç.Dr.Tufan BAL
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
KAMUSAL MALLAR.
Refah Ekonomisi.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
2 Yatırım Karlılık Analizleri Finansal Analizler Basit Yöntemler İndirgenmiş Yöntemler Karlılık Yöntemi Geri Ödeme Süresi Yöntemi Net Bugünkü Değer Yöntemi.
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
©McGraw-Hill Education, 2014
 LÖSEV, 24 Eylül 2000 tarihinde, lösemili çocuklara özel, modern tıbbın tüm olanaklarını bünyesinde barındıran 2000'li yılların.
Altıncı Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
Arz Analizleri Azalan Verimler Yaklaşımı Arz Analizleri Azalan Verimler Yaklaşımı.
TALEP (İstem).
Makro İktisat.
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
10.OLİGOPOL PİYASASI.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
Stokiyometri, element ölçme anlamına gelen Yunanca, stocheion (element) ve metron (ölçme) kelimelerinden oluşmuştur. Stokiyometri, bir kimyasal reaksiyonda.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
YAPI STATİĞİ II Düğüm Noktaları Hareketli Sistemlerde Açı Yöntemi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
8. TAM REKABET PİYASASI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Toplam Arz- Toplam Talep
YATIRIM HARCAMALARI.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-2.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Dünyada ve Türkiye’de Su Ürünleri Üretimi
BÖLÜM 5: PAZAR ÇEŞİTLERİ VE FİYAT OLUŞUMU
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
İŞ ve Meslek Sosyolojisi
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
3. STOKLARIN YÖNETİMİ.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 7 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ

Öğrenme Hedefleri Bu konuyu çalıştıktan sonra: FARKLI ENDÜSTRİ YAPILARINDA FİRMALAR: REKABET MODELİ

İçindekiler ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ FARKLI ENDÜSTRİ YAPILARINDA FİRMALAR 3.1. REKABET MODELİ 3.1.1. Atomistik Rekabet Modeli 3.1.2. Atomistik Rekabet 3.1.3. Giriş Çıkışlı Piyasa Özet

FARKLI ENDÜSTRİ YAPILARINDA FİRMALAR Bu bölümde tam rekabet ve monopol modeli açıklandıktan sonra bu iki uç arasında kalan modeller daha detaylı olarak incelenecek ve sonuçlar birbirleri ile kıyaslamalı olarak analiz edilecektir. 3.1. REKABET MODELİ Rekabet oluşumunun altında yatan temel faktör kıtlıktır. Ekonomide rekabet; optimal ekonomik performansın elde edilmesine yol açan bir güç olarak kabul edilmektedir. Optimal ekonomik performansa ise; her malın doğru miktarlarının üretilmesi (dağılım etkinliği) ile ve her malın minimum maliyetle üretilmesi (üretim etkinliği) ile ulaşılır.

Atomistik Rekabet Modeli (Özdeş Firmalar) Ekonomistlerin yararlandığı standart modeller içerisinde en mükemmel olanı firmaların her yönüyle özdeş olduğu atomistik rekabet modelidir. Günümüzde standart atomistik rekabet modeli çok sayıda benzer firmanın (atomize) aynı tür (homojen) bir mal ürettiğini varsayar. Dolayısıyla bir mal fiyat dışı bir nedenle diğerine tercih edilmemektedir. Kar Maksimizasyonu;

Tam Rekabet Piyasasında Firma Dengesi Üretim düzeyi q1 seviyesinde iken TC’ye çizilen teğet TR’ye paralel olduğu için MCq1= MRq1 olur. P=AR=MR AC MC q1 q2 q3 q4 q5 q6 Q D =AR=MR TC TR A B M P C F E

Rekabetçi ekonomi ortamında Uzun dönemde Firma ve Endüstri dengesi Bu durumda her bir firma kendi maliyetini minimize ederek üretimine devam etmektedir, dolayısıyla endüstri ulaşılabilecek en düşük maliyete varmıştır. Her bir firma için P = MC‘dir. FİRMA ENDÜSTRİ Q N.q* = Q* qj* SRS D P LRAC SRAC1 SRMC2 LRS SRAC2 SRAC3 SRMC1 SRMC3

Tam rekabet modeli için örnek Atomistik rekabet modeli çerçevesinde bir mal için talep fonksiyonu ve o malın maliyet fonksiyonu sırasıyla Bu şekilde yazılan kâr fonksiyonunda kârı maksimize eden üretim miktarı P - c > O ise üretimi arttırdığımızda kârın arttığını P - c < O ise üretimi arttırdığımızda kârın azaldığını P - c = O ise kârın sıfır olduğunu göstermektedir.

Dolayısıyla fiyatın marjinal maliyete eşit olduğu (P = c) düzeydeki üretim miktarını belirlememiz gerekmektedir. Değerleri yerine koyduğumuzda Kar maksimizasyonunun sağlandığı P=c durumunda

Atomistik Rekabet (Farklı Firmalar) Endüstriyel ekonomide üzerinde durulan önemli bir husus da firmaların her yönüyle aynı olmadıkları (türdeş olmadıkları) durumudur. Çünkü bazı üretim faktörlerinin, bazı firmaların ve bazı insanların bazı konularda diğerlerinden daha iyi oldukları bir gerçektir. Rekabetin en iyi şekilde görülebileceği alanlardan biri olan tarım kesiminde bile farklılıklar 19. Yüzyıl’da David Ricardo tarafından gözlenmiştir.

Firma Maliyetlerinde Farklılık Olması Durumunda Rekabet Dengesi q2* q1* Q* P* MC LRS D AC Firma 1 Firma 2 Endüstri Q P Kâr

Giriş Çıkışlı Piyasa (Contestable Market) Endüstriyel ekonomi alanında 1970'li yıllarda geliştirilen giriş çıkışlı piyasa (Contestable Market) modeli daha çok uygulamaya ağırlık vererek, piyasa çözümlemelerini dışsal koşullara dayandırmaktadır. Yani, piyasaya potansiyel girişlerin ve çıkışların her an olabileceği durumlar değerlendirilmektedir.

Giriş çıkışlı piyasa teorisi içinde aşağıdaki varsayımlar esas alınmakladır. Piyasaya devlet müdahalesinin hiçbir şekilde olmaması Potansiyel firmalar (piyasaya girecek firmalar) ile halihazırda piyasada faaliyetini sürdüren firma veya firmalar (incumbent) aynı piyasa talep eğrisi ile karşı karşıyadırlar Piyasaya girişler serbesttir. Yitik maliyetler ihmal edilebilir düzeydedir. Çıkışlar serbesttir.

Bu koşula göre piyasa fiyatına bağlı olarak elde edilen hasılat o malın üretim maliyetinden düşük değildir. Yani piyasada halihazırda bulunan firmalar üretimlerini sürdürebilirler, çünkü fizibildir. Potansiyel firma girişte daha düşük bir fiyat ile piyasaya girerse kâr elde edememektedir. Dolayısıyla dışarıdaki potansiyel firmalar için endüstriye giriş kârlı değildir.

Potansiyel firma girişte daha düşük bir fiyat ile piyasaya girerse kâr elde edememektedir. Dolayısıyla dışarıdaki potansiyel firmalar için endüstriye giriş kârlı değildir.

Firmaların toplam üretimi piyasa talebine eşittir.

ÖRNEK SORU: Şimdi rakamsal örneği, bu bölümde incelediğimiz tam rekabet için çözelim. Piyasa ters talep fonksiyonunun ve üretim maliyetlerinin ile temsil edildiği piyasalarda piyasa denge fiyatı, üretim miktarlarını, ve karlılığı hesaplayalım;

Çözüm: Yukarda verilen talep ve maliyet fonksiyonları veri alındığında, tam rekabet piyasasında marjinal maliyet denge fiyatına eşit olacağından, piyasa denge fiyatı olacaktır. Bu fiyat değerini talep denklemine koyduğumuzda ise endüstrideki denge üretim miktarı Bu endüstrideki toplam kârı ise sıfır (0 ) olacaktır. Bu endüstride N sayıda maliyet yapıları benzer firma faaliyette bulunmakta ise, her biri miktarında mal üretip birimini 10TL’den satacak ve ekonomik kârı 0TL olacaktır.