1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
Advertisements

Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
Prof. Dr. Sönmez Kutlu Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
Farabi ve Türk-İslam Sentezi İslamiyetİmanFarabiFelsefeMantık A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research,
KONUNUN TESPİTİ.
KABİR HAYATI HAKKINDA GENİŞ BİLGİLER !!
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
İslâm Düşüncesinde Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Salim SELVİ.
DİN KÜLTRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
MEZHEPLER.
Din Anlayışındaki Yorum Farklılıklarının Sebepleri
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Rızık Mes'elesi Rızık, Allâhü Teâlâ'nın, hayat sahiplerine gıdalan-maları için verdiği ve onların da yediği şeylerdir. Lâkin insan kendi öz irâdesi ile.
Son Dönem -devam 10. Ders.
Son Dönem -devam 11. Ders.
MÜSLÜMANLIKTA, DÜŞÜNCE VE İNANÇ FARKLILAŞMASI
HÜKÜMLER A. Dinî Hükümler B. Akli Hükümler 1. İtikadi hükümler
1 C. FELSEFİ METOD  4. Felsefeciler  İslâm Tarihinde Ernevilerin son dönemlerinde ulûm-i kadîme adı verilen felsefî bilimler arabçaya terceme edilmeye.
Eşitlik İlkesini Uygula
1 3. Müteahhîrin Kelam Dönemi Eserleri  a. Eş'ariyye Kelamına Ait Eserler:  1) Gazzâlî:  a) el-İktisâd fi‘l-i'tikâd, nşr. İ.A. Çubukçu-Hüseyin Atay.
1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
1 4. Yeni Îlm-i Kelâm Dönemi Eserleri  a. Îsbât-ı Vacibe Dair Yazılanlar:  1) Cemâlüddîn Efğânî, Tabiatçıhğı Red, trc. Aziz Akpmarlı (Ank., 1956)  2)
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
KELÂM I 1- Akaid ilminin tanımı, 2- Konusu, 3- Usûlü'd-din, 4- Gayesi,
2. Felsefe İle Mezcedilmiş Kelâm Devri  TANIM:  Gazzâlinin öncülüğünü yaptığı müteahhirin kelamaları, felsefe ile meşgul olma işini daha ileri safhalara.
1 K-6 Kelam-Felsefe Münasebetlerinin Başlaması Ehl-i sünnet ilm-i kelâmının zuhurundan sonra İslâm dünyasında akaid konularıyla alâkalanan başlıca 4 cereyan.
1 1. Selefiyye  selef, itikadı konularda âyet ve hadislerdeki ile (müteşabihler de dahil olmak üzere) yetinip, bunları aynen kabul eder, teşbih ve tecsime.
K-5 Ehl-i Sünnet Kelamcıları (Ehl-i sünnet kelâmının doğuşuna zemin hazırlayanlar) Mutezile ilm-i kelâmının kuruluşundan bir buçuk asır kadar sonra, selef.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
3. İstidlal ve Çeşitleri İstidlal kavramı, Ta'lil Burhân-ı Limmî
K-4 Kelam ilminin doğuşu ve Mutezile kelamı
İslam Dünyasında Modernleşme 1. Ders. Modernizm / Çağdaşlaşma Modernizm Avrupa aydınlanma dönemi sonrası dönem için anahtar kavramlardan biridir. 17.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
VAAZDA MENKIBE VE ŞİİRLERDEN YARARLANMA ESASLARI
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Hint Alt Kıtasında Sünnet
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
İtikadî Mezhepler. İslâm tarihinde fikrî ve itikadî sebeplerle ortaya çıkan fırkalar mezhepler tarihi kaynaklarında farklı biçimde sıralanmıştır. Ebü’l-
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
İslam dininde, fıkıh yani İslam hukuku konusunda anlayış, metod ve uygulama açısından farklı düşüncelere sahip mezhepler bulunur.Bu mezheplerin başlıcaları.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
K-9 1. Gazzâli ve Kelam İlmindeki Yeri
PEYGAMBERİN HAYATI SUNU.
G. Yeni İlmi Kelâm Dönemi
Erken Dönem Abbasi Halifelerinin Din Politikası
C. FELSEFİ METOD 4. Felsefeciler
TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.
YARGI KARARLARI 2.
KAYNAKLAR VE ÖZELLİKLERİ
 İslam dininde gönülden bir bağlılıkla kesin olarak inanılması gereken esaslar vardır. Din anlayışı ve yorumu ne olursa olsun, İslam tarihi boyunca Müslümanlar.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
K KADER VE BETÜL.
Sunum transkripti:

1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme dönemidir.  Bu dönemde felsefe ile mezcedilmiş kelâm döneminde olduğu kadar sistemli ve hacimli eserler meydana getirilmemiş, daha çok önceki eserler üzerinde çalışılmıştır.  Yani kelâm ilmine ait önceki bir esere şerh ve haşiyeler yazılmış, notlar (ta'lîkât) eklenmiş, hülâsalar (özetler) meydana getirilmiş veya bu eserler yeniden düzenlenmiş (tehzîb edilmiş) tir. Yine bu devirde, isbât-ı vâcib, kader, elfâz-ı küfür vb., konularda müstakil risaleler kaleme alınmıştır.

2 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Bu dönem kelâmcıları, felsefe ile kelâmı mezcetme metodunu devam ettirmişlerdir. Sa'düddîn Teftâzânî (v. 793/1390), Seyyid Şerîf Cürcânî (v. 816/1413), Adudüddîn İcî (v. 756/1355) ve Celâlüddîn Devvânî (v. 908/1502) gibi şahsiyetler bu dönemin önemli isimleri arasında sayılabilir.  İslâm âleminde felsefe cereyanını durduran müteahhirin ilm-i kelâmında felsefi bahislere çok yer verilmesinin iki sebebi vardır:  a) Felsefî meseleleri önce ortaya koyup açıklamak ve onun İslâm akaidine uymayan yönlerini tenkit etmek.

3 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  b) İslâm akaidine ters düşmeyen taraflarından - aslî meseleleri izah ve isbat ederken faydalanmak.  Ehl-i sünnet ilm-i kelâmı, ehl-i bid'at mezhebini zayıflattığı gibi, selef cereyanının yayılmasına da engel olmuştur.  İslâm düşünce tarihinde akaid sahasında ortaya çıkan ye itikadî konularla ilgilenen cereyanları, peygamberimizin inanç sünnetine en yakın olanından en uzak olanına doğru sıralarsak şöyle deriz:

4 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Selefiyye-Mâtürîdiyye-Eş'ariyyenin mütekaddimini-Eş'ariyyenin müteahhirini- Mutezile-Felâsife.  Gerçi bazı alimler, matüridiliğin, eş'arilik ile mutezile arasında kâlan bir sistem olduğunu ileri sürmüşlerdir.  Fakat bu iddia genelde geçerli olmayıp, belki irade-i cüz'iyye, kader, salâh, ma'rifet-i ilâhiyye, hikmet-illet, husn-kubh gibi konularda Matüridiyye ile Mutezilenin görüşleri arasında yakınlık bulunmasındandır.