ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİLERİ.
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
ZOR İNSANLARLA BAŞA ÇIKMA
her şeyin anlamı vardır
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
KÖTÜ HABERİ VERME “Giving a bad news”
Çocuğunuzla İletişimde Önemli Noktalar
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Şİddet Muhammet GÜLER.
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ…
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Öfke Yönetimi.
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
ANA-BABA / ÇOCUK İLETİŞİMİNE BAĞLI RUHSAL YAŞAM SENARYOLARI
Liderin Kendini İfade Etme Becerisi. Grup Lideri; Kabul edici olmalı Kendi ihtiyaç ve duygularının farkında olmalı ve diğerlerinin ihtiyaçlarından ayırt.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
SINAV KAYGISI VE GİDERİLME YÖNTEMLERİ
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
ANNE- - BABA OLMANIN ALTIN KURALLARI
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞA YAKLAŞIM
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Triyaj görevlisi hasta-hasta yakını iletişimi
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
SINAV KAYGISI.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
ÖFKE VE ŞİDDET SEMİNERİ
Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği Eğitimi
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
a) Boşanma Sıfır-altı yaş döneminde çocuklar ana- babanın niçin ayırdığını anlamada zorluk çekerler. Yoğun ayrılık kaygısı gösterirler. Boşanma olayından.
İLK OLARAK ÖĞRENCİMİZİ TANIMAYA ÇALIŞALIM.SONUÇTA HER İNSANIN KENDİNE GÖRE BİR TARZI VARDIR. EĞER BİZ ÇOCUĞUMUZUN İLETİŞİM VARDIĞIMIZ ZAMAN ONA DAHA RAHAT.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
ÖFKE İLE BAŞA ÇIKMA. Öfke Bireyin bir tehlikeyle ya da engellenmeyle karşılaştığında yaşadığı çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıdan.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ÖFKEYLE BAŞETME.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Öğrenci Semineri
Sunum transkripti:

ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal

“Zor”

Zor “hasta”

Zor “durum”

Hasta olmak “zor” bir durumdur Çünkü …..

Hasta olmak “zor” bir durumdur Narsistik zedelenme yaşatır Engellenme duygusu oluşturur Belirsizlik nedeniyle “kaygı” doğurur ………

Hasta olmak Suçluluk Utanç Keder Üzüntü Kızgınlık Öfke ………

Hasta olmak Endişe Korku Ölümcül ya da sakatlayıcı bir durum Güçsüz olma Başkalarına muhtaç olma ……..

“Zor” durumlar Bağımlı-yapışkan Pasif saldırgan İstek ve beklentilerinde haklı olduğuna inanan Çıkarları için başkalarını kullanan Yardımı reddeden Kendine ve başkalarına zarar verip bunu yadsıyan ……….

Suskun, pasif hasta Kişi yakınmalarını, duygu ve düşüncelerini ifade etmez Benlik saygısı düşük olabilir Korkulu ve kaygılı olabilir Otoriteden korkabilir Utanabilir Dil sorunu olabilir Duymayabilir Konuşamayabilir

Suskun, pasif hasta Zeka sorunu olabilir Sizi test etmek isteyebilir Depresyonda olabilir Psikozda olabilir İlaç etkisinde olabilir ............... ……………..

Nasıl davranmalıyız Açık uçlu sorularla yol açıcı davranmalıyız Oldukça sessiz görünüyorsunuz, bir nedeni var mı Size yardım edebilmem için yakınmalarınızın ne olduğunu bilmem gerekiyor. Sizi buraya getiren ne oldu Bana anlatacağınız durum “zor” olabilir, bu “zorluğu” anlayabilmem ve yardım edebilmem için bu durumu bilmem gerekiyor.

Nasıl davranmalıyız Size yardım etmek istiyorum, sizin yardımınız olmadan bunu yapmam mümkün değil Doktorluk becerilerim içinde zihninizden geçenleri okumak yok ne yazık ki, siz anlatmadığınız takdirde bilmem imkansız. Yakınmalarınız konusunda konuşmak zor geliyor olmalı, bu konuda bilgi almamı istediğiniz birisi var mı Yakınlarınızdan bilgi alabiir miyim

“Pasif saldırgan” hasta Doktorun yeterliğini test etmek ister “Doktor sensin, neyim olduğunu sen bileceksin!” Pasif görünür ama saldırgan davranır Dürüst olmaz ve imalı konuşur Karşı tarafı suçlu hissettirir Duygularını dolaylı yollardan dile getirir

“Pasif saldırgan” hasta Güven duymaz Öfke duygusu yaşar ve yaşatır Tanı ve tedavi sürecini sabote etmeye çalışır “Zor” hasta olmanın ayrıcalığını yaşamak ister

“Pasif saldırgan” hasta Sizi başarısız kılmak için elinden geleni yapar İnatçılığı, olayları/durumları geciktirmek, kasıtlı olarak etkisiz kalma Suçluluk duygusu yaratma Bu tutumlarla sizi kontrol etmeye çalışır “Hastalık” rolünü ve konumunu sürdürmeye çalışır Başkalarını “hastalığı” ile cezalandırma isteği taşır

Pasif saldırgan hastaya yaklaşım Olumsuz davranışlarını kişiselleştirmeyin Güç çatışmasından kaçının Tartışmaktan kaçının Net, kesin, kararlı konuşun Tedavisinin sorumluluğunu almasını vurgulayın Hastaya karşı açık olun Profesyonel davranın

Öfkeli hasta Öfke, bireysel bir tehdit algılandığında ya da engellenmeyle karşılaşıldığında yaşanan çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıya karşı gelişen hoşnutsuzluktan, kızgınlık ve şiddete kadar değişebilen bir duygudur Sorun çözme için enerji sağlar Öfke sıklıkla tehdit unsuru olarak ya da başkalarının davranışlarını kontrol etme amacı kullanılır

Öfkeli hasta Hastalar kızgınlıklarını çeşitli şekilde gösterebilirler Durumun kişisel olmadığını, kızgınlığın kaynağının kaygı olduğunu hatırlayın Bunun farkına varmak sizin profesyonel tutum sergilemenize yardımcı olacaktır

Öfkeli hasta Öfkeyi farkettiğinizi ama çok da etkilenmediğinizi hissettirin Böylece hastaya öfkesinin farkında olduğunu, anladığını ancak bu duruma alet olmayacağınızı anlatmış olursunuz Hastaya öfkelenmesinin nedenlerini anlatmak isterse yardımcı olabileceğinizi ifade edin

Öfkeli hastaya yaklaşım Sakin bir şekilde kendinizi ifade edin ve kendinizden emin bir şekilde karşılık verin Derin nefes alın ve göz kontağı sağlamaya çalışın Hastanın ne söylediğine konsantre olun Beden dilinizi, gerçekten konuyu çözmeye çalıştığınıza ikna etmek için kullanın Asla tartışmaya girmeyin Savunmacı davranmayın

Öfkeli hastaya yaklaşım Zaman tanıyın Öfke ve olumsuz duygularınızı kontrol edin Kibar ve saygılı davranın Yüksüz soru sorun Dinlemek istediğinizi gösterin Dikkat dağıtıcı öğeleri uzaklaştırın Karşınızdaki kişiye empati gösterin Yargılayıcı olmayın

Öfkeli hastaya yaklaşım Asla‘Benim yapabileceğim hiç bir şey yok’ ifadesini kullanmayın. Bu ateşe körükle gitmek demektir Her zaman yapabileceğiniz bir şey vardır Sorunu çözmeye istekli olduğunuzu hissettirin

Uygun iletişim Açık ve anlaşılır bir dil kullanın Hastayla saygıya ve güvene dayalı bir iletişim kurun İletişimde gizliliğe önem verin Hastaya önyargısız yaklaşın Ekip elemanları ile ortak yaklaşım belirleyin, tedavi ve bakımla ilgili hasta ve ailesini bilgilendirin Kültürel değerlere saygılı olun

Uygun iletişim Doğru izlenimi verme konusunda dikkatli olun Aşırı gülümsemekten, aşırı ciddiyetten kaçının, profesyonel olun ve en iyi davranışı sergilemeye konsantre olun Kendinize güvenli davranış sergileyin Somut ve kısa anlatımlar kullanın Sakin, kararlı, güvenlik mesafesini koruyan iletişim kurun

Kendine güvenli davranış Kendisinin ve başkalarının haklarına saygılı olma Kendisine olan güveninin ve benlik saygısının yüksek olması Başkalarının duygu ve düşünceleri ile ilgilenme Kişinin verdiği mesaj: “ BEN ÖNEMLİYİM, SEN DE ÖNEMLİSİN”