1. 2 ULUSLAR ARASI TAAHHÜTLER ÇERÇEVESİNDE TÜRK CEZA KANUNUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER Danışman Hazırlayan Danışman Hazırlayan R.Bülent TARHAN Murat Selim.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

KONTENJANLAR Toplam Atama Sayısı Sınırları Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda belirlenir.
TÜRK HUKUK MEVZUATINDA BİLİŞİM SUÇLARI Öğr. Gör. Çığır İLBAŞ
ULUSLARARASI TİCARİ İŞLEMLERDE YABANCI KAMU GÖREVLİLERİNE VERİLEN RÜŞVETİN ÖNLENMESİ Başbakanlık Teftiş Kurulu Salı Toplantıları Koordinatör : R. Bülent.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
GÖREVİ KÖTÜYE KULLANMA SUÇU (TCK 257. MADDE).
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
1 Konu 20: YENİ TARIM KANUNU. AMAÇ ; Tarım sektörünün ve kırsal alanın, kalkınma plân ve stratejileri doğrultusunda geliştirilmesi ve desteklenmesi için.
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
İL YAPI DENETİM KOMİSYONU GÖREVLERİ VE UYGULAMALARI
4734 SAYILI KİK KAPSAMINDA YAPILAN İHALELERDE GÖREV YAPAN KAMU GÖREVLİLERİNİN 5018 SAYILI KMYKK AÇISINDAN SORUMLULUKLARININ TESPİTİ Araştırma Ödevi Danışman.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
TÜRKİYE ODALAR VE BORSALAR BİRLİĞİ. TOBB nedir ? Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (kısa TOBB) Ticaret Odaları, Sanayi Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları,
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER YOLSUZLUKLA MÜCADELE SÖZLEŞMESİ, YOLSUZLUĞA KARŞI CEZA HUKUKU SÖZLEŞMESİ, YOLSUZLUĞA KARŞI ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMESİ,GRECO. Danışman Hazırlayan.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
KIYMETLİ EVRAK HUKUKU Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
2 Çevre sorunlarındaki artış aynı zamanda çevre ile ilgili tedbir alınması gerekliliğini de ortaya çıkarmış, çevresel değerlerin hukuki güvence altına.
KESİN HESAP KANUN TASARISI
ŞİRKETLER HUKUKU Genel Olarak Şirketlerin Sınıflandırılması ve Temel Özellikleri Ar. Gör. Nevfel AKKAŞOĞLU.
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI
Ceza Muhakeme hukukunun kavramı Ceza usul hukuku diğer Hukuk dalları ile ilişkisi Ceza Muhakeme hukukunun kaynaklari.
ÖĞRENCİLERİN KILIK KIYAFET YÖNETMELİĞİ ELLİBAŞ ORTAOKULU.
BİLİŞİM HUKUKU SENA SORAN EDA ÖZKÖK. Bilgi Sistemlerinin Ahlaki Boyutları 1) Bilgi Hakları ve Yükümlülükleri 2)Mülkiyet Hakları ve Yükümlülükleri 3)Hesap.
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
“BEN ÇOCUĞUM HAKLARIMLA VARIM”
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
DOÇ.DR.SAİM OCAK MARMARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Terörizmin Finansmanı
Ceyhun yılmaz Mali hizmetler uzmanı.
Sendikaların Uluslararası
6745 SAYILI “YATIRIMLARIN PROJE BAZINDA DESTEKLENMESİ İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN”DA YER ALAN ÖNEMLİ.
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
REHBERLİK YÖNET.-6.
SİGORTANIN TARAFLARI Sigortada dört taraf bulunmaktadır. Bunlar;
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
CEZA HUKUKUNUN GENEL ESASLARI İNSAN HAKLARI EVRENSEL BEYANAMESİ, AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA ALIR.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
Bankaların Faaliyet konuları
Görev ve Sorumluluklar
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
Terör Suçları ve Türkiye
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
DAVA İŞLEMLERİ 02 – 05 MAYIS 2017.
Sporun Çeşitli Hukuk Dallarıyla İlişkileri
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ceza Hukukunun Temel İlkeleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BORÇ.
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
SİGORTA SEKTÖRÜ DÜZENLEME VE DENETLEME İŞLEMİ
TAŞINIR KAYIT VE YÖNETİM SİSTEMİ UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

1

2 ULUSLAR ARASI TAAHHÜTLER ÇERÇEVESİNDE TÜRK CEZA KANUNUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER Danışman Hazırlayan Danışman Hazırlayan R.Bülent TARHAN Murat Selim AYDEMİR R.Bülent TARHAN Murat Selim AYDEMİR Başbakanlık Başmüfettişi Başbakanlık Müfettiş Yrd. Başbakanlık Başmüfettişi Başbakanlık Müfettiş Yrd ANKARA

3 SUNUM PLANI  TÜRK CEZA KANUNUN AMACI  ULUSLAR ARASI TAAHHÜTLER ÇERÇEVESİNDE TCK’DA YER ALAN GENEL DÜZENLEMELER  YOLSUZLUKLA MÜCADELE KAPSAMINDA İMZALANAN ULUSLAR ARASI SÖZLEŞMELER VE TCK’DA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER OECD Konseyi Uluslar arası Ticari İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Verilen Rüşvetin Önlenmesi Sözleşmesi Sınır Aşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi Avrupa Konseyi Yolsuzluğa Karşı Ceza Hukuku Sözleşmesi Avrupa Konseyinin Suçtan Kaynaklanan Gelirin Aklanması, Araştırılması, Ele Geçirilmesi ve El Konulmasına İlişkin Sözleşme Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi  5918 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN  SORU - CEVAP

4 TÜRK CEZA KANUNUN AMACI TÜRK CEZA KANUNUN AMACI 5237 Sayılı Türk Ceza Kanununun birinci maddesinde “Ceza Kanununun amacı; kişi hak ve özgürlüklerini, kamu düzen ve güvenliğini, hukuk devletini, kamu sağlığını ve çevreyi, toplum barışını korumak ve suç işlenmesini önlemek” olarak belirtilmiştir. Bu amacın oluşturulmasında başta İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi olmak üzere birçok uluslararası sözleşme ve belge dikkate alınarak evrensel hukuk normlarına uygun bir ceza hukuku hedeflenmiştir.

5 ULUSLAR ARASI TAAHHÜTLER ÇERÇEVESİNDE TCK’DA YER ALAN GENEL DÜZENLEMELER  Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi (TCK Md.6)  Suçluların İadesine Dair Avrupa Sözleşmesi (TCK Md.18)  Birleşmiş Milletler Soykırım Suçunun Önlenmesi ve Cezalandırılması Sözleşmesi (TCK Md.76)  Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi (TCK Md.79,80)  İşkenceye ve Diğer Zalimane, Gayriinsani veya Küçültücü Muamele veya Cezaya Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi (TCK Md.94)  İnsan Haklarının ve Temel Özgürlüklerinin Korunmasına Dair Avrupa Sözleşmesi (TCK Md.120)  Kişisel Nitelikteki Verilerin Otomatik İşleme Tâbi Tutulması Karşısında Şahısların Korunmasına Dair Sözleşmesi (TCK Md.135)  Uluslararası Nükleer Silâhların Yayılmasının Önlenmesi Andlaşması ve Nükleer Maddelerin Fiziksel Korunması Hakkındaki Sözleşmesi (TCK Md.174)

6 YOLSUZLUKLA MÜCADELE KAPSAMINDA İMZALAN SÖZLEŞMELER VE TCK’DA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER OECD Konseyi Uluslar arası Ticari İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Verilen Rüşvetin Önlenmesi Sözleşmesi Sınır Aşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi Avrupa Konseyi Yolsuzluğa Karşı Ceza Hukuku Sözleşmesi Avrupa Konseyinin Suçtan Kaynaklanan Gelirin Aklanması, Araştırılması, Ele Geçirilmesi ve El Konulmasına İlişkin Sözleşme Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi

7 OECD Konseyi Uluslar arası Ticari İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Verilen Rüşvetin Önlenmesi Sözleşmesi Bu sözleşme, 1 Şubat 2003 tarihinde onaylanmış ve 6 Şubat 2003 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. TCK’nın “Rüşvet” başlıklı 252. maddesinin beşinci fıkrasıyla, rüşvet suçuna yeni bir içerik kazandırılarak, “yabancı kamu görevlisi”ne rüşvet verilmesi ceza yaptırımı altına alınmaya çalışılmıştır. Burada söz konusu olan “yabancı kamu görevlileri”nin “yabancı bir ülkede seçilmiş veya atanmış olan, yasama veya idarî veya adlî bir görevi yürüten kamu kurum veya kuruluşlarının memur veya görevlileri” olması gerekir. Keza, “yabancı bir ülkede uluslararası nitelikte görevleri yerine getirenler” de “yabancı kamu görevlisi” addedilmişlerdir.

8 OECD Konseyi Uluslar arası Ticari İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Verilen Rüşvetin Önlenmesi Sözleşmesi Bu kişilere “uluslararası ticari işlemler nedeniyle, bir işin yapılması veya yapılmaması veya haksız bir menfaatin elde edilmesi veya muhafazası amacıyla” maddî bir menfaat temin edilmiş ve hatta bu yönde vaatte bulunulmuş olması da, rüşvet olarak nitelendirilmiştir. Bu anlamda rüşvetten söz edebilmek için, “yabancı kamu görevlisi”ne “uluslararası ticari işlemler nedeniyle” maddî menfaat temin veya vaadinde bulunulmalıdır. Keza, “yabancı kamu görevlisi”ne “bir işin yapılması veya yapılmaması veya haksız bir menfaatin elde edilmesi veya muhafazası amacıyla” maddî bir menfaat temin edilmiş ve hatta bu yönde vaatte bulunulmuş olması hâlinde de rüşvet söz konusu olacaktır.

9 Sınır Aşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesi Bu sözleşme, tarih ve 4800 sayılı Kanunla onaylanmıştır. Türk Ceza Kanunun sırasıyla “Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama” başlıklı 282. maddesinde ve “Eşya Müsaderesi” ve “Kazanç Müsaderesi” başlıklı 54. ve 55. maddeleri, bu sözleşmenin “Suç Gelirlerinin Aklanmasının Suç Haline Getirilmesi” başlıklı 6. maddesi ve “Müsadere ve El Koyma” başlıklı 12. maddesinde belirtilen hususlar dikkate alınarak hazırlandığı görülmektedir.

10 Avrupa Konseyi Yolsuzluğa Karşı Ceza Hukuku Sözleşmesi Bu sözleşme, tarihli, 5065 sayılı Kanunla onaylanmıştır. Bu sözleşmenin “Özel Sektörde Rüşvet Verilmesi” ve “Özel Sektörde Rüşvet Alınması” şeklinde belirtilen 7. ve 8. maddelerindeki hususlar, Türk Ceza Kanunun “Rüşvet” başlıklı 252. maddesinin dördüncü fıkrasında kısmen de olsa kabul edildiği görülmektedir.

11 Avrupa Konseyinin Suçtan Kaynaklanan Gelirin Aklanması, Araştırılması, Ele Geçirilmesi ve El Konulmasına İlişkin Sözleşme Avrupa Konseyinin Suçtan Kaynaklanan Gelirin Aklanması, Araştırılması, Ele Geçirilmesi ve El Konulmasına İlişkin Sözleşme Bu sözleşme, tarih ve 5191 sayılı Kanunla onaylanmıştır. Türk Ceza Kanunun sırasıyla “Eşya Müsaderesi” ve “Kazanç Müsaderesi” başlıklı 54. ve 55. maddeleri, bu sözleşmenin “Geçici Önlemler” ve “Zoralım” başlıklı 3. ve 4. kısımlarında belirtilen hususlar dikkate alınarak hazırlandığı görülmektedir.

12 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Bu sözleşme, tarihli, 5506 sayılı Kanunla onaylanmış; tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. Bu sözleşmenin “Suç olarak Düzenleme ve Yasa Uygulama” başlıklı üçüncü bölümünde belirtilen hususlar aşağıda ayrıntılı bir şekilde irdelenecektir.

13 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Ulusal Kamu Görevlilerinin Rüşveti” başlıklı 15. maddesi; “Her Taraf Devlet, kasten işlenmesi halinde, aşağıdaki eylemleri suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri alacaktır: a) Bir kamu görevlisine, resmî görevlerinin ifası zımnında hareket etmesi veya hareket etmekten kaçınması için; kendisi ya da bir başka kişi yahut kuruluş lehine, doğrudan ya da dolaylı olarak, haksız bir menfaatin vadedilmesi, teklif edilmesi veya sağlanması; b) Bir kamu görevlisinin, resmî görevlerinin ifası zımnında hareket etmesi veya hareket etmekten kaçınması için, kendisi ya da üçüncü bir kişi yahut kuruluş lehine, doğrudan ya da dolaylı olarak, haksız bir menfaat talep veya kabul etmesi.” Şeklindedir. Bu hüküm, TCK’nın 252. maddesinde yer almaktadır.

14 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Yabancı Kamu Görevlilerinin ve Uluslararası Kamu Kuruluşu Görevlilerinin Rüşveti” başlıklı 16. maddesi; “1) Her Taraf Devlet, kasten işlenmesi halinde, uluslararası ticaretin yürütülmesinde iş ya da başka haksız menfaat elde etmek yahut sürdürmek amacıyla, yabancı bir kamu görevlisi veya bir uluslararası kamu kuruluşu görevlisine, resmî görevlerinin ifası zımnında hareket etmesi veya hareket etmekten kaçınması için, kendisi ya da bir başka kişi yahut kuruluş lehine, doğrudan ya da dolaylı olarak, haksız bir menfaatin vadedilmesini, teklif edilmesini veya sağlanmasını suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri alacaktır. 2) Her Taraf Devlet, kasten işlenmesi halinde, yabancı bir kamu görevlisi veya bir uluslararası kamu kuruluşu görevlisinin, resmî görevlerinin ifası zımnında hareket etmesi veya hareket etmekten kaçınması için kendisi ya da bir başka kişi yahut kuruluş lehine, doğrudan ya da dolaylı olarak, haksız bir menfaat talep veya kabul etmesini suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri almayı değerlendirecektir.” Şeklindedir. Bu hüküm, TCK’nın 252. maddesinin beşinci fıkrasında düzenlenmiştir.

15 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Malvarlığının Kamu Görevlilerince Zimmete Geçirilmesi, Kötüye Kullanılması ya da Diğer Biçimlere Dönüştürülmesi” başlıklı 17. maddesi; “Taraf Devlet, kasten işlenmesi halinde, bir kamu görevlisinin, görevi gereği kendisine emanet edilen herhangi bir malvarlığını, kamu veya özel fonları ya da menkul kıymetleri yahut değer taşıyan diğer herhangi bir şeyi, kendisi ya da bir başka kişi yahut kuruluş menfaatine zimmetine geçirmesini, kötüye kullanmasını ve diğer biçimlere dönüştürmesini suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri alacaktır.” Şeklindedir. Bu hüküm, TCK’nın “Zimmet” başlıklı 247. maddesinde dikkate alınmıştır.

16 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Nüfuz Ticareti” başlıklı 18.maddesi; “Her Taraf Devlet, kasten işlenmesi halinde, aşağıdaki eylemleri suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri almayı değerlendirecektir: a) Bir kamu görevlisine veya bir başka kişiye, Taraf Devletin idaresinden veya bir kamu makamından kendisini buna teşvik eden kişi veya başka bir kişi lehine haksız bir menfaat elde etmeyi teminen gerçek veya sözde nüfuzunu kötüye kullanması için, doğrudan veya dolaylı olarak, haksız bir menfaatin vadedilmesi, teklif edilmesi veya sağlanması; b) Bir kamu görevlisi veya başka bir kişinin, Taraf Devletin idaresinden veya bir kamu makamından haksız bir menfaat elde etmeyi teminen gerçek veya sözde nüfuzunu kötüye kullanması için, kendisi veya bir başka kişi lehine, doğrudan veya dolaylı olarak, haksız bir menfaat talep veya kabul etmesi.” Şeklindedir. Bu hüküm, TCK’nın “İrtikap” başlıklı 250. maddesinde ve “Görevi Kötüye Kullanma” başlıklı 257. maddesinde düzenlenmiştir.

17 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Görevi Kötüye Kullanma” başlıklı 19. maddesi; “Her Taraf Devlet, kasten işlenmesi halinde, bir kamu görevlisinin, görevini yerine getirirken, kendisi ya da bir başka kişi yahut kuruluş lehine haksız bir menfaat sağlamak amacıyla, yasalara aykırı olarak bir işlem yapması ya da yapmaktan kaçınması suretiyle görevini ya da konumunu kötüye kullanmasını suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri almayı değerlendirecektir.” Şeklindedir. Bu hüküm, TCK’nın “Görevi Kötüye Kullanma” başlıklı 257. maddesinde düzenlenmiştir.

18 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Haksız Zenginleşme” başlıklı 20. maddesi; “Her Taraf Devlet, anayasasına ve hukuk sisteminin temel ilkelerine bağlı olarak, kasten işlenmesi halinde, bir kamu görevlisinin yasal geliri ile bağlantılı olarak makul bir açıklama getiremediği, malvarlığında önemli bir artış olan haksız zenginleşmeyi suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri almayı değerlendirecektir.” Şeklindedir. Bu hüküm, TCK’da düzenlenmemiş olmasına karşın, 3628 Sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Kanununun “Haksız Mal Edinme” başlıklı 4. maddesinde düzenlenmiştir.

19 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Özel Sektörde Rüşvet” başlıklı 21. maddesi; “Her Taraf Devlet, ekonomik, malî ve ticarî faaliyetler sırasında kasten işlenmesi halinde, aşağıdaki eylemleri suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri almayı değerlendirecektir. a) Bir özel sektör kuruluşunda herhangi bir sıfatla çalışan veya kuruluşu yöneten bir kişiye, görevini ihlal edecek biçimde hareket etmesi veya hareket etmekten kaçınması amacıyla, kendisi ya da bir başka kişi lehine, doğrudan ya da dolaylı olarak, haksız bir menfaatin vadedilmesi, teklif edilmesi veya sağlanması; b) Bir özel sektör kuruluşunda herhangi bir sıfatla çalışan veya kuruluşu yöneten bir kişinin, görevini ihlal edecek biçimde hareket etmesi veya hareket etmekten kaçınması amacıyla, kendisi ya da bir başka kişi lehine doğrudan ya da dolaylı olarak, haksız bir menfaat talep veya kabul etmesi.” Şeklindedir. Bu hüküm, Türk Ceza Kanunun “Rüşvet” başlıklı 252. maddesinin dördüncü fıkrasında kısmen de olsa (Halka Açık Anonim Şirketler için) kabul edildiği görülmektedir.

20 “Özel Sektörde Zimmet” başlıklı 22. maddesi; “Her Taraf Devlet, ekonomik, malî ve ticarî faaliyetler sırasında kasten işlenmesi halinde, bir özel sektör kuruluşunda herhangi bir sıfatla çalışan veya kuruluşu yöneten bir kişinin, görevi dolayısıyla kendisine emanet edilen herhangi bir malvarlığını, özel fonları ya da menkul kıymetleri yahut değer taşıyan herhangi bir şeyi zimmetine geçirmesini suç olarak düzenleyen yasal ve diğer gerekli önlemleri almayı değerlendirecektir.” Şeklindedir. Bu hüküm, TCK’da düzenlenmemiş olmasına karşın, 5411 Sayılı Bankacılık Kanununun “Zimmet” başlıklı 160. maddesinde kısmen (banka yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile diğer mensupları için) dikkate alınmıştır. Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi

21 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Suç Gelirlerinin Aklanması” başlıklı 23. maddesi; Bu hükmün, Türk Ceza Kanunun “Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama” başlıklı 282. maddesinde dikkate alındığı görülmektedir.

22 Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi Birleşmiş Milletler Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi “Gizleme” başlıklı 24. maddesi; “Bu Sözleşmenin 23 üncü maddesindeki hükümler saklı kalmak kaydıyla, her Taraf Devlet, bu Sözleşmeye uygun olarak ihdas edilen suçlara iştirak edilmeksizin, söz konusu suçların işlenmesinden sonra kasten işlenmesi halinde, bu Sözleşmeye uygun olarak ihdas edilen suçların sonucunda elde edildiğini bilerek bir malvarlığının gizlenmesini ve sürekli olarak alıkonulmasını suç olarak düzenleyecek yasal ve diğer gerekli önlemleri almayı değerlendirecektir.” Şeklindedir. Bu hükmün, Türk Ceza Kanunun “Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama” başlıklı 282. maddesinin birinci fıkrasında dikkate alındığı görülmektedir.

23 YOLSUZLUKLA MÜCADELE BAĞLAMINDA 5918 SAYILI TÜRK CEZA KANUNU VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNLA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER Yolsuzlukla mücadele bağlamında uluslar arası yükümlülüklerin yerine getirilmesi amacıyla Türk Ceza Kanunda yapılan değişiklikler; - Yabancı ülkede işlenen rüşvet suçundan yargılama yapılabilmesi için Adalet Bakanının izin verme şartının kaldırılması (TCK’nın 13. maddesinin h bendinde belirtilen “rüşvet” suçunun kaldırılması) - Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi (TCK md. 165) - Suçtan kaynaklanan mal varlığı değerleri aklama suçlarının kapsamının genişletilmesi (TCK md Gizleme Suçunun Maddeye Girmesi) Şeklindedir.

24 KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…