TOBB Anahatları ile 6.ÇP ve KOBİ’lerimizin 6.ÇP’na Etkin Katılımınn Sağlanması 8 Temmuz 2003, Ankara Proje Teklifi Hazırlama Doç. Dr. Şems Yonsel
Proje Teklifi Hazırlama 1.Karar verme süreci 2. Proje konusunun seçimi 3. Çalışma programlarının incelenmesi 4. Konu ile ilgili araştırma 5. Ortak bulmak, grup kurmak 6. Ön sözleşmeler 7. A-formları 8. B-formları- proje taslağı Çalışma paketleri ve planı, finansman 9. Kontrol ve ön değerlendirme
1. Karar verme süreci Katılımın faydaları * Ileri teknoloji geliştirmek ve kullanmak * Bu konuda söz sahibi kurum ve müşterilerle ortak çalışma * Yeni pazar ve coğrafyalara açılma * Zaten yapmayı plandığınız bir iş için destek almak
1. Karar verme süreci Katılmanın gereksiz olduğu durumlar 6ÇP’yi irdeleyip katılmama kararı da verebilirsiniz. Zararın neresinden dönülse kardır. * Planlanan proje çağrıda yok * Destek çok geç geliyor (proje niyetinden sene sonra) * Projeniz gizli
2. Proje konusunun seçimi 6ÇP’na uygun proje teklifleri * çağrıda yeralan ‘strategic objective’ ile tam uyumlu * uzun vadede potansiyel stratejik getirisi olan * ‘state of art’ ın ötesinde * teknolojik risk taşıyan * AB içinde bütünleşmeyi sağlayan * destek için beklemek mümkün
2. Proje konusunun seçimi 6ÇP’na uygun olmayan proje teklifleri * sadece destek almak amaçlı * acele başlanması gerekli * mevcut teknolojik düzeyi aşmayan * ürün geliştirmeye yönelen * teknolojik riski düşük * çağrı kapsamı dışında * tüm işi kendi şirketinizde yapabileceğiniz ve ortağa ihtiyaç duyulmayan
3.6ÇP çağrı metinlerini incelemek ve kavramak Çağrı, AB’nin ÇP dahilinde seçtiği konularda araştırma yapılması için yayınladığı bir ihaledir. İhalenin katılım ve yürütme şartnameleri bellidir. İhalede ilan edilen konu başlıklarına uygun projeler yazmak gereklidir. Konu başlıkları (topics) itibarı ile yaratıcı olmak gerekli değildir.
Yaratıcılık a) proje desteği almak isteyen kişi ve kuruluşların kendi yetenek ve kaynaklarını ilan edilen konuya uyarlamalarında b) projeyi başarıya götürebilecek bir yol veya fikir bulmalarında c) projeyi yürütebilecek konsorsiyumu oluşturmada d) projeyi başarı ile sonlandırmak için gereken yönetim, insan ve maddi kaynakları inandırıcı bir şekilde sunmalarında yatmaktadır.
Çağrı metinleri (work programme) Çağrı metinlerinin ve terminlerinin iyi incelenmesi gerekmektedir. Her konu başlığı 4 senelik programda sadece bir kez çağrılacaktır. Bu sizi ilgilendiren konu olabilir. Bu nedenle hazırlıklı olmak, bağlantıları sıcak tutmak gerekmektedir.
4. Konu ile ilgili araştırma * Ulusal ve Brüksel’deki temas noktası ile ‘strategic objecive’ konusunda mutabakat * Proje konusunun internet ve literatürden irdelenmesi, önceden yapılmış benzer projelerin sapanması, projenin teknolojik düzeyinin araştırılması
5. Ortak bulmak, konsorsiyum oluşturmak Koordinatör olmak veya olmamak * Ortak veya koordinatör olarak grup kurma stratejileri * Koordinatör olarak bir proje hazırlmak EUR; ortakların katkısı gerek * İlk projeye ortak olarak katılmak daha akıllıca, doğru koordinatörü bulmak yeterli olacaktır.
5. Ortak bulmak, konsorsiyum oluşturmak * En zoru ilk proje, varsa mevcut proje ekibinden hareketle aramak * AB’deki müşteri, tedarikçi, rakip gibi teknik ve iş ilişkilerini kullanmak * Cordis partner search (güvenli değil) * EoI veri tabanı (hiç güvenli değil) * Eski benzer projeleri taramak, cordis ve EUREKA veritabanları * Bazı sektörlerin özgün veritabanları var
6. Ön sözleşmeler Proje teklifi Brüksel’e gönderilmeden önce ortaklar arasında bir ön sözleşme ‘memorandum of understanding, MOU’ yapılması ve konsorsiyum sözleşmesinin ana hatlarıyla saptanması gerekir. Böylece gelecekteki olası tatsız olaylar önlenmiş olur.
7. A-formları Konsorsiyum ortağı iseniz koordinatör size doldurmanız gereken A-formlarını yollar, B-formlarında katılımınızı saptar, bütçe, adam saat ve destek oranlarınızı sorar.
7. A-formları A1: sadece koordinatör için A2: her ortak için kurum ismi, adresi yürütücü ismi, adresi aktivite tipi, yasal statü, KOBİ bağımlılık bütçe modeli A3: bütçe
Aktivite HE-Higher Education: Organisations only or mainly established for higher education/training, e. g. universities, colleges RES-Research: organisations only or mainly established for carrying out research activities IND-Industry: industrial organisations private and public, both manufacturing and industrial services – such as industrial software, design, control, repair, maintenance ; OTH-Others:
Yasal durum GOV: Governmental (local, regional or national public or governmental organisations e. g. libraries, hospitals, schools); INO: International Organisation (i. e. an international organisation established by national governments); JRC: Joint Research Centre (the Joint Research Centre of the European Community); PUC: Public Commercial Organisation (i. e. commercial organisation established and owned by a public authority) ; PRC: Private Commercial Organisation including Consultant (i. e. any commercial organisations owned by individuals either directly or by shares); EEIG: European Economic Interest Group; PNP: Private Organisation, Non Profit (i. e. any privately owned non profit organisation).
Bütçe modelleri FC: a full-cost model in which all actual direct and actual indirect costs may be charged to the contract FCF: a simplified variant of the full-cost model, in which all actual direct costs may be charged to the contract, together with a flat-rate rate of 20% of all these direct costs, excluding subcontracts ACF: an additional-cost model, covering all direct costs that are additional to the recurring costs of a participant (with the exception of consortium management for which recurring costs would also be eligible), together with a flat-rate of 20% of all these direct costs, excluding subcontracts, which will be deemed to cover all related non-recurring indirect costs
Maximum grant as % of full costs FC or FCF Max. grant % of additional costs ACF RTD50%100% Demonstratio 35%100% Innovation50%100% Training100% Consortium management 100% (up to 7% of grant)
8. B-formları B-formları asıl proje taslağıdır. 7 bölüm (B1-B7). Standart bir proje teklifi sayfadır. Proje teklifi ile bir ihale teklifi arasında fark yok; profesyonelce yapılması gerekir. Proje teklifinin müşterisi: bir ‘Strategic Objective’in bağı olduğu memur ve onun seçtiği hakemlerdir (evaluators). Müşterinin (SO yöneticisi) hedefi projenin başarılı olmasıdır.
Proje taslağı nasıl yazılır Proje teklifi hakemler tarafından okunup değerlendirildiği için seçme kriterlerinin bilinmesi gereklidir. Hakemlik kurumu saydam; değerlendirme kriterleri önceden verilmiştir. Bizim de bu konuda tecrübe kazanmamız için hakemliğe müracaat etmek gerekir.
Değerlendirme kriterleri her proje tipi için değişiktir STRP 1. Relevance (threshold 3 of 5) 2. S&T excellence (4 of 5) 3. Potential impact (3 of 5) 4. Quality of consortium (3 of 5) 5. Quality of management (3 of 5) 6. Mobilisation of resources (3 of 5) Overall threshold score 21 out of 30
Proje metni Proposal summary page B.1 Scientific & technological objectives of the project and state of the art B.2 Relevance to the objectives of the Sustainable Surface Transport Priority B.3 Potential impact B.4 The consortium and project resources B.5 Project management B.6 Workplan B.7 Other issues
9. Kontrol ve ön değerlendirme Proje teklifi ciddi bir ticari ihale olarak kabul edilmeli. Teklif 6ÇP konusunda tecrübeli kişilerce Brüksel’e iletilmeden okunarak değerlendirilmeli ve düzeltilmelidir.
Bilgilendirme, eğitim, destek hizmetleri teknorama + DBM + biyon 1. Türkiye’ye özgü tecrübe ve zayıf noktaları araştırmak ve yorumlamak: Türkiye’de 5. ÇP 2. 6.ÇP hakkında bilgi edinmek için internet ortamının kullanılması: Temel Eğitim Kursu 3.Çağrı metinleri ile çalışmak, proje yaratmak, ortak aramak ve bulmak, proje formları, değerlendirme kriterleri: interactive workshop 4. Mali ve idari konular, sözleşme kuralları, fikri haklar: Mali & idari kurs