BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel eğitim nedir? Özel eğitimin farklı açılardan farklı tanımları yapılmaktadır. Özel eğitim büyük ölçüde öğretimle ilgilidir. O halde; Özel eğitimi özel.
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
Problem Çözme Becerileri
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
REHBERLİK DERSİ III.
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
Bölüm 7 Yeme Bozuklukları
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Bölüm 1 GİRİŞ. Bölüm 1 GİRİŞ Duygusal ve Davranışsal Bozuklukların Tanımı Normal Dışı Davranışları Belirlemede Öznellik Bazı araştırmacılar (ör.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 3 NEREDEN BAŞLADIK ve NEREYE GİDİYORUZ: GEÇMİŞ, GÜNÜMÜZ, GELECEK.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
PSİKOLOJİK TESTLER.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
MUTLULUK KURAMLARI Ezgi Akıncı.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
NORMAL DIŞI DAVRANIŞLAR
REHBERLİK DERSİ III.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Sunum transkripti:

BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ

TERMİNOLOJİ Pek çok kişinin terminolojinin duygusal veya davranışsal bozukluk (DDB) olarak değiştiğini görmek istemesine karşın, federal yasadaki terim duygusal rahatsızlık olarak olduğu gibi kalmaktadır.

TERMİNOLOJİ

TANIM DDB’li çocukların ve gençlerin sosyal-kişiler arası çevreleriyle uyuşmayan davranışları nedeniyle yetersizlikleri vardır.

TANIM Bu bozuklukların tanımı, kavramsal modellerdeki farklılıklar, farklı sosyal kuruluşların amaçlarındaki farklılıklar, sosyal-kişiler arası davranışları ölçmedeki sorunlar, normal davranışlardaki çeşitlilik, DDB ve diğer özel gereksinimler arasındaki karmaşık ilişkiler, birçok çocukluk çağı bozukluğunun geçiciliği ve aşağılayıcı etiketlerin etkileri ile karmaşık hâle gelen zor bir konudur.

TANIM

TANIM Farklı Kavramsal Modeller DDB’nin doğasını tanımlamak ve bu konuda müdahaleleri yönlendirmek için birbirinden çok farklı bir dizi kavramsal model geliştirilmiştir. Kavramsal bir model, öğrencilerde DDB’lerin nasıl oluştuğunu açıklamaya çalışanların birinin başlattığı temel varsayımlardan oluşur.

TANIM Farklı Kavramsal Modeller Psikodinamik, biyolojik, sosyolojik, davranışsal, ekolojik, psikoeğitsel, eğitsel ve fenomenolojik modellerin hepsi son derece ayrıntılı bir şekilde betimlenmişlerdir.

aileler tanım için farklı ölçütlere dayanırlar. TANIM Farklı Amaçlarla Yapılan Tanımlar Tanımlar, onu kullanan sosyal birimlerin amacına hizmet eder. Mahkemeler, okullar, klinikler ve aileler tanım için farklı ölçütlere dayanırlar.

TANIM Duygu ve Davranışları Ölçmedeki Güçlükler Hiçbir test DDB’yi tanımlamak için mantıklı bir temel sağlayabilecek kadar kişiliği, uyumu, kaygıyı veya diğer ilişkili psikolojik yapıları tam olarak ölçememektedir.

amacı için yetersizdir. TANIM Duygu ve Davranışları Ölçmedeki Güçlükler Bir diğer deyişle, DDB’yi sadece bir test sonucuna göre tanımlayamıyoruz. Psikometrik testler bir gencin davranışlarını anlamamıza katkıda bulunabilir ancak testlerin geçerliği ve güvenirliği DDB’yi belirleme amacı için yetersizdir.

TANIM Normal ve Sapkın Davranışların Ranjı ve Değişkenliği Çok geniş bir ranj içindeki davranışlar normal olarak kabul edilebilir; normal ile bozulmuş davranış arasındaki fark, davranışların türlerinden daha çok dereceleriyle ilişkilidir ve ikisi arasında keskin bir ayırım yoktur.

TANIM Gelişimsel Normlar ve Sosyokültürel Beklentiler: Ekoloji Ekolojik bakış açısı, çocuk ve genç ile çevredeki farklı bakış açıları arasındaki karşılıklı ilişkileri göz önünde bulundurur. DDB, yalnızca bir gencin uygun olmayan davranışları değildir, aynı zamanda genç ile diğer insanlar arasındaki istenmedik etkileşimler ve karşılıklı işlemlerdir.

TANIM Diğer Önemli Alt Başlıklar Diğer Özel Gereksinimlerle İlişkisi Birçok Duygusal ve Davranışsal Problemin Geçici Oluşu Sapmayı Etiketlemenin Sakıncaları Tanımın Önemi

Ulusal Ruh Sağlığı ve Özel Eğitim Koalisyonu ALTERNATİF BİR TANIMIN ORTAYA ÇIKIŞI Ulusal Ruh Sağlığı ve Özel Eğitim Koalisyonu duygusal ve davranışsal bozukluk terimini kullanarak alternatif bir tanım önermiştir.

ALTERNATİF BİR TANIMIN ORTAYA ÇIKIŞI Önerilen tanım, alternatif tanımı federal yasa ve düzenlemelere dahil etmeyi uman koalisyonun birçok kurumsal üyesi tarafından desteklenmiştir. Önerilen tanımın ana ögeleri şunlardır:

ALTERNATİF BİR TANIMIN ORTAYA ÇIKIŞI 1. Okuldaki duygusal ve davranışsal tepkiler; 2. Yaş, kültür ya da etnik normlardan farklılıklar; 3. Eğitim performansı (akademik, sosyal, iş ya da kişisel) üzerindeki olumsuz etki; 4. Streslere, geçici veya beklendik tepkilerden farklı tepki vermek; 5. Okul da dahil olmak üzere iki farklı ortamda tutarlı problemler sergilemek; 6. Bireyselleştirilmiş müdahalelere rağmen süren bozukluk; 7. Diğer yetersizliklerle bir arada olma olasılığı; 8. Bir dizi duygusal veya davranışsal bozukluk.

YAYGINLIK Yaygınlık, bir bozukluğu belirli bir zamanda gösteren bireylerin yüzdesi veya sayısı anlamına gelmektedir. Sıklık ise belirli bir dönemde bir bozukluğun yeni olgularda ortaya çıkma sayısı anlamına gelmektedir.

YAYGINLIK Yaygınlık, özel eğitimciler için en önemli ilgi konusu olmuştur. Yaygınlık, öğretmenin günlük çalışmalarıyla ilgisiz gibi görünebilir, ancak sonuçta öğretmenin çalışma koşullarıyla ilişkili çıkarımlara neden olacak şekilde, programları planlayanlar ve yönetenler için önemli bir sorun olmaktadır.

YAYGINLIK TAHMİNLERİ Yaygınlık tahminlerini yapmak; standart tanım olmaması, yöntemsel sorunlar ve sosyal politikalar ve ekonomik etmenler nedeniyle zorlaştırılmıştır. Eğer standart bir tanım kabul edilmezse olguları saymak da zor olacaktır.

Elimizdeki en iyi araştırmalara dayalı olarak yapılan MANTIKLI TAHMİNLER VE HİZMET VERİLENLERİN YÜZDESİ Elimizdeki en iyi araştırmalara dayalı olarak yapılan mantıklı tahminler, okul çağı nüfusunun en az %3 ila %6’sının DDB nedeniyle özel eğitime ve ilişkili hizmetlere gereksinimi olduğunu göstermektedir.

Özel eğitim hizmetleri alan çocukların oranı %1’den YAYGINLIĞI ETKİLEYEN ETMENLER Özel eğitim hizmetleri alan çocukların oranı %1’den az olmasına karşın yakın gelecekte bu yüzdede dramatik artışlar olması pek de olası görünmemektedir.

YAYGINLIĞI ETKİLEYEN ETMENLER Ekonomik etmenler ve tam bütünleştirme hareketi ve tanılamama yönünde yapılan diğer baskılar gelecekteki yaygınlık tahminlerini sınırlandıracak gibi görünmektedir.

YAYGINLIĞI ETKİLEYEN ETMENLER Tanılamadaki etnik orantısızlık ciddi derecededir ve şu ana kadar da açıklanamamış bir sorundur. Hiçbir etnik grup, yüzde açısından yaygınlık çalışmalarının öne sürdüğü oranda veya bundan daha fazla oranda özel eğitim ya da ruh sağlığı hizmetleri almamaktadır.