ÇOCUKLAR NEDEN TEKNOLOJİYE BAĞIMLIDIR? 26 Mart 2016 Eğitim Teknolojileri Platformu Dr. Özgür BOLAT’ın Çocuklar neden teknolojiye bağımlı? Konulu semineri notları
Bireyin 4 temel ihtiyacı vardır. İlişki Özerklik Kontrolün kendisinde olduğunu hissetme Keşfetme
Eğer boşluk herhangi bir pozitif etkenle doldurulmazsa bağımlılıklar doldurmaya başlar. Bireyin en büyük isteği kabul görmektir. Kabul görmeyen bireyler kendini değersiz hisseder. Değersizlik duygusu strese sebep olur. Stres bağımlılıklara sebep olur. Kendini değersiz hisseden bireyler kendilerine gösterilen sevgiyi kabullenemezler çünkü o sevgiye layık olmadıklarını düşünürler.
Beyin boş kaldığında sosyal ilişkilerini düşünür. Bu da insanın oldukça sosyal bir varlık olduğunu gösterir. En mutlu ve en üzgün anlar ilişki kazanıldığı ve ilişki kaybedildiği zamanlardır. Örneğin, arkadaş edinmek ve ya bir yakını kaybetmek.
İnsan ne zaman sinirlenir? İnsan amacına ulaşamazsa sinirlenir.
Çocuk neden ödev yapmaz?
Çocuk öz değerini korumak için ödev yapmaz. Çünkü bir tercih yapmalıdır. Ya ödev yapmayarak öğretmenden azar işitecek ya da yanlış ödev yaparak arkadaşlarına rezil olacak. Bu durumda ödev yapmamayı tercih eder. Yine aynı sebepten dolayı kopya çeker. Bilmediği ortaya çıkınca rezil olup öz değerini yitirmekten korkar.
Çocuklar niye ödev yaptıklarını biliyorlar mı?
Bireye hayatının kontrolünün kendi elinde olduğu algısı verirsen mücadele etmesini sağlarsın.
Çocukların okullarda hayatlarını ne kadar kontrol etme şansları var? Çocukların okulda seçme özgürlükleri var mı? Kendi kararlarını kendileri verebiliyorlar mı?
Okulları seçilmiş, dersleri seçilmiş, kitapları seçilmiş, etkinlikler seçilmiş. Çocuğun özerkliği yok. Çocuklar özerklik ihtiyacını bilgisayar oyunlarında karşılıyor.
Eğer Yapılan iş zorluk ve beceri eğrisinde ise yapılan işten zevk alınır.
Beyin deneyimle oluşan modellerle çağrışım yapar. Öğrenme, keşfetme sonu beynimizde oluşan modellerdir. Deneyimle oluşan bir şema kuru anlatımla değişmez.
Öğrenmeyi keşfetmeye nasıl çeviririz? Eğitimde asıl soru: Öğrenmeyi keşfetmeye nasıl çeviririz?
Okullarda ne kadar keşfetme ne kadar öğrenme var? Çocuklar bizim öğrendiklerini sandığımızdan çok farklı şeyleri öğreniyorlar. Kısa yoldan öğretmenin gözüne girmek, Kısa yoldan ders geçmek, Dersten kaytarma bahaneleri üretmek, Kopya çekmek, Anne babaya yaptırmak vb.
Teknoloji bireyin 4 temel ihtiyacına da cevap verebildiği için bağımlılık yapar. Bilgisayar oyunları keşfetmeyi sağlar. Bilgisayar oyunları çocuklara özerk bir dünya sunar. Sosyal ağlar bireyin ilişki ihtiyacını karşılar. Sosyal ağlardaki paylaşımlar beğenildiğinde bireyin kabul görme ihtiyacı karşılanır. Teknoloji bireylere kontrolün kendilerinde olduğunu hissettirir, Bilgisayar oyunları keşfetme olanağı sağlar.
Eğer aile ve okul bu ihtiyaçlara cevap verebiliyorsa bağımlılıklar azalır ve yok olur. Çocukla oyun oynamak onlar için en büyük sevgi göstergesidir.
Çocuğun teknoloji ile bu ihtiyaçlarını karşılayabilecek farklı bir yol ise kodlama ve tasarımdır. Fakat çocukları öyle köreltmişiz, hayal güçlerini öyle bastırmışız ki kendilerine bir tasarım ortamı sunulduğunda ne yapacaklarını bilemiyorlar. Önlerine bir şey koyup yap aynısını yap dediğimizde yapabilen çocuklar, şimdi kendin tasarla kendin yap dediğimizde tıkanıyorlar. Bu da eğitimciler olarak bizim derinlemesine düşünmemiz gereken bir konu.
Dinlediğiniz için teşekkür ederim.