Kuyruk Sistemlerinin Simülasyonu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Advertisements

KABLOSUZ AĞLARDA SERVİS KALİTESİ
YRD.DOÇ.DR.PINAR YILDIRIM OKAN ÜNİVERSİTESİ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 8. Ders.
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 7. Ders.
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
Biyoistatistik ve Araştırma Yöntemleri
Hafta 10: Sürekli Rassal Değişkenler (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
Simülasyon Teknikleri
Hafta 07: Kesikli Değişkenler (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
Hazırlayan: Özlem AYDIN
İş (Job): Proses ve/veya thread
3. Hipergeometrik Dağılım
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 4. Ders Modelleme yaklaşımları
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 6. Ders.
Olasılık Dağılımları ♦ Gazın her molekülü kendi hızına ve konumuna sahiptir. ♦ Bir molekülün belli bir hıza sahip olma olasılığı hız dağılım fonksiyonu.
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 9. Ders.
Frekans Dağılımı ve Grafikleme
Tamir Bakım Planlaması
Bileşik Olasılık Dağılım Fonksiyonu
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
OLASILIK ve KURAMSAL DAĞILIMLAR
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 1. Ders Benzetim nedir? Amaçları
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 2. Ders Sistemin Performans
KESİKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK DAĞILIMLARI
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 5. Ders.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Hafta 05: Olasılık Kuramı (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
İ.Ü. İSTANBUL TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ GENEL CERRAHİ ANABİLİM DALI HEMŞİRELİK HİZMETLERİ FAALİYETLERİ
Hafta 06: Olasılık Kuramı (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
UMS 11 İnşaat Sözleşmeleri Tanımlar Birleştirme ve Ayırma
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİ
Bekleme Sıralarını Yönetme
GENELLEŞTİRİLMİŞ POISSON
SULAMA YÖNTEMLERİ Sulama yöntemi; suyun toprağa veriliş biçimi olup mevcut sulama yöntemleri aşağıdaki şekilde gruplandırılabilir. A. Yüzey sulama yöntemleri;
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği
Olasılık dağılımları Normal dağılım
M/M/1 Kuyruk Modeli : Varışlar arası zamanın ve servis zamanının üstel dağılıma sahip olduğu,bir servis olanağı olan FİFO kuyruk disiplininin kullanıldığı.
Olasılık Dağılımları ve Kuramsal Dağılışlar
Bölüm 07 Sürekli Olasılık Dağılımları
Kesikli ve Sürekli Dağılımlar
KESİKLİ RASSAL DEĞİŞKENLER
Kesikli Olasılık Dağılımları
İÇİNDEKİLER Giriş 8.1 Örnek Ortalaması ve Örnek Değişkesi.
BENZETİME GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR.
İSTATİSTİKSEL SÜREÇ KONTROLÜ (STATISTICAL PROCESS CONTROL)
3. Hipergeometrik Dağılım
SULAMA YÖNTEMLERİ Sulama yöntemi; suyun toprağa veriliş biçimi olup mevcut sulama yöntemleri aşağıdaki şekilde gruplandırılabilir. A. Yüzey sulama yöntemleri;
Tıp Fakültesi UYGULAMA 2
ENM 316 BENZETİM DERS 1.
ALTERNATİF SİSTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI
SULAMA YÖNTEMLERİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
BENZETİM 12. Ders Benzetimde cıktı Analizi Prof.Dr.Berna Dengiz
KUYRUK SİSTEMLERİNDE PERFORMANS öLÇüTLERi
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 1. Ders Benzetim nedir? Amaçları
ÇIKTI ANALİZİ Çıktı analizi benzetimden üretilen verilerin analizidir. Çıktı analizinde amaç, bir sistemin performansını tahmin etmek ya da iki veya daha.
BENZETİM 2. Ders Prof.Dr.Berna Dengiz Sistemin Performans Ölçütleri
MONTE CARLO BENZETİMİ U(0,1) rassal değişkenler kullanılarak (zamanın önemli bir rolü olmadığı) stokastik ya da deterministik problemlerin çözümünde kullanılan.
BENZETİM DİLLERİNDE MODELLEME YAKLAŞIMLARI
ENM 316 Arena Uygulama Dersi 2
ENM 316 Arena Uygulama Dersi 2
Ö RNEK 1 Rasgele olarak seçilen 10 ailenin gelir ve tüketimleri 100 TL cinsinden aşağıdaki gibi verilmiştir: X ve Y ortak olasılık tablosunu düzenleyiniz.
5 Gamma Dağılımı Gamma dağılımının yoğunluk fonksiyonu şöyledir.
ENM 316 Arena Uygulama Dersi 1
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
Sunum transkripti:

Kuyruk Sistemlerinin Simülasyonu

Bir hizmet için beklemek günlük yaşantının bir parçasıdır Bir hizmet için beklemek günlük yaşantının bir parçasıdır. Örneğin, restoranlarda yemek yemek için bekleme, hastanelerdeki hasta kuyruğunda bekleme, marketlerde ödeme yapmak için kasalarında önünde oluşan kuyruğa girme… Beklemek sadece insana özgü bir deneyim değildir. İşlerin makinede işlem görmeyi beklemesi, arızalı makinelerin onarım için beklemesi, araçların trafik ışıklarında durması.. Bir işletmedeki yönetici hizmet maliyetinin düşük olmasını, hizmet niteliğinin yüksek olmasını ve müşterilerin bekleme zamanını en düşük düzeyde tutmayı amaçlamalıdır. Hizmet için gelen müşteri isteklerinin zamanında karşılanmasını bekler. Müşteri gereğinden fazla beklediğinde, işletmenin müşteriyi kaybetme olasılığı vardır. Bu da işletmeye zarar verir. İşletmenin yararları ile müşterilerin yararlarını dengeleyen bir ekonomik strateji belirlenmesi kuyruk analizi ile gerçekleştirilebilir.

Kuyruk Teorisi Kuyruk teorisi bekleyen sıraların (yada kuyrukların) matematiksel olarak incelenmesidir. Teori, sıraya girilmesi, kuyrukta bekleme (aslında bir depolama işlemi) ve sıranın önünde hizmet sağlayanlar tarafından servisin sunulmasını içeren bir çok ilişkili işlemin matematiksel analizine uygundur. Teori, kuyrukta ya da sistemde ortalama bekleme zamanı, bekleyen ya da alınan hizmetin beklenen değerini ve belirli durumlarda (müsait bir servis sağlayıcıya sahip olunan ya da hizmet almak için belirli bir zamanın beklendiği) bir sistemle karşılaşma olasılığını içeren birkaç performans ölçümünü hesaplamayı ve bunları türetmeyi sağlar. Kuyruk durumunda temel aktörler müşteri ve hizmet verendir. Müşteriler bir kaynaktan türetilir. Müşteri hizmet yerine vardığında hemen hizmet görür veya tesis meşgulse kuyrukta bekler. Bir hizmet yeri, hizmetini tamamlandığında eğer varsa bekleyen müşteriyi kendiliğinden kuyruktan çeker. Kuyruk boş ise hizmet yeri, yeni müşteri gelinceye kadar boş kalır.

Bir kuyruk teorisinin temel kavramları şunlardır: 1. Kuyruk : Servis için beklemekte olan müşteri sayısı. 2. Servis kanalı : müşterilere hizmet sunan sistem veya süreçtir. 3. Geliş debisi : birim zamanda hizmet görmek için gelen müşteri sayısıdır. 4. Servis debisi : birim zamandaki müşteriler olup servisi gerçekleştiren servis kanalındaki müşteri sayısıdır. 5. Kuyruk disiplini : Müşterilerin hizmet için seçilme düzenine kuyruk disiplini denir. Servis disiplininde kullanılan standart kural, ilk gelen ilk hizmet görür (FCFS-First Come First Service) kuralıdır. Diğerleri; Son gelen ilk hizmet görür (LCFS) ve Rastgele sırada hizmet verme (SIRO) disiplinleridir. 6. Servis olanaklarını yapısı : servis olanaklarını düzenlenmesi şu şekillerde gerçekleşebilir: tek kanallı ve çok kanallı.

Kuyruk Sistemi ve Bileşenleri Bir kuyruk sistemi; hizmet veren bir veya birden fazla servise sahiptir. Sisteme gelen müşteriler tüm servisleri dolu bulursa, servisin önündeki kuyruğa ya da kuyruklardan (birden fazla kuyruk varsa) birisine girer. Kesikli benzetim çalışmalarının büyük bir kısmını, gerçek hayatta karşılaşılan kuyruk sistemlerinin modellenmesi oluşturmaktadır veya benzetimi yapılan bir sistemin en azından bazı bileşenleri bir kuyruk sistemi oluşturabilir. Bu nedenle, bu derste; kuyruk sistemi bileşenleri, standart notasyonları ve kuyruk sistemi tarafından sağlanan servis kalitesini belirleyen performans ölçülerinin bilmesi gerekir. Aşağıdaki tablo da, pratikte karşılaşılan kuyruk sistemlerine bazı örnekler verilmiştir. Sistem Servisler Müşteriler Banka Vezneler Müşteriler Hastane Doktorlar Hastalar Hemşireler Yataklar

Bir kuyruk sisteminin 5 bileşeni vardır. Bunlar; • Varış prosesi (Arrival process) • Servis prosesi (Service process) • Kuyruk disiplini (Queueing Discipline) • Sistemde izin verilen müşteri sayısı • Müşterinin geldiği yığının genişliği

1. Varış Prosesi Bir kuyruk sisteminde varış prosesi; müşterilerin sisteme geliş modelini tanımlar. Bu durumda varış prosesi, müşterilerin varışlararası zamanları ile karakterize edilir. Varışlar, sabit zamanlarda ya da rassal zamanlarda olabilir. Varışlar rassal zamanlarda oluyorsa, varışlararası zaman bir dağılım ile modellenir. Ai : (i-1). ve i. müşteri varışları arasındaki varışlararası zaman aralığı olsun. a1, a2, ........: rassal değişkenlerdir. E(a) : varışlararası ortalama (beklenen) zaman l = 1/E(A) : Müşterilerin varış oranı (Birim zamanda gelen müşteri sayısı) Örnek : Bir dakikada 5 varış olan bir sistemde varışlar arası zaman aralığı ortalaması E(a)=1/ l =1/5=0.20 dak

Deterministik Varış Süreci Rassal Varış Süreci • Poison Dağılımı Poison Dağılımına Bağlı Olan Varışlar için Koşullar •Düzenlilik – Müşteri hizmet imkanından her an faydalanabilir •Durağanlık– Bekleme hattı her müşteri için aynı zaman ve uzunluktadır, durağandır. •Bağımsızlık – Müşteriler birbirinden bağımsız olarak sisteme giriş yaparlar. Poison Dağılıma Bağlı Varışlar

Örnek-1: Bilgisayar Donanım Problemi Müşteriler Poison dağılıma uygun varış yapmaktadır. •Salı 8:00-9:00 = 6 müşteri (ortalama) ise; •8:00-8:30 Saatleri arasında varış yapma olasılığı nedir? •l = 6 müsteri varısı / saat •t = 30 dk. = 0.5 saat •l t = 6(0.5) = 3 müşteri

Örnek-2: Bir şehirde ender rastlanan bir hastalıktan, bir hafta içinde ortalama ölen kişi sayısı 4’ dür. Belli bir hafta içinde bu hastalıktan, a) Hiç kimsenin ölmemesi b) En az 2 kişinin ölmesi c) 3 kişinin ölmesi olasılıklarını hesaplayınız.

2.Servis Prosesi Servis prosesi, servis sayısı ve servis zamanı dağılımı ile karakterize edilir. Her servis kendisine ait bir kuyruğa veya tüm servisleri besleyen ortak (tek) bir kuyruğa sahip olabilir. •Si : i. müşterinin servis zamanı •S1,S2, ............. rassal değişkenler •E(s) : Bir müşterinin servis zamanı ortalaması •μ= 1/E(s) : Servis oranı (Birim zamanda servis gören müşteri sayısı) Örnek : Ortalama servis zamanı 2 dakika ise, servis oranı μ=1/E(s)=1/2=0.5 servis/dakika

3. Kuyruk Disiplini

Kuyruk Modeli Notasyonu

Performans Ölçütleri