 Bölüm 6: Talep Tahmini Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
  5.4 PROJE TRAFİĞİ Kırsal yolların tasarımı ile ilgili geometrik standartların seçimine esas olan trafik için genelde 20 sene sonraki trafik değeri alınır.
Advertisements

ZAMAN SERİLERİ -1 ÖNGÖRÜ :
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
DSS for UniLever Forecasting Activities
REKLAMCILIK Hafta 5.
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
Girişimcilik.
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER. Eşanlı denklem sisteminde, Y den X e ve X den Y ye karşılıklı iki yönlü etki vardır. Y ile X arasındaki karşılıklı ilişki nedeniyle.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
ENDEKS MODELLERİ Markowitz’in modelini kullanarak karar vermek durumunda olan bir yatırımcı tek tek hisse senetlerinin beklenen getirilerini, standart.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
Finansal planlamada temel amaç;
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
REEL KONJONKTÜR TEORİSİ
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER. Eşanlı denklem sisteminde, Y den X e ve X den Y ye karşılıklı iki yönlü etki vardır. Y ile X arasındaki karşılıklı ilişki nedeniyle.
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
DOĞRUSAL OLMAYAN REGRESYON MODELLERİ…
İşletmeyi neden kurarız ?
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
Tüketim Gelir
Sabit Terimsiz Bağlanım Modeli
Firma Değerleme Modelleri
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
…ÇOKLU REGRESYON MODELİ…
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
İstatistik Bilimine Giriş
Hisse Senetlerinin Değerlemesi Yatırım Analizi ve Portföy Yönetimi 9. Hafta.
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma
İŞLETME nedir? İnsan ihtiyaçlarını karşılayarak isteklerini tatmin etmek üzere kurulan ve işletilen ekonomik, teknik, yasal ve sosyal nitelikleri bulunan.
Bölüm 1. Regresyon Çözümlemesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Yönetim Ekonomisine Giriş
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 2: Piyasa Ekonomisi ve Fiyatların Oluşması Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
1 GİRİŞİMCİ SUNUM TASLAĞI. 1. İletişim Formu 2. Şirket Hakkında Bilgi 3. Genel Bilgi 4. Sektör ve Pazar Hakkında 5. Teknoloji ve Patent Hakkında 6. Rakip.
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Fiyat ve Fiyatlandırma
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
plan modelinin ana öğeleri
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
Prof. Dr. Ahmet Çamsarı Mersin Üniversitesi
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
FİNANSAL YÖNETİM.
Optimizasyon Teknikleri
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Bölüm 9. Pazar ve Pazarlama Araştırmaları
Tüketim Gelir
Normal Dağılımlılık EKK tahmincilerinin ihtimal dağılımları ui’nin ihtimal dağılımı hakkında yapılan varsayıma bağlıdır. b tahminleri için uygulanan testlerin.
Sunum transkripti:

 Bölüm 6: Talep Tahmini Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna

Talep Tahmini  Talep tahmininde önemli olan, etkisi olmayan hiçbir değişkeni modele katmamak, etkili hiçbir değişkeni ihmal etmemektir  Talep analizi yapılırken normal dışı gözlem ve hata terimleri iyi incelenmelidir  Talep tahmini, hem talebin yöneticilerin kontrolü altında olan ve olmayan değişkenlerden ne şekilde etkilendiğini anlamaya yarar, hem de planlamada hedeflerin saptanmasında kullanılır 2

Çeşitli Yaklaşımlar  En yaygın: Pazarlama yaklaşımları  Piyasa araştırmaları  Piyasa deneyleri  Satış elemanlarının tahminlerinin birleştirilmesi  Test laboratuarları  İstatistiksel yöntemler 3

Fiyat Elastikiyeti  Mevcut fiyat elastikiyetinin pazarlama yöntemleriyle saptanması  Yay elastikiyetinin hesaplanması  Geçici bir süre için indirim yapılması  Normal indirim dönemlerinde gerekli bilginin toplanması  İndirim kuponları 4

Talep Tahmin Modeli  Amaçlar:  Talebi etkileyen değişkenlerin tanımlanması ve bu değişkenlerin talebi etkileme biçimlerinin anlaşılması  İstikbaldeki talep potansiyelinin anlaşılması  Cevaplandırılmaya çalışılan soru türleri:  Endüstrimiz ve mamulümüzün talebi nasıl bir seyir izlemektedir?  Pazar büyümekte midir?  Biz bu pazardan hangi payı almayı hedeflemeliyiz?  İlerideki yıllar kapasiteye, teknolojiye, mamul veya üretim sisteminin yenilenmesine yatırım yapmamız gerekecek midir? 5

Talep İlişkisi  Yönetim ekonomisi ekonomi teorisinden farklı olarak bazı değişkenlerin sabit tutulduğu konusunda varsayım yapamaz  Talep tahmini yapılırken, talebi etkileyen tüm değişkenler hesaba katılmalıdır T = f(M i, K i, R i )  T = Talep edilen miktar veya talebin parasal hacmi  Mi = Talebi etkileyen makro ekonomik değişkenler  Ki = Talebi etkileyen karar değişkenleri  Ri = Talebi etkileyen rakiplerin karar değişkenleri 6

Makro ekonomik değişkenler (Yöneticinin kontrolünde olmayan değişkenler)  Milli gelir  Fert başına milli gelir  Enflasyon  Faizler  Kurlar  Nüfus  Eğitim düzeyi  Okul sayısı 7  Doğum oranları  Doktor sayısı  Hastanelerde yatak sayısı  İnşaat ruhsatları  Sulanan arazi alanı  Ekspres yollarının uzunluğu

Karar değişkenleri  Rakiplere kıyasla  Fiyat  Vade  Reklam harcamaları  Tasarım harcamaları  Bayi adedi 8

Gözlem kaynakları  Geçmiş yıllara ait bilgiler  Zaman kısıtı, bilgilerin güncelliğini yitirmesi  Farklı coğrafyalardan elde edilen bilgiler  Ülkeler arası homojenlik 9

İki temel yaklaşım 1. İki aşamalı bir yaklaşım  Malın sektörü (piyasa hacmi) için talep tahmini yapılır  Şirketin sektör içindeki piyasa payı incelenir T = f(M i, S i )  T = Toplam piyasa talebi (sektör talebi)  Mi = Talebi etkileyen makro ekonomik değişkenler  Si = Talebi etkileyen sektör değişkenleri 10

Sektör değişkenleri ve Piyasa payı  Sektörün enflasyon karşısındaki reel fiyatları  Sektörün reklam harcamaları PP = f(K i, R i )  PP = Şirketin piyasa payı  K i = Talebi etkileyen karar değişkenleri  R i = Talebi etkileyen rakiplerin karar değişkenleri 11

Talep tahmininde izlenen adımlar 1. Gerekliyse bir matematik modelin kurulması 2. Fonksiyonun bağımsız değişkenlerinin saptanması 3. Fonksiyonun şekli hakkında varsayım yapılması 4. Gözlem adedi ve türünün kararlaştırılması 5. Fonksiyon parametrelerinin tahmin edilmesi 6. Yapılan tahminin istatistiksel güvenilirliğinin incelenmesi 7. Yapılan tahminin ekonomik güvenilirliğinin incelenmesi 8. Tahmin fonksiyonuyla gelecekteki talebin tahmin edilmesi 12

Regresyonla Talep Tahmini Örneği Buzdolabı Talebi = f(Milli gelir, Nüfus, Zaman) 1. Zaman Trendiyle Tahmin Buzdolabı Talebi = f(Zaman) T = a + b*Zaman lnT = a + b*Zaman 13

Regresyonla Talep Tahmini Örneği 2. Bağımsız değişkenlerle tahmin T = a + b* Milli gelir T = a + b*Nüfus + c*Milli gelir lnT = lna + b*Nüfus + c*lnMilli gelir 14