1. HAFTA İ DARE KAVRAMI VE İ DARE HUKUKU. HEDEFLER  İ dare kavramı ö ğ renilecek, idare organı ve idari fonksiyon hakkında bilgi sahibi olunacak.  İ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Muhammet ÖZEKES
Advertisements

1.3 DEVLET ŞEKİLLERİ.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
Yerel Yönetimler Maliyesi
Siyaset Bilimine Giriş
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
İDARE HUKUKU YEREL YÖNETİMLER Öğr. Gör. Anıl Çağlar ERKAN.
KAMU İDARESİ VE ÖZEL İDARE
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
1924 ANAYASASI.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
TAM YARGI DAVALARI.
Hukukun Temel Kavramları
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
2.HUKUKUN BÖLÜMLERİ “Hukukun dokusunda iki çeşit ilişki vardır. Bunlardan biri, yönetenlerle yönetilenler arasındaki ilişkilerdir. Öbürü ise, kişilerin.
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
(Genel) Vergi Hukuku.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
ALMANYA‘DA YAŞAMAK GÜVENLİK ORGANLARI ve YARGI. Güvenlik Organları: Ülkenin iç güvenliğini eyalet düzeyince yönetilen polis örgütü sağlar. Federal düzeyin,
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
Eşitlik İlkesini Uygula
8. H AFTA İdari Sözleşmeler. H EDEFLER İdari sözleşmelerin tanımını yapacak. İdari sözleşmeleri, idarenin özel hukuk sözleşmelerinden ayıracak İdarenin.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
İDARİ DAVALAR Tam Yargı Davaları.
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Hukukun TEMEL kavamları
HUKUK BAŞLANGICI ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM.
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
MEDENİ HUKUK.
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
VERGİ HUKUKU KONULARA GÖRE SINIFLANDIRILMIŞÇALIŞMA SORULARI ARASI STAJA BAŞLAMA SINAVLARINDA ÇIKMIŞ SORULARDAN OLUŞTURULMUŞTUR ÖĞR.GÖR.CEMAL.
Kişiler Hukuku-15. Hafta.
Sendikaların Faaliyetleri
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
HAKSIZ FİİL İnsan davranışlarına hukuk düzeni bir sonuç bağlamıştır
HUKUK BAŞLANGICI 14.
Başlangıç Hükümleri -5. Hafta
SİGORTA HUKUKU GENEL KAVRAMLAR Güliz Evren KIRBAŞ Hazine Uzmanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ TURİZM MEVZUATI
VIII. Kabul Edilebilirlik İncelemesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
III. Bireysel Başvurunun Kapsamı ve Nitelikleri
Sunum transkripti:

1. HAFTA İ DARE KAVRAMI VE İ DARE HUKUKU

HEDEFLER  İ dare kavramı ö ğ renilecek, idare organı ve idari fonksiyon hakkında bilgi sahibi olunacak.  İ dare hukukunu tanımlayarak idare hukukunun özelliklerini ö ğ renecek  İ darenin hangi faaliyetlerinin idare hukukuna tabi oldu ğ unu bilecek  İ dare hukukuna hâkim olan ilkelerin neler oldu ğ unu ö ğ renecek  Hukuk devletini tanımlayacak, tarihsel gelişimi ve gereklerini ö ğ renecek.

İ Ç İ NDEK İ LER I) İ dare Kavramı A) Organik Anlamda İ dare ( İ dare Organı) B) Fonksiyonel Anlamda İ dare ( İ dari Fonksiyon) II) İ dare Hukuku A) İ dare Hukukunun Tanımı B) İ dare Hukukunun Özellikleri C) İ dare Hukukunun Uygulama Alanı D) İ dare Hukukuna Hakim Olan İ lkeler 1) Hukuk Devleti İ lkesi a) Tarihsel Gelişimi b) Hukuk Devletinin Gerekleri 2) Eşitlik İ lkesi 3) İ darenin Kanunili ğ i İ lkesi

İ DARE KAVRAMI  İ dare hukukunun konusu idaredir. Peki idare hangi anlama gelmektedir.  İ dare=yönetim

İ dare Nedir?  İ dare, belirli bir amacın gerçekleşmesi için kurulan örgüt veya bu amaca ulaşmak için yürütülen planlı insan faaliyeti demektir. 1. Örgüt 2. Örgütün yerine getirmiş oldu ğ u faaliyetleri kastediyoruz.  Bu tanımlamada da görüldü ğ ü gibi yönetim evrenseldir.

Kamu İ daresi ile Özel İ dare Arasındaki Farklılıklar  Kar-kamu yararı  Kamu gücü  Ba ğ lılık-serbestlik

Hangi kamu idaresi  Tüm kamu idareleri idare hukukunun konusu içinde yer alır mı? Çünkü devlette de çok çeşitli organlar ve fonksiyonlar bulunmaktadır.

 İ dare hukukunun konusu olan idarenin iki yönü bulunmaktadır.  1) Organik anlamda idare  2) Fonksiyonel anlamda idare

Organik Anlamda İ dare ( İ dare Organı)  Organik anlamda idare ile idarenin örgütsel yönü kastediliyor? İ dare hukuku hangi kamu örgütlerini incelemektedir.  Yasama  Yürütme  Yargı

 İ dare organı, yürütme organı içinde yer almaktadır. Ancak idare, yürütme organının tamamı de ğ il, sadece bir kısmını oluşturmaktadır.  1982 Anayasası’na göre yürütme  I) Cumhurbaşkanı  II) Bakanlar Kurulu  III) Ola ğ anüstü yönetim usullari  IV) İ dare

İ dare Organı  Devletin yürütme organının Cumhurbaşkanı, Bakanlar Kurulu, Başbakan ve bakanlar dışında kalan kısmı ile devlet dışındaki di ğ er kamu tüzel kişileri.

Fonksiyonel Anlamda İ dare  İ darenin yerine getirdi ğ i fonksiyonları, devletin hukuki fonksiyonlarından nasıl ayırd edebiliriz?  Maddi Kriter: idari fonksiyonları, bu fonksiyonları yerine getiren kişi ve kurallardan ba ğ ımsız olarak ele almaktadır.  Organik kriter: devletin üç çeşit organı tarafından bu organlardan her birine özgü usul ve şekillerle yerine getirilen işlemler, o organın fonksiyonunu oluşturur

 İ dari fonksiyonun yasama fonksiyonundan ayrılmasında organik kriter kullanılabilir. Buna göre, yasama organından çıkan işlemler yasama fonksiyonunu, idare organından çıkan bir işlem maddi açıdan yasama işlemine benzese de yasama işlemi de ğ il, idari işlemdir. Örne ğ in tüzükler, yönetmelikler

 İ dari fonksiyonun yargı fonksiyonundan ayrılmasında, hem organik kriter hem de maddi kriter birlikte kullanılmaktadır.  Yargı organlarından çıkan ve hukuki uyuşmazlıklar ile hukuka aykırılık iddialarını karara ba ğ lama fonksiyonu yargı fonksiyonudur.

 İ dari fonksiyon yürütme fonksiyonu ile ilgilidir. Ancak yürütmenin tüm fonksiyonları idari fonksiyon de ğ ildir.  Yürütme fonksiyonu içinde de idari fonksiyon ve hükümet fonksiyonu olmak üzere ikili bir ayrım bulunmaktadır.

 Hükümet etme fonksiyonu (Anayasa Hukuku): Bakanlar Kurulunun kurulması, başbakanın atanması, bakanların seçilmesi, atanması, görevden ayrılmaları, yürütme organının yasama, yargı ve di ğ er devletlerle olan ilişkileri  İ dari fonksiyonu ( İ dare Hukuku)  İ dari Fonksiyon=Devletin yürütme organının siyasi olmayan faaliyetleri+Di ğ er kamu tüzel kişilerinin faaliyetleri

İ DARE HUKUKU  İ darenin kuruluş ve işleyişinde uygulanan kamu hukuku kurallarının bütününe denir.  İ dare hukukunun özel hukuktan farklı bir takım özellikleri bulunmaktadır.

İ dare Hukukunun Özellikleri  İ dare hukuku yeni bir hukuk dalıdır.  İ dare hukuku tedvin edilmemiş (derlenmemiş) bir hukuk dalıdır.  İ dare hukuku bir “içtihat” hukukudur..  İ dare hukukunda taraflar arasında eşitsizlik vardır.  İ dare hukukundan do ğ an uyuşmazlıklara idari yargı yerlerinde bakılır.

İ dare Hukukunun Uygulama Alanı  İ darenin yerine getirdi ğ i tüm faaliyetler idare hukukuna mı tabidir?

CEVAP Buradaki kriterimiz kamu gücü. E ğ er idarenin faaliyetleri kamu gücüne dayanıyorsa, o faaliyet idare hukuku alanına girer. Örne ğ in kolluk, vergi, askerlik, kamulaştırma E ğ er idare kamu gücünü kullanmadan faaliyetlerini yürütüyorsa bu özel hukuka tabidir. Kamu gücü: özel hukukta görülmeyen ayrıcalık ve yükümlülükleri kastediyoruz.

Bu ayrıcalıklar neler olabilir?  1) Tek yanlı işlemler yapma yetkisi: özel hukuk kişileri hakkında onların rızası olmaksızın hukuki işlem yapabilir.  2) Re’sen İ cra: Mahkemelere ve icra dairelerine başvurmaksızın kendi aldı ğ ı kararları yerine getirebilir.  3) Hukuka uygunluk karinesi: İ darenin aldı ğ ı bir karar bir mahkeme tarafından iptal edilinceye kadar hukuka uygun sayılır.  4) Kamu tüzel kişilerinin borçları hakkında özel hukuk cebri icra yolları uygulanamaz. Malları haczedilemez, iflas edemez.

 5) Bir kamu tüzel kişisinin personeli kamu görevlisi sayılmaktadır. Kamu görevlileri ise bazı bakımdan özel bir korumaya tabidir, kimi zamanda özel yükümlülükleri bulunmaktadır.  6) Zorunlu üyelik  7) Zorunlu aidat  8) Vergi muafiyeti:  9) Uyuşmazlıkların çözümünün idari yargıda olması  10) Yükümlülükler: İ dare hukuku işlemleri yaparken her zaman ayrıcalıklardan yararlanmaz. Bazen bir takım yükümlülükleri de vardır. Personel alımı, ihaleler vb

İ DARE HUKUKUNA HAK İ M OLAN İ LKELER  Cumhuriyetçilik ilkesi  Üniter devlet ilkesi  İ nsan haklarına saygılı devlet ilkesi  Atatürk milliyetçili ğ ine ba ğ lı devlet ilkesi  Demokratik devlet ilkesi  Laik devlet ilkesi  Sosyal devlet ilkesi  Hukuk devleti ilkesi  Eşitlik ilkesi

HUKUKDEVLET İ  Hukuk devleti, yönetilenlere hukuk güvenli ğ i sa ğ layan devlet düzenini anlatmaktadır. Hukuk devletinde, devlet yalnız hukuku koyan bir varlık de ğ il, koydu ğ u hukukla da ba ğ lı olan bir varlıktır.  Hukuk devleti ile kanun devleti aynı anlama mı gelir?

Tarihsel Gelişimi  Mülk devleti: Devlet kralın ya da feodal beylerin kişisel mülkü olarak görülüyordu. Kamu gücüne sahip olanların bu yetkileri onların şahsı malı olarak görülüyordu (orta ça ğ ).  Polis devleti: Kamunun refahı ve selameti için her türlü önlemi alabilen bu amaçla kişilerin hak ve özgürlüklerine alabildi ğ ine müdahale edebilen devlet anlamına gelir. Polis devletinin özelli ğ i, yönetimin tanrısal ve kendi koydu ğ u kurallar dışında hiçbir hukuk kuralı ile ba ğ lı olmamasıdır. (17. ve 18. yy)  Hazine teorisi: Devlet ile hazine arasında bir ayrım yapılıyor. Bu teori ile idarenin faaliyetleri dolayısıyla hakları ihlal edilenler yargısal yoldan mali karşılık elde etme hakkına sahipler.

Hukuk Devleti İ lkesinin Gerekleri  Temel hakların güvenli ğ i  Yasal Yönetim  İ darenin yargısal denetimi  Mahkemelerin ba ğ ımsızlı ğ ı ve yargıç güvenli ğ i  İ dari faaliyetlerin önceden bilinebilirli ğ i  İ darenin mali sorumlulu ğ u

EŞ İ TL İ K İ LKES İ  Mutlak eşitlik: Kanunların herkese aynı şekilde uygulanması  Nispi eşitlik: Aynı durumda bulunan kişilerin aynı işlemlere tabi olması

İ DAREN İ N KANUN İ L İĞİ İ LKES İ  Bu ilkenin iki de ğ işik anlamı bulunmaktadır.  1) idarenin eylem ve işlemlerinin kanuna dayanması  2) idarenin eylem ve işlemlerinin kanuna aykırı olmamasıdır.  Yani bu ilke, idarenin faaliyette bulunabilmesinin hem şartı, hem de sınırıdır.