“Emisyon” Nedir? Basit tanımı;

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Enerji Verimliliği ve Enerji Kimlik Belgesi (EKB)
Advertisements

Envanter nasıl hazırlanır?
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
COPERT 4 Eğitimi 3. Faaliyet Verileri – Başlangıç Rehberi.
Oğuz Bal Adularya Enerji Gen.Müd. Yardımcısı
LIFE00/TCY/TR/009 TÜRKİYE’DE KOKU YARATAN EMİSYONLARIN VE İMİSYONLARIN YÖNETİM POLİTİKASININ GELİŞTİRİLMESİ Prof. Dr. Aysen MÜEZZİNOĞLU.
Atmosferik Kirleticiler
HAVA KİRLİLİĞİ ve KÜRESEL ISINMA
ÇEVRESEL VE MESLEKİ AKCİĞER HASTALIKLARI ÇALIŞMA GRUBU YILIN MAKALESİ
Türkiye uPOP Envanteri-2013 Çevre Mühendisliği Bölümü
Akaryakıt Sektörü Pazar Gelişmeleri
EVSEL SU KULLANIMI Prof.Dr.Ayşenur Uğurlu.
Final Presentation of the Project, 21 Jan Karayolu ulaşımından kaynaklanan emisyonların hesaplanması için belirsizlik tahminleri ve kılavuz belge.
COPERT 4 Eğitimi 2. Genel Metodoloji.
CO2 ve CO Ölçme Yöntemleri
Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.
EN İYİ UYGULAMALAR KİTAPÇIĞI Şubat ’in ikinci yarısında, CDP Türkiye İngiliz Hükümeti Refah Fonu’ndan aldığı destek ile yeni bir proje başlattı.
UKIDEK, Konya, Ekim TÜRKİYE ÜZERİNDEKİ CO DERİŞİMİNİN DAĞILIM MODELİ KULLANILARAK HESAPLANMASI TÜRKİYE ÜZERİNDEKİ CO 2 DERİŞİMİNİN DAĞILIM.
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
Sakarya Hava Kalitesi Koruma ve İyileştirme (SAHAKK-İ) Projesi Ağustos 2007 SAKARYA VALİLİĞİ SAHAKK-İ Proje Grubu.
ÖRNEK FABRİKA RAPORU ENERJİ TASARRUFU ÇALIŞMASI RAPOR FORMATI
NOKTA KAYNAK HAVA KİRLİLİĞİ DAĞILIM MODELLEMESİ AERMOD
SU, HAVA, TOPRAK,MADEN VE ELEKTRİK!!!
FEN ve TEKNOLOJİ / ASİT ve BAZLAR
Atmosferik Kirleticiler
Atmosferik Kirleticiler
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HAVA YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI ENDÜSTRİYEL KAYNAKLI HAVA KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ Aralık 2009 ANTALYA.
Hazırlayan: 6/A Sınıfı Kaynaklar: İnternet
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖLÇ ÜM VE DENETİM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Teknolojik Hizmetler ve Belgelendirme Müdürü
T.C. OSMANİYE VALİLİĞİ TEMİZ HAVA EYLEM PLANI ARALIK 2012 ARALIK 2012OSMANİYE.
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
HAZIRLAYAN: AD: EREN SOYAD: TAŞTEPE SINIF: 6-A
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Hidrojen Teknolojileri
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
İşletmeyi neden kurarız ?
HAVA KİRLİLİĞİ ve SAĞLIK
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
DÜNYA NEREYE GİDİYOR. ORMANLAR YANIYOR!.... BUZULLAR ERİYOR!.... BUZULLAR ERİYOR!....
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. TR2009/ /001 Çevresel Gürültü Direktifinin Uygulama Kapasitesi.
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Evsel Tehlikeli Atıkların Toplanması Çöl Manzarası.
IV. UZAKTAN ALGILAMA VE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ SEMPOZYUMU(UZAL-CBS 2012) Ekim 2012, Zonguldak BİYOJENİK UÇUCU ORGANİK BİLEŞİKLERİN EMİSYONLARININ.
Sevim Burçin CAN1, Ozan Devrim YAY2
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Tehlikeli Kimyasal Nedir Tehlikeli Kimyasalların Sucul Çevre Açısından Önemi ve Kontrolü Çevresel Kalite Standartları Yasal Dayanak Yürütülen Çalışmalar.
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
MODELLEME VE KİRLİLİK KONTROLÜ. Kirletici Yük Kaynakları Noktasal kaynaklar Deşarjlarla ilgili bilgi mevcudiyeti Bazıları büyük oranda sabit debili, diğerleri.
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
NUR KİREÇ SAN. TİC. VE PAZ. LTD. ŞTİ Çeşitli Atıkların Kireç Fırınlarında Yakıt Olarak Değerlendirilmesi ADANA (2014)
HAVA KİRLİLİĞİ Tacettin İnandı. Kapsam Hava kirliği tanımlar Kirlilik nedenleri Önlem.
KÜRESEL ISINMA NEDİR? Sanayi devriminden beri, özellikle fosil yakıtların yakılması, ormansızlaşma ve sanayi süreçleri gibi çeşitli.
ANDROİD TABANLI MOBİL UYGULAMA İLE ARAÇ KARBON SALINIM HESABI İsmet Faruk YAKA* Abdülkadir KOÇER** Afşin GÜNGÖR* *Akdeniz Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,
ASİT YAĞMURU NEDİR ? Yağan yağmurun asidik özellik taşımasına asit yağmuru denir. Hava kirletici emisyonların en yaygın olanı kükürt- dioksit ( SO.
1 Şubat 2014 Numune Alma ve Numunelerin Analize Hazırlanması Konulu Hizmetiçi eğitim SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ENVANTER VE İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
TOPLUMLA SOSYAL HİZMET DERSİ Arş.Gör. İrfan DOĞAN
ÜSTEL DÜZLEŞTİRME YÖNTEMİ
Nefes alamayan Türkiye
Hava Kirliliği ve Tüberküloz
ASİT YAĞMURLARI. Asit Yağmuru Nedir O Asit yağmuru, asidik kimyasalların yağmur, kar, sis, çiy veya kuru parçacıklar halinde yeryüzüne düşmesine verilen.
AIR QUALITY ASSESSMENT IN TURKEY
KONULAR RİSK ANALİZİ ÜRETİM SÜRECİ (LIFE – CYCLE) DEĞERLENDİRMESİ
ASİT YAĞMURLARININ OLUŞUMU VE ZARARLARI. ASİT YAĞMURU NEDİR? Asit yağmurları, fosil yakıtların yakılmasıyla, sanayi tesislerinden, konutların ısıtılmasından.
Sunum transkripti:

“Emisyon” Nedir? Basit tanımı; “Hava kirleticilerin (gaz ya da partikül) bir kaynaktan atmosfere verilmesi.” (Örneğin: bacadan veya bir aracın egzozundan çıkan gazlar) “Bir kirleticinin çevreye deşarjı veya salınımı. Genel olarak da gazların ve partikül maddelerin atmosfere salınmasını ifade eder. İmisyon (karıştırmayın!) Herhangi bir kirleticinin çevresel ortamdaki seviyesi. Atmosferde bulunan, ölçülen veya teneffüs edilen tüm gaz ve partiküllere imisyon denir.

Hava kirliliğinin kaynakları Nokta kaynaklar Atmosfere hava emisyonları deşarj eden, bir veya daha fazla emisyon ünitesine sahip bir ev, bir üretim tesisi gibi sabit kaynaklar. Alan kaynaklar Alan kaynaklar da sabit kaynaklardır ve birden fazla nokta kaynağın bir araya gelmesiyle oluşur. Çizgi kaynaklar Hava kirletici emisyonları salan hareketli kaynaklardır. Source: http://www.epa.state.oh.us/dapc/aqmp/eiu/eiu.html

Birincil hava kirleticilerin emisyonları NOx emisyonları (UK in 1998). 1753 bin ton (NO2 ve NO) SO2 emisyonları (UK in 1998). 1615 bin ton Source; http://www.ace.mmu.ac.uk/eae/english.html

Emisyon envanteri nedir? Basit tanımı; «Emisyon envanteri, hava kirliliğinin tahmin edilmesidir.» “Emisyon envanteri, verilen bir coğrafik alan içerisindeki spesifik kaynaklardan atılan kirletici emisyonlarının ve belirli bir zaman periyodu (yıl, gün v.b.) için hesaplanan emisyon hızlarının detaylı olarak listelenmesi. Source: http://www.epa.state.oh.us/dapc/aqmp/eiu/eiu.html http://www.baaqmd.gov/pln/emission_inventory.htm

Emisyon envanteri Kaynaklar, aktiviteler ve kirleticilere yönelik tüm envanter bilgileri geniş bir envanter raporuna aktarılır. Hava kalitesi planlaması ve modellemesi için emisyon envanterleri oldukça önemlidir. Kaynak bir tesis, ev, otomobil, tren v.b. olabilir. Tüm kaynaklar nokta, alan ve çizgi olarak kategorilendirilir.

Emisyon envanterleri farklı amaçlar için kullanılabilir, fakat en çok yasal düzenlemeler kapsamında gerçekleştirilir. Emisyon envanterlerinin kullanım amaçları: Çeşitli siyasi/politik amaçlar için Zamansal emisyon trendlerini gözlemlemek için Uzun süreli emisyon değişimlerini gözlemlemek için Hava kirliliği politikasının etkinliğini değerlendirmek için Kent stratejileri geliştirmek için Yasal düzenlemeler kapsamında emisyon bütçelendirmeleri için Hava dağılım modelleri kullanarak dış ortam hava kirleticilerin derişimlerinin tahmin edilmesinde (model için girdi olarak) Maruziyet ve risk değerlendirme çalışmalarında girdi olarak kullanılmak için

Emisyon envanteri aşağıdaki bilgileri içerir: Kaynak sınıflandırmasına bağlı olarak elde edilen emisyon tahminlerinin sıralı bir şekilde özeti Envanter çalışmasının gerçekleştirildiği coğrafik alan Emisyon envanterinde dikkate alınan zaman dilimi (yıllık, mevsimsel, saatlik gibi) Emisyonların tahmininde kullanılmak üzere nüfus, istihdam ve ekonomik veriler Veri toplamak için kullanılan prosedürler, verilerin kaynakları (nerden temin edildiği), anket kopyaları ve sonuçları, emisyon faktörleri ve alındıkları yerler Emisyon hesaplamalarında kullanılan metotlar (örnek hesaplamaları içeren) Yapılan tüm kabullerin yer aldığı dokümanlar Yararlanılan kaynakların (dökümanların) listesi

Yaşadığım bölge için toksik hava kirleticilere yönelik nasıl bir emisyon envanteri oluşturabilirim? Amaç nedir? Halk sağlığı riskini değerlendirmek, Devamında gerçekleştirilecek envanter geliştirme çalışmasına odaklanmak Kontrol stratejileri ve yeni yönetmelikler geliştirmek

İyi bir bölgesel incelemek gereklidir: (1) Hangi kirleticiler, kaynak kategorileri ve coğrafik alanlar dahil edilmelidir? (2) Temel nokta, alan ve hareketli kaynakların göreceli etkileri/katkıları (3) Envanteri, daha önceki mevcut envanterler, izin dosyaları ve diğer bilgi dosyalarını (raporlar, risk yönetim planları v.b.) temel alarak oluşturabilirsin

Emisyon envanteri Envanter çalışması olabildiğince doğru olmalıdır ve belirsizlikler iyi anlaşılmalıdır. Böylece anlamlı kararlar verilebilir. Mevcut envanter yeterli olmadığı durumda, yerel ölçekli veriler kullanılarak iyileştirmeler yapılabilir. Geniş kapsamlı bir envanter çalışması çok daha doğru sonuçlar elde edilmesini sağlar. Detaylı yerel bilgilerin bir araya getirildiği bir envanter çalışması, yerel ölçekli koşulların yansıtılması açısından daha doğrudur. (genel ulusal bilgi kullanmak yerine) Daha doğru emisyon envanter sonuçları, halk sağlığı riskinin değerlendirilmesi açısından çok daha yararlıdır.

Emisyon envanteri teknikleri Bir alan için emisyon envanteri geliştirmek istendiğinde aşağıdakiler yapılmalıdır: O bölgedeki kaynak türleri listelenmelidir (otomobiller, fabrikalar v.b.) Listelenen her bir kaynaktan atmosfere verilen hava kirletici emisyonlarının neler olduğu (PM, SO2, NO2) belirlenmelidir Her bir kirletici için uygun emisyon faktörleri bulunmalıdır Direk sayma yoluyla veya tahminler yoluyla, her bir spesifik kaynağın sayısı ve büyüklüğü (kapasitesi) belirlenmelidir. Hesaplamalar yapılarak toplam emisyonlar elde edilir ve çalışılan alan için toplam emisyonu belirlemeye yönelik olarak benzer emisyonlar toplanır.

Örnek: 500.000 nüfusa sahip bir şehirde kış döneminde kömür tüketimine bağlı olarak açığa çıkan günlük CO miktarının belirlenmesi Kirletici kaynağı: Şehir sınırları içindeki kömür kazanları Kirletici: CO CO için emisyon faktörü: 240 gram / ton kömür Kömür dağıtım firmalarından elde edilen kömür satış bilgileri (400 ton / gün) (240 gram CO/ton kömür)*(400 ton/gün)=96 kg CO/gün

Emisyon hesaplaması E = A x EF E = emisyon (kirletici miktarı) A = aktivite verisi (litre yakıt, kg çimento) EF = emisyon faktörü (kg CO2/litre yakıt, kg CO2/kg çimento) Source: http://cd4cdm.org/countries%20and%20regions/Asia/Philippines/Training%20Workshop/erc/overcarbon.ppt

E = A x EF A (aktivite verisi) – emisyon kaynağı oluşturan insan aktivitelerinin veya verilen bir zaman dilimindeki tüketimlerin büyüklüğüne dair veri (tüketilen yakıt litresi gibi) EF (emisyon faktörü) – emisyon kaynağı olan aktivite verisi ile kirletici bileşenin miktarı arasındaki ilişkiyi gösteren bir katsayı * Emisyon faktörleri ölçüm verilerinden elde edilir, verilen bir aktiviteyi temsil edecek şekilde ortalama haline getirilir. (karbon miktarı/birim aktivite) Source: http://cd4cdm.org/countries%20and%20regions/Asia/Philippines/Training%20Workshop/erc/overcarbon.ppt

Örnek emisyon hesaplaması (kömür tüketimi için) Emisyon hızı = (sobalarda yakılan kömür miktarı x Emisyon faktörü) + (kazanlarda yakılan kömür miktarı x Emisyon faktörü) İthal kömür PM =[(0,98 x 5977 ton/yıl x 2 kg/ton) + (0,02 x 5977 ton/yıl x 5 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 12 ton/yıl SO2 =[(0,98 x 5977 ton/yıl x 4 kg/ton) + (0,02 x 5977 ton/yıl x 25,93 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 26 ton/yıl CO =[(0,98 x 5977 ton/yıl x 38 kg/ton) + (0,02 x 5977 ton/yıl x 0,3 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 223 ton/yıl VOC=[(0,98 x 5977 ton/yıl x 0,2 kg/ton) + (0,02 x 5977 ton/yıl x 4 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 2 ton/yıl NOx=[(0,98 x 5977 ton/yıl x 2,3 kg/ton) + (0,02 x 5977 ton/yıl x 1,5 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 14 ton/yıl Soma Linyit kömürü PM =[(0,98 x 2878 ton/yıl x 3 kg/ton) + (0,02 x 2878 ton/yıl x 40 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 11 ton/yıl SO2 =[(0,98 x 2878 ton/yıl x 12 kg/ton) + (0,02 x 2878 ton/yıl x 24,37 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 35 ton/yıl CO =[(0,98 x 2878 ton/yıl x 25 kg/ton) + (0,02 x 2878 ton/yıl x 137,5 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 78 ton/yıl VOC=[(0,98 x 2878 ton/yıl x 0,5 kg/ton) + (0,02 x 2878 ton/yıl x 0,015 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 1 ton/yıl NOx=[(0,98 x 2878 ton/yıl x 2,1 kg/ton) + (0,02 x 2878 ton/yıl x 2,9 kg/ton)] x (1 ton/103 kg)= 6 ton/yıl

Trafik için örnek hesaplama Benzinli araçlardan çıkan emisyonların hesaplanması (belediye araçları): Emisyon hızı (yıllık)= bir yılda kat edilen km mesafe x araç sayısı x emisyon faktörü (EF) PM = (20 km/gün x 250 gün/yıl) x 571 araç x 0,029 g/km x 1ton/106 g = 0,082 ton/yıl SO2 = (20 km/gün x 250 gün/yıl) x 571 araç x 0,111 g/km x 1ton/106 g = 0,317 ton/yıl CO = (20 km/gün x 250 gün/yıl) x 571 araç x 1,688 g/km x 1ton/106 g = 4,819 ton/yıl VOC = (20 km/gün x 250 gün/yıl) x 571 araç x 0,135 g/km x 1ton/106 g = 0,385 ton/yıl NOx = (20 km/gün x 250 gün/yıl) x 571 araç x 0,314 g/km x 1ton/106 g = 0,896 ton/yıl ( *) Government cars are not traveling at weekends.

Hicran Çınar*, Ozan Devrim Yay, Tuncay Döğeroğlu ESKİŞEHİR’DE HAVA KİRLİLİĞİNİN BELİRLENMESİ İÇİN EMİSYON ENVANTERİNİN OLUŞTURULMASI Hicran Çınar*, Ozan Devrim Yay, Tuncay Döğeroğlu Anadolu University, Eskişehir *Res. Asst., Anadolu University - Environmental Engineering - hcinar@anadolu.edu.tr

Çalışmanın amacı: Yanmaya bağlı oluşan emisyonların hesaplanması Evsel ısınma, trafik ve endüstriyel aktivitelerin Eskişehir hava kirliliğine katkılarının belirlenmesi CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) kullanarak emisyonların noktasal dağılımlarının belirlenmesi

Çalışma alanı Industrial region Population (2002): 504.724 kişi ; Area: 123,1 km2 (EOIR: 22 km2); Population density: 4.998 capita.km-2; Number of districts: 65; Number of homes: 175.280 ; Number of industrial facilities in EOIR: 198

Çalışmaya dahil edilen kirleticiler PM SO2 CO VOC’s NOX

Seçilen kirletici kaynakları Evler (evsel ısınma) alan kaynak Motorlu araçlar (egzoz emisyonları) çizgi ve alan kaynak Endüstriyel aktiviteler, Organize Sanayi Bölgesi (fosil yakıt yakılması) nokta ve alan kaynaklar Şehir merkezinde yüksek oranda yakıt kullanan endüstriyel ve endüstriyel olmayan aktiviteler nokta kaynaklar

Yöntem 1. Planlama 2. Uygulama 3. Değerlendirme Emisyon faktörlerinin belirlenmesi (Corinair, EPA) Emisyon hesaplamaları Envanter sonuçlarının tablo veya grafikler şeklinde hazırlanması CBS ile haritalandırma Envanter sonuçlarının değerlendirilmesi, sonuçların diğer şehirlerle karşılaştırılması Hesaplamalar için gerekli verilerin toplanması Kirletici kaynaklarının sınıflandırılması Literatür taraması 1. Planlama 2. Uygulama 3. Değerlendirme

Evsel Isınma Kömür Doğal gaz Soma linyit Kömür İthal kömür 2002 yılı için yakıt tüketimi Doğal gaz: 105,667,582 m3 İthal kömür: 144,000 ton Soma linyit : 69,000 ton

Emisyon faktörleri Evsel ısınma; Trafik; * CORINAIR, 2002 * Soba: Durmaz et. al 1994 * Kazan sistemi: EPA (ithal kömür:1996, linyit: 1998 ve doğal gaz: 1998) Trafik; * CORINAIR, 2002 Endüstriyel yakıt tüketimi; * EPA,1998

Organize Sanayi Bölgesi Sonuçlar 2002 yılı için emisyon tahminleri (ton/yıl) Kirletici kaynağı PM SO2 CO VOC NOx Evsel ısınma Doğal gaz İthal kömür Soma linyit 741 14 322 406 1,721 1 820 900 7.601 198 5,067 2,337 139 36 71 32 636 162 323 150 Trafik 110 744 1,214 235 1,901 Organize Sanayi Bölgesi 22.3 1.8 245.9 22.9 400,8 Nokta kaynaklar (şehir merkezindeki büyük endüstriyel/endüstriyel olmayan aktiviteler) 7.8 0.6 85.6 8.0 193.6 TOPLAM 881.1 2,467.4 9,146.5 404.9 3,131.4

Farklı kaynak gruplarının yıllık toplam emisyonlara katkısı

Trafik kaynaklı emisyon hesabı 2002 (ton/yıl) Çizgi kaynaklar PM SO2 CO VOCs NOX Otomobil 3 9 160 14 32 Minibüs 2 27 11 4 Otobüs 6 46 45 156 Kamyonet 1 16 7 19 Kamyon 8 29 48 26 70 TOPLAM 20 127 270 51 308 * For line sources, substantial countings of vehicles on site had been conducted to determine traffic flow and vehicle type mixture. Data about vehicle countings of morning and evening peak hours on 22 major arterias and 8 counting stations in the weekdays at were gathered from the Eskişehir Major Transportation Plan.

Trafiğe bağlı emisyonların dağılımı Emissions from diesel traffic vehicles (buses,trucks ..) contribute most to air pollution. Trafiğe bağlı emisyonların dağılımı PM = 110 tons.year -1 SO2 = 744 tons.year-1 Toplam araç sayısı; : 84025 Otomobil 75% Minibüs 2% Otobüs 1% !! Çok yüksek emisyon miktarları Kamyonet13% Kamyon 9% CO = 1214 tons.year -1 VOCs = 235 tons.year -1 NOx = 1901 tons.year -1

Evsel ısınma ve trafik kaynaklı SO2 emisyonlarının dağılımı Interpolation+ Overlay Evsel ısınma ve trafik kaynaklı SO2 emisyonlarının dağılımı (tons.km-2.year-1)

Evsel ısınma> Trafik > Endüstri Sonuçlar Kirleticilerin yıllık emisyonlarına göre sıralaması CO > NOX > SO2 > PM > VOCs Kaynakların yıllık emisyonlarına göre sıralaması Evsel ısınma> Trafik > Endüstri

Results and Discussion Kirletici-kaynak ilişkisi: Kirletici En çok etkili kaynak Etkileyen parametreler PM SO2 CO VOCs NOx Evsel ısınma Trafik Nüfus yoğunluğu, kömür tüketimi Nüfus yoğunluğu, seyahat sayısı

Çalışma alanı içinde yıllık kirletici emisyonlarının lokal bazda ekstrem değerleri