İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mimaride kimlik.
Advertisements

Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
Ders Kitaplarında Tasarım
Davranış Bilimleri Hafta IX.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUTU
ÖĞRETİM YAZILIMI GELİŞTİRME
Araştırma Görevlisi Turgay BAŞ
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
Algı, psikoloji ve bilişsel bilimlerde duyusal bilginin alınması, yorumlanması, seçilmesi ve düzenlenmesi anlamına gelir. Algı kelimesi (perception) Latince.
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Algı, Benlik ve İletişim Human Communication [Bölüm 2]
Gestalt Öğrenme Kuramı
Etkili Sunumlar İçin Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
14. BÖLÜM GESTALT KURAMI Yrd. Doç. Dr. Özlem TAGAY.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARIMI
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
Biçimin elemanları ve ilişkileri
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Ders Etkinlikleri Hazırlama
WEB TASARIMINDA TEMEL KAVRAMLAR
Web Tasarımı Nedir?.
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
BÖLÜM 6.
Poster tasarımları resimlerle desteklenmelidir Yazılar acık ve net olmalıdır. Yazı tipleri okunur olmalıdır . Başlık olmalıdır. Fazla yazı kullanılmamalıdır.
ANI YAYINCILIK EĞİTİM VE DANIŞMANLIK
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
WEB PROGRAMCILIĞI.
HcI GESTALT PRENSİPLERİ
WİNDOWS LİVE MOVİE MAKER
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
Bilgi ve İletişim Teknolojisi Dersi
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Giriş ve Kuramsal Altyapı
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
GESTALT PSİKOLOJİSİ.
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
ETKİLEŞİME FELSEFİ BAKIŞ AÇILARI: NORMAN VE SUCHMAN
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Windows Live Movie Maker Nedir? Movie Maker ile, bilgisayarınızda yer alan fotoğraf ve videolarınızı kullanarak, bunlar üzerinde düzenlemeler, değişiklikler.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
TASARIM NEDİR? Tasarım, anlamlı sıralama için bilinçli şekilde harcanan çabadır. Herhangi bir öğretim materyalinde kullanılan her türlü yazı, resim, grafik,
YAZILIM DEĞERLENDİRME
Eğitimde Materyal tasarımı Ve Hazırlama ilkeleri.
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ Dr. Hüseyin Arak.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
BİLGİ SAYAR.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi GESTALT Prensipleri ve İBE
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Teoriler ve Yaklaşımlar – 2
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Kavramların Özellikleri Matematiksel Kavramların Gelişimi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Web Tasarımı Nedir?.
Sunum transkripti:

İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV

İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet sitelerini kullanırlarken, genel olarak kısa süreli bellek merkezlerini kullanmaktadırlar. Psikoloji Disiplininin İBE Tasarımına Pratik Tavsiyeleri

Teorik ve deneysel araştırma sonuçlarında belirlenen bazı pratik tasarım tavsiyeleri şunlardır:  Bilişsel yükün azaltılması  Basit tasarım-gereksiz kullanma  Bilginin önceliklendirilmesi  Yazılar  Dikkat çekme Pratik Tasarım Tavsiyeleri

İnternet sayfaları oluşturulurken, temel görsel tasarım prensipleri kullanılmalıdır. Temel görsel tasarım prensipleri, Gestalt prensipleri olarak adlandırılır. Gestalt prensipleri, psikolojik çalışmalarla ortaya konmuş, insanların görsel algı sisteminin nasıl çalıştığını açıklayan bir dizi kuraldan oluşur. NOT: Gestalt teorisi kelime olarak organizasyon ya da yapılandırma anlamına gelir. GESTALT TEORİSİ, PRENSİPLERİ VE UYGULAMASI

Bilgisayar ile etkileşirken, karşımızdaki arayüzden bize sunulan bilgileri algılama ve anlamlandırma süreci kritik bir öneme sahiptir. Görsel bilginin algılanması, sınıflandırılması ve organize edilmesi konularının araştırılması Gestalt psikologlarınca gerçekleştirilir.

Gestalt teorisine göre, dünyayı anlamamız, etrafımızdan gelen uyaranların tek tek yorumlanması ile değil, uyaranların bir bütün olarak algılanması ile olur. NOT: Bir bütün onu oluşturan alt birimlerin toplamından farklıdır.

Aşağıdaki şekilde ne görüyorsunuz? ÖRNEK

Gestalt teorisi bilgisayar arayüzlerine uygulanacak olursa, bir arayüz kendisini oluşturan tek tek parçalardan (menü, buton, resim, yazı, vb.) daha farklıdır. Bütün bu birimleri birer birer incelemek, arayüzün genel değerlendirmesini yapmak için yeterli değildir.

Benzerlik Kuralı ( Law of Similarity ) Yakınlık Kuralı ( Law of Proximity ) Simetri Kuralı ( Law of Symmetry) Süreklilik Kuralı ( Law of Continuity) Kapalılık Kuralı ( Law of Closure) Aynı Yön kuralı ( Law of Common Fate) Genel Tasarım Kuralları

Bilişsel sistemimiz benzer elemanları anlamlı bir bütün oluşturması için gruplar. Gruplama işlemi renk, büyüklük ya da şekle göre olabilir. Benzerlik Kuralı

Bilişsel sistemimiz birbirine mekânsal ya da zihinsel olarak yakın elemanları, anlamlı bir bütün oluşturması için gruplar. Yakınlık Kuralı

Bilişsel sistemimiz simetrik elemanları, birbirlerinden uzakta da olsalar, anlamlı bir bütün oluşturması için gruplar. Simetri Kuralı

Bilişsel sistemimiz, görsel ya da işitsel elemanlarda oluşan boşlukları birbirine bağlayıp, anlamlı bir süreklilik oluşturur. Süreklilik Kuralı

Bilişsel sistemimiz, görsel ya da işitsel elemanlarda oluşan boşlukları doldurup, anlamlı bir bütün oluşmasını sağlar. Kapalılık Kuralı

Bilişsel sistemimiz, aynı yönü gösteren elemanları gruplar. Dolayısıyla bir ekran tasarımında kullanılan elemanların birbirlerine göre yönleri ve yerleşimleri kullanıcı ile olan etkileşimde olumlu ya da olumsuz sonuçlar doğurabilir. Aynı Yön Kuralı