ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Advertisements

Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Bilgili Ol Bağımlı Olma
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE REHBERLİK HİZMETLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ NEDİR ?
Çetin SARIYILDIZ Rehber Öğretmen
BAĞIMLILIĞIN ETİYOLOJİSİ
1 - Kötü Alışkanlıklar Nasıl Başlıyor?. 2 Kötü Alışkanlıklar Nasıl Başlıyor? * Kötü alışkanlıklara başlamada, başta aile olmak üzere arkadaşlar, yaşanılan.
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Bu çalışmanın amacının zor çocukları tanımak ve onlara erken dönemde müdahale edebilmek için gerekli temel bilgileri vermek olduğunu anlatın.
Kazanım: Akran baskısıyla baş eder. 9. Sınıf 36 nolu kazanım etkinliği
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
AKRAN BASKISI.
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Ş ÜKRAN ÖZTÜRK PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN ET İ HOLD İ NG İ LKÖ Ğ RET İ M OKULU PDR SERV İ S İ
RİSKLİ DAVRANIŞLAR GÖSTEREN ÇOCUKLAR
ŞİDDETİ TANIMA VE ÖNLEMEDE ÖĞRETMENİNİN ROLÜ
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRT.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ – ORS-
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ŞİDDET VE ŞİDDETİN ÖNLENMESİ
İl Milli Eğitim Müdürlüğü
ORHANİYE 125. YIL İLKOKULU KONU: DEZAVATAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR? NASIL TESPİT EDİLİR?
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
SUÇ VE ŞİDDET.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
HOŞGELDİNİZ.
ŞİDDET NEDİR???.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ŞİDDETİ TANIMA VE ÖNLEMEDE ÖĞRETMENİNİN ROLÜ
1 Riskli Davranış Gösteren Çocuklara Yaklaşım (Uygulama Çalışmaları) Hazırlayan Psik. Dan. Kamil TOPÇU.
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ŞİDDETİ TANIMA VE ÖNLEMEDE ÖĞRETMENİNİN ROLÜ
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
AKRAN BASKISI.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
SAVUR ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA

Zor gençler hangileridir? Şiddet eğilimi Sık sık kavga etme-tartışma Madde veya alkol kullanımı Evden kaçma Okuldan kaçma, devamsızlık Okul kurallarına uymama Kendine zarar verme Sokakta çalışma Davranış sorunları (Otoriteye sürekli karşı gelme, aşırı hareketlilik, eşyalara – insanlara zarar verme, yalan söyleme, sınıf ortamını huzursuz etme) Bu davranışlardan bir yada birden fazlası bir arada olabilir. Devamsızlık: Okuldan kaçma tek başına riski ifade etmez. Devamsızlık bir ay içinde 4 günü, peş peşe 2 günü bulan öğrenciler ile görüşülmelidir. Başarısı düşüktür. Evden kaçma: Son bir yıl içerisinde en az bir geceyi, evde bir sorunu takiben ailesinin haberi olmadan başka bir yerde veya sokakta geçirenler Kendine zarar verme davranışı Kafasını duvara vurma Duvara yumrukla vurma Sigarayla kendini yakma Kesici aletlerle kendini kesme

Zor genç doğuştan mı olur? Yoksulluk, ailevi, çevresel ve bireysel etkenler Birinci dönem Düşük okul başarısı Okuldan soğuma Zayıf öğretmen ve ebeveyn desteği Akranlardan dışlanma, problemlerin fark edilmemesi İkinci dönem Zor gençler tesadüf eseri ortaya çıkmazlar. Akranlardan dışlanma sürecin bir kısmında gerçekşip bir süre yalnızlık çektikten sonra kendini kabul eden bir gruba girmektedirler. Bu da kendisini olduğu gibi kabul eden bir gruba daha sıkı sarılmasına neden olur. Bu nedenle bu durumda ki gençlere yaklaşırken daha dikkatli olmak gerekir. Bir okulumda öğrencinin biri sırf arkadaşlarından ayrılması için yapılan baskıdan dolayı bunalıma girip psikiyatrik destek alması gerekiyor. Aşık olan gençleri birbirinden ayırma ile ilgili yapılan yanlış. Daha sonraki slaytta anlat Gülçin hoca semra nın durumunu bilmesi Zayıf öğretmen desteğini güçlü öğretmen desteğine çevirebilirsek. Bu sunu bir nebze işe yaramış olur. Okulla devamsızlık, okuldan atılma Arkadaş ortamından dışlanma Marjinalizasyon, aile içi problemler Kendine uygun akranlarla çete oluşturma Üçüncü dönem

Zor gençlerin karşılaştıkları sorunlar Etiketlenme Beceri eksikliği Yalnızlık Dışlanma Okuldan atılma, uzaklaştırma Sağlık sorunları Yasal sorunlar Ruhsal sorunlar Zor gençler bize zorluk verdiği kadar kendilerine de zordur. “Namuslu namussuz” filmi etikeetlenmeye güzel bir örnek. Bu Gençlerin

Eğitim sistemi ve zor gençler Okulda izolasyon gelişir Bu çocuklara yönelik müdahale yöntemleri konusunda bilgi eksikliği ve insan kaynaklığı eksikliği Aileleriyle yetersiz iletişim kurma ve baskıcı bir tavır takınma Olumsuz davranış sergileneceği beklentisinin artmasına paralel olumlu davranışların olabileceğine inancın azalması Okuldan uzaklaştırılan çocukların riskli davranış gösterme sıklığının artması Bu çocukların damgalanması ve bunun sonucunda olumsuz davranışlarını sürdürmeye devam etmeleri

Zor gençler ile uğraşmak uzun soluklu bir çalışmayı ve sabrı gerektirmektedir. Lise birde bir öğrencimiz vardı. Otel girişinde yakaladık. Uygunsuz davranış ve disiplin problemi vardı. Lise sonda inanılmaz bir değişim yaşadı. Kendisine belge verdik. Zor çocuklar yakın insnalardır aynı zamanda

Zor gençler üzerinde etkisiz yaklaşımlar Eleştirmek Nasihat etmek Tartışmak Suçlamak Acımak Taraf tutmak Bilgiçlik taslamak Yargılamak Etiketlemek Cezalandırmak Kurtarıcı rolü üstlenmek Taraf tutuğumu düşündü. Açıklama ve nasihat yaptım. Bile bile hata

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Kişiliğine saygı gösterin Onu bir yetişkin gibi görerek konuşun.Bir yetişkin ile nasıl konuşuyorsak öyle konuşmalıyız. Bu yaviz vermek değildir

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Etkin Dinleme Zor gençleri dinleyen pek yok, o yüzden siz dinleyin. Yüzüne bakın. Dinlediğinizi hissettirin. Konuşmasının arasına girerek kendi varoluşunuzu yaşamayın. (Öğrenci bir şey diyor. Sizi kafamızda kurduğumuz şeyleri söylüyoruz) Bize ters gelen şeylerde dahi aşırı tepki vermeme.

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Tuzaklarına düşmeyin Sizi sinirlendirmek isteyebilir, tuzağa düşmeyin

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Ttarlı ve İstikrarlı olmalıyız Bir gün çok iyi, bir gün kötü olmayın. Hep aynı kalmaya çalışın Tutarlı davranın: Bir davranışa her zaman aynı tutumu takının

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Sürekli ve sabırlı olmalıyız Davranışlarındaki düzelme uzun süre alacağından sabırlı olun Yüz defa söyledim değişmedi olmaz

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Kötü davranışlar yerine iyi davranışlar üstüne konsantre olun İyi davranışlarının fark edilmesine ihtiyacı vardır. Mehmet ulusoy laflarıyla yumuşatabiliyor. Ama aynı yanlışı başka bir uslupta bir öğrenci yapsa aynı toleransı gösterirmiydik.

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Onu değil, davranışını eleştirin “Senden adam olmaz; ödev sorumluluğun yok” yerine “Ödevini yapmalısın. Geleceğin için bu gerekli (ya da bundan dolayı ceza almanı istemiyorum)”. Onu bir yetişkin gibi görerek konuşun.

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Olumlu tarzda konuşun “Çayı oraya koyma” yerine “çayı oraya koymak yerine masa üstüne koyabilirsin...” Sıralara yazmayın (Y) Defterinize yazın (D) Sakızı çiğnemeyin. (Y) Sakızı dışarıda-tenefüste çiğneyin. (D) Unutma! (Y) Hatırla! (D) Bağırma (Y) Alçak sesle konuş (D) Onu bir yetişkin gibi görerek konuşun.

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Cesaretlendirin Kendine olan yeterliliğini destekleyin, güvenini ve inancını artırın. Zor gençlerin altında birşeyi yapamamanın hırçınlığı yatıyor.

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Tartışmaktan kaçının Güç savaşından kaçının Tartışmak çözüm getirmez ve verimli değildir. Sonuç getirmeyecektir

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Çözüm odaklı olun Önünüze çıkan sorunların çözümlerine odaklanın ve her birinden bir ders çıkararak üstesinden gelmesini sağlayın. Değişimin önündeki engelleri kaldırmasına yardımcı olun

Zor gençlere nasıl yaklaşmalıyız? Hızlı ve kestirme çözüm beklentisi içinde olmayın Problemlerin altyapısı eskilere dayalıdır. Dolayısıyla çözümlerde uzun zaman alabilir. Problemlerin üstünü kapatmak mı yoksa temelden çözmek mi hedefiniz? Bunu kendinize sorun.

Sabrınız için teşekkür ederim KAYNAK: yeniden Sabrınız için teşekkür ederim KAYNAK: yeniden.org (Zor Çocuk ve Gençler: Rehber Öğretmenler için Öğretmen Eğitimi Kılavuzu/Prof. Dr. Kültegin Ögel)