ÇATIŞMA VE SAVUNMA MEKANİZMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Advertisements

NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
SİLVAN İMAM LİSESİ FAHRETTİN KAYA
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
KAYGI ve SAVUNMA MEKANİZMALARI
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
DÜNYADA ÖZÜRLÜLERİN DURUMU BOLU İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ İL EĞİTİMCİLERİ HÜMEYRA ERTOK NAGİHAN KARAL.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Okul Rehberlik Servisi
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
Yapısal Kişilik Kuramı
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
“Öfke”.
ETKİLİ İLETİŞİM.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
AİLE İÇİ İLETİŞİM Öğr. Gör. Onur İŞBULAN.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
DİĞER TUTUMLAR.
Yapısal Kişilik Kuramı
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ÇATIŞMA VE SAVUNMA MEKANİZMALARI Havza MYO 2011 ÇATIŞMA VE SAVUNMA MEKANİZMALARI Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

ÇATIŞMA Çatışma tüm canlılara özgü evrensel bir olgudur. Canlılar hayatlarını sürdürebilmek için mücadele etmek gerektiğinde zorluklarla karşılaşırlar. Bu da gerginlik ve çatışmaya neden olur. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

ÇATIŞMA Genel olarak çatışma, birey ya da grubun ortaya konulan seçeneği kabul etmede güçlüklerle karşılaşması sonucu sağlıklı savunma mekanizmasının bozulmasıdır. Kişisel anlamda çatışma ise; psikolojik, biyolojik ve sosyal yönden ihtiyaçların giderilmesi esnasında engelle karşılaşıldığında gerginlik meydana gelmesidir. Günümüzde çatışma özellikle modern toplumların en önemli sorunlarından biridir. Çatışmanın hiç yaşanmadığı toplumlarda yenilik ve değişim, motivasyon yetersiz olur. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Çatışmanın Olumlu ve Olumsuz Yönleri Çatışmaya ilişkin görüşleri, bazı bilim otoriteleri olumsuz görürken diğer bir grup da çatışmanın gelişim için gerekli ve faydalı olduğunu savunur. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Çatışmanın olumlu yönleri Konuya ilgiyi artırır, sorunu çözmeyi kolaylaştırır. Kişi ve kişilerde yaratıcılığı ve dinamizmi artırır. Yenilik ve değişimi olumlu etkiler. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Çatışmanın olumsuz yönleri Bireyin ruh ve beden sağlığını bozabilir. Çatışma düşmanlık ve saldırganlık duygularının yoğunlaşmasına ve gerçekleşmesine neden olabilir. Kişiye zaman ve itibar kaybettirebilir. Kişi ve kişilerin iş verimini olumsuz etkilediği gibi özgüvenini de etkileyebilir. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Çatışmaya İlişkin Yönetsel Yaklaşımlar Kişi ya da kişiler arası meydana gelebilecek çatışmalarda kişilerin birbirinden farklı yaklaşımların bulunduğu görülmektedir. Bunun en önemli sebebi ise çatışmaya ilişkin yaklaşımların zamana ve kültüre göre değişikliğe uğramasıdır. Yönetsel yaklaşımlar genel olarak iki grupta toplanabilir. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Geleneksel Yaklaşım Geleneksel yaklaşıma göre çatışma, kişi ya da kişilere veya toplumlara zarar verir.Bunun için çatışmaya dönüşecek nedenlere engel olma düşüncesi temel felsefedir. Çatışan ne olursa olsun (amaç fikir) çatışma arttığı sürece, bireysel ve toplumsal amaçları tehdit ederek iletişimi zorlaştırıp verimi ve etkinliği azaltır. Geleneksel görüşte, çatışmayı fazla irdelemeden ortadan kaldırmak gerekir. Genelde baskıcı yöntemler uygulanarak çatışma önlenir. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Davranışsal Yaklaşım Çatışmanın insanların kişilik, kültürel ve doğal özelliklerinden olduğunu kabul eden yaklaşımdır. Çatışma hiçbir zaman yok edilemez, bu nedenle fırsatlar hazırlanarak çatışmaların desteklenmesi en mantıklı yoldur. Çatışmaların olumlu ve olumsuz sonuçları olabileceğini kabul eder. İyi yönetilirse olumlu sonuçlar oluşturup motivasyonu arttırabilir görüşü davranışsal yaklaşımın temelini oluşturur. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Çatışmalarda Kullanılan Olumsuz Yaklaşımlar Çatışma iletişimde önemli bir sorundur. Karşılıklı yaklaşım şekli çatışmayı çözebileceği gibi kullanılan olumsuz ifadeler, durumu daha da çıkmaza sürükleyip üzücü sonuçların doğmasına neden olabilir. Bu yaklaşımlar şunlardır: -Kaçınma -Hasıraltı etme -Suçlu hissettirme -Olumsuz eleştirme -Akıl okuma -Şakaya boğma -Bardağı taşırma -Yoksun bırakma Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Çatışma Yönetimi İnsanlar arasında her zaman çatışma olacağına göre asıl sorun çatışmanın nasıl azaltılacağı veya yok edileceğidir. Çatışma yönetiminde şu yollar izlenebilir: Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

1- Kaçınma bağlanma: Bu tutumda genelde çatışma görmezlikten gelinir. Bu durum kısa vadede sorun çözüyor gibi görünse de uzun vadede çatışmayı çözmeyebilir. Örn: Bir olur, iki olur, üç olur, sürekli aynı şeyi yapıyorsun olmazki … Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

2- Problem çözme yaklaşımı: Bu yol kaçınma bağlanmanın tam tersidir. Çatışmanın üzerine açık olarak gidilmesi söz konusudur. Konular net olarak görülür ve problem kolayca çözülmüş olur. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

3- Yumuşatma: Çatışmada kişilerin ortak çıkarları vurgulanarak konu ılımlı hâle getirilir. Taraflar arasındaki uyuşmazlığı aynı menfaatler arasında birleştirerek sorunun çözümüne önemli katkıda bulunmuş olur. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

4- Kapsamlı amaçları belirleme: Çatışan tarafların farklılıklarını bir yana koyarak onları daha kapsamlı amaçlar doğrultusunda birleşmeleri ve yardımlaşmaları için zorlamaktır. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

5- Taviz yöntemi: İki tarafın da farklılıklara saygı duyarak kendi fikirlerinden fedakârlık gösterip sorunu çözme yoluna gitmesidir. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

6- Çoğunluk oyu: Çoğunluk oyu çatışma yönetiminde kullanılan yöntemlerden biridir. Çoğunluğun oyu, sonucu daha olumlu etkileyecektir. Tarafların adil ve sağduyulu davranması gerekir. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Savunma Mekanizmaları Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

İnsanlar pek çok güdüye sahiptir İnsanlar pek çok güdüye sahiptir. Güdüler doyurulmadığında organizmaya psikolojik ya da fizyolojik olarak zarar verir. Kendimizi bu zarardan koruyabilmek için savunmaya geçer ve belli mekanizmaları devreye sokarız. “Savunma mekanizmaları” olarak adlandırılan bu istemsiz davranışlar günlük hayat içinde farkında olmaksızın kendini herhangi bir anda gösterebilir. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

onun kişiliğini geliştirir. Psikolojik savunma sistemleri hakkında en detaylı kuramı Freud oluşturmuştur. Savunma mekanizmaları kişinin gelişiminde ve uyumunda önemli yer tutan davranış şekilleridir. Kişinin olgunlaşma sürecinde, karşılaştığı olumsuzluklar ve vermiş olduğu emek onun kişiliğini geliştirir. Bu gelişim sırasında ego, kendi benliğini korumak için savunma mekanizmalarının bir ya da birkaçını kullanır. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Başlıca savunma mekanizmaları şunlardır : Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

1- Çatışma: Organizmanın birbiriyle bağdaşmayan birden çok dürtü ve nesne ile aynı anda uyarılmasıdır. Çatışmayı üç grupta ele alabiliriz. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Yanaşma-yanaşma: İki ya da daha fazla olumlu, değerli durum amaç ve nesneler yan yana bulunduğunda kişi bunlardan birini seçmek zorunda kalır. Örnek: Sinemaya mı gitsem yoksa evde oturup film mi izlesem? Uzaklaşma-uzaklaşma: Yanaşma- yanaşmanın tam aksine, iki ya da daha fazla olumsuz durum ve nesnenin yan yana bulunması hâlidir. Örnek: Hangisini yapsam? Yukarı tükürsen bıyık, aşağı tükürsen sakal. Yanaşma-uzaklaşma: Bir amaç ve nesnenin hem olumlu hem olumsuz yanlarının bulunması durumunda ortaya çıkar. Örneğin; annesiyle tartışan bir çocuğun okula gittikten sonra onu özlemesi yanaşma- uzaklaşmadır. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

2- Bastırma (repression) Kişi kendisini tehdit eden herhangi bir uyaranı ya da hayatına giren ve ona travmatik deneyimler yaşatan herhangi birini tamamen unutabilir. Diğer bir deyişle, anı ve deneyimlerin bilinç dışına itilerek orada muhafaza edilmesidir. Hayatın belli dönemlerinde bastırma düzeneği zayıfladığında bunlar bilinç düzeyine çıkar. Genel olarak fobiler de bastırma mekanizmasına örnektir. Canavarlar mı saldırdı ne oldu, korktum mu, üşüdüm mü, ağladım mı, bugün bile bilmem. Unutmuşum. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

3- Yadsıma (inkâr-denial) Benliğe sıkıntı yaratacak olaylarda gerçeği yok saymak, görmezlikten gelmektir. Hatalarımızı, utanç ya da suçluluk doğuran eski deneyimlerimizi bilinçaltına itmekle kalmayız, bunları hiç yaşanmamış gibi algılayabiliriz. Örneğin, sınavdan düşük not alan bir öğrencinin üzülmediğini söylemesi yadsımadır. Kayınvalidesine öfkelenen damat, öfkesi belli olduğu hâlde hiç farkında olmaksızın bunu yadsıyabilir. Ciddi bir hastalığı olduğunu, bunu kabul etmeyip, “yoo yoo ben kesinlikle hasta değilim, iyiyim ben iyiyim, basit bi bahar nezlesi, üzerinize afiyet” tavrı, bir nevi yadsımadır. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

4- Yansıma (projeksiyon): Yaşam içinde olagelmiş olayları kişinin kendisine yansıtılıp yöneltiliyor gibi algılamasıdır. Bana kızıyorlar, benden nefret ediyorlar düşüncesi yansımaya örnektir. Burada hem yadsıma (bende kızma yok), hem de yansıtma (onlarda var) mekanizması işlemektedir. Bir klasik geliyor sevgili seyirciler: “Elektrikler kesikti, çalışamadım örtmenim!” Bunu beğenmezseniz, yine çok sevilen “Hoca bana taktı yaa, yine zayıf vermiş!” mantığını da önerebiliriz size. Yani nedir, kendin bir şeyi yapmıyorsun ama bunun sebebini kendinde arıyacağına, başka başka bahaneler buluyosun. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

5- Ödünlenme (compensation): Zihinsel, özellikle de bedensel yönden engelli olan insanların yoğun çaba ve gayret göstererek kendini ödünlemesidir. Örneğin, kolu kesilmiş (ampute olmuş) bir gencin yüzme şampiyonu olması ödünlemedir. Napolyon’un olayı: “Boyum kısa olabilir, ben de her yeri fethederim o zaman!” Yani diğer bir deyişle, “kıroyum ammaaaaa para bende!” Ya da kendini aptal bulan insanların, fiziksel güzelliğe düşkünleşmesi mesela. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

6- Yüceltme (süblimation) : Toplumca onay görmeyen ilkel dürtü eğilim ve ihtiyaçların toplum tarafından beğenilen, ihtiyaç görülen etkinliğe dönüştürülmesidir. Yüceltme mekanizması saldırganlığın ardında yatan itici kuvvet olarak da görülür. Örneğin, çocuklukta şiddet eğilimi gözlemlenen birinin daha sonra polislik mesleğini seçmesi yüceltmedir. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

7- Yer değiştirme (displasement) : Bir dürtünün ya da duygunun asıl nesneden başka nesneye yöneltilmesidir. Kişinin kabul görmesi, zor olan iç tepkiyi başka bir uyarana yöneltmesidir. Örneğin, amiri tarafından olumsuz eleştirilen bir memurun eve geldiğinde eşini olumsuz eleştirmesi yer değiştirmedir. “ya sen de sinirini benden çıkarıyosun amaaaa!” durumu. Patrona kızıp karısıyla kavga eden adam, arkadaşına kızıp duvarı yumruklayan genç, annesine kızıp kediye tekme atan çocuk… Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

8- Zıt tepki oluşturma (reaktion–formation): Bu mekanizmada kişi, istenmeyen düşünce ve davranışları reddetmekle kalmayıp kendisini bu düşünce ve davranışları sergileyen gruptan olmadığına inandırır. Böylece bilinç dışı dürtüler, olumlu ve olumsuz eğilimlere tam karşıt tepkiler oluşturarak toplumda daha fazla kabul görmek ister. Örneğin, herhangi bir arkadaşından nefret eden bir kişi, ona aşırı sevgi gösterilerinde bulunabilir. İçinde kin, kabalık, nefret duyguları barındıran kişi bunun aksine kibar nazik davranışlar gösterebilir. Küçük çocukların hoşlandıkları kızın saçını çekmesi Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

9- Yapma–bozma (undoing): Önce anne baba daha sonra da toplum tarafından kabul gören davranışların kişiler tarafından uygulanmaması sonucu kişiye kendi kendini yargılama ve cezalandırma sorumluluğu yükler. Bu mekanizma günlük yaşamda çok sık kullanılır. Olumsuz davranışlarımız için af istememiz, günahlarımıza karşı verdiğimiz sadakalar ve duyduğumuz pişmanlık duyguları bu mekanizmanın bir ürünüdür. Çok hayatın içinden bir örnekle, sevdiklerine yeterince vakit ayıramayan birinin, onları hediyeye boğması gibi. Hıhı evet, “seni en iyi okullarda okuttuk, ne istediysen aldık” olayı yani. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

10- Dönüştürme (conversion): Bu mekanizmada stres yaratacak bilinç dışı duyguların bilinç düzeyine çıkmasına engel olmak temel amaçtır. Kişiler zorlama yapan çevre koşullarından kaçabilmek için organik neden olmadan bedensel rahatsızlıklar gösterir. Örneğin kayınvalidesiyle beraber olmak istemeyen gelinin bayılma numarası ile tehlikesiz yere kendini atması konversiyondur. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

11- Gerileme İstenmeyen, hoşa gitmeyen bir durum mu var? Hemen gelişiminin daha önceki bir safhasına gerileyip, kendini durumdan sıyırıyorsun. Bunu çocuklarda, bir şeylere kızınca altına kaçırma olarak görmek mümkün. Büyüklerde ise sinirlenince tüm nezaketli tutumu bir yana atıp, ilkel bir mağara adamına dönüşmek, kafa göz girmek, küsmek gibi örneklendirebiliriz. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

12- Düşünselleştirme Düşünselleştirme, belli bir düşünsel birikim gerektirir tabii. Bu mekanizmamızda zor durum karşısında, hemen böyle bir ukalalık, bir böyle bilimsel açıklamalar, bir derinleşme baş gösterir.. Mesela, yakını ölmüş birinin kendini cenaze işlerine adaması gibi, ciddi bir hastalığı olan birinin olayı tıbbi terimlerle anlatmaya çalışması gibi, babasıyla sorun yaşayan birinin bunu freudyen şekillerde betimlemesi gibi… Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

Sonuç olarak, tabii ki lazım arada biraz defans ama fazlası da hiç olmaması kadar yıkıcı etkilere sebep olabiliyor. O yüzden azı karar çoğu zarar diyelim ve bu dersi de burada bitirelim. Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN

? Sağlık Psikolojisi Öğr. Gör. Musa ŞAHİN