BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER 11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Konu : Hız Kuralları – Takip Mesafesi Kuralları
ÇARPIŞMALAR VE VE İMPULSİF KUVVETLER
Prof.Dr.Mehmet Tunç ÖZCAN
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
TAŞITLARDA GÜVENLİK SİSTEMLERİ AKTİF GÜVENLİK SİSTEMLERİ Emniyet “tehlike bulunmaması hali” olarak tanımlanmaktadır. Aktif güvenlik, sürücünün kazadan.
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
Bina İçi Atık Su Tesisatı
AKIŞKAN STATİĞİ.
Konu : Araçların Boyutları – Yükleme – Tehlikeli Madde – Otoyol Koruyucu Tertibatı – Bisiklet ve Yaya 1-) Araçlar yüklenirken.
- BASİT MAKİNELER -  .
PNÖMATİK SİSTEM.
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi KISITLARIN İNCELENMESİ.
Aktarma Organları. Günümüzde Senkronizasyon işlemi, senkronizasyon mekanizması tarafından gerçekleştirilmektedir. Bir mekanizma,
TİCARİ ARAÇ GELİŞTİRME PROJESİ KAPSAMINDA DİNAMİK MODELİN TESTLER İLE DOĞRULANMASI Baki Orçun ORGÜL, Mustafa Latif KOYUNCU, Sertaç DİLEROĞLU, Harun GÖKÇE.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Örnek 1 Kullanıcının girdiği bir sayının karesini hesaplayan bir program yazınız.
KİRİŞ YÜKLERİ HESABI.
BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ. BÖLÜM 12 SÜSPANSİYON SİSTEMİ.
UCK 421 TEPKİ İLE TAHRİK Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi İTKİ SİSTEMİ İLE HAVA TAŞITININ EŞLEŞTİRİLMESİ.
Bölüm 4 –Kuvvet Sistem Bileşkeleri
TEMELLER.
Bölüm 4 EĞİLME ELEMANLARI (KİRİŞLER) Eğilme Gerilmesi Kayma Gerilmesi
KUVVET, İVME VE KÜTLE İLİŞKİSİ. İvme nedir? Hareket eden bir cismin hızının birim zamandaki değişimine denir.birim.
TALEP (İstem).
3. ÜNİTE.
SÜRTÜNME KUVVETİ.
Yağmurda Kayganlık (Yağmurda araba kullanmak).
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bölüm 11: Çembersel Hareket. Bölüm 11: Çembersel Hareket.
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
Raylı taşıtlarda kullanılan, tekerlekleri sıkı geçme ile monte edilen aks, şekilde gösterilmiştir. Her tekerleğe yerden gelen tepki kuvveti 12 kN, Aks.
2.Hafta Transistörlü Yükselteçler 2
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
Kırınım, Girişim ve Müzik
BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket. BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket.
BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR. BÖLÜM 7 SIVILAR VE GAZLAR.
Düz hatlar, makaslar & kruvazmanlar için ivmelenme izleme sistemi
KUVVET, MOMENT ve DENGE 2.1. Kuvvet
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
NeTIRail-INFRA Bilgilendirme Toplantısı, Ankara, Türkiye
Örnek-1 Bir milin A ve B uçlarındaki yataklara gelen radyal kuvvetler aşağıda verilmiştir. Mil üzerindeki eksenel kuvvet 3640N dur. A ve B noktalarındaki.
Ölçü transformatorları
İMÜ198 ÖLÇME BİLGİSİ İMÜ198 SURVEYING Bahar Dönemi
C A B C D A y z x y x z Ø 101,197 Ø 85,134(Sol) (Sağ H)
3.ÜNİTE TEMAS GEREKTİRMEYEN KUVVETLER MIKNATISLARLA OYNAYALIM
ELK-301 ELEKTRİK MAKİNALARI-1
AĞIRLIK MERKEZİ (CENTROID)
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
SIVILAR Sıvıların genel özellikleri şu şekilde sıralanabilir.
GÖVDE ANALİZİ Bir ağacın fidan aşamasından kesim aşamasına kadar geçen süre içerisinde büyüme öğelerinde (çap, boy, göğüs yüzeyi ve hacim) meydana gelen.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1-1 ve B-B Aks Kirişlerinin Betonarme Hesabı
KUVVET VE SÜRTÜNME KUVVETİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İleri Algoritma Analizi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
ÇATI MAKASINA GELEN YÜKLER
Sunum transkripti:

BÖLÜM 11 FRENLEME PERFORMANSI VE FRENLER

11.1 FRENLEME PERFORMANSI Taşıtın güvenliğini etkileyen en önemli karakteristiklerden birisi de frenleme performansıdır. Son yıllarda, taşıt güvenliğine verilen önemin artmasının sonucu olarak, daha etkili frenleme sistemlerinin geliştirilmesi çabaları yoğunlaşmıştır.

11.2 İKİ DİNGİLLİ BİR TAŞITIN FRENLEME KARAKTERİSTİKLERİ Frenleme sonucu yavaşlamakta olan iki dingilli bir taşıta etkiyen kuvvetler Şekil 11.1'de gösterilmiştir. Yavaşlatıcı temel kuvvet, taşıtın fren sistemi tarafından geliştirilen ve lastikle zemin arasındaki etkileşime bağlı olarak ortaya çıkan F bnet kuvvetidir. Geliştirilen frenleme kuvveti tutunma kuvvetinden küçükse, frenleme kuvveti;

11.2 İKİ DİNGİLLİ BİR TAŞITIN FRENLEME KARAKTERİSTİKLERİ

11.2 İKİ DİNGİLLİ BİR TAŞITIN FRENLEME KARAKTERİSTİKLERİ

Ön ve arka tekerleklerin zemine temas noktalarına göre moment alınarak, (10. Bölümdekine benzer kabullerle) arka ve ön dingile etkiyen normal yükler belirlenebilir: 11.2 İKİ DİNGİLLİ BİR TAŞITIN FRENLEME KARAKTERİSTİKLERİ

11.2 İKİ DİNGİLLİ BİR TAŞITIN FRENLEME KARAKTERİSTİKLERİ Dört tekerlekten frenleme durumundaki maksimum frenleme kuvvetinin belirlenmesinde, toplam taşıt ağırlığı dikkate alınır. Ön aksta; Arka aksta;

11.3 KİLİTLENME Normal koşullardaki kısmi frenlemede, yani maksimum frenleme kuvveti uygulanmadığında, fren kuvveti dağılımı kritik bir faktör değildir. Dikkate alınması gereken koşul, güvenlik veya panik frenlemesidir.

11.3 KİLİTLENME

ÖRNEK PROBLEM 10 kN ağırlığındaki bir taşıtın; dingiller arası uzaklığı 2,6 m, ağırlık merkezinin ön dingile uzaklığı 1,4 m ve zeminden yüksekliği 0,5 m'dir. Yuvarlanma direnci katsayısı 0,02, fren kuvveti dağılımı, ön dingile 0,55 olduğuna göre; a) μbmax= 0,8, b) μbmax= 0,2 koşullarında, hangi tekerleklerin önce kilitleneceğini tespit ediniz.

11.4 FREN KUVVETİ DAĞILIMI Şekilde, bir otomobilin yüklü ve yüksüz durumdaki frenleme karakteristiklerinin ön dingildeki frenleme çabası/toplam frenleme kuvveti oranına bağlı değişimleri görülmektedir.

11.4 FREN KUVVETİ DAĞILIMI

Değerler 0,85 yol tutunma katsayısı koşullarına göredir. Düz çizgiler yüklü, kesik çizgiler de yüksüz koşullarda taşıtın herhangi bir tekerleğinde kilitlenme olmaksızın başarabileceği yavaşlama ivmesi oranlarını (g-birim olarak) temsil etmektedir. RO ve R'O' çizgileri taşıtın arka tekerlekleri kilitlenmeksizin taşıtın başarabileceği yavaşlama ivmesi sınırlarını, OF ve O'F' çizgileri ise taşıtın ön tekerlekleri kilitlenmeksizin başarabileceği yavaşlama ivmesi sınırlarını temsil etmektedir FREN KUVVETİ DAĞILIMI

11.5 KİLİTLENMEYİ ÖNLEYİCİ SİSTEMLER Bir taşıt, trafik güvenliği açısından, doğrultu ve direksiyon kontrolünü kaybetmeden, yüküne ve yol durumuna bağımlı olmaksızın en uygun mesafede durabilmelidir. Fren kuvvetinin tekerleklerle yol arasında müsaade edilebilir kaymaya uygun dağılımı, otomatik fren kontrol sistemleriyle (ABS, Anti-lock Brake System) başarılmaktadır.

11.5 KİLİTLENMEYİ ÖNLEYİCİ SİSTEMLER

Kontrol Çevrimi Frenlemenin başlangıcında fren kuvveti artırılınca, kayma artarak, % kayma bölgesindeki kararlı ve kararsız kayma bölgesi sınırına ulaşılır.

Fren pedalına basıldığında fren silindir basıncı artarken, tekerlek yavaşlama ivmesi artar, hızı azalır. Taşıt hızı aynı oranda azalamadığından, kayma artarak kaymanın kararsız bölge sınırına yaklaşılır Kontrol Çevrimi

Tekerleklere büyük atalet momentlerinin etkidiği, tutunma katsayılarının ve fren silindiri basıncının düşük olduğu durumlarda (örneğin; buzlu yoldaki dikkatli frenleme), güvenlik için gerekli yavaşlama sağlanamayabilir. Bu durum için, tekerleğin yavaşlama ivmesi ve kayması ile ilgili değişimlerin her ikisinin de algılanması gereklidir Kontrol Çevrimi

11.6 ÇEKİCİ-YARI TREYLERİN FRENLEME KARAKTERİSTİKLERİ Çekici-yarı treyler kombinasyonunun frenleme karakteristikleri, otomobillerinkine oranla çok daha karmaşıktır. Yük transferi, iki dingilli taşıtlarda sadece yavaşlama ivmesinin fonksiyonu iken; çekici-yarı treylerde, yavaşlama ivmesinin yanısıra treylerin frenleme kuvvetinin de fonksiyonudur.

Frenleme sırasında çekici-yarı treylere etkiyen kuvvetler.

11.7 FRENLEME İVMESİ Karayolu taşıtlarında güvenlik bakımından en fazla 0,32 g’lik frenleme ivmesi öngörülmekte, bunun üzerindeki yavaşlama ivmeleri rahatsız edici olmaktadır. İnsanların dayanabileceği maksimum frenleme ivmesi ise, 20 g kadardır.

11.8 DURMA MESAFESİ Taşıtın herhangi bir engel görüldükten sonraki durma mesafesi, kayıp zaman tL ve frenleme süresi tb süresince katedilen mesafenin toplamıdır. Bu durumda kayıp zaman;

Reaksiyon süresi, engelin görülmesiyle pedala basmaya karar verme ve basma arasında geçen süredir. Bu süre, kişisel ve çevre faktörlerine bağlı olarak 0,3... 0,7 s arasında değişmektedir. Fren cevap ve basınç artış süreleri ise (ta+ tpb/2), taşıtın türüne ve özelliklerine bağlı olarak 0,36 - 0,54 s arasında değişmektedir DURMA MESAFESİ

11.9 GEÇİŞLER Geçiş mesafesi, aralık kapatma mesafesi ve temel mesafe olmak üzere iki elemandan oluşmaktadır. Buna göre;

11.9 GEÇİŞLER Aralık kapatma mesafesi

Güvenlik mesafesi, reaksiyon zamanı içerisinde katedilebilecek mesafe olmalıdır. Bu mesafe en az 0,3 V alınabilirse de, 0,5 V tavsiye edilmektedir GEÇİŞLER

ÖRNEK PROBLEM Sabit hızda yapılacak bir geçiş için, geçilen ve geçen taşıtla ilgili olarak aşağıdaki değerler bilinmektedir: V1= 50 km/h L1= 10 m V2= 66 km/h L2= 5 m Geçiş süresini ve mesafesini hesaplayınız GEÇİŞLER

11.10 FRENLER Frenler, kinetik enerjiyi absorbe ederek taşıtların hareketini kontrol eden, yavaşlatan veya durduran istemlerdir.

Disk Frenler Disk frenler, ısıdan kurtulma kolaylıkları ve her iki dönüş yönünde de aynı frenleme torkunu sağlamaları nedeniyle otomotiv alanında yaygın olarak kullanılan bir fren tipidir.

Uzun Pabuçlu Kampanalı Frenler Otomotiv alanında yaygın olarak kullanılan diğer bir fren tipi de, içten sıkmalı kampanalı frendir.

Pedal Kuvveti – Uyartım Kuvveti İlişkisi Fren pedalında kuvvet artış Bilindiği gibi, fren pedalı sürücünün uyguladığı kuvveti belirli bir oranda artırarak merkez pompasına iletmektedir.

ÖRNEK PROBLEM kN ağırlığındaki bir taşıtta, pedal oranı 6:1, kampana çapı 0,25 m, pabuç pimi ile tekerlek merkezi arası 0,075 m, μ= 0,4, tekerlek silindiri ekseninin pime uzaklığı 0,145 m, tekerlek yarıçapı 0,3 m, merkez pompası kesit alanı 5 cm2, tekerlek silindiri kesit alanı 4 cm2 dir. Pedal kuvvetinin 200 N olması halinde, toplam frenleme kuvveti kaç N olur?