Active Control of Spray Combustion

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Advertisements

Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
RÜZGARIN BASINCA ETKİSİ
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
GAZ ABSORPSİYONU SİSTEMLERİ TASARIMI
GAZLAR.
ENERJİ, ENERJİ GEÇİŞİ VE GENEL ENERJİ ANALİZİ
Bir maddeyi diğerlerinden ayırmamıza ve ayırdığımız maddeyi tanımamıza yarayan özelliklere denir.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
İLKÖĞRETİM FEN BİLGİSİ 8.SINIF İLKAY UMUR
BASINÇ.
HAL DEĞİŞİMİ.
MADDENİN HALLERİ ve ISI
DÜŞEY EKSENLİ RÜZGAR TÜRBİNLERİ
SIKIŞTIRILABİLİR AKIŞ
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
BASINÇ Hazırlayan : Metin ÇİÇEKLİ.
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
Diesel Motor Karakteristikleri
SORU.
1- Basıncın değeri izobar denilen birimle belirtilir. Y 3- Aynı basınca sahip olan noktaların birleştirilmesiyle oluşturulan iç içe kapalı eğrilere.
Elektrik Enerjisi Üretimi
FEN ve TEKNOLOJİ / BASINÇ
TÜRBÜLANSLI SINIR TABAKALAR
Doç. Dr. Tahsin Engin Sakarya Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
GİRİŞ DİNAMİK’İN TANIMI
SÜPERSONİK NOZUL TASARIMININ TEORİK VE DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ
MADDE VE ISI.
ISI VE SICAKLIK.
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
Gazlar da Cisimlere Kaldırma Kuvveti Uygular mı?
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
Yıldızlar.
Materials and Chemistry İstanbul Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği İstanbul Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Alümiyum Şekillendirme.
KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Eşdeğer Sürekli Ses Düzeyi (Leq)
TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Makine Mühendisliği Mukavemet I Ders Notları Doç. Dr. Muhammet Cerit
3NCÜ BÖLÜM HAVA ARAÇLARININ UÇABİLİRLİĞİ - (ANNEX 8)
BÖLÜM 11 GRANÜLER FİLTRASYON. BÖLÜM 11 GRANÜLER FİLTRASYON.
Denge; kapalı bir sistemde ve sabit sıcaklıkta gözlenebilir özelliklerin sabit kaldığı, gözlenemeyen olayların devam ettiği dinamik bir olaydır. DENGE.
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi GÖREV ANALİZİ.
BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ. BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ.
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi PERFORMANS ÇEVRİMİ ANALİZİ.
Disiplinler Arası Bitirme Projesi
A Adı ve Soyadı : Şubesi : No :
SICAKLIK ARTIŞINA BAĞLI OLARAK AZALAN
Diesel Motor Karakteristikleri
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HİDROLİK SUNUM 7 KAVİTASYON.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DÜZENLİ AKIMLARDA ENERJİ DENKLEMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ENERJI DÖNÜŞÜMLERI. ENERJI NEDIR ?  Enerji kısaca iş yapabilme yeteneğidir. Tıpkı uzunluklar gibi skaler büyüklüktür. Toplamda 8 ana enerji çeşidi vardır.
MEKATRONİKTE PNÖMATİK VE HİDROLİK SİSTEMLER
Sunum transkripti:

Active Control of Spray Combustion UCK 474 UCAK MOTOR TASARIMI KOMPRESOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi 13 Nisan 2010

Ortalama Hız Eksenel kompresörler hava hızının neredeyse sabit kalmasını sağlayacak yakınsak bir kesit ile tasarlanırlar. Bu sayede basınç arttığında hava hızı fazla değişmez bu da kompresörün verimini arttırır.

Bir Eksenel Kompresörde Kesit Alanı Akışkan Sıkıştıkca Eksenel Hızı Sabit Tutmak Maksadıyla Daraltılır

Orenda 14 Turbojet Motorunun Kompresör Rotoru

Yüksek Performanslı Bir Jet Motorunun Gövde Montajı ve Statör Kanatçıkları (GE J79, Arkadan Görünüş)

Eksenel Kompresör Montaj Resmi (GE J79 Turbojet)

Rotor Kanatçıklarını Diske Bağlama Yöntemleri

Kompresör Kanatçıklarının Geometrisi

Tek Kademenin Geometrisi Tekrar Eden Kademelerden Oluşan Bir Kompresörde (Repeating Row Repeating Stage)‏ Tek Kademenin Geometrisi

DİFÜZYON FAKTÖRÜ Difüzyon faktörü kanatçığın emiş tarafındaki (suction side) sınır tabaka tarafından karşılaşılan ters basınç gradyentinin gücünü gösteren analitik bir ifadedir. Kompresör tasarımındaki ana hedef yüksek difüzyon faktöründe bile yüksek aerodinamik verim elde etmektir. Çünkü D için yüksek değer hem kademelerin sayısının hem de kanatçık sayısının azaltılmasına olanak tanır ki bu ağırlık açısından son derece önemlidir. Yüksek D için tasarım yapabilme “teknoloji seviyesi” için bir göstergedir. Bugünkü bilgisayar dünyasında dahi tasarımcılar difüzyon faktörünü teknoloji seviyesini ölçmek için kullanırlar. Difüzyon faktörü sadece akış geometrisine bağlıdır dolayısıyla kanat profili hakkında bir şey söylemez.

Varsayımlar: 1. Kompresör birbirini tekrar eden eş kademelerden oluşacaktır. Aynı zamanda rotor ve Stator kanatçıkları birbirlerinin aynadaki görüntüsü gibi olacaktır. Bu duruma kompresor tasarımında “repeating-row repeating stage” adı verilir. 2. Akış iki boyutludur. Dolayısıyla akım yönüne dik doğrultuda akışkan özelliklerinde bir değişim yoktur ve aynı zamanda bu yönde bir hız bileşeni bulunmaz. 3. Eksenel hız sabittir. 4. Politropik verim kademedeki kayıpları belirten ölçü olarak kullanılır. 5. Ortalama yarıçap sabittir. 6. Gaz kalorifik olarak mükemmeldir.

Verilenler: i. Kütlenin korunumu ii. Kademe tekrarlı olduğu için, olduğundan, sonuç olarak,

iii. Difüzyon Faktörü Difüzyon faktörü bu durumda rotor ve statör için aynıdır, yukarıdaki denklemlerden çekilecek olursa, Verilen değerlerine karşılık gelen yalnız bir tek vardır.

iv. Reaksiyon Oranı (Degree of Reaction) İyi bir tasarımda bu oran 0.5 civarında olmalıdır. Çünkü bu durumda rotor ve statör statik sıcaklık artışını eşit olarak paylaşmış olacaktır. Tekrar eden kademeli Tasarımın bir avantajı da bu oranın rotor ve statör hız üçgenlerinin benzerliğinden dolayı tam olarak 0.5 olmasıdır. v. Kademedeki Toplam Sıcaklık Artışı ve Sıcaklık Oranı

vi. Kademe Basınç Oranı vii. Kademe Verimi viii. Kademe Çıkışındaki Mach Sayısı Mach sayısı kademe kademe azalır.

ix. Disk Hızı/Giriş Hızı Oranı x. Kademe Girişindeki Bağıl Mach Sayısı olacağından giriş Mach sayısı dikkatli seçilmelidir. dolayısıyla,

Genel Çözüm: değerleri verildiğinde bütün mümkün olan bütün tekrar eden sıralı kompresör kademeleri hesaplanabilir. Şöyle ki,

Tekrar Eden Kompresör Kademesi (D=0.5, Sigma=1, ec=0.9)‏

Difüzyon Katsayısına Bağlı Olarak Tekrar Eden Kademeli Kompresörde Tek Bir Kademenin Karakteristiği

Katılığa (solidity) Bağlı Olarak Tekrar Eden Kademeli Kompresörde Tek Bir Kademenin Karakteristiği

Carter Kuralı Akış açıları belirlendikten sonra bunu gerçeklestirecek fiziksel kanat geometrisinin belirlenmesi gerekmektedir.

Tipik Bir Eksenel Kompresör Kademesinin Boyutları

Kanat Profili Üzerinde Tutunma Kaybı Hava akımı kanat profiline belirli bir açıdan daha yüksek hücum açısıyla geldiği zaman kanat profili üzerinde tutunamaz ve akım ayrılması meydana gelir. Sonuç olarak kanatçık üzerinde tutunma kaybı meydana gelir ve kanatçık kaldırma kuvveti üretemez ve kompresörde istenilen basınç yükselmesi gerçekleşmez. Akım Ayrılma Bölgeleri

Dinamik Akım Darbesi Girişteki statik hava basıncı kompresörün tasarım karakteristiğinin üstüne çıktığında meydana gelir. Kompresör de akım tersine döndüğünde bu dalgalanma motor içerisinde yayılır. Akım kompresörden yani motorun önünden dışarı çıkar. Sonuçta, kompresör aldığı havanın tamamını yanma odasına iletemez ve ani bir akım darbesi oluşur. Türbin Çıkışı Kompresör Girişi http://www.turbosolve.com/index.html

Dinamik Akım Darbesinin Etkileri Girişteki akım tersine döner Motora giren kütle debisi azalır Kompresör kademeleri basınç kaybeder. Düşen basınç nedeniyle hava tekrar kompresöre döner Kütle debisi artar Artan kütle debisi yine yüksek basınca neden olur. Akım darbesi tekrar başta oluşur. Motordaki akım darbesi düzeltici bir önlem alınana kadar devam eder.

Dinamik Akım Darbesi Süreci Kompresör basıç kaybeder Surge Point, Flow Reverses P No Surge Condition Flow reverses back into engine Düzeltici Eylem V

Kompresör Hız Eğrisi

Kompresör Çalışma Haritası