Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİVAN EDEBİYATI.
Advertisements

ŞİİR BİLGİSİ.
RUBAİ.
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
Türkçe Dersi/Edebiyat Dersi Kaynak Sitesi
TÜRKÇE / Şiir.
İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
DİVAN EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
DİVAN EDEBİYATI.
Mesnevilerin özellikleri
Divan Edebiyatı Şairleri
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
FETHİYE MEHMET ERDOĞAN ANADOLU LİSESİ Türk Edebiyatı Öğretmeni
DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
GAZEL Gazel divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap edebiyatında kasidenin tegaüzzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
BESNİ ANADOLU İMAM HATİP VE İMAM HATİP LİSESİ TURK DİLİ VE EDEBİYAT DERSİ ÖĞRETMENİN ADI SOYADI:AHMET KURT HAZIRLAYANLAR; SEYDİ EMRE MEHMET SEVİNDİ.
Üç şiir geleneği kabul edilmiştir:
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
İSLAMİYET ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
BENDLERDEN OLUŞAN NAZIM ŞEKİLLERİ
DİVAN ŞİİRİ-GAZEL 1.Gazel 2.Necati bey
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
KASİDE Arap edebiyatından alınmıştır.
MESNEVİ Fars edebiyatından alınmıştır. "ikişer, ikişerlik" anlamına gelmektedir. Her beytin “aa, bb, cc…” şeklinde kendi arasında uyaklı olması yazım.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
DİVAN EDEBİYATI.
Bill Gates. Türk Edebiyatı İslamiyet Öncesi T.E İslamiyet Etkisindeki T.E Batı Etkisindeki T.E Türk Edebiyatı Sözlü Edebiyat Yazılı Edebiyat Destan Göktürk.
TÜRK ŞİİRİNDE YAPI.
ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
SADETTİN UYSAL SOMA ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ EDEBİYAT ÖĞRT.
DİVAN EDEBİYATI DİVAN SÖZCÜĞÜNÜN TANIM
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
I.BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
DİVAN EDEBİYATI.
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ. Divan şiiri nazım biçimleri, İslâm uygarlığı etkisindeki ulusların şiirlerinde kullandıkları ortak biçimlerdir.
İBRAHİM ŞİNASİ.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri

Beyitlerle Yazılanlar Gazel Kaside Müstezat Mesnevi Kıta

GAZEL Divan şiirinin en çok sevilen ve en çok yazılan nazım biçimidir. Uyak düzeni: aa / ba / ca / … Beyit sayısı 5 – 15 İşlenen konular: aşk, kadın, şarap, felsefi ve didaktik düşünceler… İlk beyte matla , son beyte makta denir. Şairin mahlası son beyitte söylenir. Bu beyte mahlas beyit denir. En güzel beyte beytü’l gazel denir. Konu birliği olan gazele yek-ahenk gazel denir. Bütün beyitleri aynı güzellikte olan gazele yek-avaz gazel denir. Dize ortasından uyaklı olan ve beyitleri ikiye bölünüp alt alta yazıldığında dörtlük oluşturan gazellere musammat gazel denir. Ünlü gazel şairleri: Fuzuli, Baki, Nedim…

KASİDE Birini övmek veya yermek amacıyla yazılan şiirlerdir. Beyit sayısı 33-99 arasında olur. Uyak düzeni gazele benzer. İlk beyit matla, son beyit makta beytidir. Mahlasın bulunduğu beyte taç beyit denir. En güzel beyte beytü’l kasid denir. Kaside çeşitli bölümlerden oluşur.

Kasidenin Bölümleri Nesip (Teşbib) Girizgah Methiye Tegazzül Fahriye Dua

MÜSTEZAT Gazelin her dizesine kısa bir dize eklenerek yapılır. Kısa dizeye ziyade denir. Uzun dize ile kısa dize arasında uyak, anlam ve ölçü yönünden uyum vardır.

KITA Felsefi ve sosyal konular işlenir. Beyit sayısı, en az 2 en çok 12’dir. Divan edebiyatı sanatçıları bu nazım biçimini genellikle iki beyit olarak yazmışlardır. Matla ve makta beyti olmayan gazel gibidir. Uyak düzeni: a b / c b / d b … Beyitler arasında anlam birliği vardır. Mahlas kullanılmaz.  

MESNEVİ İran edebiyatından gelmiştir. Divan edebiyatının en uzun nazım biçimidir. Beyit sayısı işlenen konuya göre değişir. Divan edebiyatında hikâye, roman boşluğunu mesneviler doldurmuştur. Aruz ölçüsünün kısa kalıplarıyla yazılır. Uyak düzeni: a a / b b / c c / d d… Beş mesnevinin bir araya gelmesiyle oluşan esere “hamse” denir. Edebiyatımızda hamse sahibi üç sanatçı vardır : Ali Şir Nevai, Taşlıcalı Yahya, Nevizade Atai. Aşk hikayesi anlatan mesneviler: Leyla ve Mecnun, Husrev ve Şirin, Yusuf ile Züleyha… Din ve tasavvuf ile ilgili mesneviler: Mevlid, Mesnevi… Kahramanlık konusundaki mesnevi: Şehname. Baki, Nef’i, Nedim, Naili gibi sanatçılar hiç mesnevi yazmamıştır.

Dörtlüklerle Kurulan Nazım Biçimleri Rubai Tuyuğ Şarkı Murabba

RUBAİ İran edebiyatından gelmiştir. Dört mısradan oluşur. Uyak düzeni: a a x a. Kendine has aruz kalıplarıyla yazılır. Aşk, şarap, felsefi konular, sosyal konular, şairin dünya görüşü vb. işlenir. Rubai türünün en önemli şairi Ömer Hayyam (12. yy.) Türk edebiyatında bu türün ünlüleri: Mevlana, Yahya Kemal Beyatlı, Arif Nihat Asya…

TUYUĞ Türklerin bulduğu bir nazım biçimidir. Tek dörtlükten oluşur. Uyak örgüsü: a a x a biçimindedir. Aruzun tek kalıbıyla yazılır. Rubailerde işlenen konular işlenir. Azeri sahasında ve Çağatay edebiyatında gelişmiştir. Ali Şir Nevai, Nesimi, Kadı Burhaneddin güzel örnekler vermiştir.

ŞARKI Türklerin bulduğu bir nazım biçimidir. Bestelenmek amacıyla yazılır. Türkünün etkisiyle ortaya çıkmıştır. Biçim olarak murabbaya benzer. Nakaratlar vardır. İlk ve en güzel örneklerini Nedim yazmıştır.

MURABBA Dörder dizelik bentlerden kurulur. Uyak örgüsü a a a a / b b b a / c c c a… biçimindedir. Bent sayısı 3–7 olur. Dini ve öğretici konular ile yergi konuları işlenir.

Bentlerle Kurulan Nazım Biçimleri Muhammes Müseddes Müsebba Müsemmen Mütessa Muaşşer Terkib-i Bent Terc-i Bent

TERKİB-İ BENT Bentlerle kurulur. Bent sayısı 5-10 Bentlerdeki beyit sayısı 10-20 Gazeldeki gibi uyaklanır. Her bendin sonunda vasıta beyit vardır. Felsefi konular, sosyal düşünceler, zamandan şikayet, ölüm işlenir. Bağdatlı Ruhi bu nazım biçiminin ünlü ismidir.

TERCİ-İ BENT Biçim olarak terkib-i bende benzer. Vasıta beytinin değişmemesiyle ondan ayrılır. Daha çok dini konular işlenmiştir. Ziya Paşa’nın terci-i bendi ünlüdür.