DERS 1 Toplumsal Olaylar ve İstatistik Akın Şahin 8 Ekim 2010.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE BÖLGE SINIFLANDIRMASI
Advertisements

Teknoloji Omnibus Teknoloji kullanıcıları raporu Mart 2007.
ANOVA.
Hakem İşleri Organizasyon Şeması
Tanımlayıcı İstatistikler
İstatistikte Temel Kavramlar
YURDUMUZUN COĞRAFİ BÖLGELERİ
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
ORGAN BAĞIŞI ile İlgili Duyarlılığın Arttırılması
Fırat Nehri Şanlıurfa Platosu Dicle Nehri Gaziantep Platosu
Türkiye’deki Gelişmişlik Düzeyinin Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Coğrafi Bilgi Sistemi ile İller Bazında İrdelenmesi.
Tablo & Grafik Yapım Yöntemleri.
Değişkenlik Ölçüleri.
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
TÜRKİYE’DE İLLER BAZINDA BİNA İNŞAATI VERİLERİ YARDIMIYLA GIS ORTAMINDA YAPILAŞMANIN ŞEHİRLERE ETKİSİNİN İNCELENMESİ.
MESLEKİ VE TEKNİK ORTAÖĞRETİM OKUL VE KURUMLARINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BAŞARI DURUMLARI AÇIKLAMALAR 1. Bu çalışma, Meslekî ve.
Yaşar KOCAOĞLU Demografik Dönüşüm ve Yaşlanma
Türkiye’nin Dış Ticareti
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Şubat Ayı İhracat Verileri Basın Toplantısı Erzurum - 1 Mart 2015.
Bölgelere Göre Sağlık Ocakları Personel Doluluk Oranı (2002) BölgelerHekim %S.Me %Hemş %Ebe % Marmara Ege Akdeniz İçAnad.
Sabancı Gönüllüleri Programı nedir? Tüm Sabancı Topluluğu’nu kapsayan bir sosyal sorumluluk programı İki ana platform 1.Online eğitim 2. Gönüllülük Projeleri.
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
KUTLU OLSUN TUTUM ve YATIRIM HAFTASI TÜRK MALLARI.
2013 – 2014 GAYRİMENKUL SEKTÖR ANALİZİ Hazırlayan : Y. Müh.Murat ERGİN.
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
Türk Üniversitelerinde AKTS deneyimi -Arka Planı ve Geleceğe Bakış- Prof. Dr. Lerzan Özkale İTÜ, Bologna Uzmanı I. Bologna Süreci Araştırmaları Kongresi.
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
VERİLERİN TOPLANMASI, DÜZENLENMESİ VE TABLO VE GRAFİKLER YARDIMIYLA SUNUMU İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ.
NEDEN İSTATİSTİK? 1.
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
KISIM II Matematiksel Kavram ve Prosedürlerin Gelişimi BÖLÜM 21 Veri Analizi Kavramlarının Gelişimi.
Erasmus Hareketliliği Kapsamında Türkiye’ye Gelen Öğrenciler
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Tek Anakütle Ortalaması İçin Test
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
GRAFİKLER.
ARAŞTIRMA SORULARI ÜRETME, VERİ TOPLAMA VE DÜZENLEME
Bölüm 1. Regresyon Çözümlemesi
ÜNİTE:VERİ KONU: MERKEZİ EĞİLİM VE YAYILIM ÖLÇÜLERİ
Ölçüler ve Ölçümleme (Measures and Measurement) Akın Şahin.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
Türkiye’de Diş Macunu Kullanım Miktarı Türkiye’de kişi başına yılda 1 tüp (90 gram) diş macunu düşüyor... Bu oran Rusya’da 293 gr, Çin’de 180 gr, Filipinler’de.
DERS 4: Sayısal Verileri Anlamlandırma ve Anlatma Akın Şahin.
(with Istanbul, Ankara, and Izmir divided for electoral purposes)
Konum ve Dağılım Ölçüleri BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
TÜRKİYE’NİN NÜFUS YAPISI VE BEKLENTİSİ Ak Parti Sosyal İşler Başkanlığı Prof. Dr. Nükhet HOTAR
Türkiye’de Yoksulluk ve “Yoksulluğun Yönetilmesi” Mustafa Sönmez Ekim 2016.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Istatistik.
SAĞLIK TURİZMİ DAİRE BAŞKANLIĞI
EĞİTİM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
ÖZET GİRİŞ MATERYAL VE METOT BULGULAR TARTIŞMA VE SONUÇ KAYNAKLAR
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
MERKEZİ EĞİLİM(YIĞILMA) ÖLÇÜLERİ
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
ALAN ÇALIŞMALARI VE VERİ HAZIRLAMA
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Türkiye’de Yoksulluk ve “Yoksulluğun Yönetilmesi” Mustafa Sönmez Ekim 2016.
Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Deprem öncesi yapılması gerekenler Deprem çantası hazırlanmalı Raflar duvarlara sabitlenmeli Ağır cisimler raflarda altlara yerleştirilmeli Duvardaki lamba,
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
TÜİK NİSAN İHRACAT RAKAMLARI
Türkei mit Koch International
Sunum transkripti:

DERS 1 Toplumsal Olaylar ve İstatistik Akın Şahin 8 Ekim 2010

Dersimiz “NUMB3RS” dizisini çözümlemeyi amaçlamıyor!

Sayılar veya rakamlar; yaşamı ve etrafımızda olup bitenleri anlamak, dünyayı kavramak için sürekli başvurduğumuz araçlardır. Yaşadığımız sürece yaptığımız her şey dünyayı anlamlandırma çabamızın bir parçası. Bu çabanın önemli bir kısmında sadece sözleri değil, sayıları da kullanıyoruz.

Transkript Hava Durumu Döviz Kurları Radyo Frekansları Para ve Bankalar

 Dersin amacı, sayısal okuryazarlık kazandırmak.  Bilgiye ulaşmak günümüzde hem kolay, hem zor. Birçok veriye internetten ulaşabiliyoruz. Ancak, bunların (doğru) bilgi olup olmadığını ayırt etmek çok çaba gerektiriyor.  Veri ile bilgi arasındaki farkı bilmek, ulaştığımız verileri bilgiye dönüştürmek günümüzde çok önemli.  İstatistik; belirli bir olayın veya olgunun gözlemlenmesi sonucu onun büyüklüğü, değeri, dağılımı, gözlenme sıklığı ve benzeri özellikleri hakkında elde edilen sayısal bilgilerdir.  Gündelik hayatta sıkça karşımıza çıkan istatistik verileri: ◦ İhracat, ithalat, turizm, inşaat, doğum, ölüm, enflasyon...

 Örneğin, sınıfta 1 hoca ve 1 öğrenciden oluşan toplam iki kişilik nüfus var. ◦ Hocanın yaşı 40, öğrencinin yaşı 20. ◦ Bize, “Sınıfın yaş ortalaması 30” diye bilgi veriliyor. ◦ Bu bilgi, sınıftaki kimsenin yaşını belirtmez. Ortalama, sadece sınıftaki kişilerin kaç yaşlarında olabileceğine dair bir fikir verir.  İstatistik, bazen milyonlarca verinin bir rakamla özetlendiği bir bilgidir.  Önemli olan, ulaşılan ve sunulan rakamın, elimizdeki olgunun gerçek değerlerinin mümkün olduğunca büyük bir kısmını açıklayabilmesidir.  İstatistiksel bir değer, tek tek anlamlandırılamayacak büyüklükteki olgu ve olayları sınıflandırıp sistematize ederek yaşamı anlamlandırmamıza yardımcı olur.

 Enflasyon: ◦ Tek tek bütün ürünlerin fiyatlarına ve bütün hanelerin harcamalarına bakmak mümkün değil. İnsan ve para kaynağı böyle bir çalışma yapmak için yeterli değil.  Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) her ay enflasyon oranı açıklıyor. ◦ Bunu bulmak için, öncelikle ortalama bir ailenin normal yaşamı içerisinde hangi ürün ve hizmetlerin kullanıldığına bakıyor. Toplam harcamada kiranın, gıdanın, giyimin ve diğer harcamaların payının ne kadar olduğunu tespit ediyor. ◦ Daha sonra sokakta belli noktalardan ürün fiyatları topluyor. Ürünlere dair değişken fiyatların ortalamasını bulmaya çalışıyor. ◦ Sonunda elde edilen rakam, bize piyasadaki bütün ürünlerin fiyatının tek tek ne kadar arttığını anlatmıyor. Gerçeğe olabildiğince yakın ve ortalama bir fiyat artış oranı vermiş oluyor. ◦ Buradaki önemli nokta, sistematize edilmiş, sınıflandırılmış ve bilimsel yöntemler kullanılmış bir sonuca ulaşılmasıdır.

 Toplumsal Olaylar ve İstatistik  Basic Descriptive Statistics (Betimsel istatistik)  Measurement and Scales (Ölçü ve Ölçekler)  Tablolar  Grafik gösterimleri  Tahmin (Estimation)  İnternette İstatistik (Secondary Sources)  Veri Toplama (Data Collection, Primary Sources)  Dikkat Edilecek Bazı Hususlar – Sık Yapılan Yatalar  Veri Derleme ve Analiz (Excel, SPSS)

“Üç çeşit yalan vardır: yalan, kuyruklu yalan, istatistik.” - Benjamin Disraeli 1804 – 1881

Yoksa biz mi bir anlam yüklüyoruz? Sayıların gerçekten anlamı var mı?

 “Türk Sağlık-Sen’den yapılan açıklamada, 14 Mart’ta kutlanacak Tıp Bayramı öncesinde yapılan bir araştırmayla ‘Türkiye’nin doktor haritası’nın çıkarıldığı belirtildi. Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’de gerçek sorunun hekim dağılımında olduğu kaydedilen açıklamada, son bir yılda hekim sayısının İstanbul’da artarken Bayburt’ta azaldığına dikkat çekildi.” (24 Mart 2007)* *

 Türk Sağlık-Sen’in 2007 yılında yaptığı araştırmaya göre, en fazla uzman hekime sahip 10 ildeki toplam uzman hekim sayıları şöyle sıralanıyor: İLLERUZMAN HEKİM SAYISI 1İstanbul3549 2Ankara2448 3İzmir1796 4Bursa877 5Antalya665 6Adana611 7Konya587 8Manisa525 9Mersin524 10Samsun508

 Aynı araştırmaya göre, en az uzman hekime sahip 10 ildeki toplam uzman hekim sayıları şöyle sıralanıyor: İLLERUZMAN HEKİM SAYISI 1Ardahan37 2Tunceli37 3Bayburt40 4Kilis42 5Gümüşhane49 6Iğdır50 7Bartın61 8Bilecik65 9Çankırı70 10Artvin71

Anlatılmak istenen bu mu? SIRALAMAİLLERUZMAN HEKİM SAYISI 1İstanbul3549 2Ankara2448 3İzmir (80)Ardahan37 5 (81)Tunceli37 ? Büyük şehirlerde çok sayıda uzman hekim var. ? Küçük şehirlerde uzman hekim sayısı oldukça yetersiz.

İLLER UZMAN HEKİM SAYISINÜFUS HEKİM BAŞINA DÜŞEN NÜFUSSIRALAMA İstanbul Ankara İzmir Ardahan Tunceli Yoksa bu mu? İstanbul’da 1 doktor 3639 nüfusa hizmet verirken, Tunceli’de 1 doktor 2245 nüfusa hizmet veriyor. Sadece rakamlarla değerlendirdiğimizde Tunceli’deki durum, İstanbul’dan %60 oranında daha iyi görünüyor.

 futbolsevere sormuşlar: - Hangi takımı tutuyorsunuz? %100’ü Fenerbahçe demiş!

 Bir Araştırma Haberinde Asgari Olması Gerekenler ◦ Araştırmanın amacı ◦ Araştırmanın yöntemi ◦ Araştırmanın örneklem tanımı ◦ Araştırmanın örneklem yöntemi ◦ Araştırmanın saha tarihi ◦ Araştırmanın kimin için gerçekleştirildiği (sponsoru)