Doğal Sayılarda Toplama ve Çıkarma İşlemi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Onluk bozarak çıkarma işlemi
Advertisements

Ders: Matematik Konu: Toplama İşlemi
Doğal sayılarla zihinden toplama işlemi
Aşağıda modellerle yapılan çıkarma işlemini inceleyiniz.
BÖLÜM 2: TEORİK MOTOR ÇEVRİMLERİ
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
EN İ Y İ LER HEP B İ Z İ MLE BÖLGEN İ N BEŞ OKUL B İ R İ NC İ S İ.
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
 1 – 5 Yaş Grubu  6 Yaş Anaokulu  7 – 16 Yaş İlk öğretim  Lise Eğitimi İSVEÇ EĞİTİM SİSTEMİ.
Hat Dengeleme.
SAYISAL DEVRELER BÖLÜM-2 Sayı Sistemleri ve Kodlar
Doğal Sayılarda Çarpma ve Bölme İşlemi
YAZIM KURALLARI.
SEVDA GÜL Y MEME MR’ INDA KANSER TESPITI.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
% A10 B20 C30 D25 E15 Toplam100.  Aynı grafik türü (Column-Sütun) iki farklı veri grubu için de kullanılabilir. 1. Sınıflar2. Sınıflar A1015 B20 C3015.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
F.Dilvin Taşkın.  Nakit akışı tahminlerinde kavramsal konular.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
  3. Hafta: Büyüme.     GSYİH’de gerçek bir artış olması için Q’ların artması gerekmektedir.  Aşağıda temsili A ekonomisine ilişkin verileri inceleyelim…
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
BSE 207 Mantık Devreleri Sayı sistemleri Sakarya Üniversitesi.
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
MATEMATİK PROJE ÖDEVİ Adı-Soyadı:Nihat ELÇİ Sınıfı-Numarası:7/C 1057
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
ARDA KIRTASİYE. İ nsano ğ lunun ilk hesap makinesi abaküsdür ve abaküse benzeyen ilk araçlar bundan 3,000 sene önce kullanılmı ş tır. Otomatik hareketlerden.
BÖLÜNEBİLME KURALLARI
Doç.Dr. Halil ARDAHAN1 ONDALIK KESİRLERİN ÖĞRETİMİ Hedef Davranışlar: Ondalık kesirlerin hayattaki önemi ve kavramın oluşturulması Ondalık kesir kavramının.
AĞAÇLANDIRMA VE GENÇLEÇTİRME ÇALIŞMALARININ BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİĞE ETKİSİ İsmail KÜÇÜKKAYA Orm. Yük. Müh.
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
SAYILAR ve RAKAMLAR.
Excel 2007.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Ders 14 Matematik becerileri
DOĞAL SAYILAR Hikmet SIRMA.
KDV BEYANNAMESİ / MUHTASAR BEYANNAME / KURUMLAR VERGİSİ BEYANNAMESİ / GEÇİCİ VERGİ BEYANNAMESİ’NDE ORTAK ÖZELLİKLER F5 PENCERESİ Beyannamelerde yer alacak.
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
YENİ SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
Yedi, sekiz ve dokuz basamaklı doğal sayılarda çözümleme
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Aşağıdaki sayılardan hangisi “Bin bir” diye okunur?
ÖZDEŞLİKLER- ÇARPANLARA AYIRMA
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ TAM SAYILARDA TOPLAMA İŞLEMİ CETVELİ EZGİ BÖLEK, ÖZGE AYTAÇ, AYŞE NUR KOÇALİ MATERYALİN AMACI MATERYALİN.
Onluk Bozarak Çıkarmayı Öğrenelim
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
ÖZ GELİRLER.
OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
Rakamlarımız.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Tezin Olası Bölümleri.
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Yüzde Problemleri Ve Çözümleri
Prof. Dr. Eşref ADALI Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-B
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TYS102 ÖLÇME BİLGİSİ Yrd. Doç. Dr. N. Yasemin EMEKLİ
İleri Algoritma Analizi
OLASILIK Uygulamada karşılaşılan olayların birçoğu kesin olmayan diğer bir ifadeyle belirsizlik içeren bir yapıya sahiptir. Olasılık kavramı kesin olmayan.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

Doğal Sayılarda Toplama ve Çıkarma İşlemi Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan-Dedeoğlu Matematik Eğitimi ndedeoglu@sakarya.edu.tr

Doğal Sayılarda Toplama İşlemi Öğretimi 1. sınıfta sezgisel, zihinden işlem yapma; diğer sınıflarda yazılı işlem ağırlıklı Toplama yapmayı gerektiren problemler Göstergeler: “ve, daha, toplam, artı” “Eklendi, birikti, çoğaldı…” Temel toplamalar: iki tek basamaklı sayıların toplamı Sayıları 10 ile ilişkilendirme (6+8 = 6+4+4 = 10+4 =14) Sayıları 5 ile ilişkilendirme (3+6 = 3+2+4 = 5+4 =9) Sayıyı kendisi ile toplama (6+8 = 6+6+2 =12+2 =14) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

İşlem/Hesap Türleri Zihinden işlem Değişme özelliği: 6+8 = 8+6 Birleşme özelliği:13+10+7+5 = (13+7)+(10+5) = 20+15 = 35 Onluk sistemden faydalanma: 305+37=305+(35+2) Yazılı işlem Temel: Basamak kavramı Tahmini işlem Kullanım: Yaklaşık hesabın ihtiyacı karşılaması durumu Kesin hesabın doğruluğunun kontrol edilmesi Gerçek veriler sonu 0 veya 5 olacak şekilde yuvarlatılır Makine ile işlem Kullanım: Kesin hesap ihtiyacı Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Toplama İşlemi: Değişme Özelliği Problem (s. 190: Altun, 2007) Bir postacı postane binasından okula, okuldan muhtarlığa gidiyor. Sonra aynı yolu geri geliyor. Giderken mi, dönerken mi çok yol yürümüştür? Giderken alınan yol: 76 m + 48 m = 124 m Dönerken alınan yol: 48 m + 76 m = 124 m 76 + 48 = 48 + 76 Okul 48 m 76 m Muhtarlık Postane Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Toplama İşlemi Gösterimleri Parmaklar Şekil ve materyaller Gruplanmış sayılar: 13 = 1 onluk + 3 birlik + 5 = 0 onluk + 5 birlik = 1 onluk + 8 birlik Basamak tablosu: Kısa toplama: 13 + 5 18 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Aşamalar 12 +13 25 12 + 19 211 ? Toplam = ? 5+3=? Toplanan = ? 12+=18 Eldesiz toplama: 12 +13 25 Eldeli toplama: 12 + 19 211 ? Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Materyaller Onluk taban blokları Birim küpler Abaküsler Sayma çubukları (Renkli kalemler, pipetler…) () Legolar Hesap makinesi … Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Teknikler... Eski bir toplama tekniği (Bhaskara (Lilavati), 1114-1185, Hindistan) 80 + 327 + 14 + 5 + 231=? Sayı ekleme/çıkarma (zihinden işlem): Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Büyük sayılar: Onluklar/birlikler Teknikler... Büyük sayılar: Onluklar/birlikler Terim sayısı fazla ise 382 = 300 + 80 + 2 + 245 = 200 + 40 + 5 = 500 +120 +7 = 627 428 125 695 142 251 304 732 + 177 + 1427 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Cetvel ile… 6+3 = 9 10+5 = 15 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Ekler…(http://www.jlsigrist.com) İlk toplama: Noktalı kartlar (Mme Lebert) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Dijital hesap Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Abaküsler… Türkçe kaynak için: http://menar.com.tr/ http://www.matematikdunyasi.org/arsiv/PDF_eskisayilar/1996_4_14_18_BONCUKLAR.pdf Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Sanal Japon abaküsü: http://www.jlsigrist.com/abacus1/soroban.html Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Çin abaküsü ile 1-10 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

9 boncuklu abaküs ile Toplama Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Bulmacalar… Türkçe siteler: http://www.akiloyunlari.com/ http://www.tzv.org.tr/ Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Bulmacalar: Kakuro Yatay ve dikey olarak yerleştirilmiş her sayının altındaki veya sağındaki boş hücrelere: 1'den 9'a kadar rakamlar, toplamları verilen sayıyı edecek şekilde, aynı rakamı ilgili satır/sütunda tekrarlamadan yerleştirilecek http://www.kakuros.fr/ http://www.novelgames.com/ (zengin flash oyunlar) Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Bulmacalar: Kamaji Toplamları ortada belirtilen sayıyı veren sayıları bulmak için: 1 defalarca kullanılabilir, Diğer sayılar bir kez kullanılabilir, Toplananlar yatay, dikey, çapraz şekilde sıralanabilir. Bir başlangıç için: http://www.puzzletfactory.com/kamaji/ Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Bulmacalar: Squaro 0 dan 4 e kadar olan sayıların yerleştiği hücrelerin etrafında içindeki sayıya karşılık gelen daireler doldurulacak. http://www.squaro.fr/flash.php Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Doğal Sayılarda Çıkarma İşlemi Öğretimi Toplama işlemi öğretiminde dikkate alınan basamaklar geçerli: 1. sınıfta sezgisel, zihinden işlem yapma; diğer sınıflarda yazılı işlem ağırlıklı Çıkarma yapmayı gerektiren problemler  Toplamaya göre anlaşılması daha zor! Göstergeler: “ayırma, azaltma, eksiltme, çıkarma” “kaldı, eksildi, azaldı…” Temel çıkarma işlemleri Tek basamaklı 2 sayı kullanılarak Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Çıkarma İşlemi Gösterimleri Parmaklar Şekil ve materyaller Gruplanmış sayılar: 23 = 2 onluk + 3 birlik - 12 = 1 onluk + 2 birlik = 1 onluk + 1 birlik Basamak tablosu: Kısa çıkarma: 19 - 5 14 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Problemler… Bütünün parçalara ayrıldığı problemler: Örnek: 5 elmanın 2 tanesini yedim. Kaç elmam kaldı? İki çokluğun karşılaştırıldığı problemler: Çok ve az olan parçalar belli  Aradaki fark ? Az olan ve fark belli Çok olan ? Çok olan ve fark belli  Az olan? Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Aşamalar Fark = ? Eksilen/Çıkan = ? Onluk bozmadan Onluk bozarak 8-3=? 12-=7 Onluk bozmadan 9-5 = 4 Onluk bozarak 13-5 = 8 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Teknikler… 23 23 + 3 26 - 17  - 17 + 3  - 20 6 Zihinden çıkarma Geriye sayma Onluk sistemin yapısından faydalanarak 4003-45 kısa işlem ile mi, zihinden mi daha pratik? (komşularda kimse yok!!!) Eksilen ve çıkana aynı sayının eklenmesi/çıkarılması: 23 23 + 3 26 - 17  - 17 + 3  - 20 6 Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Teknikler… http://www.jlsigrist.com/soustraction7.html Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu

Cetvel ile… Yrd. Doç. Dr. Nuray Çalışkan Dedeoğlu