ETKİLİ SUNUM TEKNİKLERİ Doç. Dr. Yavuz SELVİ Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı (SAM) Sinirbilim Araştırma Merkezi, Konya Avicenna Öğrenci Topluluğu Etkinliği 08.03.2016, Beyhekim Salonu
Sunumdan Önce Sunumun bir ana mesajı (konusu) olmalı Sunum bu mesaj çevresinde oluşturulmalı Bildiğiniz her şeyi anlatmaya çalışmak hata… Konuşmacı paradoksu: Konuşmacı bildiği her şeyi anlatmaya çalışır, konu dağılır, önemli bilgiler dikkat çekmez, arada kaybolur.
Konu ve Akış Şeması Anlattıklarınız karşıdakinin anlayacağı kadardır. Sunumunuzun %90’ını dinleyenlerin %99’u anlayabilmelidir. Anlaşılmaz veya dinleyici kitlesine uzak terimler, teknik ifadelerden uzak durulmalıdır. Çok iyi kurgulanmış bir akış şeması olmalıdır. Konunun tanımı, önemi, mevcut bilgiler, yenilikler ve özet.
Heyecan Herkes heyecanlanır ve normal bir duygudur. Heyecanı gidermek için Önceden prova yapın. Sunum yerini önceden görün. Sunum öncesi ortamdaki izleyicilerle sohbet etmek rahatlatır. Sunuma başladıktan kısa süre sonra heyecanınızın geçeceğini bilin.
Sunum Başlıyor Konuşmaya başlarken asla olumsuz ve kuşkulu cümlelerle girilmez. Aslında az kaynak bulabilmiştim. Zamanım azdı ve konu genişti. Üzerinde yeterince çalışamadım. Bugünkü sunum sadece bir tekrar gibi olacak. Umarım düzgün anlatabilirim.
Öntest/sontest formları kullanılabilir. Sunum sonrası bilgi ve farkındalık değişimi ölçülebilir. Sunum değerlendirme formu verilebilir. Böylece kendinizi değerlendirmiş olursunuz. Dinleyici sayısı az ve kontrollü bir grupsa konu ile ilgili küçük ve süslü hatırlatma notları verilebilir. Hediye, renkli, süslü, el yazısı ile tek cümle (meme kanseri için bir yaka kurdelası gibi)…
İlk slayt üst bölüm 1. slayt alt bölüm 1. slayt en alt bölüm Büyük harflerle ya da baş harfleri büyük başlık 1. slayt alt bölüm Ünvan, isim ve alt satırda affiliasyon Üniversite, işyeri, okul… 1. slayt en alt bölüm Sununun, toplantının adı, yeri ve tarihi İl, salon, tarih bilgileri
2. Slayt 2 şekilde kullanılabilir… Amaç ve hedefler Maddeler halinde ve mastar ekleriyle Etkileyici bir soru veya resim Konuya ilgi uyandıracak materyal (video, fotoğraf vb.)
Yazılar Yazılar farklı karakter olmamalı, uyum olmalı Times news roman, arial, calibri vs, ama hepsi aynı.. Başlıklar ve içerikte tamamen BÜYÜK harf olmamalı. İtalik veya renkli sözcükler önemli durumlar için kullanılmalı.
Başlıklar için 32 Alt başlıklar veya alt başlık kullanılmıyorsa metin için 28 Alt başlık kullanılıyorsa metin için 24 Daha alt başlıklar için 20 Kaynaklar için 11-12
Cümlelerin tamamlanması şart değildir, anlamlı bir biçimde kısa ve anlaşılır kalıplar veya maddeler olabilir. Konu veya paragraf aynı slaytta bitirilmelidir, paragraf bölünmemelidir. Bir slaytta 5 ile 8 satır arasında yazı olmalıdır. Bir slaytta en fazla 60 sözcük olmalıdır.
Her sayfada, sayfanın içeriği ile uyumlu başlık kullanılmalıdır. Başlık tek satır ve 5 kelimeyi geçmemelidir. Paragrafta yazılar sola yaslanmalı ve iki satırı geçmemelidir.
Tasarım Dinleyicilere uygun tasarım seçilmeli Zemin rengi ile yazılar karşıt ve okunabilir olmalı. Grafikler basit ve anlaşılır olmalıdır, 1 slaytta çok sayıda grafik olmamalı. Bir yanda metin, bir yanda resim, bir yanda renkli grafiklerle slayt doldurulmamalıdır.
Yazım ve dilbilgisi hatası olmamalı Büyük harf kullanımı, noktalamadan sonra boşluk olmalıdır. Bu örnek,kötü uygulamaya verilen bir örnektir.Çünkü,noktalama ve satır arası yanlış yapılmıştır. Geriye dönmek yerine aynı slayt tekrarlanmalıdır. Slaytlara numara verilmelidir. Slayt geçişi çok janjanlı, efektli, gürültülü olmamalıdır.
Konuşma ve Dikkat Dikkat süresi 10 dakikada düşer, dinleyicinin dikkati için duygusal tepkiler gerekir. Küçük bir espri ya da bir soru… Göz teması kurun ya da belirli noktalara bakın. Zaman zaman kendinizi onaylatın veya izleyiciye birkaç kelime hakkı verin. Sırtınızı dönerek slayt okumayın.
Hatalarımız Ekrandan veya notlardan okumak Çok fazla görsel kullanmak Sıkışık slaytlar hazırlamak Süreye dikkat etmemek (20 dakika, 10 slayt) Bilgi bombardımanı ile izleyiciyi bunaltmak
KAYNAKLAR Tübitak Sunum El Kitabı “Communicating Science: A Scientist’s Survival Kit”, European “Presentation Tips”, University of Washington “Structure Your Presentations Like a Story”, Harvard Business Review “The Presentation Mistake You Don’t Know You’re Making”, Harvard Business Review “The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to be Insanely in Front of Any Audience”, Carmine Gallo