Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu İş Dünyası Açısından Rekabet Politikası ve Uygulamaları Prof. Dr. Nurettin KALDIRIMCI Rekabet Kurumu Başkanı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EKİZELDEN Hukuk Bürosu
Advertisements

TUNCAY SONGÖR Rekabet Kurulu Üyesi İkinci Başkan
Rekabet hukuku, mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacına yönelik olarak oluşturulan kurallar üzerine inşa edilmiş bir hukuk dalıdır.
Bankacılık Etik İlkeleri
Strateji Tasarımı İlker acar.
Sermaye Piyasası Kanununda Örtülü Kazanç Aktarımı
Rekabet Hukukunda Haksız Fiil Sorumluğu ve
İŞ KALİTESİ VE MALİYET İLİŞKİSİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
AB Rekabet Politikası ve İç Pazar
Burak BÜYÜKKUŞOĞLU* Rekabet Başuzmanı Rekabet Kurumu
“We set the standards” Bill GATES
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
İhaleye Fesat Karıştırma Kamu kurum veya kuruluşları adına; -Mal veya Hizmet İhalesi Yapan -Satım İhalesi Yapan -Kiralama İhalesi yapan -Yapım İşi İhalesi.
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
KOBİ’LER VE KOBİ’LERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Hazırlayan:Murat Sait ÇABUK. 1: B2B (Business to Business): Sirketler Arası Elektronik Ticaret * B2B’nin temeli, sirketlerin internet uzerinden birbirine.
1 SERBESTLEŞMEDE BEKLEME SALONUNDAYIZ Dr. Mehmet Çelebiler Telekomünikasyon Teknolojileri Konferansı 6-7 Mayıs, 2004.
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
İKİNCİ HAFTA SEYAHAT ACENTACILIĞI
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
ELEKTRONİK TİCARET TÜRLERİ
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
Tedarikçi Firma Sunumu
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
İŞLETMELER ARASI ANLAŞMA VE BİRLEŞMELERİN TÜRLERİ
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
REKABET HUKUKU: KANUN VE UYGULAMALAR Prof.Dr. Nurettin KALDIRIMCI.
ÜLKEMİZİN BUGÜNÜ ve GELECEĞİ AÇISINDAN REKABET POLİTİKASI Prof. Dr. Nurettin KALDIRIMCI Rekabet Kurumu Başkanı 25 Ekim 2013, AKŞEHİR.
1 Rekabet Hukuku ve Türkiye Uygulaması MÜSİAD İstanbul - 12 Ocak 2015 Prof. Dr. Nurettin KALDIRIMCI REKABET KURUMU BAŞKANI.
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Aldatıcı hareket veya dürüstlük kurallarına aykırı diğer şekillerde ekonomik rekabetin her türlü kötüye kullanılmasıdır.  Başka bir işletmeye ait ürünlerin,
Küreselleşme ve Rekabet Öğr. Grv. Mehmet Ali ZENGİN.
Tüketici kavramı Ürün çeşitliliği ve bilgisizlik Alış verişte karar verme yetisi Tüketicinin eğitilmesi ihtiyacı Tüketici koruma yolları, Tüketici örgütlerine.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
REKABET KURUMU TANITIM SUNUMU Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
BRANDING - MARKETING - TRADING
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
REKABET KURULU’NUN BİR KISIM BANKALAR HAKKINDA VERDİĞİ İDARİ PARA CEZASININ ÖZEL HUKUK SORUMLULUĞU ÜZERİNE ETKİLERİ Av.İbrahim Murat Haznedar.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
STRATEJİK DAVRANIŞ Dr. Hakan BAKKAL
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu İş Dünyası Açısından Rekabet Politikası ve Uygulamaları Prof. Dr. Nurettin KALDIRIMCI Rekabet Kurumu Başkanı Kayseri Ticaret Odası, 5 Nisan 2008

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabet Politikası ve Rekabet Hukuku Rekabet Politikası = Antitröst Kurallarının (Rekabet Hukukunun) Uygulanması Rekabet Politikası =  + Kamu Teşebbüslerine İlişkin Özel Hükümler + Devlet Yardımları Rekabet Politikası=  + Piyasalardaki rekabeti etkileyecek her türlü düzenleme, kamu tasarrufu ve bunlara ilişkin politikalar (piyasaların rekabetçi bir süreç içinde oluşması ve gelişmesi için gerekenler)   

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu İki Sevimsiz Sözcük… Rekabet –En iyi iş adamlarımız bilir. –Ama hiçbirimiz sevmeyiz. Hukuk –İnsana karmaşık gelir. –Avukatlarımıza havale etmeyi severiz. Rekabet Hukuku İşadamının tanışması maalesef geç olur ve genellikle ciddi cezalarla sonuçlanabilir.

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Kısa Tarihçe 1890 – Amerika Birleşik Devletleri Hırsız Baronlara Karşı Sherman Yasası 1957 –Avrupa Birliği (Roma Anlaşması) “ Rekabet Kanunu, bizim ekonomik ve sosyal sistemimizin temelidir. Rekabet sistemi toplumumuzun esas aldığı değerler üzerine kuruludur: hürriyet, bireysel sorumluluk ve inisiyatif”. Ludwig Erhard Alman Ekonomi Bakanı ( ) Standard Oil, Rockefeller Demiryolları ve Petrol Roma Anlaşması

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabet Bize Ne Sağladı? Piyasa ekonomisinden fayda bekliyorsak, bu “rekabet” olmadan olmaz… Tek Rakibim THY!

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabetin Getirdikleri…. ☺ Ürün çeşitliliği, tüketiciler açısından seçme özgürlüğü… ☺ Ürün ve hizmet kalitesinin artışı… ☺ Daha düşük fiyatlar… ☺ Yeni teknolojiler, yenilik… ☺ Girişimciler için yeni fırsatlar… ☺ Rekabetçi iç piyasa sayesinde yurt dışından gelen rekabet baskılarına dayanabilme ve bu pazarlara açılabilme olanağı…

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabet Olmasaydı Ne Olurdu? THY tekeli devam etseydi… –Daha az merkeze sefer –Daha az sayıda sefer –Daha pahalı biletler –Daha az iş imkanı (hostes, yer hizmeti, ikram…) –Daha kötü havaalanları –Daha az kaliteli hizmet –Daha az yenilik –Daha fazla otobüs kazası –… Şirketler açısından: –Daha yüksek seyahat gideri –Daha az seçenek –Seyahatte zaman kaybı –Gönderide zaman kaybı Velhasıl yüksek maliyetler…

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabeti Neden Sevmeyiz? Tatlı tatlı kar elde etmek dururken… Kültürümüze aykırı ! Komşumla / arkadaşımla aramı bozuyor. Bizi yenilik yapmaya zorluyor. Fiyatları düşürmemize neden oluyor, kârımız azalıyor. Belirsizlik yaratıyor, istikrar bozuluyor. Bizden daha başarılı olanların gerisinde kalıyoruz. Başkaları gelip rekabet ediyor, piyasayı elimizden alıyor… Başkaları yapsın, ben izlerim, bana yeter! Kurnazlık ve kestirmecilik değil, alın teri ve liyakat! Herkes cennete gitmek ister, ama kimse ölmek istemez…

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Bir örnek… Diyelim ki… Yonga levha üreticileri aralarında anlaşıp ürün fiyatlarına zam yaptılar. Bu mobilya üreticileri başta olmak üzere ürünü kullanan herkesin maliyetlerini arttırır. Üretim hacmi azalır. Çeşitlilik azalır. Yeni yatırımlar yapılmaz. Üretici işçi çıkarmak durumunda kalır. Yurtdışı ile rekabet edemez. O alanda ekonomi gerilemeye başlar… Etkileri tüm topluma yansır. Mobilya fiyatları artar, satışlar düşer. Üretici de tüketici de bundan zarar görür. S o n u ç : H e r h a n g i b i r p i y a s a d a k i k a r t e l v e y a t e k e l t ü m e k o n o m i y i o l u m s u z y ö n d e e t k i l e r !

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabet Kanunu Ne Diyor? Kanunun amacı tüm mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunmasıdır. Kanun’un 60 küsur maddesi var; ancak bir işadamının esasen aşağıdaki 4 hususa dikkat etmesi yeterlidir: Rakiplerinizle bir araya gelip rekabeti sınırlayıcı anlaşmalar yapmaktan ya da bu tür davranışlarda bulunmaktan sakının. Bayilerinize belirli türde dayatmalarda bulunmaktan sakının. Pazarda hakim konumda iseniz bunu kötüye kullanmayın. Bazı birleşme-devralma işlemlerinden önce Rekabet Kurulu’ndan izin almanız gerekebilir; buna dikkat edin.

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Eylem ve Kararlar Madde 4 - Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar Belirli bir mal veya hizmet piyasasında doğrudan veya dolaylı olarak rekabeti engelleme, bozma ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran yahut doğurabilecek nitelikte olan teşebbüsler arası anlaşmalar*, uyumlu eylemler ve teşebbüs birliklerinin bu tür karar ve eylemleri hukuka aykırı ve yasaktır. Bu haller, özellikle şunlardır:..... Anlaşma, yazılı vs. olmak durumunda değil. İki tarafın telefonda belirli bir konuda uzlaşmış olması da ihlalin oluşması için yeterli.

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Temel İhlaller Nelerdir? (1)  Centilmenlik Anlaşmaları (Fiyat / miktar/ satış koşullarının tespiti)  “Gel anlaşalım, bu ürünü 500 YTL’den daha az fiyata satmayalım.”  “Gel anlaşalım, bu ürünü 500 YTL’den daha yüksek fiyata satmayalım.”  “Bu yıl boyunca, sen X ton, ben Y ton üretim yapayım, böylelikle fiyat istikrarını sağlayalım, piyasayı bozmayalım.”  “Bu mal için müşteriye beş taksitten fazla yapmayalım, kredi kartına %2 komisyon alalım, eve teslimatı kaldıralım, müşteri nakliye masrafını çeksin”.

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Temel İhlaller Nelerdir? (2)  Pazar paylaşımı: “Sen A ilçesine ben de B ilçesine satış yapayım, birbirimizin bölgesine girmeyelim…”  Müşteri paylaşımı: “ Sen doktorlara satış yap, ben avukatlara satış yapayım, o da subaylara satış yapsın; birbirimizin müşterisini çalmayalım.”  İhale paylaşımı “ Bu ihalede ben yüksek teklif vereyim, ihale sana kalsın; bir sonrakinde de sen beni görürsün, yüksek teklif atarsın, ihale bana kalır.”  Çeşitli boykotlar “X şirketine mal vermeyelim, Y şirketinden gelen malları almayalım vs…”

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Teşebbüs Birliği Kararları Teşebbüs birliği nedir? Ticaret odası, sanayi odası, meslek birliği, baro, dernek, teşebbüslerin herhangi bir tüzel kişiliği olmaksızın biraraya gelerek oluşturduğu gruplar… Örnek ihlaller nelerdir?  Asgari ücret tarifeleri !!!  Üyelerin satış koşullarının (taksit sayıları, maksimum indirim oranları, komisyon oranları vb.) belirlenmesi.  Boykot vb. kararlar  Piyasaya girişin zorlaştırılması (yeni üye olacaklara çok ağır koşullar getirilmesi)

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Muafiyet Sistemi Madde 5 - Muafiyet Kurul, aşağıda belirtilen şartların tamamının varlığı halinde teşebbüsler arası anlaşma, uyumlu eylem ve teşebbüs birlikleri kararlarının 4 üncü madde hükümlerinin uygulanmasından muaf tutulmasına karar verebilir: [Dolayısıyla anlaşma cezai yaptırım uygulanmaz.] a) Malların üretim veya dağıtımı ile hizmetlerin sunulmasında yeni gelişme ve iyileşmelerin ya da ekonomik veya teknik gelişmenin sağlanması, b) Tüketicinin bundan yarar sağlaması, c) İlgili piyasanın önemli bir bölümünde rekabetin ortadan kalkmaması, d) Rekabetin (a) ve (b) bentlerindeki amaçların elde edilmesi için zorunlu olandan fazla sınırlanmaması.

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Bayilik Anlaşmaları ve İhlaller Dikey Anlaşmalara İlişkin Tebliğ ve %40 Pazar Payı Eşiği  Yeniden satış fiyatının belirlenmesi ihlaldir! Bayiler, ürünleri liste fiyatından satmak zorunda değildir. Bayinizin liste fiyatının üstüne çıkmaması isteyebilirsiniz, ama daha düşük fiyatla satış yapmasını engelleyemezsiniz!  Bazı Münhasırlık anlaşmaları Coca-Cola ve Bira Dosyaları

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Madde 6 - Hâkim Durumun Kötüye Kullanılması Bir veya birden fazla teşebbüsün ülkenin bütününde ya da bir bölümünde bir mal veya hizmet piyasasındaki hâkim durumunu tek başına yahut başkaları ile yapacağı anlaşmalar ya da birlikte davranışlar ile kötüye kullanması hukuka aykırı ve yasaktır. Kötüye kullanma halleri özellikle şunlardır: ….

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu 6. Madde İhlalleri Nelerdir?  Rakiplerin piyasaya girmesini engellemek.  Rakipleri piyasa dışına çıkarmaya çalışmak.  Ayrımcılık yapmak.  Bir ürünün satışını başka ürünün satışına bağlamak.  Üretimi, pazarlama veya teknik gelişmeyi tüketici aleyhine sınırlamak  Bir piyasadaki hakim durumunu başka piyasada kötüye kullanmak

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Birleşme ve Devralmalar Rekabet Kanunu, bir teşebbüsün hakim duruma gelmesi sonucunu doğuracak birleşme ve devralmaları yasaklamaktadır. İşlem sonrasında –Teşebbüslerden en az birinin kontrolünde değişiklik olacaksa ve –teşebbüslerin ilgili pazardaki payı %25’i geçecek ise veya toplam ciroları 25 milyon YTL’yi geçiyorsa işlem için izin alınmalıdır. Aynı teşebbüsün (firma, şirket veya holdingin) kontrol ettiği iki firmanın birleşmesi, ya da birinin diğerini devralması durumunda izne gerek yoktur. (Örnek: Beko ile Arçelik’in birleşmesi…)

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Örnek Olaylar Müşteri Paylaşımı: BİRYAY Bölge Paylaşımı: Çimento İhale Paylaşımı: Siemens Fiyat Tespiti: Sigara Fiyat Tespiti: Yonga Levha Teşebbüs Birliği: TÜRSAB Anlaşma, Karar Birleşme Devralma Muafiyet Hakim Durum Bira ve CocaCola HCBS – Adavantage ATM Makinaları THY – Frequent Flyer Digiturk -Maraton Turkeell – SİM Kilit Telekom - ADLS Migros - Tansaş Liman Özelleştirmeleri Telekom Özelleştirmesi

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu İhlalin Cezası Nedir? ΘHenüz hapis cezası yok; ancak… ağır parasal cezalar söz konusu: ΘTeşebbüslere, bir önceki yılın cirosunun %10 ’una kadar; ΘTeşebbüs birliği ise birliğin ya da üyelerinin bir önceki yıla ait toplam cirolarının %10’una kadar ΘYöneticilere ve çalışanlara, verilen cezanın para cezası verilebilir. %5 ’ine kadar

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Etkin Pişmanlık Programı Cezadan kaçınmak mümkün… Öncelikle kanun ihlal etmemek en iyi çözüm. Ancak bir şekilde ihlale iştirak etmiş teşebbüslerden, Rekabet Kurumu incelemeye başlamadan ihlali bildirip işbirliğini kabul eden ilk teşebbüs cezadan kurtulur! Diğerleri üzülmesin; –Soruşturma başladıktan sonra gelenlerin de cezası indirilebilir. –Ancak yerimiz sınırlı!

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Hangi Rekabet ? ? “Rakibim beni veya ürünlerimi kötülüyor.” ? “Garanti belgesine ilişkin sorunlarım var.” ? Rakibim yanlış, yanıltıcı reklam yapıyor.” ? “Markamı taklit ediyorlar” ? “Yurtdışından gelen ürünlerle damping yapıyorlar”  Haksız Rekabet  Ticaret Mahkemesi  Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü  STB Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü  Ticaret Mahkemesi Fikri Haklara İlişkin Mhk.  “Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Rekabet Savunuculuğu İşadamlarımızı ve akademik çevreleri rekabet hukuku konusunda bilgilendirmek. Piyasadaki rekabeti sınırlayacak kanun ve sair mevzuat konusunda görüş bildirmek…

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Sonuç… “DÜNYA DÜZDÜR” Thomas L. Freidman Dünyada hak ettiğimiz yeri almamız için, rekabet olmazsa olmaz koşuldur.

Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu Sonsöz… Teşekkürler… Daha fazla bilgi için: