2015-2016 E ğ itim-Ö ğ retim Yılı II. Dönemi Müzik Dersi Performans Görevi Konu : Telli-Yaylı Türk Halk Çalgıları Hazırlayanlar : 9-L 2. Grup Lihan İlhan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
Advertisements

YAYLI ÇALGILAR.
Dalga Hareketi Genel Fizik III Sunu 8.
Hava yolu tıkanıklığı nedir?
SAMSUN MEHTERAN Vurulduğunda arzı ve arşı titreten, yürüdüğünde ölümü bile korkutan, heybetiyle düşmanın yüreğine korku salan ve savaşa bayram havasında.
TELLİ ÇALGILAR.
KONU: HALK EL SANATLARI
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
HAZIRLAYAN : BUSE DANIŞMAN 6-B
COĞRAFİ BÖLGELER.
Büyük yapraklı ıhlamur
TÜRK HALK MÜZİĞİ ÇALGILARI
Çalgı Müziği.
Kemencenin bulunumu Ders Müzik.
Müzik en genel tanımı ile sesin biçim ve anlamlı titreşimler kazanmış hâlidir. Başka bir deyiş ile de müzik, sesin ve sessizliğin belirli bir zaman aralığında.
TÜRK HALK MÜZİĞİ.
Hazırlayan:Buse Danışman
KLAVYE TEKNİKLERİ SBY Hafta Öğr. Gör. Doygun DEMİROL.
Besin maddelerinin oksijenli ve oksijensiz
SOLUNUM SİSTEMİ Solunum sistemi, kandaki karbondioksit gazının oksijen gazı ile yer değiştirmesini sağlayan sistemdir. Solunum Sistemi Solunum sisteminde.
SES Müzik ve Fen Mustafa ÇELİK.
TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ Oğuzhan AKKUZU.
MÜZİK ALETLERİ.
MÜZIK ALETLERI.
Kopuz Enstrümanı.
KEREVİZ.
Populus Nigra L. Terminal tomurcuklu ender olarak pseudoterminal tomurcukludurlar ve sürgünlere çok sıralı sarmal dizilmişlerdir. Tomurcuklar eşit büyüklükte.
Quercus trojana P.B.Webb.: Makedonya Meşesi
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
KEMAN.
SINIF : Coniferae FAMİLYA : Pinaceae CİNS : Pinus TÜR : Pinus brutia
Platanus orientalis doğu çınarı
MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER İNSAN SESLERİ ÇALGI SESLERİ DOĞAL SESLER YAPAY SESLER.
Türk Halk Müziği Çalgıları
TÜRKİYE’NİN DAĞLARI.
GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİ ÇALGILARI
Gökmen ÖZER/Coğrafya Öğretmeni
SU KAPLARI TAŞIMACILIKTA VE EVLERDE.
BAĞLAMA NEDİR? BAĞLAMA SANATÇILARI
Fatma ŞİMŞEK Selenay Melek KARACA
…KEMAN… 8\F. KEMAN’IN YAPIMI ASLıNDA KEMAN BIR REZONANS KUTUSUDUR. BIR KOL, DÖRT TEL VE TELLERI TUTAN PARÇALARDAN MEYDA­NA GELMIŞ, BASIT YAPıLı BIR ÇALGıDıR.
GÖRSEL SANATLAR UYGULAMA ÖDEVİ PORTRE NEDİR? HAZIRLAYANLAR ERHAN ÖZTEP
KABAK KEMANE.
ON PARMAK KLAVYE (F KLAVYE)
KEMENÇE. KEMENÇE NEDİR ? Kemençe, keman türü yaylı çalgılarla akraba olduğu sanılan, bir yay yardımıyla çalınan üç telli geleneksel halk çalgısının adıdır.
YOL HAVASI
BATI MÜZİĞİ ÇALGILARI Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
GÖRSEL SANATLAR UYGULAMA ÖDEVİ PORTRE NEDİR? HAZIRLAYANLAR ERHAN ÖZTEP
Çözgü Çözme.
Sağlıklı Büyüme.
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
HALK OYUNLARI.
KLASİK MÜZİK TARİHİ Enstrümanlar, Terimleri ve Müzik Teorisinin Uygulaması.
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
 Türkiye'nin yanı sıra, Tunus, Fas ve Cezayir de dahil olmak üzere bütün Arap ülkelerinde, İran'da ve Ermenistan'da aynı adla kullanılan iri gövdeli,
HAZIRLAYANLAR:SİMAY,ELİF NAZ,ELİF ZEYNEP,YAĞMUR,YAĞMUR,ŞEVVAL.
 Geleneksel Türk müziği çalgılarını 4 grupta inceleyebiliriz. Vurmalı çalgılar: davul, def, darbuka, zil, kaşık, bendir Üflemeli çalgılar: kaval, zurna,
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
ÜLKEMİZDE GÖRÜLEN MÜZİK TÜRLERİ
NEY Ney; Klasik Türk Mûsikisi’nin ve Tasavvuf Mûsikisi’nin en önemli sazlarındandır. Ney sazının, her ne kadar geçmiş dönemlerdeki farklı uygarlıklarda.
Saz olarak bilinen bağlama uluslararası çalgı sınıflandırma sistemine (Sachs- Horbostel) göre bağlama, “uzun lutlar” (long-luthes) sınıfına girmektedir.
4. ÜNİTE : ÜRETTİKLERİMİZ
Bu sunuda çok sesli batı müziği orkestralarında bulunan çalgıları tanıyacağız. Bunlar çalınma şekillerine göre ailelere ayrılırlar.
YER ELMASI.
 Müziğin alfabesi notalardır:  Nota: Seslerin yüksekliklerini (incelik/kalınlık) ve sürelerini göstermeye yarayan işaretlerdir.  Müziğin alfabesini,
G ITARıN T ARIHÇESI. Gitar ın kökeninin eskiye dayandığı konusunda bir çok varsayım var. Avrupa’ya geliş öyküsünde İran ve Arap adlarına rastlıyoruz.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
Sunum transkripti:

E ğ itim-Ö ğ retim Yılı II. Dönemi Müzik Dersi Performans Görevi Konu : Telli-Yaylı Türk Halk Çalgıları Hazırlayanlar : 9-L 2. Grup Lihan İlhan Semanur Çakır Esra Çoruk İpek Nur Tokaylı Sema Nur Ünver Ceren Camcı

Kemençe KARADENİZ KEMENÇESİ Kemençe, rebap, keman türü yaylı çalgılarla akraba olduğu sanılan, bir yay yardımıyla çalınan üç telli geleneksel halk çalgısının adı olup, klasik kemençe ile karıştırılmasını önlemek amacıyla Karadeniz kemençesi olarak da adlandırılmaktadır.

Kemençe Karadeniz kemençesi temel müzik aleti olduğu özellikle Ordu, Giresun, Gümüşhane, Trabzon, Rize, Artvin, Samsun, Bayburt, Sivas'ın iç Karadeniz bölgesinde kalan yerlerde kullanılmaktadır.

“ Karadeniz kemençesi ”nin standart ölçülerinden söz etmek güçtür. Ama günümüzde, uzmanların ve profesyonel yorumcuların kullandığı “kemençe”ler genellikle 56 cm uzunluğundadır. Kenarları dik ve sırtı düz olan gövde çoğunlukla erik veya ardıç ağacından yapılır. Köknar veya ladinden yapılan göğüs oldukça incedir. Tellerin eşikle iletilen basıncına dayanabilmesi için göğüs bölümüne, boylamasına bir çıkıntı yapılarak kubbe şeklinde form verilir. Burgular, oldukça küçük olup, burguluğa ön taraftan girer. Teller tuşa çok yakındır. Çünkü “Karadeniz kemençesi”, tellerin üzerine parmak uçlarıyla basılarak çalınır. Kemençe

Kemençenin akordu genellikle 4'lü aralıklarla yapılır. Karadeniz kemençesinin en büyük özelliği ise paralel ses çıkartmasıdır.(4'lü paralel). Yaklaşık "1" oktav civarında ses sahası vardır. Kemençe Bunlardan başka Azeri Kemençesi denilen bir çalgı daha vardır. Bu çalgının gövde kısmı kabak kemaneden daha büyüktür. Bir de Tırnak Kemençe denilen bir çalgı vardır ki, klasik kemençe ile aynı yapıdadır. "3" tellidir. Özellikle Batı Karadeniz, İnebolu-Kastamonu, Çankırı'da ve Antalya yörükleri tarafından kullanılır.

KEMENÇE İSTANBUL KEMENÇESİ İstanbul Kemençesi (Klasik Kemençe), klasik Türk müziğinde kullanılan, tırnak ile çalınan, yaylı çalgılardan biridir.

Kabak Kemane KABAK KEMANE

Kabak Kemane Kabak kemane, Türk Halk Müziği'ndeki telli, yaylı ve deri kapaklı sazların tek örneğidir. Menşei Orta Asya'ya dayanmaktadır. Kabak kemane, Türkiye’de özellikle Batı Anadolu’da Ege Bölgesi’nde yaygın olarak kullanılan bir sazdır. Kabak, kabak kemane, rebap (Güneydoğu Anadolu’da rubaba, Hatay yöresinde hegit) ve ıklığ gibi adlar ile bilinmektedir. Orta Asya Türkmenlerinin Gijek adını verdiği ve Azerbaycan halk müziğinde Kemança adıyla kullanılan çalgı da aynı köktendir. Gövdesi kabak veya hindistan cevizi, göğsü deri, iki veya üç telli olan bir halk çalgısıdır. Yörelere göre farklılık gösterir.

Kabak Kemane Su kabağı sap kısmından 1/3 oranında kesilir. Bu bölüme tekne adı verilir ve üzeri eskiden tavşan, günümüzde ise yürek zarı ile kaplanır. Tekne çapı yaklaşık cm arasındadır. Tekneden sonra sap ve burgular gelir. Gövdenin en alt kısmında, çalgıcının kabak kemaneyi dizine dayayıp çalması için demir çubuk vardır. Bu çubuk aynı zamanda kabak ile sapın birbirini tutmasını da sağlar.

Kabak Kemane Kabak kemane perdesiz bir çalgı olduğu için her türlü kromatik ve komalı ses elde edilebilir. Ses genişliği, 2,5 oktavdır. Kabak kemane yapılırken su kabağı yukarı doğru incelen boğum altından kesilir ve üzerine yürek zarı veya deri geçirilir. Daha sonra kabağa ağaçtan sap (kol) monte edilir. Kabak kemanenin aslı üç telli olup, daha geniş ses elde etmek için daha sonraları dördüncü bir tel ilave edilmiştir. Kabağın çapının büyük veya küçük olması elde edilecek sesin tiz veya pes olması sonucunu doğurur. İki eşik arası (üst ve alt eşik) normal şartlarda cm. uzunluğunda olmalıdır. Ancak derinin az veya çok gergin olması bu uzaklığın değişmesinde etkendir. Şu anda kemanede normal bağlama telleri (çelik ve sırma) kullanılmaktadır. At kılıfından yapılmış yay ile çalınır. İyi, kaliteli ve gür ses elde etmek için kıllar üzerine reçine sürülür. Akordu ise re-la-re-sol'dür.

Iklı ğ IKLIĞ Eskiden Türkler'in kullandığı yaylı bir çalgıdır. "Iklığ" sözcüğü, "yay" anlamındaki "ık" sözcüğünden türemiştir.

Iklığın yarım küre biçimindeki gövdesinin yapımı için kaplumbağa kabuğu (bağa), sukabağı ya da hindistancevizi kullanılırdı. Gövdeye tutturulmuş uzun bir tahta sapı, sapın ucunda datel sayısınca akort burgusu vardı. Telleri at kılından ya da hayvan bağırsağından yapılan ıklığ tek telli olabildiği gibi iki ya da üç telli de olurdu. Gövdenin göğüs denen ön bölümüne ince bir deri (çoğunlukla da balık derisi) gerilir, teller bu göğüs üzerinde yer alan, kemik ya da tahtadan yapılma, köprü biçimindeki eşiğin çentiklerinden geçer ve gövdenin altına bağlanırdı. Iklı ğ

Çalınırken ıklığın gövdesi iki diz arasına sıkıştırılır, sapı ise sol elle diklemesine tutulurdu. Bazı boylar, bu çalgıya İran kültürünün etkisiyle kemençe adını verirken bazıları ise kopuz, gıcak, kıcak ya da kıyak sözcüklerini kullanmaktadır.

Rebab

Rebab yayla çalınır. Türklerin kullandığı en eski yaylı sazlardandır. Rebabın gövdesi Hindistan cevizi kabuğundan yapılır. Tel sayısı bir ile beş arasında değişir, ama çoğunlukla üç tellidir. Yuvarlak sap gövdeye üsten girip alttan çıkar. Sapın gövdeden çıkan uzantısı bir tür dayama çubuğudur. İki diz arasında sapı yere dik olacak şekilde tutularak çalınan Rebabın ses alanı iki veya bir buçuk sekizliği kapsar.

Kaynakça