CİNSELLİK VE VE CİNSEL EĞİTİM:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Advertisements

Şİddet Muhammet GÜLER.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ÇOCUKLARIN CİNSELLİK SORULARINA VERİLEBİLECEK YANITLAR
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Okul Rehberlik Servisi
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
Aile İçi İletişim.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
Çocuk ve Yas.
K.MARAŞ ÖZEL EĞİTİM VE UYGULAMA MERKEZİ
7-19 Yaş Psiko-Sosyal Gelişim Özellikleri
Engelli Çocuk Ailelerine Önemli Uyarılar
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
DİĞER TUTUMLAR.
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ÇOCUKLARIMIZA CİNSELLİĞİ NASIL ANLATALIM?
GELİŞİM DÖNEMLERİ 0-3 Yaş Gelişim Dönemi 3-6 Yaş Gelişim Dönemi.
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ERGENLİK.
ERGENLİK.
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Zihinsel Engelli Çocukların Ergenlik Dönemi Sorunları Ve Çözüm Önerileri

CİNSELLİK VE VE CİNSEL EĞİTİM: Zihinsel özürlülerin en belirgin özelliği, gelişim hızlarının yaşıtlarından yavaş olmasıdır. Bununla birlikte, cinsel gelişim de tüm gelişim alanlarında olduğu gibi, normal gelişim gösteren bireylerle aynı sırayı izler. .

Cinsellik, bireyin kendi cinsel kimliğini kabul etmesi, cinsinin gereği olarak, karşı cinsle ilgilenmesidir. Genelde insanlar kimliklerinin önemli bir bölümünü oluşturan cinsellik konusunda bilgi vermekten, bilgi almaktan kaçınırlar ve ifade etmekte zorlanırlar. Oysa bireylerin cinsel bilgilere de ihtiyaçları vardır. İlk cinsel ilgiler, sadece cinsel içerikli değil tüm çevreyi kapsayan geniş bir merakın bir kısmıdır. Çocuğun cinsel konulardaki merakı dünyayı tanıma ihtiyacından doğar. Bu merak, çocuğun diğer merakları gibi yerinde ve sağlıklıdır.

Çocuklara cinsellikle ilgili bilgiler verilmediğinde gerçekleri kendileri bulmaya çalışırlar. Bu durumda, anne babanın istemediği kişilerden bilgi edinebilirler. Gözetleme, takip etme gibi yollara başvurabilirler. Yaşıtlarından bilgi alabilirler veya kendi başlarına denemeler yapabilirler. Tüm bu durumlarda yanlış sonuçlara bilgilere ulaşma olasılıkları çok yüksektir. Bu da, ileride geliştirecekleri cinsel davranışlarda çekingenlik, suçluluk, korku, utanç, kızgınlık ve tutukluğa yol açabilir.

Toplumdaki cinsel tabular nedeniyle bireyin yeterince bilgilendirilmemesi, bu konudaki soruların ın geçiştirilmesi ve “ayıp” konular olarak kabul edilmesi önemli bir sorunlardan biridir. ( İster geç gelişim gösteren, ister normal gelişim gösteren çocuklar olsun ) Normal gelişim gösteren veya geç gelişim gösteren tüm çocuklar, bu konuda bilgilenme hakkına sahiptirler.

Cinselliğin karmaşıklığını anlamakta ve bunu yaşamlarına geçirmekte yardıma gereksinimleri olan zihinsel özürlülere, tüm bireylerde olduğu gibi cinselliği keşfetmeleri, kendi cinselliklerini olumlu şekilde ifade etmeleri ve cinselliği sağlıklı biçimde yaşamaları için fırsat verilmesi gerekmektedir.

Ayrıca, yeterli cinsel bilgiye sahip olmayan zihinsel özürlülerin, cinsel istismarı da içeren tüm istismar biçimlerine diğer bireylere göre daha fazla maruz kaldığı ve aynı zamanda cinsel yolla bulaşan hastalıklara yakalanma ya da gebe kalma riskinin arttığı bilinmektedir

Genellikle toplumdan soyutlanan, sosyal ortamların dışında kalan ve yaşamları birine bağımlı olan Zihinsel özürlülerin bireylerin, cinsel bilgi ve deneyimlerini diğer bireyler gibi aileleri, yaşıtları ve okulun yardımı ile paylaşma ve sosyalleşme içinde bilgilerini geliştirme şansları bulunmamaktadır. Bu nedenle, zihinsel gelişim düzeyine uygun olarak verilen cinsel bilgilere daha çok ihtiyaçları gereksinimleri vardır

Anne-baba, zihinsel özürlü olsun olmasın tüm çocukları için en uygun danışma kaynağı­dır. Her çocuğun kendi cinselliğiyle ilgili bir takım soruları ve sorunları olacaktır. Değişik kaynaklardan çelişkili değişik çeşitli mesajların verildiği bu konuda, en doğru bilgilendirmenin öncelikle aileler tarafından yapılması gerekir.

Aileleri zorlayan durumlardan biri de büyüyen ve gelişen çocuğunun kendi cinselliğiyle ilgili merakları ya da yaşadığı sıkıntılardır. Cinsellikle ilgili sorular karşısında kimi zaman hazırlıksız yakalanan aileler; kaygıya kapılabilir, neyi, nereye kadar ve nasıl aktarabileceğini şaşırabilirler. Ancak, hazırlıklı olmak, çocuk ve aile açısından zor olan bu dönemin daha rahat atlatılmasına yardımcı olacaktır.

Aileleri zorlayan durumlardan biri de büyüyen ve gelişen çocuğunun kendi cinselliğiyle ilgili merakları ya da yaşadığı sıkıntılardır. Cinsellikle ilgili sorular karşısında zaman zaman hazırlıksız yakalanan aileler; kaygıya kapılabilir, neyi, nereye kadar ve nasıl aktarabileceğini şaşırabilirler. Ancak, hazırlıklı olmak, çocuk ve aile açısından zor olan bu dönemin daha rahat atlatılmasına yardımcı olacaktır. .

O. D. Z. Ö. Y. olan çocukların biraz daha yardıma gereksinimi vardır *O.D.Z.Ö.Y. olan çocukların biraz daha yardıma gereksinimi vardır. İkincil cinsiyet karakteristiklerinde gecikme yaşayabilirler. Yönlendirilme ve rehberlik edilmeye gereksinim duyarlar. *A.D.Z.Ö.Y. olan çocuklar ise cinsel dürtülerini kontrol etmekte, uygun davranışlar geliştirmekte ve toplumsal kuralları kavramakta sıkıntı yaşarlar. Psiko - sosyal ve cinsel gelişim eksik kalır. Onlar için denetim gereklidir.

Cinsel eğitim çocuklarımızın zeka yaşına göre mi, takvim yaşına göre mi verilecek? Çocuğun takvim yaşına ve gelişim özelliklerine göre cinsel eğitim verilmelidir.

Çocuklarımızı büyütürken nelere dikkat etmemiz gerekir, Anne-babaların bilmesi gerekenler *Çocuğun sorduğu soruların içeriği her ne olursa olsun, yanıtsız bırakılmamalı, takvim yaşına uygun, eksiksiz yanıtlar verilmelidir.Soruların yanıtları çocuğun anlamasını engelleyecek kadar uzun ve detaylı olmamalıdır.

*Çocuğun sorularına alaycı bir tavırla veya utanarak yanıt verilirse, çocuk tepkinizden emin olmak için mutlaka size yeniden başvuracaktır.

-Annelerin neden memeleri var, babaların neden memeleri yok? *Çocuğun bu dönemde sorabileceği, takvim yaşına ve özür derecesine göre değiştirebileceğiniz bir örnek soru; -Annelerin neden memeleri var, babaların neden memeleri yok? -Çünkü anneler bebekleri besler. Bebekler doğduğunda annelerin memelerinde süt olur. Bebekler bu sütü içer ve büyür

-Neden senin de benim gibi pipin yok anne? -Çünkü sen erkeksin ve ben de kadınım. Kadınların pipisi olmaz, erkeklerin pipisi olur.

-Ben nasıl doğdum? -Annelerin karnında bebeklerin büyüdükleri bir yuva vardır, sen orada büyüdün.

*Topluluk içinde çocuğun soru ve davranışlarına verilen yanıt ve tepkilerle, yalnızken verilen yanıt ve tepkiler paralel ve tutarlı olmalıdır.

*Çocuğun bu konuya ilgisine ve davranışlarına gösterilen tutum, hem sağlıklı hem de tutarlı olmalıdır. Bir soruya verilen yanıtla, bir davranışa verilen tepki tutarlı olmalıdır. Cinselliğin ayıp olmadığını söyleyip, açık seçik resimlere bakarken ceza verilirse, cinsellikle ilgili çelişkili duygu ve düşünceler geliştirmesine yol açılmış olunur.

Çocukların cinsiyetlerine uygun giysiler giydirilmelidir *Çocukların cinsiyetlerine uygun giysiler giydirilmelidir. Zihinsel engelli çocuk ve gençlerin giyim tarzına dikkat edilmelidir. Bazen takvim yaşı büyük engelli çocuklara bebeksi kıyafetler giydirildiği, saçlarının bebeksi bir modelde tarandığı görülmektedir. Bu da çocukların çevre tarafından algılanışlarını etkileyebilmektedir. Aileler bu konuya dikkat etmelidirler.

*Tek uyumaları sağlanmalı, özellikle kardeşleriyle birlikte uymalarına izin verilmemelidir. *Çocukları büyütürken, cinsel organlara normal vücut parçalarına dokunur gibi davranılmalı, cinsel organlarına vurgu yapılmamalıdır

*Kendini keşfetme, vücudunu inceleme isteğine dayanan, son derece doğal ve sağlıklı bir meraktır. Merak insanı geliştiren bir duygudur. Sağlıksız merak yoktur, ancak merakın sağlıksız doyumu vardır. Böyle bir durumda, bu davranışın yanlış olduğu anlatılmalı ve merak ettiği konuları ona açıklayabileceğimizi söyleyip, herkesin vücudunun özel olduğu belirtilmelidir.

*Engelli çocuklara cinsel eğitim verilirken bazı zorluklarla karşılaşılmaktadır. Örneğin bazı çocuklarla göz kontağı kurmada güçlükler çekilebilir; bazıları konuşma problemi nedeni ile soru soramaz veya sorulan soruları cevaplayamazlar.

Ayrıca özrün tipi ve derecesine göre çok tekrar gerekebilir *Ayrıca özrün tipi ve derecesine göre çok tekrar gerekebilir. Bunların yanında dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta; çocuklara cinsel konularda bilgi verirken üstü kapalı bir anlatım, gizli kelimeler, yapmacık benzetmeler kullanılmamalıdır. Somut, açık, net, onların yanlış yorumlamasına izin vermeyecek bir anlatım kullanılmalıdır.

TEŞEKKÜR EDERİZ REHBERİK SEVİSİ MUSTAFA AKBÖRK REHBER ÖĞRETMEN