Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MADDE KULLANIMI VE BAĞIMLILIĞI T.C. İSKENDERUN KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ÖĞRETMENLER İÇİN MADDE BAĞIMLILIĞI EĞİTİMİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MADDE KULLANIMI VE BAĞIMLILIĞI T.C. İSKENDERUN KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ÖĞRETMENLER İÇİN MADDE BAĞIMLILIĞI EĞİTİMİ."— Sunum transkripti:

1 MADDE KULLANIMI VE BAĞIMLILIĞI T.C. İSKENDERUN KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ÖĞRETMENLER İÇİN MADDE BAĞIMLILIĞI EĞİTİMİ

2 BAĞIMLILIK NEDİR? Madde Bağımlılığı nedir? Kimler Risk Grubunda yer almaktadır? Sigara, alkol ve uyuşturucuya alışma nedenleri nelerdir? Nasıl Önlenir? Öğretmenler ve Anne-Babalar, Gençlere nasıl yaklaşmalı?

3 BAĞIMLILIK Kişinin zarar görmesine rağmen madde kullanımına devam etmesi, kullandığı maddeyi uzun süre bırakamaması, sürekli madde arayışı içinde olması, kullandığı maddenin dozunu giderek arttırması ile karakterize edilen bir tablodur.

4 BAĞIMLILIĞIN NEDENLERİ??? Biyolojik nedenler Sosyo- ekonomik Bireysel faktörler

5 BİYOLOJİK NEDENLER 1.Genetik yatkınlık:Bağımlılıkta en büyük risk faktörü ebeveynlerden birinin ya da ikisinin bağımlı olmasıdır. Örneğin; Alkol bağımlılarının çocuklarında da alkol bağımlılığı görülme sıklığı 4-5 ka daha fazladır 2Tolerans Gelişimi: Toleransı önlemek için kullanıcılar giderek artan dozlarda madde almaya başlarlar 3 Bağımlılık Yapan Maddeyi Kullanmak İçin Duyulan Arzu (Craving): Dürtüler organizmadan köken alan gerçekleşmek için sürekli baskı uygulayarak derhal tatmin isteyen gereksinimlerdir. Dürtüler, madde bağımlılığı olan kimseye hemen doyum sağlamak için sürekli baskı uygular.

6 SOSYO-EKONOMİK NEDENLER Kaotik ve stresli aile yapısı Arkadaş çevresi Bağımlı ile aynı ortamda yaşamak(1. derecede akrabalarında alkol bağımlılığı olanların bağımlı olma riski 7 kat daha fazladır) Sosyal değerlere yabancılık Tutarsız ve ya disiplinli olmayan aile Alkol veya maddenin sosyal ilişkileri kolaylaştırdığı algısı, İlk kullanımda bağımlılık yapmayacağı beklentisi, Yetersiz bilgilendirme ve eğitim

7 BİREYSEL FAKTÖRLER Öz değerlilik Kişilik yapısı( anti-sosyal kişilik%30,mükemmelliyetçilik, sosyal fobi(alkol b.%19, madde bağ%13) Davranış bozukluğu Bireysel başetmede yetersizlik Sosyal ve kültürel değerlere yabancılık Yasalara karşı koymak Heyecan arayışı Toplum dışına itilmek

8 Bağımlılık Sürecini Belirleyici Etmenler Kullanan kişinin yapısal özellikleri (Kişilik bozuklukları alkol bağ, ALKOL BAĞ.KİŞ. boz. Yol açar A.B. %81 k.b görülür 1.Dürtüsellik, A.S.K.B olanlarda %79 A.S.K.B olmayanlarda %30) 2. Yenilik-heyecan arama 3. Risk alma 4. Temin edilebilirlik 5. Akran grubu 6. Aile 7. Ulaşılabilirlik 8. Toplumsal Çevrenin kültürel özellikleri (ödülleyici veya caydırıcı etki)

9 MADDE ; Tıbbi amaçlar dışında kullanılması neticesinde, belirli dozda alındığı zaman;  Kişinin sinir sistemi üzerine etki ederek,  Akli, fiziki ve psikolojik dengesini bozan,  Alışkanlık ve Bağımlılık yapan,  Toplum içerisinde iktisadi ve sosyal çöküntü meydana getiren,  Kanunlarca kullanılması, bulundurulması, taşınması ve satışı yasak olan maddelere; “UYUŞTURUCU MADDE” denir.

10 Sigara ABD’de yılda kişi sigara kullanımı nedeniyle yaşamını kaybetmektedir. Sigaranın neden olduğu hastalıklar: –Kalp damarlarında tıkanıklık, –Bronşların daralması sonucu akciğer rahatsızlıkları, –Beyin damarlarında tıkanma ve buna bağlı felç, –Ayak ve bacak damarlarında tıkanma,

11 Sigara Sigara içenlerde; –Akciğer kanseri olma riski 22 kat, –Mesane kanseri riski iki kat, –Bronşit riski 10 kat, –Kalp hastası olma olasılığı 3 kat daha fazladır. Gebelikte sigara ya da tütün kullanımı; –Erken doğuma –Bebek ölümüne –Düşük doğum ağırlığına neden olmaktadır. Sigara içenlerde içmeyenlere göre esrar kullanma riski 8 kat fazladır.

12 Alkolün Etkileri Bağımlılık, Midede gastrit ve ülser, Karaciğerde büyüme, yağlanma ve siroz, Bağırsaklarda vitamin emiliminin azalması ve beslenme bozuklukları, Sinir hücrelerinde hasar ve felç, Kas güçsüzlüğü ve Bunama

13 Esrar Kahverengi, preslenmiş tabakalar halinde satılır. Ot, joint, marihuana, gubar gibi isimlerle anılır ve sigara gibi içilir. Gevşeme, rahatlama, görme ve duyma duyularında artış, reflekslerde bozukluk ve dikkat dağınıklığına yol açar. Akciğer kanseri, bronşit ve unutkanlığa sebep olur. Bağımlılık yapar Genellikle diğer uyuşturuculara geçiş maddesidir.

14 Uçucu Maddeler Tiner, bali gibi maddeler. Çakmak gazı, kuru temizlemede kullanılan maddeler, benzin, Tipp-ex, uhu, oje gibi maddeler. Ciddi bir sarhoşluk, denge bozukluğu, yürüme güçlüğüne neden olabilirler. Baş ağrısı, bulantı, kusma, tıkanma ve boğulma, ani ölümler meydana gelebilir. Dikkat eksikliği, öğrenme güçlüğü, kavrama yeteneğinde bozulma gibi olumsuz etkileri vardır. Beyinin yapısını değiştirirler.

15 Ecstasy Tablet ya da kaps ü ller halinde satılır. Ü st ü nde kuş, fil, g ü len surat, Mitsubishi amblemi gibi resimler vardır. Ex, İx, kanat, u ç uş, balık gibi sokak adları vardır. Enerji artışı, canlılık, algıda artış, karşı cinse yakınlık hissi ortaya ç ıkar. Koordinasyon bozukluğu, v ü cut ısısında artış, kan basıncında artış, b ö breklerde hasar, kalp ritminde bozukluğa neden olur. Ö l ü m vakaları genellikle y ü ksek ateş ve aşırı sıvı kaybından olmaktadır. Kişi bir s ü re sonra onsuz eğlenemediği i ç in bağımlı hale gelir.

16 Eroin A ç ık kahverengi renkte, toz halinde satılır Toz, beyaz, H (ey ç ) adı verilir. Buruna ç ekilerek, damardan enjekte ederek (shot), buharını i ç e ç ekerek (kaydırma) ve sigara bi ç iminde (koreks) kullanılabilir. Gevşeme, hareket ve konuşmada yavaşlama, g ö z bebeklerinde k üçü lme, y ü zde kızarıklık g ö zlenir. Etkisi 6-8 saatte ge ç tiği i ç in g ü n i ç inde 3-4 kez kullanma zorunluluğu ortaya ç ıkar. Y ü ksek dozda alındığında solunum yavaşlar, koma hali başlar ve kişiyi ö ld ü r ü r. Alınmadığı zaman burun akıntısı, halsizlik, uykusuzluk, kas ağrıları ve kramplar g ö r ü l ü r.

17 Eczanelerde yeşil ve kırmızı reçete ile satılan ilaçlardır. Diazem, Nervium, Xanax, Tranxilene, Ativan, Rivotril, Akineton, Rohypnol ve Lomotil gibi... Alındıkları zaman rahatlama ve gevşemeye yol açarlar. Reflekslerde zayıflama ve uyku hali belirir. Alkol ile alındıklarında etkileri daha da artar. İlaç Olarak Kullanılan Ancak Bağımlılık Yapabilecek Maddeler

18

19

20 Önleyici ve Risk Yaratan Faktörler

21 RİSK FAKTÖRLERİ Cinsiye t Erkeklerde Psikopatoloji Bipolar Şizofren Sosyal fobi Panikbozukluğu TSStepkisi Aile öyküsü Erkeklerde Genetik kalıtım Aile ve sosyal çevre Deprivasyon Alternatif pekiştiriciler Maddeye ulaşabilirlik Maliyet Bireysel öz geçmiş Diğer maddelere bağımlılık Madde kullanımının pozitif pekiştirici etkisi Çocukluk çağı travmalarız Kültür Kişilik İçe dönük Risk alma Anti-sosyal kb

22  Ruhsal sorunları ya da bağımlılığı olan ebeveynin bulunduğu kaotik aileler,  Doğru olmayan yetiştirme yolları,  Ebeveyn-çocuk arasında bağlanma ve ilgi eksikliği,  Sınıfta aşırı utangaçlık ya da şiddet içeren davranışlar,  Okul başarısında düşüş,  Sosyal becerilerin zayıf olması,  Sapkın davranışlar sergileyen arkadaşlarla “takılma”,  Okul, iş, aile ortamlarında uyuşturucu kullanımının onaylanması. Risk Yaratan Faktörler

23  Güçlü ve pozitif aile bağları,  Ebeveynlerin çocuklarının yaşamlarına ilgili olmaları,  Ebeveynlerin çocuklarının arkadaşlarından ve neler yaptıklarından haberdar olması,  Aile içi kuralların açık olması ve herkesin bunlara uyması,  Okulda başarılı olma; okul, kulüpler gibi kurumlarla kurulmuş güçlü bir bağ,  Uyuşturucu kullanımı ile ilgili doğru bilgilenme.  İnançlar (Müslüman, Musevi, Hıristiyan) Önleyici Faktörler

24 BAĞIMLILIK TEDAVİSİ BAĞIMLILIK, ZOR DA OLSA TEDAVİSİ MÜMKÜN OLAN BİR DURUMDUR.

25 Sigaraya başlama nedenleri... Büyümenin bir sembolü olarak görülmesi Reklam ve filmlerin özendirici etkisi Kız çocuklarında erkeksi olma hevesi Meydan okuma tarzı Arkadaş grubuna ayak uydurma çabası

26 Madde kullanmaya başlama nedenleri Akran etkisi Merak Sorunlara çözüm aramak Sorunlardan kaçmak Beğeni toplamak Eğlenmek

27 Bağımlılık süreci “Belki kullanabilirim” “Korku ve merak” “Bir kereden bir şey olmaz” “Bir daha asla!” “Ben bağımlı olmam” “İstersem bırakırım”“Bu meret bırakılmaz ki!” “Bırakmak zorundayım!” “Bıraktım, bir daha başlamam” “Artık bırakacağım”

28 Bağımlı kişide... Madde kullanımını kontrol etmekte güçlük çekme, Giderek kullanılan maddenin dozunun artırma, Zarar vermesine rağmen madde kullanmaya devam etme, Aile, iş ve çevre ilişkilerinde bozulma, Başarısız bırakma girişimleri, Bıraktığı zaman ruhsal ya da fiziksel yoksunluk belirtilerinin ortaya çıkması (huzursuzluk, uykusuzluk vb) gözlenebilir.

29 Madde kullanan kişiyi öğretmen nasıl anlar? Dikkati yoğunlaştırmada güçlük çeker. Sözel iletişiminde farklılaşma gözlenebilir. Hafif uykulu, halsiz ve yorgun gözükebilirler. Daha sinirli olabilirler. Okula devamı azalmaya, başarısı düşmeye başlar. Kendisine olan özeni azalabilir, çevre ve arkadaşlar eski önemlerini yitirebilirler. Okuldaki arkadaş grubu değişebilir. En kesin yöntem kan ve idrar testleridir.

30 Öğrencilerin madde kullanmaya başlamasını önlemek için neler yapabilirsiniz?

31 Eş Anne Baba Çocuk Öğretmen Rolünüzü “iyi” oynayıp, “model” olabilirsiniz...

32 Örnek olun “Sigara zararlıdır çocuklar!”

33 Dinleyin “Anlat, anlat dinliyorum”

34 Öğrenmesine yardım edin “Şunları oku, gel...”

35 “Hayır” demesini öğretin

36 Yargılamayın “Sen zaten hep böylesin”

37 Konferans vermeyin “evladım, bütün dünya biliyor, sen hala...”

38 Tehdit etmeyin “Eğer dediğimi yapmazsan...”

39 Sorgulamayın “Kim, nerede, nasıl, niçin, ne zaman, neden...”

40 Teşhis koymayın “Bence sen...”

41 Ahlak derslerinden kaçının “Bunun böyle olması gerek, bu olmazsa olmaz”

42 Emir vermeyin “Ne diyorsam onu yap, soru sorma”

43 İyi bir öğretmen olarak YAPABİLECEKLERİNİZ.... Sorunu küçümsemeyin “Benim sınıfımda böyle şey olmaz” Ön yargılarınızın farkında olun. Bilgi sahibi olun. A ç ık, samimi ve inandırıcı olun. Konuşması için bir fırsat verin. Genellemeler yapmaktan kaçının. Söylediği şeylere ani tepki vermeyin. Korkularınıza dayanarak konuşmayın. Özendirmemeye dikkat edin. Merakı arttırmayın. Öğüt vermeyin.

44 Önleme: Okul Öncesi Dönem... Onaylamalarınızın büyük ödül değeri taşıdığı ve öğretilerinizin şartsız bir bağlılıkla alındığı dönem; Model olun. Zararlı maddeleri tanıtın. Hem kendi başına hem de bir başkasının vereceği ilaçları almamasını öğretin. Karar verme alışkanlığını kazandırın. Zararlı –yararlı yiyecekleri tanıtın. Kendi sağlığına ilişkin girişimlerini övün.

45 Önleme: Okul Çağı... Zihinsel ve sosyal becerilerinin geliştiği bir dönem; Kuralları öğrenmelerini sağlayın. Sağlıklı olmanın önemini gündeme getirin. Sigara ve alkolün zararlarından bahsedin. Reklamlarda satış için izlenen yolları açıklayın. “Hayır” demesini öğretin.

46 Ergenlik dönemi özellikleri Asi olma Çabuk öfkelenme Endişeli hal Kendine dönüklük Çabuk heyecanlanma Ruh halinde sürekli iniş- çıkışlar yaşama İlgi alanları ve zevklerin hızla değişmesi Arayış içinde olma Dış görünüşün önem kazanması Özerk olma çabası Ailenin geri plana düşüp arkadaşların ön plana gelmesi Bir gruba ait olma gayreti Cinselliğinin farkına varma

47 Önleme: Ergenlik dönemi... Sınıf içindeki gruplaşmalara ve grupların niteliklerine dikkat edin. Maddeler ve olumsuz etkileri hakkında korkularınıza değil, gerçeklere dayalı bilgilere dayanarak konuşun. Kendilerini ifade etmeleri için fırsatlar yaratın. Sorumluluklarını alması için destekleyin, sınıf içinde görevler verin.

48 Önleme: Ergenlik dönemi...(2) Maddelerin sağlığı, görünüşü, spor ve diğer aktiviteleri üzerinde nasıl etki yapacağını vurgulayın. Kurallarınızda tutarlı olun. “Hayır” demesini öğretmeye devam edin. Spor ve diğer sosyal faaliyetlere (sinema, tiyatro, resim, müzik vb) yönlendirin.

49 Madde eğitiminde yararlanacağız yollar... Madde kullanımının bireyin tüm yaşamını (kişilik, sağlık, ekonomik, okul, arkadaş ve aile) etkilediğini, Bağımlılığın ömür boyu sürdüğünü, Arkadaş baskısına karşı nasıl tepki verileceğini, Sağlıklı bir yaşamın nasıl korunacağını, Sorunları çözmek için başka yollar olduğunu anlatın

50 Sık Sorulan Sorular 1.Yalnız iradesiz kişiler mi bağımlı olur? 2.Uyuşturucu bazı ülkelerde neden serbest? 3.Bağımlılar iyileşebilir mi? 4.Uyuşturucu herkesi aynı mı etkiler? 5.Bir kere denemekle ya da ara sıra kullanmakla bağımlı olunur mu? 6.Ottur zararı yok mudur? 7.Maddelerden bahsetmek kullanımı teşvik eder mi? 8.Kimler bağımlı olur? 9.Sadece damar yoluyla alınan maddeler mi uyuşturucudur?

51 Sık Sorulan Sorulara Yanıtlar 1.Bağımlılığın irade ile ilgisi yoktur. Hiç kimse yola “Ben bağımlı olacağım!” diye çıkmaz. 2.Uyuşturucu olarak sadece Esrar Hollanda da, diğer uyuşturuculara geçişi engellemek için serbesttir. 3.Bağımlılık tam olarak iyileşmez ama düzelir. Bağımlılık ömür boyu süren bir hastalıktır. 4.Uyuşturucu herkesi farklı etkiler. Etkilerin ortaya çıkış süresi ve yoğunluğu bireyler arası farklılık gösterir. 5.Bir kere denemekle ya da ara sıra kullanmakla bağımlı olunur. Bağımlılığın ilk adımı bir kere kullanmaktır. 6.Bağımlılık potansiyeli düşük olmakla beraber esrar da bağımlılık yapar. 7.Maddelerden bahsetmek kullanımı teşvik etmez. Hayır, çocukların bakış açınızı öğrenmelerini ve doğru bilgilenmelerini sağlar. 8.Herkes bağımlı olabilir. 9.Her madde bağımlılık yapabilir.

52 Gerilimi azaltın. “Aa, sigara mı içiyorsun?”, Kuralları hatırlatın. “Biliyorsun okulda içmek yasak, bu yüzden ceza alabilirsin...” Kararın sorumluluğunu ona verin. “Paketi bana verebilirsin ya da içebilirsin, ama kuralları biliyorsun karar senin.” İçerken yakaladığınızda...

53 Madde kullanan öğrenciye nasıl yaklaşabilirsiniz?(1) Onu etiketlemekten kaçının, çünkü “kullanıcı olarak” etiketlenen öğrenciye yaklaşmak çok zordur “Keş bu...” Önyargılarınızın farkına varın, böylece iletişimi aksatma olasılığını azaltırsınız “Bunlar iflah olmaz”

54 Madde kullanan öğrenciye nasıl yaklaşabilirsiniz?(2) Eğer öğrenci maddenin etkisi altında ise onunla bu durumda konuşmanın yararı olmaz. Kendinizi hazır hissetmeden onunla konuşmayın. Öfke duyabilirsiniz, sakinliğinizi korumaya çalışın. Kendinizi onun yerine koymayı deneyerek onun düşünce, yaşantı ve korkularını anlamaya çalışın.

55 Madde kullanan öğrencinin anne- babasına nasıl yaklaşabilirsiniz? Eğer sadece şüpheleniyorsanız önce kuşkularınızı destekleyecek bilgiler edinin. Konuşmanın özel olduğunu ve mutlaka gelmeleri gerektiğini dile getirin. Size güvenmelerini sağlayın. Gencin evdeki davranışları, arkadaşlarıyla ilgili bilgi alın. Geldiklerinde genel olarak madde bağımlılığından söz ederek konuya girin. Genç hakkındaki endişelerinizi ve bunları destekleyecek bilgilerinizi aktarın.

56 Acil Durumlarda... Soğukkanlılığınızı koruyun. Sakinleştirmeye ve ona güven vermeye çalışın. Eğer bilincini kaybetmişse yan yatırın ve soluk aldığından emin olun. Gerginlik hali ya da tepkisizliği devam ederse acil servisi (112) arayın. Kullandığı ilaçları, maddeleri ya da tozları toplayın ve doktoruna verin. Ailesine haber verin.

57 Disiplin Cezaları  İlköğretimde disiplin kuruluna verilmemektedir.  Ortaöğretimde; Sigara içmeye: Uyarma, kınama, mahrumiyet Uyuşturucu ve alkol kullanma: Tasdikname ile uzaklaştırma Uyuşturucu madde ticareti: Sürekli uzaklaştırma cezaları verilir.  Eğer öğrenci iyileşmeyi taahhüt eder ve buna dair kağıt imzalarsa disiplin cezası ertelenir. Bunu reddederse aileye haber verilir ve disiplin cezası uygulamaya konur.  Bağımlı kişi hakkında takibat başlatılmadan tedavi isteğinde bulunursa hakkında kanuni işlem yapılmaz.

58 Disiplin Cezaları Öğretmen bir öğrencisinin madde kullandığından şüpheleniyor ya da bundan emin ise; Çocukla kendisi konuşup onu yönlendirmeye çalışabilir ya da durumu direkt olarak idareye değil rehber öğretmene bildirir. Rehber öğretmen; görüşmesinde çocuğa okulda karşılaşabileceği problemleri anlatarak yardım alması için ikna etmeye çalışır, çocuğun izni dahilinde aileye bilgi verir, eğer konu idareye intikal etmiş ve çocuğun ceza alması gündemdeyse iyileşme taahhüdü imzalaması için onunla görüşür.

59


"MADDE KULLANIMI VE BAĞIMLILIĞI T.C. İSKENDERUN KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ÖĞRETMENLER İÇİN MADDE BAĞIMLILIĞI EĞİTİMİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları