Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ Öğr. Gör. Ali Erman KENT.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ Öğr. Gör. Ali Erman KENT."— Sunum transkripti:

1 ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ Öğr. Gör. Ali Erman KENT

2 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi  Büyüme fiziksel ölçülerde ve boyutlardaki artıştır

3 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi  Büyüme *infant döneminde çok hızlıdır *erken çocukluk döneminde biraz yavaşlar *adölesan dönemde tekrar artar

4 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi  Büyüme sırasında vücut oranları da değişkenlik gösterir Örneğin yenidoğan döneminde erişkinlere göre kafa daha büyük, gövde ve kollar-bacaklar daha kısadır  Değişik vücut parçaları değişik zamanlarda değişik büyüme hızına sahiptir Baş ve gövde büyümesi infant döneminde; kol ve bacakların büyümesi ise ergenliğin ilk yılında en hızlıdır

5 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi  Gelişme ise özel yeteneklerin kazanılması ve hareketlerin daha ince hale gelmesidir

6 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi  Bir çocuğun gelişimi değerlendirilirken sadece çocuk değil; ailesini, çevresini ve toplumun getireceği olanaklarda göz önünde bulundurulmalıdır

7 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi  Gelişimin izlenmesinde bize yol gösterecek en küçük birim, anne- baba-bebeğin oluşturduğu birimdir

8 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Çocuk hissederek ve görerek öğrenir  Bebekler tüm insanlar gibi bir başkasına yakın olmaya, haz ve coşkuyu hissedebilmeye, yaparak bir şeyleri değiştirmeye, meraklı olmaya ve düşündükleri, hissettikleri ve yaptıklarının anlaşılıp desteklenmesine gereksinimleri vardır

9  Çocuğun duyusal- ruhsal gelişiminin normal olması için çocuğun şefkatli bakım veren bir kişiye bağlanma ve çevresindeki kişilerin sağladığı deneyimlere ihtiyacı vardır

10 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Çocuğun gelişiminde onun bebeklik dönemindeki duygusal gelişimi çok önemli bir yer tutar  Duygusal gelişim ve hareketin gelişimi birbiriyle ayrılmaz bir parçadır

11  Yürümeye başlayan çocuk daha fazla uyaranla karşılaşır, daha fazla merak eder, hareket gelişimine paralel olarak bilişsel ve duygusal gelişimi gerçekleşir  Yani çocuk merak ettikçe hareketlenecek, hareketlenip bağımsızlaştıkça çevreyle iletişimi artacaktır

12 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi  Çocuğun hareket gelişiminin değerlendirilebilmesi için hangi yaşlarda hangi hareketleri yapması gerektiği bilinmelidir  Hareketin gelişimi değerlendirilirken kaba ve ince hareketler ayrı ayrı değerlendirilir ve özellikle ilk yaştaki gelişim çok önemlidir

13 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi Kaba hareketlerin gelişimi:  0-3 ay: başın dik durumda kalabilmesi gereklidir

14  3-6 ay: özellikle kolların ve bedenin üst kısmının kontrolü gerçekleşir

15  6-9 ay: bedenin alt kısmı ve bacakların dikey duruma geçmesi yani çocuğun ayakta durabilmesi gerçekleşir

16  9-12 ay: bacakların yürüyebilmek için hareketlenmesi, genel duruşun ortaya çıkması gerçekleşir

17 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İnce hareketlerin gelişimi:  Elin hareketi ana rahminde başlamaktadır. Rahim içinde henüz etrafını göremezken bebeğin elini istemli olarak uzatıp rahim duvarına ellediği, parmağını emdiği tespit edilmiştir

18  2. aya kadar: nesneleri görmeye başladıktan sonra uzanabildiğini tutar

19  3. aya kadar: nesneye uzanır, onu ağzına götürür  4. aya kadar: tutulan nesneyi sallar, hareketle nesnenin ses çıkardığını öğrenir

20 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İnce hareketlerin gelişimi:  4.5 aya kadar: iki elle iki ayrı nesne ve sonrasında iki elle tek büyük nesneyi tutar  6. aya kadar: bir nesneyi bir elinden diğerine geçirir sonrasında iki elle tek nesneyle yapabileceklerini öğrenir  8.5 aya kadar: iki ayrı nesneyle beraber oynayabilir ve nesneleri yırtma, çekme, sıkma hareketlerini öğrenir

21  9.5 aya kadar: iki elini koordineli olarak bir amaç için kullanır (örneğin bir eliyle kutuyu tutarken diğer eliyle kutudan nesne çıkarma gibi). Zamanla nesneleri amacına yönelik kullanmayı öğrenir. Yıllar içinde erişkin dönemde kullanmak üzere el becerileri gelişme gösterir.

22 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler  Erişkinde hareket santral sinir sistemi tarafından kontrol edilir. Yenidoğanda ise bu kontrol beyin sapı ve spinal kord altındadır ve ilkel refleksler şeklindedir  Bunlar 3.-6.ayda kaybolurlar, 6 aydan sonra halen gözlenmesi hastalık belirtisidir  Bunlar bir uyarıya karşı oluşan istemsiz reflekslerdir  Santral sistemi olgunlaştıkça bu refleksler baskılanır

23 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler  Moro refleksi

24 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler  Arama refleksi  Palmar yakalama

25 Çocuk Büyüme ve Gelişmesi İlkel refleksler  Asimetrik tonik boyun refleksi

26  Adımlama refleksi,  3 – 4. hafta da kaybolur.

27  Emme Refleksi

28  Babinski Refleksi,

29 Normal Gelişim Yenidoğan:  Kol ve bacaklar yarı fleksiyonda durur, yüzüstü yatırıldığında boynunu hiperekstansiyona getirerek başını bir taraftan diğer tarafa çevirir ve temas eden yüzeyleri yalamaya çalışır

30 Normal Gelişim Yenidoğan:  Gövde ve baş kontrolü olmadığından tutarken tam destek verilmelidir  Eller kapalı şekildedir ve yakalama refleksi gözlenir  Parlak objeleri bir süre takip edebilir  Sessiz ortamda sesin geldiği yöne doğru başını çevirir  Destekleyerek ayakta tutulduğunda refleks adım atma görülür  Refleks emme ve yutma vardır

31 Normal Gelişim 4 aylık dönem: Merkezi sinir sistemi geliştiği için daha dengeli motor kontrol başlar  Yüzüstü yatırıldığında kafasını ve çenesini kaldırır

32 Normal Gelişim 4 aylık dönem:  Sırt üstü yattığında kafa orta hatta kalır ve ellerinde tulup kaldırmaya çalışıldığında kafasını orta hatta tutarak kaldırmaya çalışır ve karın kasları ve kol-bacaklarla da bu harekete katılmaya çalışır  Destekle oturduğunda sırt omurgası düz konumdadır  Eller açıktır ve oynamak için orta hatta doğru getirir  En büyük motor gelişmelerden biri sırtüstü pozisyondan yüz üstüne dönmesidir  Sese döner; ses çıkararak, gülerek sosyal etkileşimde bulunmaya başlar  Bebeğin gelişiminde en önemli nokta ise güven duygusudur

33 Normal Gelişim 7 aylık dönem:  İlkel refleksler artık kaybolmaya başlar ve hareketi daha özgür kılar  Oturabilir ve bu pozisyonda el ve dizlerinin üzerine gelebilir  Nesneyi bir elden diğerine geçirir ve düşen objeyi takip edebilir  Yabancıları tanımaya başlar

34 Normal Gelişim 7 aylık dönem: Yatarken tüm vücuduyla dönebilir, el ve dizlerinin üzerinde durabilir

35 Normal Gelişim 7 aylık dönem: Desteksiz rahat oturur ve gövdesini çevirebilir

36 Normal Gelişim 10 aylık dönem:  Hareketlenme artar, ayakta durmaya başlayabilir

37 Normal Gelişim 10 aylık dönem:  Otururken dengesini kaybetmeden uzanabilir  Başparmak ve 2. parmak arasındaki kavrama gerçekleşir  gülerek tepki verir, anlamlı sesler çıkarabilir (anne-baba gibi)

38 Normal Gelişim 14 aylık dönem: Çocuk artık bağımsızdır, yürümeye başlamıştır

39 Normal Gelişim 14 aylık dönem: İki küpü üst üste koyabilir, beceriksiz de olsa kaşığı tutabilir

40 Normal Gelişim 18 aylık dönem:  Yürüme şekli daha düzgündür, geriye doğru yürüyüp, alçak sandalyeye oturabilir  İçeceğini kendi içebilir  Dil gelişimi hızlanır; vücut parçalarını gösterebilir, birkaç kelime söyleyebilir  Sıkıntısı olduğunda ifade edebilir  Oyunlarda daha yaratıcı olmaya başlar

41 Normal Gelişim 18 aylık dönem: Üç küpü üstü üste koyabilir, kitap sayfası açabilir

42 Normal Gelişim 2 yaş dönemi: Koşabilir, zıplayabilir, basamakları bağımsız inip çıkabilir

43 Normal Gelişim 2 yaş dönemi:  Kapıları açar, mobilyalara tırmanır, hangi elin dominant olduğu belirginleşir  Giyinirken katkıda bulunur, kendi başına kısmen yemek yemeye başlayabilir  Kalem tutabilir, çok sayıda küple oynayabilir  Dil yeteneği gelişmiştir, ben ve benim kelimelerini uygun yerde kullanır  Resimli öyküleri dinleyebilir

44 Normal Gelişim 3 yaş dönemi: Çok iyi koşar, bisiklet pedalı çevirebilir

45 Normal Gelişim 3 yaş dönemi: Tuvalet eğitimi gerçekleşir

46 Normal Gelişim 3 yaş dönemi:  Merdiven inip çıkarken ayaklarını ardı sıra kullanabilir  El ve yüzünü yıkayıp, kıyafetini çıkarabilir  “ne, kim, nerede” sorularını çok sıklıkla sorar; gelecek zamanlı cümleler kurabilir  Renkleri söyleyebilir, şekilleri tanır

47 Normal Gelişim 4 yaş dönemi:  Yürüme ve merdiven çıkma normaldir  Yattığı yerden dönmeden direk kalkabilir  Paylaşımcı ve interaktif olarak oyun oynayabilir (denileni yapmak dışında katılımcıdır)  Gözetim altında kendi kendine giyinip soyunabilir  Dil gelişimi ilerler, geçmiş zamana ait hikaye anlatabilir

48 Normal Gelişim 4 yaş dönemi:  Kalemi rahat kullanır, nesneler çizebilir  Makas kullanabilir

49 Normal Gelişim 5 yaş dönemi:  Artık çocuktur, grup oyunlarına katılır  Tek ayak üzerinde durabilir, eliyle topu yakalayabilir  Konuşma akıcıdır, ona kadar sayabilir  Renkleri bilir, şekil çizebilir

50 Normal Gelişim 5 yaş dönemi:  Giyinirken daha bağımsızdır  Dişini fırçalayabilir, saçını tarayabilir

51 Normal Gelişim 6-12 yaş dönemi:  Altı yaşındaki çocuk okula gidebilir

52 Normal Gelişim 6-12 yaş dönemi:  Motor yetenekler ve göz-el koordinasyonu gelişmeye devam eder  7 yaşında haftanın günlerini sayabilir, saati söyleyebilir

53 Normal Gelişim 6-12 yaş dönemi:  Çatal bıçak kullanabilir, ayakkabısını bağlayabilir

54 Normal Gelişim yaş dönemi:  Ergenlik veya adölesan adı verilen dönemdir  Fiziksel ve seksüel olgunluğun geliştiği, bireyin sosyalleştiği dönemdir  Fiziksel büyüme hızlıdır

55 Normal Gelişim yaş dönemi:  Bu dönem çocuğun aileden bağımsız birey olmaya başladığı dönemdir  Bunların psikolojik değişimlerin yaşandığı bir dönemdir

56 PEDİATRİK HASTANIN DEĞERLENDİRİLMESİ


"ÇOCUK BÜYÜME VE GELİŞMESİ Öğr. Gör. Ali Erman KENT." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları