Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. İÇİNDEKİLER Yazma Yazma nedir? Yazmanın önemi nedir? Yazmanın boyutları nelerdir? Yazmaya etki eden etmenler.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. İÇİNDEKİLER Yazma Yazma nedir? Yazmanın önemi nedir? Yazmanın boyutları nelerdir? Yazmaya etki eden etmenler."— Sunum transkripti:

1 YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN

2 İÇİNDEKİLER Yazma Yazma nedir? Yazmanın önemi nedir? Yazmanın boyutları nelerdir? Yazmaya etki eden etmenler nelerdir? Yazmanın amacı nedir? Yazma eğitimi Yazma öğretiminde ilkeler nelerdir? Amacı nedir? Geliştirilecek yeterlilikler nelerdir? Sınıf içi yazma çalışmaları Yazma sürecinin aşamaları Yazma ödevleri

3 YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır. Yazma, bilginin toplanması, bilginin edinilmesi ve bilginin ifade edilmesi ile ilgili süreçlerin bütününden oluşur.

4 YAZMANIN NİTELİĞİ Kapsamlı bir yazma, eğitimin birçok amacının gerçekleştirilmesine dönük mükemmel bir araçtır.

5 YAZMANIN NİTELİĞİ yazma bir düşünme aracıdır. Öğrenciler dünyayı ve kendi algılarını (?) yazarak biçimlendirirler

6 ALGI Algı, bir duyu organımızda tepki uyandıran enerjidir. Sıcağı hiç algıladınız mı? Bir tat almak duyum iken, ne tadı olduğunu anlamak algıdır.

7 YAZMANIN NİTELİĞİ Yazma, bireylerin iletişim kurmaya yönelik gereksinimlerini karşılaması yanında öğrenmelerine de yardım eder. Öğrencilerin yazma becerileri geliştikçe, onların yazılı anlatım konusunda edindikleri bilgileri uygulamaları ve öğrendiklerinin ötesine geçmeleri sağlanır.

8 YAZMANIN NİTELİĞİ Ayrıca, öğrenciler, yazma becerilerini geliştirdikçe, düşünme becerilerini kontrol eder, zihinlerini sürekli kullanır ve öğrenme sürecini daha etkili duruma getirirler.

9 YAZMANIN NİTELİĞİ Kendilerini ifade etmek için yazan öğrenciler sonuçta doğru cümle ve sözcükleri kullanarak gerçek gereksinimlerini keşfederler.

10 YAZMANIN BOYUTLARI Yazmanın bilişsel, duyuşsal ve devinişsel olmak üzere üç boyutu vardır. Bilişsel boyut: Edinilen bilgilerin, duyumların, görülenlerin ve okunanların sıraya konarak zihinsel işlemlerden geçirilmesi ve yorumlanmasıdır. Duyuşsal boyut: Anlatımın yalınlığı, akıcılığı, çekiciliği ve yazının okunaklılığıdır. Devinişsel boyut: Yazma araçlarını kullanma ve yazmadaki kas hareketlerinin eşgüdümüdür.

11 Yazmaya etki eden etmenler Okunan ürünler Çevre Yetenek/ zeka Hayal gücü Mantık kurgusu

12 Yazmanın amacı Eleştirel düşünme Yaratıcı düşünme İletişim Problem çözme Türkçe’yi doğru etkili ve güzel kullanma

13 YAZMA ÖĞRETİMİ

14 Yazma İlkeleri Öğrenciler yazmayı yazarak öğrenir Öğretmen- öğrenci birlikte yazmalı Öğrenciler yazdıklarını paylaşmalı Planlı yazma etkinliği yapılmalı İyi metinler örnek verilmeli Tekrarlar başarılı yazma için motivasyon sağlamalı Yazılar eleştirilmeli

15 Yazma Eğitiminin Amaçları Öğrencilerin belli bir amaç ve kendi özellikleri doğrultusunda, doğru ve etkili bir biçimde yazılı olarak kendilerini ifade etmelerini sağlamak, Etkili ve doğru yazmanın özelliklerini öğrencilere tanıtmak ve kazandırmak, Öğrencilerin düşünce üretme ve yazma güçlerini geliştirmek, Öğrencilere kendi yazdıklarını; içerik, dilbilgisi, yazım ve noktalama kuralları bakımından inceleyerek gerekli düzenlemeleri yapma beceri ve alışkanlığı kazandırmaktır.

16 Yazma Eğitimi İle Geliştirilecek Temel Yeterlikler Okunur bir yazı ile yazmak ve yazıyı görsel açıdan anlaşılır biçimde oluşturmak, Yazım kuralları, dilbilgisi kuralları ve noktalama işaretlerini doğru kullanmak, Serbest yazı yazma ve okuyucu tarafından anlaşılabilmek için net bir dil kullanmak, Dili kullanmada esneklik kazanmak, yazma alışkanlığı geliştirmek, Kendi metinlerini yazabilmek.

17 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları

18

19

20

21 Kontrollü yazma Güdümlü yazma Serbest yazma

22 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları KONTROLLÜ YAZMA: Öğrencilerden verilen sözcükleri ya da istenilen değişiklikleri yaparak yazmaları istenir. Bu çalışmalar ile dildeki sözcükleri ve yapıları doğru biçimleri ile yazma olanağı verilmektedir. Yer değiştirme alıştırmaları: Sözcüklerin yerinin değiştirilerek cümlenin aynen yazılması. Dönüştürme alıştırmaları: Verilen bir yapının (örneğin birinci tekil kişi zamiri yerine üçüncü tekil kişi zamirine dönüştürülmesi) başka bir yapıya dönüştürülerek yazılması.

23 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları Örneğe uygun bir kompozisyon yazma: Verilen bir kompozisyonun anahtar sözcüklerinin kullanılarak yazılması. Yeniden sıraya koyma: Düzensiz verilen sözcüklerden cümle ya da paragraf oluşturma Tamamlama alıştırmaları: Yarım bırakılmış cümle ya da diyalogu tamamlama

24 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları GÜDÜMLÜ YAZMA: Öğrencilerin öğrendikleri cümle ya da yapıları kontrollü bir biçimde kullanmalarına dönük yazma çalışmalarıdır. Bu konuda sınıf içinde yapılabilecek alıştırmalar şu şekilde sıralanabilir: Dikte yapma: Derlenen bir metnin aynen yazılması. Dikteli kompozisyon: Öğrencilerden dinledikleri bir metni yeniden yazmalarını isteme.

25 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları Not alma: Önemli kısımları yazma ve bilgileri düzenleme. Öz yazma: Bir metnin özünü vererek yazma. Anahatları belirleme: Anafikri ve önemli fikirleri listeleme. Özetleme: Metnin anlamını kaybetmeden kısaca yeniden yazma.

26 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları SERBEST YAZMA: Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini kendi üsluplarına göre yazım kullarına dikkat ederek yazmalarını içerir. Kompozisyon yazma: Fikirleri bir plan dahilinde bütünleştirerek sunmaya dayalı yazılar yazma. Mektup yazma: Bir plan dahilinde yaşantılara dayalı olarak oluşturulan yazılar yazma. Duyuru, haber ve tutanaklar: Haber vermek için yazılar yazma.

27 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları Okunanlarla ilgili yazılar: Okunan konularla ilgili öğrencilerin hayal gücüne dayalı oluşturulan yazılar yazma. Gözlenen ve yaşananlarla ilgili yazılar: Günlük yaşantıya ilişkin yazılar yazma. Resimlere bakarak yazma: Resimleri yorumlamaya yönelik yazılar yazma.

28 Sınıf İçi Yazma Çalışmaları Günlük yazma: Gün içinde yaşananları içeren yazılar yazma. Anı yazma: Yaşanmış olayları duyurmak için yazılar yazma. Davetiye tebrik kartı yazma: Özel günlerle ilgili olarak amacıyla yazılar yazma. İstek ve şikayet yazısı yazma: Bir istek ya da hizmetin yerine getirilmesine yönelik yazma.

29 Yazma Sürecinin Aşamaları Yazma etkinliğinin etkili bir biçimde gerçekleştirilmesi için gereken etkinlikler şöyledir: Yazma eğitimi süreci; ön yazma, taslak oluşturma, gözden geçirme, düzenleme ve yayınlama –olmak üzere 5 aşamadan oluşmaktadır

30 Yazma sürecinin Aşamaları Ön yazma Konu seçilir. Fikirler toplanır ve düzenlenir. Yazının kime yönelik olarak yazılacağı düşünülür. Yazma etkinliğinin amacı tanımlanır. Amaç ve kime yönelik olarak yazıldığı düşünülerek yazma için uygun yazılı anlatım türü seçilir.

31 Yazma Sürecinin Aşamaları Taslak oluşturma Genel hatlarıyla bir taslak yazılır. Okuyanların dikkatini toplamaya yönelik nelerin kullanılacağı belirlenir. Yazıdaki teknik özelliklerden çok konunun içeriği vurgulanır.

32 Yazma sürecinin aşamaları Gözden geçirme Yazdıklarını sınıfıyla paylaşır. Sınıf arkadaşlarının yazdıkları hakkında yapılan tartışmalara yapılandırmacı bir biçimde katılır. Öğretmeninin ve sınıf arkadaşlarının yorumları ve tepkilerini kompozisyonuna yansıtarak değişiklik yapar. İlk ve son taslak arasında sadece küçük değişiklikler yapmak yerine kompozisyonunu sağlam bir forma dönüştürmeye çalışır.

33 Yazma sürecinin aşamaları Düzenleme Bağımsız olarak kompozisyonunu yazım ve noktalama kuralarına uygun biçimde düzenleyerek dilini düzeltmek için okur. Sınıf arkadaşlarının kompozisyonlarını düzeltmesine yardım eder. Yardım almadan biçimsel yanlışlıkları tanıması ve onları düzeltme becerisi gelişir.

34 Yazma sürecinin aşamaları Yayınlama Yazısını uygun biçimde yayınlar. Arkadaşları ve öğretmeniyle bitirdiği yazısını paylaşır.

35 Öğretmen rolleri Bireysel özelliklere dikkat etmeli Farklı yazı türlerini okuma alışkanlığı kazandırmalı Öğrencilerin düşüncelerini önemsemeli Edebi zevki geliştirmeli Çalışmaları değerlendirmeli arşiv oluşturmalı

36 Gazete Sergi yarışma Yazar ve şair davet. Yazma eğitimine yönelik Sınıf içi etkinlikler

37 Sınıf dışı etkinlikler Kütüphane gezileri Müze gezileri Yazar- şair ziyareti dilekçe yazma etkinlikleri Form doldurma Kitap fuarı gezileri

38 Yazma ödevleri Not alma, öz yazma, özet Boşluk doldurma serbest yazma kontrollü yazma, yaratıcı yazma, metin tamamlama yeniden yazma, grup olarak yazma, eleştirel yazma


"YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. İÇİNDEKİLER Yazma Yazma nedir? Yazmanın önemi nedir? Yazmanın boyutları nelerdir? Yazmaya etki eden etmenler." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları