Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÜRETİM YÖNETİMİ VE PAZARLAMA İLERİ YÖNETİM TEKNİKLERİ Yrd.Doç.Dr.Kamil Oygur YAMAK YALIN DÜŞÜNCE VE İLKELERİ Ayşe YAŞAR PIRTI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÜRETİM YÖNETİMİ VE PAZARLAMA İLERİ YÖNETİM TEKNİKLERİ Yrd.Doç.Dr.Kamil Oygur YAMAK YALIN DÜŞÜNCE VE İLKELERİ Ayşe YAŞAR PIRTI."— Sunum transkripti:

1 SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÜRETİM YÖNETİMİ VE PAZARLAMA İLERİ YÖNETİM TEKNİKLERİ Yrd.Doç.Dr.Kamil Oygur YAMAK YALIN DÜŞÜNCE VE İLKELERİ Ayşe YAŞAR PIRTI

2 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI2 İÇİNDEKİLER…  Giriş  Yalın Düşünce Nedir?  Yalın Düşünce/Yalın Üretim/Yalın Yönetim  Yalın Düşünce Ne Değildir?  Yalın Düşüncenin Varsayımları  Yalın Düşüncenin İlkeleri  Sonuç

3 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI3 GİRİŞ  Bir süreçteki İSRAF ları yok ederek ürün ya da hizmetin müşteriye ulaşana kadar geçirdiği toplam süre ve maliyeti azaltmaktır.

4 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI4 Yalın Düşünce…  Burada bilmemiz gereken japonca bir sözcük “MUDA” dır.  Söylerken ürperti veren bu kelime dilimizde ki karşılğı israftır.  İsraf:Değer yaratmayan ama kaynak harcayan herhangi bir insan faaliyetidir.

5 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI5 Yalın Düşünce…  Muda bir hastalıksa, ona karşı güçlü bir panzehirdir Yalın Düşünce.  Değeri tanımlamak  Değer yaratan eylemleri en iyi sonucu verecek sıraya koymak  Birisi talep ettiğinde bu faaliyetleri kesintisiz olarak uygulamak  Kısacası Yalın Düşünce yalındır

6 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI6 Yalın Düşünce/Yalın Üretim/Yalın Yönetim  Yalın düşünce ; yalın üretim ve yalın yönetim kavramları ile de benzerlik göstermektedir.  Yalın üretim, üretime yük getiren tüm israflardan arınmayı hedef alan bir yaklaşımdır.  Yalın yönetim, daha az sürede,daha az emek ve daha az donanım kullanarak, müşterinin mutlak beklentisini gerçekleştirmeyi hedefleyen yönetim biçimidir.

7 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI7 Yalın Düşünce(!)…  Yalın olmak; gerçekten ihtiyaç duyulmayan her şeyden arındırılmış olmak demektir.  Bu bakımdan yalın üretim, yalın organizasyon veya yalın yönetim gibi benzer kavramların temelinde; “bu gereksiz işleri yapan ihtiyaç fazlası elemanlardan kurtulmak” düsüncesi yatmaktadır".

8 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI8 Yalın Düşünce(!)…  İsrafın önlemlenmesi Yalın düşünce yöntemlerinin kullanılmasının bir sonucudur.  Neyin "israf" olup neyin olmadığını belirlemesi gerekir.  Eğer odak noktanız "masrafları" kısmaksa (israfı önlemek değil), bu beklenmedik farklı olumsuz durumlara sebeb olabilir.

9 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI9 Yalın Düşünce…  “en az kaynakla, en kısa zamanda, en ucuz ve hatasız üretimi, müşteri talebine bire bir uyacak, yanıt verebilecek sekilde, israfsız ya da en az israfla ve tüm üretim faktörlerini en esnek sekilde kullanıp, potansiyellerinin tümünden yararlanıp nasıl gerçeklestiririz?” arayısının bir sonucudur.

10 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI10 Yalın Düşünce…  Yalın Düşünce, bir kavramın somut ürün tasarımına, uzak bir yerlerde üretilen ham maddenin kullanıcının elindeki ürüne dönüşümünün gerçekleştiği ürün yaratma sürecindeki faaliyetlerin bütününe bakabilmeyi gerektirir

11 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI11 Yalın Düşünce…

12 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI12 Yalın Düşüncenin Varsayımları  Müşteriye "değer" sağladığınızda, işinizde daha iyi konuma gelirsiniz.  Temelde insanlar "iyidir" ve işlerini daha iyi bir şekilde yapmak isterler.  Hataların / Problemlerin kaynağı çoğunlukla bireylerden ziyada bizzat sistemin kendisidir.

13 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI13 Yalın Düşüncenin İlkeleri  Değer  Değer Akışı  Sürekli Akış  Çekme  Mükemmellik

14 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI14 DEĞER…  Yalın Düşünce'nin başlangıç noktası "değer"dir.  Değeri üretici yaratır, ama değer ancak nihai müşteri tarafından tanımlanabilir.  Değerin; müşterinin ihtiyaçlarını, belli bir zamanda ve belli bir fiyattan karşılayan belli bir ürün ya da hizmet cinsinden ifade edilmesi gerekir.  Yanlış ürün ya da hizmetin doğru zamanda veya doğru ürünün zamanından önce üretilmesi sadece israftır.

15 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI15 DEĞER  Ürün yada hizmetin son kullanıcıya sunduğu faydadır. Bu fayda fiziksel, psikolojik veya maddi olabilir.

16 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI16 DEĞER AKIŞI…  Ham maddenin nihai ürüne dönüşme sürecindeki bir üreticiden diğer üreticiye ve son kullanıcıya kadar olan tüm aşamaları içerir ve inanılmaz boyutlarda muda “israf” barındırır.  Değer akışı; belli bir ürünü elde etmek için gerekli olan somut eylemler dizisi olup, her işletmede bulunan üç kritik yönetim fonksiyonu aracılığıyla başarılır.

17 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI17 DEĞER AKIŞI…  Sorun çözme görevi;kavramdan başlayarak ayrıntılı tasarım ve mühendislikten geçerek ürünün piyasaya çıkmasına kadar olan süreç  Bilgi yönetimi görevi;sipariş almadan başlayarak ayrıntılı programlama yoluyla teslimata kadar geçen süreç  Fiziksel dönüştürme görevi;hammaddeden başlayarak ürünün tamamlanıp müşterinin eline geçmesine kadar olan süreç

18 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI18 DEĞER AKIŞI  Üretimde üç tip aktivite vardır: Müşterinin istediği yönde dönüşümü sağlayan "değer yaratan" aktiviteler Müşteri açısından anlamı olmayan ancak işin yapılabilmesi için gerekli olan "değer yaratmayan fakat zorunlu" işler Bekleme, sayma, sıralama, hata, tamir gibi "değer yaratmayan ve kaçınılabilir" işler  Değer akışları incelendiğinde değer yaratmayan aktivitelerin yani israfın, zamanın ve kaynakların çoğunu tükettiği görülür. Bu israfların yok edilmesi zaman ve maliyet boyutunda radikal iyileşmeleri getirecektir.

19 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI19 SÜREKLİ AKIŞ…  Değer tanımlanıp değer akışındaki israflar ayıklandıktan sonra geride kalan değer yaratan aşamaların art arda sürekli akış halinde gerçekleştirilmesini sağlamaktır.  Yalın Düşünce'nin bir diğer ilkesi olan sürekli akış ilkesi önemli boyutta tasarruf potansiyeli taşıyan aşamasıdır.  Amaç; Değer yaratan adımların akışını sağlamaktır.

20 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI20 SÜREKLİ AKIŞ  Bir üründen milyonlarca yerine sadece onlarca veya yüzlerce talep edilen ufak parti üretim ortamında, tüm ürün çeşitleri için sürekli akışı gerçekleştirmek ve bunu müşteri talebindeki dalgalanmalara uydurmak gerekmektedir.  Bunu başaran işletmelerde üretkenlik ve kalite düzeyinde ciddi sıçramalar sağlanabilmiştir.

21 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI21 ÇEKME…  Değerin müşteri tarafından kaynağından çekilmesidir  Sonraki aşamalarda yer alan müşteri istemeden önceki aşamalarda hiçbir şekilde ürün ya da hizmet üretilmemesidir  Nihai müşterinin belli bir ürün için yaptığı taleple başlar, ürün müşteriye ulaşana kadar geçen tüm aşamaları geriye doğru izleyip her aşamanın bir öncekinden talep etmesiyle üretimi başlatması şeklindedir

22 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI22 ÇEKME  Çekme uygulandığında stoklara gerek kalmaz,  İstenmeyen üretimin yol açtığı hurda ve fireler engellenir,  Her tezgah için çizelgeleme yapmak gerekmez,  Prosesin baş tarafına doğru talep dalgalanmaları oluşumu engellenir,  Tüm ürünlerin her türlü kombinasyonda üretilmesi mümkün olur  Talepteki değişimlere anında uyum sağlanır

23 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI23 MÜKEMMELLİK  Adım adım iyileştirme  Sistem stok yapmadığından sürekli iyileştirmeye açıktır  Verimliliği, işin tamamlanma zamanı, stoklar, müşteriye ulaşan hatalı ürünler ile hurda oranları, ürünü pazara sunma süresi gibi parametrelerin hepsinde birden radikal iyileşmelerin görülmesi

24 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI24 SONUÇ…  Her adımda yöneticilerin görmeyi öğrenme ihtiyacına dikkat çekmek gerekmektedir.  Değer akışının bütününü görmek  Değerin akışını görmek  Değerin müşteri tarafından çekilişini görmek

25 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI25 SONUÇ…  Ve görmenin son biçimi mükemmelliği berrak olarak görülür hale getirmek,böylece iyileştirmenin amacının işletmenin tamamı için elle tutulur gözle görülür yani somut olmasını sağlamaktır.

26 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI26 SONUÇ…  Yalın Düşünce Sistemi‘ ni uygulayan şirketlerin deneyimi üretim akış süresinde %90 azalma, üretkenlikte %100 artış, stoklarda %80 azalma, ürün geliştirme süresinde dört misli hızlanma ve kapasitede %30 artış sağlanabildiğini göstermektedir.

27 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI27 SONUÇ  Yalın sistemler, ancak değer akışında yer alanların, yeni sistemin herkese eşit davranacağına ve insan ikilemleriyle ilgilenmek için ekstra çaba harcayacağına inanması halinde serpilip gelişeceği için, bu dönüşümde sadece iyilik yapan despotlar başarılı olacaktır.

28 18/10/2010 YALIN DÜŞÜNCE Ayşe YAŞAR PIRTI28 KAYNAKÇA  Womack, James P., Jones, Daniel T. (2010):Yalın Düşünce, Optimist Yayın Dağıtım(462)  Erkek, Seyida(2008): Yalın Üretim Anlayışı, Etüd- Araştırma Srevisi, 2008/36/465  Öncel, Şeyma(2005): 1 Mayıs 2005 tarihli Capital Dergisi; Yalın Tüketimin 6 Anahtar Kuralı  Yaşar, Murat(2006): Yalın Üretim  Dağada, Banu: Yalın Yönetim, VİZYON Danışmanlık Mühendislik ve Dış Ticaret Ltd.Şti.  Özkol, A.Erdal(2004): Yalın Düşünce Ve İsrafın Tekdüzen Muhasebe Sistemi Çerçevesinde Kaydı : Bir Yaklaşım Ve Örnek Uygulama, D.E.Ü.İ.İ.B.F.Dergisi Cilt:19 Sayı:1, Yıl:2004, ss:  URL 1:  URL 2:  URL 3:

29


"SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ ÜRETİM YÖNETİMİ VE PAZARLAMA İLERİ YÖNETİM TEKNİKLERİ Yrd.Doç.Dr.Kamil Oygur YAMAK YALIN DÜŞÜNCE VE İLKELERİ Ayşe YAŞAR PIRTI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları