Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

LOJİSTİK ve TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Prof. Dr. Mehmet TANYAŞ Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "LOJİSTİK ve TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Prof. Dr. Mehmet TANYAŞ Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği."— Sunum transkripti:

1 LOJİSTİK ve TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Prof. Dr. Mehmet TANYAŞ Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği (LODER) Başkanı

2 SUNUM ÖZETİ Ürün-Yük Taşımacılık Depolama Lojistik ve Temel Lojistik Faaliyetler Müşteri Hizmet Düzeyi Lojistik Maliyetler Lojistik Yönetimi Kavramı Lojistikte Genel Trendler Dış Kaynak Kullanımı ve 3PL Lojistikte Verimlilik Artırma Tedarik Zinciri Tedarik Zinciri Yönetimi Çözümleri 2

3 ÜRÜN ve LOJİSTİK Ürün = Yük Yük: İstanbul-Simperepol Arası, 2 Tahta Sandık, Ebatlar: L 210 x W 130 x H 84 cm, Mal Cinsi: Güneş Kollektörleri Ağırlık: 730 Kg Büyüklük (Size)- boyutlar ve hacim Ağırlık (Weight)- brüt/net ağırlık İstif Edilebilirlik (Stowability) Elleçleme (Handling)- Manuel, otomatik Sorumluluk (Liability)-hasar/kayıp maliyeti Tehlikelilik (Dangerous Goods) Ortam Sıcaklığı (Donuk, Soğuk) Özel hizmet gereklilikleri (canlı hayvan gibi) 3

4 TAŞIMACILIK(TRANSPORTASYON) Taşımacılık; İnsan/ürünlerin belirli nokta/lardan alınıp belirli nokta/lara götürülmesi/aktarılmasıdır. Nakliye; Ü rünlerin/yüklerin belirli sevk nokta/larından alınıp belirli teslim nokta/larına kamusal alanlar üzerinden ve uygun taşıma belgesi kullanılarak götürülmesi/ taşınmasıdır. Ulaşım; İnsan/ürün/bilgiyi belirli nokta/lardan alıp belirli nokta/lara kara, su veya havayoluyla aktarmak üzere bu noktalarda oluşan ağ(şebeke) yapısıdır. Ulaştırma; Ulaşım taleplerini karşılamak üzere yapılan yatırım ve işletme çalışmalarıdır. 4

5 TAŞIMACILIK Temel taşımacılık sistemleri (modları) aşağıda belirtilmiştir: 1) Karayolu Taşımacılığı (Road Transportation) 2) Denizyolu Taşımacılığı (Ocean Transportation) 3) Demiryolu Taşımacılığı (Railway Transportation) 4) Havayolu Taşımacılığı (Air Transportation) 5) Boru Hattı Taşımacılığı (Pipeline Transportation) 6) KarmaTaşımacılık (Mixed Mode Transportation) 5

6 KARMA TAŞIMACILIK / Mixed Mode Transportation Karma taşımacılık; Aynı ürün/yükün iki veya daha fazla taşıma modu kullanılarak yapılan taşımacılık sistemidir ve üç farklı uygulama şekli vardır: Çok Modlu Taşımacılık (Multi-Modal Transportation) Intermodal Taşımacılık (Intermodal Transportation) Kombine Taşımacılık (Combined Transportation) Karma taşımacılık, taşıma modlarının avantajlarını kendi içinde entegre edip, dezavantajlarını mümkün olduğunca saf dışı bırakan ve sürekli kendini yenileyen gelişime açık bir taşımacılık sistemidir. Amaç; Maliyet, Hız, Güvenilirlik ve Hizmet Kalitesi parametrelerinin optimum bileşimini yakalamaktır. 6

7 KARMA TAŞIMACILIK / EŞ MODLULUK(Co-Modality) Karma taşımacılıkta en çok raslanan kombinasyonlar aşağıdadır: Karayolu-Demiryolu Taşımacılığı (Piggybacking, RO-LA) Karayolu-Denizyolu Taşımacılığı (Fishybacking, RO-RO) Karayolu-Havayolu Taşımacılığı (Birdybacking) Eş Modluluk(Co-Modality): Bir taşıma türüne öncelik tanımadan modların en verimli ve optimum şekilde kullanılmasıdır. Ürünlerin/yüklerin belirli bir sevk nokta/larından alınıp belirli bir teslim nokta/larına götürülmesi/taşınması sadece Taşımacılıktır ve Lojistik olarak adlandırılamaz. Lojistik, sistem yaklaşımı ile müşteri beklentilerine en uygun taşımacılık mod/modlarını alt sistem olarak kullanır. ÖrneklerÖrnekler 7

8 Hatay’dan Moskova’ya Güzergahlar 8

9 DEPOLAMA Depolama; belirli nokta/noktalardan gelen ürünlerin/yüklerin teslim alınıp, belirli bir süre korunup, belirli nokta/noktalara gönderilmek üzere hazırlanmasıdır. Depolama, ürünler için zaman ve yer faydası sağlayarak firmalara dinamik ve katma değerli müşteri hizmetleri sunmalarını sağlayan bir fonksiyondur. 9

10 DEPOLAMA Depolar kullanım amaçlarına bağlı olarak aşağıdaki şekilde sınıflandırılabilir: 1.Klasik Depo (Warehouse) 2.Dağıtım Merkezi (Distribution Center) 3.Toplama Merkezi (Consolidation Center) 4.Aktarma Merkezi (Transshipment Center) 5.Sipariş İşleme Merkezi (Order Fulfillment Center) Depolar otomasyon gereksinmelerine göre manuel, yarı otomatik veya tam otomatik tasarımlanabilir. 10

11 11 LOJİSTİK Muayene- Gözetim Paketleme ve Katma Değerli Hizmetler Depolama Taşımacılı k(Nakliye) Gümrük Sigorta Sipariş Yönetimi Stok Yönetimi LOJİSTİK

12 Eylül 2012 DÜZ CAM SEVKIYAT LOJİSTİĞİ 1.Bölge Depolu, Depoya Kadar Taşıma TR, Depo Sonrası Taşıma Bayi 2.Bölge Depolu, Depoya Kadar Taşıma TR, Depo Sonrası Taşıma TR veya Bayi 3.Bölge Depolu, Depoya Kadar Taşıma TR, Depo Sonrası Taşıma TR 4.Bölge Deposuz, Fabrika Sonrası Taşıma Bayi 5.Bölge Deposuz, Fabrika Sonrası Taşıma TR(eşit fiyat) 6.Bölge Deposuz, Fabrika Sonrası Taşıma TR veya Bayi (eşit fiyat, nakliye iskontolu) 7.Bölge Deposuz, Fabrika Sonrası Taşıma TR (kilometreye göre değişen fiyat) Her ürün her fabrika veya depoda, ya da ürün sadece kendi üretildiği fabrikada SAT: Satıcıda Teslim ; DAT: Dağıtım Yerinde Teslim ALT: Alıcıda Teslim ; AAT: Alt Alıcıda Teslim Fabrika(TR) Bölge Depoları (TR) Bayi Bayinin Müşterisi SATDATALTAAT

13 LOJİSTİK AKIŞ KOORDİNATÖRÜDÜR BİLGİ AKIŞI TEDARİKÇİMÜŞTERİ SİPARİŞ/BİLGİ ÜRÜN/İADE DepolamaNakliyeGümrükNakliyeDepolama MALZEME AKIŞI L O J İ S T İ K HİZMET AKIŞI 13

14 14 LOJİSTİK YAKLAŞIM. FTL LTL

15 15 KONSOLİDASYON YAPMADAN Tedarikçi Ortalama Yıllık Taşıma Miktarı (ton) Birim LTL Bedeli (TL/ton) Toplam Maliyet (TL) A B C D Toplam LTL : Less than Truck Load

16 16 KONSOLİDASYON YAPARAK Tedarikçi Ortalama Yıllık Taşıma Miktarı (ton) Tedarikçiden KM’ye LTL Birim Taşıma Bedeli (TL/ton) Depo Elleçleme Masrafı (TL/ton) KM’den Müşteriye FTL Birim Taşıma Bedeli (TL/ton) Toplam Maliyet (TL) A B C D Toplam FTL : Full Truck Load, KM: Konsolidasyon Merkezi

17 17 ANALİZ SONUCU KONSOLİDASYON YAPMADAN GERÇEKLEŞEN MALİYET (LTL) : TL KONSOLİDASYON SONRASI MALİYET (FTL): TL KONSOLİDASYON İLE SAĞLANAN KAZANÇ: = TL

18 MÜŞTERİ HİZMET DÜZEYİ İşletmeler yoğun rekabet koşullarında varlıklarını sürdürebilmek için hem satış noktalarında bulunurluğu sağlamalı, hem de lojistik maliyetlerini en küçüklemelidirler. Bu çerçevede etkin ve verimli bir lojistik hizmetini en düşük lojistik maliyeti ile sağlamak en önemli öncelik olmaktadır. 18

19 LOJİSTİK MALİYETLER Stok Tutma % Müşteri Hizmetleri ve Sipariş Yönetimi % 5-8 Yönetim % 4-6 Taşımacılık % Depolama %15-25 Lojistik Maliyetler/Ürün Satış Fiyatı : %

20 MÜŞTERİ HİZMET DÜZEYİ – LOJİSTİK MALİYET İLİŞKİSİ Müşteri Hizmet Düzeyi Yüksek Düşük Yüksek Pazar Sınırı Lojistik Maliyetler 20

21 LOJİSTİK YÖNETİMİ Lojistik Çıktıları TESİS VE DONANIMLAR İNSAN KAYNAKLARI BİLGİ KAYNAKLARI FİNANSAL KAYNAKLAR Lojistik Girdileri UygulamaKontrolPlanlama LOJİSTİK YÖNETİMİ Üretim Lojistiği Müşteriler Sevkıyat (Outbound) Lojistiği Tedarik (Inbound) Lojistiği Tedarikçiler DOĞRU ÜRÜNÜN, DOĞRU YERE, DOĞRU MİKTARDA, DOĞRU ZAMANDA, EN DÜŞÜK MALİYETLE, EN YÜKSEK ESNEKLİKLE, HASARSIZ TESLİMİ Tersine (Reverse) Lojistik 21

22 DIŞ KAYNAK KULLANIMI ve 3PL ŞİRKETLER Müşteri Şirketler Tedarikçi Şirketler Lojistik Şirket KOMPLE YÜKLER PARSİYEL YÜKLER KONSOLİDE YÜKLER 22

23 LOJİSTİK DIŞ KAYNAK KULLANIMINDAKİ GELİŞİM Müşteri İç Lojistik Operasyonlar Müşteri Lojistik(3PL) 4PL IT Hizmet Sağlayıcı 3PL Şirketler İş Süreçleri Yönetimi Müşteri İç Kaynak Kullanımı 1970s-1980s Dış Kaynak Kullanımı 1980s-1990s 1990s-2000s Daha Fazla Fonksiyonel Bütünleşme Daha Geniş Operasyonel Özerklik Müşteri Taşımacılık, vd 23 Müşteri Lojistik(LLP)

24 DIŞ KAYNAK KULLANIMININ GELİŞİMİ Nakliye Firması Müşteri Freight Forwarder Depolama Firması LLP 3PL 4PL Operasyon Organizasyon OperasyonelP lanlama Taktik Planlama Organizasyon Taktik Planlama Organizasyon Operasyon Organizasyon OperasyonelP lanlama TZY 2000 ve öncesi2000 ve sonrası Operasyon Organizasyon OperasyonelP lanlama Taktik Planlama Stratejik Planlama TZY:Tedarik Zinciri Yönetimi Taktik Planlama 24

25 Lojistik Bilişim Sistemleri(GPS, Internet, EDI, E-Ticaret, Barkod, RFID, ERP, SCM Yazılımı)Lojistik Bilişim Sistemleri(GPS, Internet, EDI, E-Ticaret, Barkod, RFID, ERP, SCM Yazılımı) Tedarik Zinciri Analizi, Haritalama, Optimizasyon ve Yönetimi, Ağ TasarımıTedarik Zinciri Analizi, Haritalama, Optimizasyon ve Yönetimi, Çağdaş Depo Tasarımı ve YönetimiÇağdaş Depo Tasarımı ve Yönetimi S ü rekli Gelişim ve Yenileşim(İnovasyon) Tam Zamanında Üretim/DağıtımTam Zamanında Üretim/Dağıtım Hızlı Yanıt Lojistik Köyler/Merkezler Karma Taşımacılık Etkin Paketleme LOJİSTİKTE VERİMLİLİĞİN ARTTIRILMASI Parsiyel/Konsolide Taşımacılık Yükleme Optimizasyonu Çapraz Sevkiyat(Cross Dock) Rota Optimizasyonu Döngüsel Sefer (Milk Run) Etkin Tüketici Yanıtı (ECR) Müşteri ve Tedarikçi İlişkileri Yönetimi(CRM-SRM) Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing) Faaliyet Bazlı Maliyetlendirme (ABC) Yalın ve Çevik Lojistik Yeşil Lojistik Tersine Lojistik 25

26 Tedarik Zinciri Tedarikçiler Üreticiler Distribütörler Perakendeciler Tüketiciler MALZEME, BİLGİ VE PARANIN AKIŞI SATICI ALICI MALZEME BİLGİ PARA Tedarik Zinciri Stoğu Bilgi Paylaşımı 26

27 Şişe Sütün Tedarik Zinciri Yem Üreticileri Besi Çiftlikleri Kum, Soda, Kireç üreticileri Şişe Üreticileri Kapak Üreticileri Süt Üreticileri Perakendeciler Tüketiciler Etiket Üreticileri Etiket Üreticileri Alüminyum Folyo Üreticileri Alüminyum Folyo Üreticileri Alüminyum Üreticileri Tersine Lojistik

28 Zara Tedarik Zinciri 28 % 70 Avrupa % 30 Asya Dağıtım Merkezleri: Mağazalar: Haftada 2 sevkiyat saat transit süre Tedarikçiler

29 Kamçı Etkisi (Bullwhip Effect) Satış Miktarı Zaman Müşteri Talebi Perakendeci Talebi Bayi Talepleri Üretim Planı 29

30 Tedarik zinciri yönetimi; hedeflenen müşteri hizmet düzeyini en düşük maliyette karşılamak, doğru zamanda doğru miktarda ve doğru yerde mal üretimi ve dağıtımını sağlamak üzere tedarikçiler, üreticiler, distribütörler ve perakendecileri en etkin ve verimli şekilde entegre eden bir yaklaşımdır (*). (*) Simchi-Levi, D., P. Kaminsky and E. Simchi-Levi, 2007, Designing and Managing the Supply Chain: Concepts, Strategies and Case Studies, Second edition, Mc Graw Hill, New York. Tedarik Zinciri Yönetimi Kavramı 30

31 GELENEKSEL YÖNETİM YAKLAŞIMI TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ YAKLAŞIMI Şirket odaklı düşünmeTedarik zinciri odaklı düşünme Kararlarda şirket bazlı optimizasyonKararlarda zincir bazlı optimizasyon Süreç iyileştirme Envanter Yönetimi Dağıtım kanallarının planlanması Fiyatlandırma Sözleşmeler vd. Süreç iyileştirme Envanter Yönetimi Dağıtım kanallarının planlanması Fiyatlandırma Sözleşmeler vd. Mallarının geldiği şirketler tedarikçileriniz, Malların gittiği şirketler ise müşterilerinizdir. Mallarının geldiği ve gittiği şirketler sizin iş ortaklarınızdır. Bilgi bir çeşit varlıktır. Diğer şirketlerle paylaşılmamalıdır. İş ortaklarınızla bilgi paylaşımı zincirdeki tüm tarafların performansını geliştirebilir. Tedarik Zinciri Yönetimi Kavramı 31

32 LOJİSTİK VE TEDARİK ZİNCİRİ FARKLILIĞI Tüketicinin Hizmet Gereksinimleri Tedarik Zincirini Oluşturur Tüketici Tedarikçi Üretim PerakendeÜretim Nakit Bilgi Ürün Lojistik Distribütör Müsteri/Tedarikçi 32

33 TZY ÇÖZÜMLERİ Değişkenliği ve Belirsizliği azaltmak  İçsel Tedarik Zinciri Yönetimi İçsel Tedarik Zinciri Yönetimi  Talep ve Arz Planlama (Demand and Supply Planning) Talep ve Arz Planlama  Bilgi Paylaşımı (Information Sharing) Bilgi Paylaşımı (Information Sharing)  Müşteride Tedarikçi/Tedarikçide Müşteri Temsilcisi Bulundurma  Uzun Süreli ve İdeal Kazanç Paylaşımına Dayalı Sözleşmeler ile Çalışmak (Buy-Back, Revenue Sharing, Pay-back, Fiyat İndirimi, Bonus, vd.)  Yalın, Çevik ve Çekme esaslı TZY (JIT, vd.) Yalın, Çevik ve Çekme esaslı TZY (JIT, vd.) Tedarik Süresini kısaltmak  Elektronik İş(B2B2C/EDI/XML), Hızlı Yanıt(Quick Response)  Çapraz Sevkiyat (Cross Docking), Döngüsel Sefer(Milk Run) Çapraz Sevkiyat Döngüsel Sefer(Milk  İleri Planlama ve Çizelgeleme Yaklaşımları(APS)  Yalın ve Çevik TZY  Tedarik Zinciri Planlama (Ağ Tasarımı)Ağ Tasarımı 33

34 TZY ÇÖZÜMLERİ Ortak Faaliyetler  Tedarikçi Yönetimli Envanter (VMI) Tedarikçi Yönetimli Envanter (VMI)  Tedarikçi Parkı (Supplier Park) Tedarikçi Parkı (Supplier Park)  Senkronize Üretim ve Sıralı Sevkıyat Senkronize Üretim ve Sıralı Sevkıyat  TZ Boyunca İzlenebilirlik  İşbirliğine Dayalı Tahmin Planlama ve İkmal(CPFR)  Tedarik Zincirinin Modellemesi (SCOR) Tedarik Zincirinin Modellemesi (SCOR)  TZY Yazılımları Kullanımı  4PL Kullanımı 34

35 TEŞEKKÜRLER... “Şirketler Değil….! Tedarik Zincirleri Rekabet eder” Tedarik çi ÜreticiDağıtıcı Peraken deci A 135 TL, 10 Gün + 45 TL, 5 Gün + 30 TL, 2 Gün TL, 17 Gün B 150 TL, 8 Gün + 30 TL, 6 Gün + 15 TL, 4 Gün TL, 18 Gün C 145 TL, 9 Gün + 40 TL, 5 Gün + 20 TL, 3 Gün TL, 17 Gün 35


"LOJİSTİK ve TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Prof. Dr. Mehmet TANYAŞ Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları