Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ULAŞIM PLANLAMA 2 / 02.04.2008 CENK HAMAMCIOĞLU KENTİÇİ – MAHALLE ÖLÇEĞİNDE.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ULAŞIM PLANLAMA 2 / 02.04.2008 CENK HAMAMCIOĞLU KENTİÇİ – MAHALLE ÖLÇEĞİNDE."— Sunum transkripti:

1 ULAŞIM PLANLAMA 2 / CENK HAMAMCIOĞLU KENTİÇİ – MAHALLE ÖLÇEĞİNDE

2 Belirli amaçlar doğrultusunda motorlu veya motorsuz araçların veya yayaların belirli yüzeyler üzerinde gidip gelme eylemidir. KONUT ÇALIŞMA REKREASYON SOSYAL HİZMETLER ULAŞIM

3 Unkapanı Köprüsü

4 Bahçeşehir

5 Ulaştırma •Arazi kullanım •Sosyo-ekonomik yapı •Arazi yüzeyinin yapısı-topoğrafya Arazinin Jeolojik yapısı •Hangi miktar ve özellikteki insan ve yüklerin? •Hangi zamanda ve koşullarda? •Nereden nereye? •Hangi türde ulaşım sistemleri?

6 KENTSEL ULAŞIM

7 Ulaşım Alanları, Ulaşım Ağı ve Ulaştırma Sistemleri Bağlantı-Güzergâh (Links) •Karayolu •Demiryolu-Raylı Sistemler •Havayolu (rota) •Denizyolu (rota) •Yaya ve Bisiklet Yolu Odak-Toplanma-Dağılma- Aktarma-Düğüm-Yön Değiştirme-Giriş Çıkış Noktaları (Nodes) •Durak •Kavşak •Terminal-Otogar-İstasyon •Liman-İskele •Havalimanı Trafiğin Durağan Olduğu Alanlar •Otopark-Araç Depolama •Toplu Taşıma Sistemlerine ait Plankton ve Garaj Alanları •Akaryakıt-Muayene-Servis İstasyonları

8 TAŞIT YOLLARI

9 Taşıt Ölçülendirmesi: taşıt boyutları (en-boy) Yol Genişlikleri: •Yolu kullanan taşıtların veya yayaların yoğunluğu – talep •Taşıt genişlikleri •Taşıt hızı (yolun amacına göre) Kavşak-Yol Kesişim Düzenlemeleri •Görülebilirlik •Algılanabilirlik •Açıklık •Geçmeye ve dönüşe elverişlilik Taşıtın Dönüş Kabiliyeti Ulaşım Yüzeylerinde ve Alanlarında Kullanıcı-Araç İlişkisi ve Boyutlandırma

10 Yolun Yapımını ve Düzenini Etkileyen Hususlar Eğim (%7’yi geçmemesi) Maliyet (yol uzunluğu, dolgu, yarma)

11 Kentiçi Yollar a.Ana Yol (major arter) Toplu Taşıma Sistemleri, Otomobil, Motosiklet b. II. Derece Yol (minor arter) Toplu Taşıma Sistemleri, Otomobil, Motosiklet c. Toplayıcı Yol (collector road) Otomobil, Motosiklet d. Mahalli Yol-Erişim-Servis Yolu Otomobil, Motosiklet (local streets) e. Bisiklet ve Yaya Yolları Bisiklet, Yaya

12

13 Türk Standartları Enstitüsü Şehiriçi Yol Sınıflandırması (Kapasitelerine Göre)-1993 • Çevre Yolu (1. derece)Çevre Yolu • Şehiriçi Bölge Bağlantı Yolu (2. derece)Ekspres Yol • Şehiriçi Bölge Toplayıcı YoluAna Yol ve Alt Arter Yollar • Şehir Bölge İçi YoluToplayıcı Yol • Servis YoluMahalli-Erişim-Servis Yolu

14 KAMULAŞTIRMA GENİŞLİKLERİ (m.) (Gür, 2003) min.max. Otoyollar50120 Ekspres Yollar3050 Ana Arterler2435 Alt Arterler1622 Toplayıcı Yollar1220 Servis Yolları1018

15 ANA ARTER: Şehir içinde yüksek hacimde trafik taşıyan, temelde transit trafik taşıyan, bir ölçüde de bitişiğindeki parsellere erişim sağlayan yoldur. Bu bazen bölünmüş bazen de bölünmemiş karşılıklı iki yönlü veya tek istikâmete hizmet veren yol olabilir. • Şerit genişlikleri 3.25 m. – 3.50 m. arasında alınabilir. Kalabalık nüfuslu kentlerde toplam 6 şeritli tasarlanması uygundur. • Ana Arterler toplu taşıma sistemlerinin işlediği güzergâhlardır. • Karşılıklı olarak birer şerit toplu taşıma sistemlerine ayrılması gerekir. • Taşıt hızı km/saat alınabilir. • Otopark düzenlemeleri kaldırım kenarında veya orta bölme (röfüj) alanda yaratılmamalıdır. Tehlike yaratır. • Kaldırım genişlikleri min. 2.0 m. den 15.0 m. ye kadar çıkabilir. • Yol ortasındaki bölme adaları dönüş noktasındaki araçlara sığınma cebi yaratabilecek şekilde min. 3.0 m. olmalıdır. • Ana yollar üzerinde yeralan kavşaklar arası mesafeler m. arasında değişebilir. • Kavşak noktaları hemzemin sinyalizasyonla çözümlenir. Zorunlu koşullarda katlı veya köprülü kavşak çözümleri getirilebilir.

16 Bağdat CaddesiBarbaros Bulvarı Örnek: Bağdat Caddesi bölünmemiş ve tek istikamette çalışan bir ana arterdir. Millet ve Vatan Caddesi ile Tarlabaşı ve Barbaros Bulvarı ise bölünmüş ana arterlerdir.

17 ALT ARTER YOL – II. DERECE ARTER: Ana arterler arasında yerel toplu taşımacılığın yapıldığı yollardır. • Şerit genişliği 3.25 m. – 3.50 m. arasında değişir. • Taşıt hızı km/saat olarak alınabilir. Örneğin: 2x3.25 m. şerit genişliği + 2x0.5 m. sakınma uzaklıkları + 2x2.0 m. kaldırımlar = 12 m. (min.)

18 Toplayıcı Yol Mahalli Yollar, Servis Yolları Alt Arter - II. Derece Arter MAHALLE

19

20 Servis Yolu Toplayıcı Yol

21

22 YOL ENKESİT ELEMANLARI (TSE, 1993) orta ayrıcı (röfüj), taşıt yolu- trafik şeridi, toplu taşıma şeridi, banket, trafik şeritlerine ve yola yaklaşım mesafeleri, su toplama bandı, park-durak şeridi, yeşil bant, bisiklet yolu, yaya yolu-kaldırımı

23 taşıt yolu, trafik şeridi banketröfüj yeşil bant yaya yolu- bisiklet yolu sol güvenlik izi Su depolama bandı

24

25

26

27

28

29

30 Komşulukta Araçlar İçin Uygun Çıkmaz Sokak Düzenleri X AC B

31 Stockholm

32 KAVŞAKLAR

33 Yolların Ara Uzaklıkları – Kavşak Aralıkları •Ana Yollar 800 m. – 2 km. •II. Derece Yollar800 m. – 2 km. • Toplayıcı Yollar100 m. – 800 m. (min 800 m.) Sinyalizasyon gerekli • Servis Yolları40 m. – 100 m. (min. 75 m.) Sinyalizasyon olmadan geçiş önceliğine göre, Küçük yarıçaplı (10-20 m.) sinyalizasyonsuz döner kavşak Kavşak çözümlerinde trafiğin hacmi, yoğunluğu ve hangi yönlere talep olduğu ölçümlerle belirlenir.

34

35

36

37

38

39

40 Paderborn

41

42 OTOPARK ALANLARI

43 Büyüklüklerine Göre Otopark Türleri • Küçük Otoparklar: Kullanım alanı 100 m²’den küçük otoparklardır. • Orta büyüklükte otoparklar: Kullanım alanı 100 m² ile 1000 m² arasında olan otoparklardır. • Büyük otoparklar: Kullanım alanı 1000 m²’den büyük otoparklardır. Park Etme Yerine Göre Otoparklar Yol üzeri Otoparklar (on-street parking): • Yol üzeri park etmeler paralel ve açılı park etme olarak ikiye ayrılmaktadır. Bunlar yol üzerinde tek sıralı veya çift sıralı olabilmektedir. • Açılı park etmeler: genel olarak 30 derecelik, 45 derecelik, 60 derecelik ve 90 derecelik park etmeler şeklinde sıralanabilir.

44 Yol kenarına park etmede dikkat edilmesi gerekenler: • Genişliği 6.00 m’den az olan yollarda yol içi parkına izin verilmemeli. Zorunlu ise paralel parka izin verilmeli. •Genişliği m tek yönlü trafik akımının olduğu yollarda bir kenarda olmak üzere paralel parka izin verilebilir. •Genişliği m olan yollarda iki yönlü trafik akımı varsa bir kenarda, tek yönlü trafik akımı halinde ve trafiği tek şerit yeterli ise iki yanda paralel ya da bir yanda açılı (eğik) parka izin verilebilir. •Genişliği m’den fazla olan yollarla bölünmüş yollarda, trafik yoğunluğunun ihtiyaç gösterdiği şerit sayısı her iki yön için tespit edilerek artan genişlik için tek ya da iki yanda parka izin verilebilir. •Toplu taşıma araçlarının da kullandığı yoğun trafikli ve kentin ana arterlerini oluşturan yollarda yol içi parkına izin verilmemelidir. Kurb civarında görüşü kapayan yerlere, yaya geçitlerine park yeri yapılmamalıdır.

45 Yol Kenarına Park Etme Açıları •Yola paralel park etme : N = L / 6.7 = 100/6.7 = 15 araç •30 derece ile park etme : N = (L – 0.9)/5 = ( ) / 5= 20 araç

46 •45 derece ile park etme : N= (L-2) / 3.7=(100-2) / 3.7=26 araç •60 derece ile park etme : N= (L-2) / 3 = (100 – 2) / 3 = 32 araç •90 derece ile park etme : N= L / 2.6 =100 / 2.6 = 38 araç

47 Yola İki Sıra Halinde Park Etme •30 derecelik simetrik park hali•45 derecelik simetrik park hali

48 •60 derecelik simetrik park hali •90 derecelik simetrik park hali

49

50

51

52

53 Yol dışı Otoparklar (off-street parking): Yol dışı park etme ikiye ayrılmaktadır: 1. Açık alan parkları – zemin tesisler 2. Çok katlı otoparklar - Rampalı otoparklar - Yer altı otoparkları - Mekanik sistemli otoparklar * Otomasyonlu otoparklar * Otomatik otoparklar: a.Dik olarak kaldırılan ve platformun döndürülmesiyle araçların depolandığı sistem b. Araçların kaldırılarak katlara taşındığı ve yatayda kaydırılarak raf modeline yerleştirildiği sistemler

54 Komşuluk ve Komşuluk Grubu Alanlarında Ada Ortası Kullanımı ÇOCUK OYUN ALANI OTOPARK KomşulukKomşuluk Grubu

55 Komşulukta Mekan ÇIKMAZ SOKAK BİTİŞLERİ İŞLEVSEL ve GÜVENLİ OLMALI

56 Commery-Nancy

57

58

59 YAYA YOLLARI

60 Yaya Yolu Genişlikleri: •Kullanıcı-yaya yoğunluğu •Konut alanları içinde en az 1.5 m. olmalı •Yayaların kullandığı iz üzerinde bitki, ağaç veya aydınlatma elemanı, çöp kutusu gibi herhangi bir engel olmaması •Yaya yolunun taşıt yolundan yüksekliği 10 cm.’i geçmemesi Kavşak-Yol Kesişim Düzenlemeleri •Hemzemin yaya yolu geçişleri taşıt yolu eksenine dik yerleştirilmesi •Hemzemin yaya yolunun taşıt yoluyla çakıştığı kavşak geçişlerde engelliler ve bisiklet sürücüleri için eğimli yüzeylerin tasarlanması Kaldırım-Yaya Yolu Düzenleme İlkeleri

61

62

63 Bahçeşehir

64 Stockholm

65 Paris

66 Paderborn

67 Dusseldorf

68 Stockholm

69 BİSİKLET YOLLARI

70 Ortalama hız10 dak. gidilen mesafe Hizmet alanı Sadece yürüme 5 km/ saat0.8 km2 km 2 Bisiklet20 km/ saat3.2 km32 km 2 Lausanne

71

72 Stockholm

73 Viyana


"ULAŞIM PLANLAMA 2 / 02.04.2008 CENK HAMAMCIOĞLU KENTİÇİ – MAHALLE ÖLÇEĞİNDE." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları