Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ"— Sunum transkripti:

1 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Sınav Kaygısı IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

2 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
13 Mart 2016 saat:10.00’a son X gün… IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

3 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Sınav Kaygısı Nedir? Sınav kaygısı öğrenilen bilginin sınav sırasında etkili biçimde kullanılmasını engelleyen ve başarının düşmesine yol açan yoğun kaygıdır. Bir sınav öncesinde, sınav sırasında veya sonrasında duyulan endişe ve rahatsızlık hissi de diyebiliriz. Bazı öğrenciler yaklaşan sınavdaki başarı düzeyini genelleyerek, bunu kişiliğinin başarı ya da başarısızlığı olarak değerlendirebilir. Bu durum değerlendirilme korkusuna ve sınavın sürecinden çok sınavın sonucuna odaklanmaya neden olur. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

4 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Normal düzeyde kaygı, sınava hazırlanmak ve sınav sırasında başarıya ulaşmak için istekli olmayı sağlar. Ancak sınav kaygısı normal kaygıdan farklı ve daha şiddetlidir! Daha rahatsız edici ve huzursuzluk vericidir! Yardımcı ya da motivasyon sağlayıcı olmayabilir. Sınav kaygısının olması, sınav öncesini, sınav anını ve sınav sonrasını kapsar. Örneğin: Ders çalışmayı, dikkati verimli kullanılmayı engelleyebilir. Sınav anında bilgiyi kullanmayı, karar verme sürecini olumsuz yönde etkileyebilir. Bilgi düzeyine ve kendine olan güvenin azalmasına yol açabilir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

5 Sınava Hazırlanan Öğrenci Nasıl Düşünür?
Acaba sınavı kazanabilecek miyim? Annem babam yemedi yedirdi, giymedi giydirdi, benim için her şeyi yaptılar, ellerindekileri avuçlarındakileri benim için harcadılar, bütün ümitlerini bana bağladılar, sınavı kazanamazsam onların yüzüne nasıl bakarım? Kafamı toplayamıyorum; okuduklarımı bir türlü anlayamıyorum, galiba sınavı kazanamayacağım, ne olacak benim hâlim? Daha hazır değilim, vakit de çok azaldı, sınavı düşündükçe ruhum daralıyor, içim sıkılıyor, ne yapabilirim ki? IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

6 Sınav Kaygısında Velinin Rolü
Kaygı bulaşıcı bir duygudur.Çocuğunuzun geleceği konusundaki endişeleriniz çocuğunuza yansır. Bu nedenle öncelikle aileler kaygılarını azaltmaya çalışmalıdırlar. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

7 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Eğer aile, çocuğa karşı aşırı korumacı bir yaklaşım tarzı sergiliyorsa; her şeyi onun adına onun için düşünüp, her şeye onun yerine karar veriyorsa, çocuğun kendine güveni gelişmeyebilir. Yaşamı boyunca aile ortamında: "Sen yapamazsın. Sen beceriksizsin. Sen küçüksün. Sen sus. Küçükler dinler, büyükler daha iyi bilir, sen kendi işine bak. Dokunma, kıracaksın. Elleme, mahvedeceksin...’ benzeri sözlerin ve yaklaşımların muhatabı olan çocuk, kendine güveni olmayan bir kişilikte yetişecektir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

8 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Beklentiler "Bunu mutlaka başarmalısın. Başarılı olacağını biliyoruz. Bizi mahcup etme. Kazanman gerekir. Kazanacağını biliyoruz." şeklindeki yaklaşımlar, çok sık tekrarlanırsa, öğrenci kendini bir kuşatılmışlık altında hissedecek; mutlaka başarmak zorunda olduğuna inanmaya başlayacaktır. Bu arada ‘Ya başaramazsam?" düşünceleri devreye girebilecektir. Ayrıca yakın akraba ve arkadaş çevresi, öğretmenler ve özellikle de ailenin öğrenciden beklentileriyle öğrencinin kendi beklentileri uyuşmazsa öğrencide kaygı oluşabilir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

9 Sınav Kaygısında Diğer Etkenler
Sınava ilişkin olumsuz düşünceler Hedefin belirsizliği Plansızlık Çalışma metotlarını bilmemek Güvensizli, Danışılacak kişilerin olmaması Arkadaş çevresinin olumsuz telkinleri Öğrencinin önünde başarılı bir örnek olmaması Aile ve çevrenin bilinçsizliği bunların arasında sayılabilir. Önemli olan kaygı yaşayan öğrencinin bu kaygısının nedeninin ne olduğunun tespit edilmesidir. Ondan sonraki aşama ise bu nedenlerin zararsız hâle getirilmesidir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

10 Sıkça Yapılan Yanlışlar
IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

11 Sınavı kazanmak zorundasın
YANLIŞ Sınavı kazanmak bir istek ve seçim meselesidir: “Sınavı kazanmanı istiyorum”. “zorundalık,” “–meli”, “-malı” ifadeleri istekten çok kuralı, yasayı bildirir. Yasada kesinlik vardır. Ergenlik döneminde olan bireyler bu şekildeki zorundalık, kural ve yasalara karşı gelme eğiliminde olabilirler. Öncelikli olan çocuğunuzun istekleridir. 1 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

12 Kazanamazsan mahvoluruz, çevrenin yüzüne nasıl bakarız
YANLIŞ Sınavı kazanamamak dünyanın sonu değildir. Sen bizim için her zaman değerlisin. 2 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

13 Falancanın oğlu filanca okulu kazandı…. Bakalım sen ne yapacaksın!!!
YANLIŞ Biz senin yeterince emek verdiğinin farkındayız. 3 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

14 Benim Çocuğum Doktor Olacak
YANLIŞ Benim çocuğum sevdiği ve başarabildiği mesleği yapacak 4 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

15 Sen bu yıl kesin kazanırsın,
YANLIŞ Aşırı güven her zaman olumlu sonuçlar vermez, çocuğunuz bu güvenin baskısı altında kalabilir, kesinlik içeren ifadelerden kaçının. 5 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

16 Önce sınavı kazan, sonra gezmeye ve eğlenmeye çok zamanın olacak
YANLIŞ İyi bir programlama ile çalışmaya da, eğlenmeye de zaman ayrılabilir. 6 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

17 Bu gidişle kazanamazsın
YANLIŞ Bu tür mesajlar vermek, çocuğunuza bir şey kazandırmaz, aksine baskı yaratıp başarısızlığa yol açar. 7 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

18 Sınav Hayatta Başarılı Olmanın Tek Yoludur!
YANLIŞ Sınav başarıya ve mutluluğa giden yoldaki seçeneklerden sadece biridir, tek seçenek değildir. Sınavı kazanamasak da farklı alanlarda mutlu ve başarılı olabiliriz. 8 DOĞRU IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

19 ÇOCUKLARIMIZ DİYOR Kİ…
Eve geldiğimde güler yüz istiyorum. Ailemin bana güven duyması ve destek olması beni güçlü kılar. Kötü puan yada not alabilirim.Hoşgörülü olur musunuz? Zaten işim çok zor. Çok fazla şey istiyorsunuz, ben de zorlanıyorum. Evde huzurlu bir ortam istiyorum. Bazen sizlere karşı olumsuz davranıyorum, anlayışlı olur musunuz? IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

20 ÇOCUKLARIMIZ DİYOR Kİ…
Bazen sizlere karşı olumsuz davranıyorum, anlayışlı olur musunuz? “Kazanamazsan çok kötü olur” diyorsunuz. Üzülüyorum. “Ayşe’nin kızı, Fatma’nın oğlu…” iyi de beni onlar ilgilendirmiyor. Güveninize ihtiyacım var. Bazen çok üstüme geliyorsunuz. Morale ihtiyacım var. Benden yapamayacağım şeyleri istemeyin. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

21 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ailelere Öneriler Aileler, çocuklarının zekâlarını sınavla ölçme yanlışlığına düşmemelidir. "Sen akıllıysan bu sınavı kazanırsın. Kazanamazsan aklından şüphe ederiz." gibi yaklaşımlardan uzak durmalıdır. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

22 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile, çocuklarını başka ailelerin çocuklarıyla kıyaslamamalıdır. "Bak,falanın çocuğu nasıl çalışıyor. Sen niye onun gibi değilsin? Sen niye çalışmıyorsun? Senden ne köy olur, ne kasaba. Sen adam olmazsın. Bu kafayla sen zor kazanırsın!" gibi yaklaşımlar sergilememelidir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

23 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aileler, çocuklarını kendileriyle ve kardeşleriyle de kıyaslamamalıdır. "Bak ablana, ağabeyine, o bizim yüzümüzü ağarttı. Biz senin gibiyken..."türü karşılaştırmalardan kaçınmalıdır. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

24 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile:’Bizi mahcup etme mutlaka kazanmalısın.’ türü şartlandırmalardan uzak durmalıdır. ‘Çalış, olmazsa canın sağ olsun.’ demelidir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

25 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile, çocuğa sağladığı imkanları onun gözüne sokmamalıdır ‘Neyin eksik ? Biz senin gibiyken...’ gibi sözler sarf etmemelidir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

26 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile çocuğun sorunlarını dinlemeli, çözüm yolu bulmaları için yardımcı olmalı ve konuşmasına fırsat vermelidir. Aile, çocukla ilgili sorunları konuşarak çözmeli;asla şiddete başvurmamalıdır. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

27 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile, Sürekli ‘Çalış!’ demek yerine:’Ne yaptın, nasıl gidiyor, bizlerden bir isteğin var mı?’ tarzında bir yaklaşımı tercih etmelidir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

28 Aile, başkalarının yanında çocuklarını eleştirmemelidir
Aile, Çocuğun yaptıklarını yetersiz görmek yerine; yapılanları takdir etmeli, yapılması gerekenleri ise yeni hedefler olarak önüne koymalıdır. Aile, başkalarının yanında çocuklarını eleştirmemelidir IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

29 Olması gerektiği gibi değil, olduğu gibi değerlendirmelidir.
Aile, çocuğunu iyi tanımalı ve kapasitesine göre beklentilere girmelidir. Olması gerektiği gibi değil, olduğu gibi değerlendirmelidir. Aile, çocuğun ergenlik döneminde olduğunu unutmamalı, dolayısıyla ona karşı anlayışlı ve hoşgörülü olmalıdır. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

30 Aile kendi sınav heyecanını çocuğa yansıtmamalıdır.
Aile, çocuğa güvenmelidir ki, çocuk da kendine güvensin. Aile, kendi işlerine ayırdığı vakit kadar çocuğa da zaman ayırmalı, ona önem vermelidir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

31 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile, bu sınavın sadece bir fırsat olduğunu, bu fırsat kaçarsa hayatta daha başka fırsatların da kendisini beklediğini çocuğa anlatmalıdır. Çocuk sorumluluk duygusunu kazanmalıdır. Kendi kararlarını sorumluluklarına katlanmak şartı ile çocuk vermelidir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

32 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Aile, yaşantısı ile çocuğa örnek olmalıdır. Aile planlı programlı olursa, öğrenmeyi ve kendini geliştirmeyi önemli görürse çocuğun aileden etkilenmemesi mümkün değildir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

33 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HABERLER… IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

34 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Ortaokulu öğrencisi 13 yaşındaki kız intihar etti BURSA’da babası öğretim üyesi, annesi doktor olan 13 yaşındaki Ayşe Berrin Yılmazlar dün gece evin banyosunda kendisini bornoz kemeriyle astı. Ortaokul 8'inci sınıf öğrencisi Yılmazlar'ın, TEOG sınavında istediği puanı alamayınca bunalıma girip, intihar ettiği ileri sürüldü. Geçtiğimiz Perşembe, 14 yaşındaki ilköğretim öğrencisi Yalçın Gencay Öktem SBS sonuçlarının açıklanmasının ardından intihar ederek yaşamına son verdi. Yalçın’ın intiharı ile birlikte SBS, ÖSS ve KPSS yüzünden intihar eden gençlerin sayısı yirmiye ulaştı. Adana’nın Ceyhan ilçesinde, ÖSS’ye hazırlanırken polis memuru olan babasının beylik tabancası ile intihar eden 20 yaşındaki bir genç, Mersin’de SBS sonuçlarının ardından canına kıyan ilköğretim öğrencisi Tansu Özdemir, İzmir'in Konak ilçesinde ÖSS öncesi intihar eden 19 yaşındaki Onat, Isparta'nın Şarkikaraağaç ilçesinde ÖSS'den düşük puan aldığı için bunalıma girerek av tüfeğiyle intihar eden Zübeyde örneklerden bir kaçı. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

35 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Gece yarısı sınav stresine dayanamayarak jiletle bileklerini keserek yaşamına son vermek isteyen 18 yaşındaki Özlem Ö., Adana’da ÖSS’ye hazırlanırken sınav stresine dayanamayıp çok sayıda ilaç içerek intihar teşebbüsünde bulundu. İZMİR’in Karşıyaka İlçesi’nde, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı’na(TEOG) giren 15 yaşındaki A.K., iddiaya göre sınavının kötü geçtiğini düşünerek 5. katta bulunan evlerinden atlayarak intihar etmek istedi. A.K., ağır yarılı olarak kaldırıldığı hastanede tedavi altına alındı. Üniversiteye girebilmek için Lisans Yerleştirme Sınavı'na (LYS) katılan 18 yaşındaki lise öğrencisi Şeyhmuş Şimşek sınavının kötü geçmesinden dolayı intihar etti. Elemeci sınav sistemi, öğrencilerin geleceklerini ellerinden almakla kalmayıp yaşamlarını da ellerinden alıyor. Sınavları sürekli değiştiren ÖSYM, hayatlarını kaybeden gençleri önemsemeyerek elemeci sınav sistemini sürdürmeye devam ediyor. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

36 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Başarı Öyküleri IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

37 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Margaret Mitchell’in ünlü “Rüzgar Gibi Geçti” adlı kitabı tam 38 defa reddedildikten sonra basıldı. Miki Fare adlı çizgi kahramanını çizen Walt Disney hakkında resim kabiliyeti olmadığı söylenmişti. Disneyland’ı kurmadan önce de defalarca iflas etmişti. Genetik biliminin kurucusu Gregor Mendel, gençliğinde okumak istediği üniversitelere ya kabul edilmiyordu ya da ayrılmak zorunda kalıyordu. Ayrıldığı üniversitenin profesörlerinden biri onun için “berrak düşünebilme yeteneği yok“demişti. Beethoven’in keman tutuşunu gören hocası onun için “müzisyen olamaz” demişti. Otomotiv sektörünün kurucusu Henri Ford, başarıya ulaşana kadar 5 kez iflas etmiştir. IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

38 IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
“Kaygı” sınavını başarıyla atlatmanız dileğiyle… IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ LİSE PDR KOMİSYONU -ZUHAL SEMİZ -ERHAN YILMAZ -GÖZDE COŞAR -ARİF KOÇAK -NİHAL ALMA -HAKAN KARAKOYUN IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ


"IĞDIR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları