Sunuyu indir
1
ANNE-BABA TUTUMLARI
2
Çocuk dediğin, uslu oturur. her lafa karışmaz. yeni icatlar çıkarmaz. büyükleri üzmez insanın kafasını şişirmez. büyüklerin sözünü dinler. yapma deyince yapmaz. çok soru sormaz. Büyüklere gelince; Onlar büyüktür ve her şeyi yapabilirler.
3
AŞIRI BASKICI ve OTORİTER TUTUM
4
Çocuğun ilgi ve istekleri dikkate alınmaz.
Anne babalar çocukları kendi kalıplarına göre yetiştirirler. Çocuktan yaşının üzerinde bir olgunluk beklenir ve ona özgürlük tanınmaz.
5
Çocuğa nedenleri açıklanmayan kurallar konur, bu kurallara uymadığı takdirde “ ağır cezalar” verilir. Anne babanın gözü sürekli çocuğun üzerindedir. “Çocuğumu eğitiyorum, terbiye ediyorum” mantığıyla şiddet uygulanır.
6
Çocuğun Kişilik Gelişimi Üzerindeki Etkileri;
Çocuk içine kapanık, sıkılgan, itaatkar olabileceği gibi aşırı saldırgan ve zorba da olabilir. Çocuk alacağı ağır cezalardan kaçmak için yalan söyleyebilir. İnsanlar tarafından kolay kandırılır, yanlış hareketler yapmaya eğilimlidir. Aşırı hassas, kırılgan ve hastalıklı bir kişilik görülebilir. Aşağılık duygusuna kapılabilir.
7
GEVŞEK ANNE-BABA TUTUMU
8
Çocukların her istediği sorgulanmadan yerine getirilir.
Çocuğa hiçbir zaman kesin kurallar konmaz. Konulan kurallar da uygulama ve denetimden uzaktır. Bu tutum ev içerisinde geçerli olduğu gibi ev dışında da geçerlidir.
9
Anne baba çocuğun davranışına karışmaz, sadece büyük problem olduğunda varlığını hissettirir.
Çocuğun aşırı hareket serbestliği vardır. Kendisine ve çevresine zarar verecek davranışlarda bile müdahale edilmez.
10
Çocuğun Kişilik Gelişimi Üzerindeki Etkileri;
Gururlu, kibirli, kendini beğenen kişilik özelliği sergilerler. Sabırsız, sorumsuz, bencil, çabuk darılan ve her an dilediğinin yapılmasını beklerler. Her istediğini ailesine yaptırmayı alışkanlık haline getiren çocuk bu tavrı arkadaşlarından ve çevresinden görmeyince uyum sağlamada güçlük çeker.
11
Toplumda, okulda...vb yerlerdeki kuralları anlaması ve uyması zorlaşır.
Başkalarının haklarına saygı duymaz. Kendi istediğinin olması için mücadele verir ve çevreden dışlanır.
12
AŞIRI KORUYUCU TUTUM
13
Bu tür ailelerde doğal yaşam hakkı verilmez
Bu tür ailelerde doğal yaşam hakkı verilmez. Onu ilgilendiren kararlarda yaşı kaç olursa olsun fikri sorulmaz. Anne baba çocuğa yaptırmak istedikleri bir davranış için ‘duygu sömürüsü metodu’ ve “şefkat” yöntemi kullanır.
14
Çocuğun Kişilik Gelişimi Üzerindeki Etkileri;
Hayattan edinmeleri gereken deneyimleri edinmeden hayatla karşı karşıya kaldıklarında uyum sağlamakta güçlük çekmektedirler. Atılım ve başarma gücünden, kendilerini kabul ettirme istek ve yeteneğinden yoksun olurlar. Çocuk ailesine olan bağımlılığını dış çevreye de genelleyebilir.Onu himayesi altına alabilecek herkese karşı bağımlı olmaya başlarlar.
15
Ailenin aşırı koruyucu yapısı, çocuğu bencil yapar. Daima
dikkat çekmeye, çevresindeki kişilerin ona hizmet etmesini beklemeye başlar. Ailesinden gördüğü sevgi ve himayeyi ileride eşinden de bekler. Hiç büyümeyen “yetişkin çocuk” olarak kalır.
16
DENGESİZ VE KARARSIZ TUTUM
17
Dengesiz anne baba tutumu,
Anne ile baba arasındaki görüş ayrılığından, Annenin kendi içindeki kararsızlığından, Babanın kendi içindeki kararsızlığından, ileri gelebilir.
18
Tüm çocuklara eşit davranmama,
Eşit sorumluluklar vermeme, Kız ve erkek çocuğa cinsiyetine göre farklı davranması Çocukların doğuş sırasına göre sergilenen farklı tutumlar şeklinde görülebilir.
19
Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri;
Çocuk hangi davranışı, nerede?, nasıl?, ne zaman? yapacağı konusunda bocalar. “Bu davranışı yaparak nasıl cezadan kurtulurum?” şeklinde bir teknik geliştirir. İç çatışmalar, huzursuzluk ve öncelikle anne babaya sonra da insanlara güvensizlik oluşur. Doğru kararlar alamaz.
20
İLGİSİZ VE DUYARSIZ ANNE-BABA TUTUMU
21
Çocuğa karşı denetim, çocuğun ilgi ve gereksinimlerine verilen tepki çok düşüktür.
Çocuklarına yeteri kadar zaman ayırmazlar. Çocukları için hiçbir konuda gerekli çabayı harcamazlar. Ruhsal durum ve okul başarısıyla ilgilenilmez. “Saldım çayıra Mevlam kayıra” anlayışı hakimdir.
22
Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri;
Okula ilgisizlik Zamanı iyi değerlendirememe Yanlış arkadaşlıklar kurma İçki, sigara gibi zararlı alışkanlıklara başlama eğilimi Kural tanımama
23
Suç işlemeye eğilimli olma
Uzun vadeli planlar yapamama Başına buyruk yaşama ve evden ayrılma Yanlış davranışlara yönelme Okulu bırakıp, erken yaşta çalışmaya başlama
24
DEMOKRATİK TUTUM
25
Çocuk ayrı bir birey olarak kabul edilir. Çocuğun ilgileri göz önünde
bulundurulur, yeteneklerinin geliştirici ortam hazırlanır. Duygular nettir. Problemlerle baş etme, demokratik yollarla yapılır.
26
Çocuğun Kişilik Gelişimi Üzerindeki Etkileri;
Yaratıcıdırlar Dengeli ve uyumludurlar Karar alma becerileri gelişmiştir. Kendilerine güvenirler. Seçenekli düşünmeyi bilirler, yeni durumlara uymada zorluk yaşamazlar.
27
Kendi haklarını korurlar, başkalarının haklarına saygı gösterirler, kendi özgürlüklerinin sınırlarını bilirler. Arkadaş gruplarına rahatlıkla uyum sağlarlar, grup içinde aldıkları görev ve sorumlulukları yerine getirmede zorlanmazlar. Çevrelerindeki akran ve yetişkinlerle sağlıklı iletişim kurarlar. Okul başarıları yüksektir.
28
ANNE BABALARA ÖNERİLER
Çocuğunuzun davranışlarına kesin sınırlar koyun ve kesinlikle uyulması gereken kuralları belirleyin. Çocuğunuza belli bir tutum belirleyip, istikrarlı davranmaya çalışın.
29
Çok özel günlerde ve durumlarda sınırlamalarda ve kurallarda geçici esneklikler gösterilebilir.
Çocuklarınıza sevgi ve ilginizi; bazı görev ve sorumlulukları eşit paylaştırmaya özen gösterin. Çocuğunuzun haklarına, özgürlüğüne saygı duyun ve ona belli sorumluluklar verin. Bir taraftan da bunlara sınır koyun.
30
Çocuğunuzun başarılarını övün fakat aşırıya kaçmayın.
Merakını gidermek için yeterli kapasiteye sahip olduğu konusunda çocuğu teşvik edin. Çocuğunuzun eğitiminde öyle bir çizgide durun ki çocuğunuz hem her an sizi yanında hissederek destek bulsun, hem de sizi hiç görmeyerek kendini özgür hissetsin. Çocuğunuzun gelişimine göre yerine getirilmesi gereken davranışların çocuğunuz tarafından gerçekleştirilmesine izin verin.
31
TV-İNTERNETİN AİLE YAŞANTISINA VE ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE ETKİSİ
32
TELEVİZYON (EVLERİN YENİ EFENDİSİ)
Evde çocuklarla birlikte otururken birden elektrikler kesildi. Siz hemen bir mum yakıp oturdunuz. Fakat evde az önceki hareketlilik, canlılık kayboldu. Çocuklarla birkaç cümle konuştunuz. Konuşacak bir şeyler bulamıyorsunuz. Evde derin bir sessizlik…
33
Televizyonsuz bir hayat geçer mi
Televizyonsuz bir hayat geçer mi? Ona o kadar çok alışmışız ki, hayatımızın bir parçası haline gelmiş. Sabah uyanır uyanmaz veya dışarıdan eve geldiğinizde televizyonu açarsınız. Televizyonun sesi size arkadaşlık eder. NEREYE KADAR? Televizyon getirdiklerinin yanında acaba bizden neler götürüyor?
34
Televizyon göze ve kulağa hitap etmesi nedeniyle çekici ve etkili bir eğitim öğretim aracıdır.
Bu nedenle televizyonda yayınlanan programların çocuklar üzerindeki olumlu-olumsuz etkileri tartışma konusudur.
35
Nitelikli programlar olduğunda çocuklar televizyondan belli bilgileri edinirler. Sayıları, şekilleri ve renkleri tanıtan, kelime hazinesini arttıran ve konuşma becerilerini geliştiren eğitici programlar vardır. Bunların dışında ev hayvanlarının bakımı gibi sözle anlatılmayan bilgileri, görgü kurallarını öğrenirler.
36
Kendi yaşamlarında olmayan (Örneğin; çiftlikte yaşayan bir çocuk şehirdeki yaşam tarzını) gerçek dünyaya ait hayatında olmayan bilgileri de edinirler.
37
Çocuklar televizyona diğer
etkinliklerden daha fazla zaman ayırırlar. Okul öncesi yaşlarda hayvanlarla ilgili basit hikayeler, komik görüntüler, çocukların ilgisini çeker. Komedi, müzik, çizgi film ise her yaşta çocuklara hitap eder. TV ye karşı ilgi 6 yaşında belirgin hale gelir.
38
Tv’nin Çocuklarımız Üzerindeki Etkileri
Bedensel etkisi Yemek ve uyku düzeninin aksatır, çocuk aşırı kilo alır, ileriye dönük kalp damar hastalıkları riski artar. Çocukları hareketsizleştirir, enerjisini boşaltamayan çocuk gergin ve sinirli olur. Göz bozuklukları olur. Oturuş, duruş pozisyonları nedeniyle iskelet ve kas sistemi hasarları görülebilir.
39
Oyunlarına etkisi: Oyun çocuk için dünyayı algılama, hayatı tanıma, kendini geliştirme ortamı olması nedeniyle çok önemlidir. Oyun oynamak yerine tv izleyerek sosyal ilişkiler için gerekli olan bu deneyimden açık hava oyunlarının beden-ruh sağlığına yararından mahrum kalır.
40
Okul ödevlerine etkisi
Dersten çok tv ye vakit ayırır; kitap okumak, araştırma ve ödevlerini yapmak için yeterli zaman kalmaz, eğitim- öğretim eksiklikleri görülür. TV ilgi çekici, heyecan verici, keyifli iken okul kitapları ilgisini çekmez; okul ve ders kitapları sıkıcı gelmeye başlar.
41
Aile içi ilişkilere etkisi
Ailece geçirilen zamanı azaltır, birbirleriyle ilişkileri kısıtlar, aile üyeleri diğerlerinin hayatlarıyla ilgilenmez, sıkıntı ve sevinçlerini paylaşmalarına fırsat kalmaz. Çocuğun ihtiyaç duyduğu ait olma duygusunu hissetmesini engeller.
42
Paylaşım azaldığı için birbirlerine karşı sevecenlik, yardımlaşma, hoşgörü duygusu azalır
Anne-babaların çocuklarının eğitim-öğretimine ayıracakları zamana engel olur.
43
Çocukların davranışlarına etkisi
Suça ilişkin davranışlar, şiddet ve işkence içerikli sahneler zamanla çocuğun iyi duygularını köreltir; acıma ve insancıl duygularının gelişmesine engel olur.
44
Çocuklar bu tür yıkıcı davranışları normal görmeye başlar.
Saldırgan davranış gösteren film karakterlerini örnek alır, benzeri davranışlar sergiler.
45
Şiddet, işkence, adam öldürme v.b. sahneleri izleyen çocuklarda;
Gerginlik, endişe, korku, kaygı ve huzursuzluk Umutsuzluk, mutsuzluk Güvensizlik, gelecek endişesi Uyku bozuklukları, kabus görme Uyum sorunları Alt ıslatma, tırnak yeme, öfke nöbetleri gibi davranış bozuklukları vb. sorunlar görülür.
46
Çocukların en etkili öğreticisi aileden sonra televizyondur
Çocukların en etkili öğreticisi aileden sonra televizyondur. Televizyon, internet ve bilgisayar oyunları doğru kullanılmadığı takdirde çocuğun kişilik gelişimini, okul başarısını, sosyal ilişkilerini, yaşam değerlerini ve davranışlarını olumsuz yönde etkilemektedir.
47
Anne babalar neler yapmalı?
Doğru programlar izleyerek ve Televizyona esir olmadan, uygun zaman ayırarak Televizyondan geliştirici bir araç olarak yaralanılabilir.
48
Televizyonunuz sürekli açık olmasın
Televizyonunuz sürekli açık olmasın. Ailece sohbet etmek, yaşantınızı paylaşmak için vakit ayırın. Yemek esnasında televizyonunuz açık olmasın. Ailedeki tüm iletişimi keser.
49
Çocuğunuzu televizyondan başka bir uğraşla ilgilenmesi için yönlendirin. Mümkünse spor ve sanatla ilgili etkinliklere, katılmasını sağlayın. Televizyonun önünde sakin oturmaktansa, bırakın daha fazla kirleten ya da dağıtan diğer aktivitelerle ilgilenerek kendini geliştirsin.
50
Ona filmle gerçeği. ayırt etmesini öğretin;. ‘Birbirleriyle kavga
Ona filmle gerçeği ayırt etmesini öğretin; ‘Birbirleriyle kavga edenler aslında rol yapıyor’, ‘Bütün bunlar aslında sana akşamları okuduğum masallar gibi gerçek olmayan şeyler’, ‘Örneğin gördüğün bu kan aslında ketçap’ gibi…”
51
İNTERNETİN YAŞAMIMIZDA YERİ
52
Yaşamımıza birden bire giren internet, bugün bilgilenme, işlem yürütme, haberleşme, eğitim ve eğlence fonksiyonlarıyla hayatımızın ayrılmaz bir parçası olmuştur.
53
İnternetin, öğrencilerin eğitiminde büyük yararları olduğu gerçektir
İnternetin, öğrencilerin eğitiminde büyük yararları olduğu gerçektir. Özellikle ödev yaparken, yeni bir konunun araştırmasını yaparken büyük kolaylıklar getirmektedir. İnternet yararlı ve çekicidir, aynı zamanda bir takım olumsuzlukları, hatta tehlikeleri de beraberinde getirmektedir.
54
İnternet başında gereğinden fazla vakit geçirmenin fiziksel etkileri;
Duruş ve iskelet sorunları Görme Sorunları Radyasyon riski Daha az hareketten kaynaklanan fiziksel problemler gibi çok tv izlerken oluşabileceklere benzer.
55
Çocuklar için zararlı siteler
Çocukların kendileri için zararlı olabilecek sitelere girebilirler. Çocuklar henüz hazır olmadıkları bir konuda öğrendikleri hakkında, yanlış kanılara kapılabilirler. Bu onların bilinç altını, duygularını davranışlarını olumsuz etkiler.
56
Uzun süre internette chat yapan çocukların gerçek hayatta arkadaş edinme sıkıntısı çektiği yapılan araştırmalarla saptanmıştır. İnternette kontrolsüz kalan çocuğun karşısına pornografi, uyuşturucu, alkol, kumar-bahis, hırsızlık veya yasadışı örgütlere ait siteler çıkabilmektedir.
57
Bu olumsuzluklara bakıp bilgisayarı kaldırmak yerine, olumsuzlukları ortadan kaldırmak gerekir; bunun için de çocuklarımızı ve gençlerimizi bilinçlendirmeliyiz. Çocuklara doğru kuralları öğretmek de başta anne babaya düşmektedir.
58
Anne Babalara Öneriler
Öncelikle, çocuğunuzla karşılıklı güvene dayalı ve sizinle korkmadan konuşabileceği bir ilişki kurmalısınız. Böylece çocuğunuz internet ortamlarında rahatsız edici kişi veya durumlarla karşılaştığında sizden yardım isteyebilir.
59
Çocuğunuzun internette şiddete ve olumsuz uyaranlara maruz kalmaması için, öncelikle internet erişimi için gerekli filtreleme programlarının bilgisayarda olmasını sağlamalısınız. Bunun için, bilgisayar satan marketlerden yararlanabilirsiniz.
60
İnternet kullanımı çocuğunuzun ders çalışmasına, sosyal ilişkilerine, sizinle olan iletişimine engel olacak ölçüde artmadan, bağımlılık haline gelmeden internet kullanımını makul ölçülerde sınırlamalısınız.
61
Alışkanlık haline geldikten sonra yasaklar bir işe yaramayabilir
Alışkanlık haline geldikten sonra yasaklar bir işe yaramayabilir. Daha baştan belli zaman dilimlerinde ve belli bir süre için internet kullanmasına izin vermelisiniz.
62
Bilgisayar oyunları ve televizyonda görebileceği şiddet olayları hakkında konuşun. gördükleri şiddet olaylarının gerçek hayatta nelerle sonuçlanabileceğini kafalarında canlandırmalarını isteyin.
63
Çocuklarımıza her kötülüğe ve şiddete karşın, yaşamda binlerce iyilik, güzellik ve yaratıcılık olduğunu gösterebiliriz.
64
BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.