Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
2. HAFTA 2. Hafta
2
printf() içerisinde kullanılan özel karakterlerin anlamı: % ve \
%d, %i :Tamsayı yazdırma %c :Karakter yazdırma %s :Metin yazdırma %f :Reel sayı yazdırma float, double %o :Sekizlik sayı yazdırma %x, %X :Hex sayı yazdırma %u :İşaretsiz tamsayı %hd :Short tamsayı %e, %E :Üslü reel sayı yazdırma %g, %G :Üslü veya reel %p :Adres (4 veya 8 rakam) %ld, %li, %lu, %lx, %lo: Long tamsayı %Lf, %Le :Long double \a :bip \b :geri silme \f :ileri sarma (yazıcı) \n :Sonraki satır başına git \r :Sonraki satır başına git \t :Yatay sekme (tab) \v :Dikey sekme \\ :Ters bölü karakteri \? :Soru işareti karakteri \’ :Tek tırnak karakteri \” : Çift tırnak karakteri 2. Hafta
3
printf() fonksiyonu kullanımı
Sayısal değerler yazdırmak için: printf(“a değişkeni=%d”,a); //tamsayı printf(“b değişkeni=%f”,b); //reel Karakter ve metin yazdırmak için: printf(“c değişkeni=%c”,c); //karakter printf(“cümle=%s”,cumle); //metin 2. Hafta
4
Çıktıların Biçimlendirilmesi
Tanımlama: float reel= ; Virgülden sonra 2 basamak yazdırılması: printf(“%.2f”,reel); //C cout.precision(2); //C++ cout<<reel; 2. Hafta
5
Klavyeden Giriş scanf()
scanf(“%d”, &tamsayi); //tipe ait format hatırlanmalı scanf(“%c”,&karakter); scanf(“%s”, karakter_dizisi); cin cin>>tamsayi; //tipe ait formatın hatırlanması gerekmez cin>>reel; cin>>karakter_dizisi; 2. Hafta
6
Aritmetik İşleçler (operators)
gnjgfdhjnghj Aritmetik İşleçler (operators) C++ İşlemi Aritmetik İşleç Mat. Gösterim C++ Toplama + a+b Çıkarma - a-b Çarpma * ab a*b Bölme / a/b veya a/b Mod % a mod b a%b 2. Hafta ghjdghjhgd
7
Aritmetik Özel İşleçler
C++ Kullanımı Anlamı += a+=3; a=a+3; -= a-=3; a=a-3; *= a*=3; a=a*3; /= a/=3; a=a/3; ++ a++; veya ++a; a=a+1; -- a--; veya --a; a=a-1; 2. Hafta
8
İlişkisel İşleçler İşleç Kullanımı Anlamı == a==b a, b’ye eşit mi? !=
a, b’den farklı mı? > a>b a, b’den büyük mü? < a<b a, b’den küçük mü? >= a>=b a, b’den büyük eşit mi? <= a<=b a, b’den küçük eşit mi? 2. Hafta
9
Mantıksal ve Bitsel İşleçler
Kullanımı Anlamı Açıklama && a&&b a ve b Sonuç DOĞRU(1) veya YANLIŞ (0) tır || a||b a veya b ! !a a DEĞİL a’nın mantıksal değili alınır & a&b a AND b Her iki değer bitsel VE yapılır | a|b a OR b Her iki değer bitsel VEYA yapılır ~ ~a NOT a a’nın tüm bitleri terslenir ^ a^b a XOR b Her iki değer bitsel XOR yapılır 2. Hafta
10
İşleç Öncelikleri İşleçler Yön İşleç Grubu () soldan sağa parantez
++ -- sağdan sola tekli * / % çoklu çarpma + - çoklu toplama < <= > >= ilişkisel == != eşitlik && || = += -= *= /= %= atama 2. Hafta
11
İşleç Öncelikleri Matematiksel ifade C ++’ta ifade edilmesi
x = a . b / c + d . e % f - g C ++’ta ifade edilmesi x = a * b / c d * e % f g 1 2 4 1 3 5 2. Hafta
12
Örnek 1 #include <iostream.h>
gnjgfdhjnghj Örnek 1 #include <iostream.h> // dışardan girilen iki sayının toplamını alan program using namespace std; int main() { int sayi1, sayi2, toplam=0; cout << "iki sayiyi giriniz: "; cin >> sayi1 >> sayi2; toplam=sayi1+sayi2; cout << "islemin sonucu:" <<endl<< toplam<<endl; system("pause"); return 0; } endl bir alt satıra geç Programın çalıştığının görülmesi için 1. Hafta ghjdghjhgd
13
setw sabiti (Manipulator)
gnjgfdhjnghj setw sabiti (Manipulator) setw(değer) // belirtilen değer kadar ekranda yer açar. Tablo şeklinde görüntüler oluşturmak için kullanılır #include <iostream> #include <iomanip> // for setw using namespace std; int main() { long A= , B=123, C=2345; cout << setw(4)<<"A"<<setw(10)<< A << endl << setw(4)<<"B"<<setw(10)<< B << endl << setw(4)<<"C"<<setw(10)<< C << endl; system ("pause"); return 0; } setw neden ihtiyaç duyulur #include <iostream> using namespace std; int main() { long A= , B=123, C=2345; cout << "A" << A << endl << "B" << B << endl << "C" << C << endl; system ("pause"); return 0; } 1. Hafta ghjdghjhgd
14
Sabit Tanımlamaları Tüm program boyunca aynı kalan ve değiştirilmesi mümkün olmayan değişken veya tanımlamalardır. #define pi 3.14 #define OCAK 1 #define uyarı “İkaz var” const float g=9.81; const int x=5; 2. Hafta
15
Karşılaştırma ve Karar verme Komutları
if-else Kullanım: if (ifade) işlemler; else Örnek: if (not>=50) cout<<“Tebrikler Geçtiniz”; printf(“Üzgünüm seneye görüşmek üzere”); İşlem 1 İşlem 2 ifade Yanlış Doğru 2. Hafta
16
if-else yapıları-1 Tek komutlu if yapıları: if(x>3) x++;
Çok komutlu if yapıları: { y---; } 2. Hafta
17
if-else özel yapıları Kullanılmaları tavsiye edilmeyen ancak geçerli olan if yapıları if(0) :Her zaman YANLIŞ (false) if(10) :Her zaman DOĞRU (true) if(-10) :Her zaman DOĞRU (true) if (a) : a sıfır ise false, diğer tüm durumlarda true 2. Hafta
18
if-elseif-else yapısı
if(not<50) cout<<“FF aldınız”; else if(not>=50 && not<=60) cout<<“DD aldınız”; else if(not>60 && not<=75) cout<<“CC aldınız”; else if(not>75 && not<=90) cout<<“BB aldınız”; else cout<<“AA aldınız”; 2. Hafta
19
Kısa if-else komutu ?: else if printf () fonksiyonu ile kullanımı:
a>2 ? printf(“2 den büyük") : printf(“2 den küçük"); printf () fonksiyonu ile kullanımı: printf(“%s”,a>3? ”Doğru” : ”Yanlış”); Doğru (true) durum işlemi Yanlış(false) durum işlemi else if 2. Hafta
20
Örnek 2 – if/else ekranı temizler \t bir tab boşluk verir
gnjgfdhjnghj Örnek 2 – if/else #include <iostream> using namespace std; int main() { char tus; cout << "Bir tusa basiniz "; cin >> tus; if( tus == 'a') { system("cls"); cout << "a tusuna bastiniz " ; } else cout << "hatali tus"<<'\t'<<tus<<"\t"<<"bastiniz"; system("pause"); return 0; ekranı temizler \t bir tab boşluk verir 2. Hafta ghjdghjhgd
21
Çoklu Dallanma switch-case
switch(dallanma değişkeni){ case n0:işlemler;break; case n1:işlemler;break; ……… case nn:işlemler;break; default:işlemler; } Dallanma değişkeni: tamsayı, karakter olabilir, belirli bir aralık olamaz. O an değeri belli olmalıdır. Switch-case yapısı if-else if-else yapısı ile de gerçekleştirilebilir. 2. Hafta
22
switch-case örneği Tamsayılı değişkenli: Karakter değişkenli:
int ay=OCAK; switch(ay){ case OCAK: fonk1();break; case SUBAT:fonk2();break; case MART: case NISAN: case MAYIS:fonk3();break; case HAZIRAN:fonk4();break; default: fonk5();break; } Karakter değişkenli: char harf=‘a’; switch(harf){ case ‘a’: not=not+30;break; case ‘b’: case ‘c’: case ‘d’: not=not+10;break; case ‘e’: not=not-20; default: cout<<“Geçersiz durum”; } 2. Hafta
23
Örnek 3 – switch-case // dört işlem hesap makinası
gnjgfdhjnghj Örnek 3 – switch-case // dört işlem hesap makinası #include <iostream> using namespace std; int main() { double sayi1, sayi2, sonuc; char islem; cout << " ilk sayi, islem, ikinci sayi: "; cin >> sayi1 >> islem >> sayi2; switch(islem) case '+': sonuc = sayi1 + sayi2; break; case '-‘ : sonuc = sayi1 - sayi2; break; case '*‘ : sonuc = sayi1 * sayi2; break; case '/‘ : sonuc = sayi1 / sayi2; break; default: sonuc = 0; } cout << "sonuc = " << sonuc; system ("pause"); return 0; 2. Hafta ghjdghjhgd
24
Çalışma Soruları-1 Soru-1: Sakarya Üniversitesi’nin uyguladığı not sistemi baz alınarak, yüzlük üzerinden dışarıdan girilen değere karşılık gelen harfli notu bildiren programı yazınız. 100 den büyük ve sıfırdan küçük değerlerde hata mesajı verecektir. Soru-2: Dışarıdan girilen ay ismine karşılık gelen sıra numarası veren programı if-else yapısı kullanarak yazınız. Soru-3: Dışarıdan girilen farklı 3 tamsayının toplamını, çarpımını, en küçüğünü ve en büyüğünü bildiren programı yazınız. Soru-4: Dışarıdan girilen sayıların tek veya çift olduğunu bildiren programı tasarlayınız. Soru-5: Girilen dereceyi fahrenayta veya fahrenaytı dereceye çeviren programı tasarlayınız. Çevirimin hangi birimden hangi birime olacağı program başında sorulmalıdır. 2. Hafta
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.