Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI
Özlem S. GÜNGÖR Psikolojik Danışman
2
E Ğ İ T İ M İ N S A N I N MESLEĞİNİ, ÖZEL HAYATINI
AİLESİNE SAĞLAYACAĞI İMKANLARI TOPLUMDAKİ YERİNİ BELİRLER
3
B A Ş A R I SÜRECİNDE BELİRLENEN ZORLUKLARA RAĞMEN ULAŞILMASINA DENİR
EĞİTİM & ÖĞRETİM SÜRECİNDE BELİRLENEN AMAÇLARA ZORLUKLARA RAĞMEN ULAŞILMASINA DENİR B A Ş A R I
4
BAŞARILI OLABİLMEK İÇİN AMAÇLARIMIZ
Yeteneğinize uygun olmalıdır. O alana ilgi duyuyor olmamız gerekir. Herkes onu istiyor diye istememiz gerekir. Gelecek beklentilerimize uygun olmalıdır.
5
İNANDIĞINIZ ZAMAN AKLINIZ O ŞEYİ YAPMANIN YOLUNU BULUR.
BİR ŞEYİN YAPILABİLECEĞİNE İNANMIYORSANIZ BEYNİNİZ BUNU İSPAT ETMEK İÇİN ÇALIŞIR. BİR ŞEYİN YAPILABİLECEĞİNE GERÇEKTEN İNANDIĞINIZDA AKLINIZ ONU YAPMAK ÜZERE ÇÖZÜMLER BULMANIZA YARDIM ETMEK İÇİN ÇALIŞMAYA BAŞLAR.
6
Ders çalışma isteksizliği
Ders çok zor yapamam Çalışma isteğinin ortadan kalkması Ders çalışmama Sınavda başarısız olma
7
Başarma duygusu ve çalışma
Azminin artması Ders çalışma Sınavda başarılı olma
8
ÖĞRENMEDE BAŞARIYI ETKİLEYEN EN ÖNEMLİ FAKTÖRLER.
Öğrenmeye karşı istekli ve kararlı olma. Öğrenme için gerekli yeteneklere sahip olma. Yeteneklerinize uygun bir çalışma sistematiği geliştirerek, sistematik içerisinde olumlu ders çalışma alışkanlığı kazanma. Her bireyin kişilik yapısı ve algılama özellikleri birbirinden farklı olduğundan geliştirilecek bu sistematik bireyin kendi şartlarına uygun olmalıdır
9
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI NELERDİR?
Amaçlarınızı belirlemek Planlı çalışmak Zamanı verimli kullanmak Verimi azaltıcı etkenleri ortadan kaldırmak Uygun bir çalışma ortamı hazırlamak Dikkatinizi uyanık tutmak Derse hazırlıklı olmak Not tutmak Araç gereç ve kaynaklardan yararlanmak Verimli okumak Aralıklı tekrarlar yaparak unutmayı önlemek
10
PLANLI ÇALIŞMA PLAN AYLIK GÜNLÜK HAFTALIK
11
PROGRAMLI ÇALIŞMA İLE:
Daha az zamanda daha çok bilgiye ulaşabilirsiniz. Ders dışı faaliyetlere daha çok zaman ayırabilirsiniz. Günü gününe çalıştığınız için sınavlar öncasinde aşırı çalışmaya gerek kalmaz Çalışma veriminiz artar Öğrendikleriniz daha kalıcı olur.
12
EVET ise planlı çalışmayı bilmediğinizi kolayca söyleyebiliriz.
Birden çok iş ya da ders üzerinde aynı gün çalışmanız gerektiğinde hangisinden işe başlayacağınızı bilemediğiniz ya da çalışmaya karar veremediğiniz anlar oluyor mu? Yanıtınız ; EVET ise planlı çalışmayı bilmediğinizi kolayca söyleyebiliriz. HAYIR ise planlı çalışma alışkanlıklarını kazanmışsınız demektir. Ve bu yanıtı verenlerin burada sıkılmamasını umuyoruz...
13
Hangi derse nereden nasıl başlayacağınızı bilemediğiniz yada çalışmaya başlamak için karar veremediğiniz, kararsızlık ve karışıklık durumları ancak hangi dersi ne zaman çalışacağınızı belirli bir sıraya koymakla yani “karar vermekle” ortadan kalkar. İşte çalışmada “PLAN” “neyi”, “nasıl”, “ne zaman” ve “nerede çalışacağınızı önceden belirlemek demektir.
14
Çalışılacak süre önceden planlanmalı;
Bunun için çalışmanız gereken konuları önceden belirleyerek gruplara ayırmalısınız; Sosyal dersler Fen dersleri Yabancı dil dersleri
15
Çalışacağınız derleri planlarken, okuma yolu ile öğrenilecek tarih, edebiyat gibi derslere çalışmanın başında yer vermek yararlı olur, böylece zihin yorulmadan yoğun okuma gerektiren konular daha iyi anlaşılır. Çalışmalarınızda çeşitliliğe yer verin, uzun saatler boyu tek bir ders çalışmak yerine, bu zamanı bloklar halinde değişik derslere ve konulara ayırın.. Çalışacağınız dersleri belirlerken, sürekli olarak çalışmaktan kaçındığınız ders varsa çalışmaya ondan başlamalısınız! Çünkü zor ve sıkıcı gelen bir aktivite çok fazla enerji tüketir. Daha sonra sevdiğiniz dersleri çalışabilirsiniz..
16
Çalışma sırasını belirlediğiniz derslerin kapsamına bakıp, bu dersleri adım adım öğrenebileceğiniz küçük bölümlere ayırın, Bu çalışma parçalarını listeleyerek, bitirdikçe listede işaretleyin. Başardığınızı görmek sizi motive edecektir. Dikkat toplama egzersizleri yapın. Ders çalışırken belirli bir ara verme noktasına geldiğiniz zaman, ayağa kalkıp birkaç adım odanızda yürüyün, odanızın camını açıp odanızı havalandırın, gerinin ve birkaç derin nefes alın. Bu egzersizlerden sonra ders çalışmaya hemen dönün! Varsa derse karşı olumsuz tutumunuzun nedenlerini araştırın ve bu tutumunuzu değiştirmeye çalışın.. Her çalışma öncesi bir konuyu bitirmeyi hedefleyin ve bu hedefe ulaşmaya çalışın.
17
Sürekli ders çalışmak iyi öğrenmek demek değildir!
Ders çalışmak için her gün belirli bir zaman ayırmalısınız, Zor öğrendiğiniz derslere daha fazla zaman ayırmalısınız, Çalışma zamanınızı yavaş yavaş arttırmalısınız. Ödevlerin çalışmanın sonunda yapılması öğrenilenlerin tekrar edilmesini sağlar. Önce kısa bir sürede bitirilebilecek ödevlerinizi bitirin. Sürekli ders çalışmak iyi öğrenmek demek değildir! Bu nedenle dinlenme aralarına dinlendirici boş zaman uğraşlarına ve spora da yer vermek gerekir, bu bireyi uyumlu ve başarılı yapar…
18
Verimli ders çalışmada en yararlı zaman planlamasının çalışmaya birer saatlik süreler ayrılması olduğu söylenebilir. 40-50 dk ders 10 dk tekrar 10-15 dk dinlenme zamanı Çalışma ortamının öğrenmeye uygun şekilde düzenlenmesi gerekir! Dersiniz bitmeden önce çalışma isteğiniz azalmışsa dersinize son vermeyin! Daha küçük çalışma hedefleri belirleyin ve buna uyun:” 5 sayfa daha okuyup kalkarım gibi..” Daha sonra kısa bir süre çalışma yerinden ayrılın.
19
Çalışma sırasında kendinize küçük ödüller koyun, ilgi ve dikkatinizin azaldığını fark ettiğinizde, okuduğunuz konuyu bitirince, hoşlandığınız bir işi yaparak kendinizi ödüllendireceğinize söz verin..(çalıştığım bölümü bitirince bir meyve yerim gibi..) Ödülde dikkat edilmesi gereken 2 nokta önemlidir çalışmayı bitirmeden ödülünüzü almayın zaten yapacağınız bir şeyi ödül olarak seçmeyin. Okuduklarınızı kendi kelime ve cümlelerle ifade etmeniz, konulardan özetler, sorular ve cevaplar çıkarmanız öğrenmeye aktif olarak katılmayı ve daha etkin öğrenmeyi sağlar..
20
ÖĞRENME AŞAMALARINDAN OLUŞUR.
Bilgiler taze taze sınava giriyoruz. Peki neden sınav öncesi çalışmak faydalı değil? AŞAMALARINDAN OLUŞUR.
21
Ayrıca bu durum bizim sınava stresli girmemize neden olacaktır.
Anlaşılan bilgilerin oturması ve anlaşılması için zamana ihtiyaç vardır. Ayrıca sınav öncesi yapılan çalışmada anlamak için vakit yoktur. Tam anladığınız noktada bilgiyi hafızanıza geçirmek için yeterli zamanınız kalmaz. (Öğrenmenin hatırlama aşamasında problem olur) Tekrar ve zihnimizden uygulama imkanımız kısıtlı olur (Öğrenmenin uygulama aşamasında problem olur) Ayrıca bu durum bizim sınava stresli girmemize neden olacaktır.
22
ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ
Zamanı düzenlemek kadar,çalışma ortamını düzenlemesi de çalışma verimin önemli ölçüde etkiler. Çalışma odası iyi havalandırılmış olmalı ve uygun ısıya sahip olmalıdır. Çalışma masasının etrafında dikkati dağıtacak resimler,afişler olmamalıdır. Çalışma odası sakin ve gürültüsüz olmalıdır. Sadece masada ders çalışılmalıdır. Çalışma odanız yoksa çalışma köşesi hazırlamaılısınız. Masanın üzerinde sadece çalışmanın malzemeleri olmalıdır.
23
ÖN HAZIRLIK Dersten önce öğrenilecek konunun öğrenci tarafından öğrenilmeye çalışılmasıdır. Ön Hazırlık Yapmanın Faydaları Derse hazırlıklı geldiğinizde kendinizden emin ve daha güvenli olursunuz. Konuyu daha iyi kavrarsınız Soruları cevap verebilirsiniz. Bu sizi mutlu edecek, daha çok soru sormak için parmak kaldıracaksınız. Dikkatiniz bütün ders boyunca konuya odaklanmış olacaktır. Başka şeyler düşünmeyeceksiniz. Dersi sevecek daha çok derse çalışmaya odaklanacaksınız. Anlamadığınız yerleri daha iyi görebilecek ve öğretmene soru sorabileceksiniz.
24
SAYISAL DERSLER İÇİN ÖN HAZIRLIK
Öncelikle işlenecek konu gözden geçirilecektir. Etkinliğin gözden geçirilmesi. Etkinliklere çalışırken dikkat edilmesi gereken hususlar; Etkinlikteki tanımlar okumalı, ne demek istediğini anlamaya çalışmalı. Örnek sorular ve çözümleri dikkatli incelenmeli. Verilen soruları örneğe göre cevaplandırmalıyız. Anlaşılamayan yerleri öğretmene sormak için işaretlemeliyiz. Konuda ki formülleri öğrenmeye çalışmalı gerekirse onları küçük notlarla masamızın üstüne yada duvarımıza asabiliriz. Etkinlik bittiğinde son bir tekrar yapılmalıdır.
25
SÖZEL DERSLER İÇİN ÖN HAZIRLIK
Etkinlikler, okunacak, metin gözden geçirilmelidir. Etkinlikteki tanımlar dikkate alınmalı, sorular cevaplandırılmalıdır.Bilinmeyen kelimeler öğrenilmeli. Öğrenilecek konuda önemli noktalar işaretlenmelidir. Parça okuması yapılacaksa; Konu tespit edilmeli Tarih, coğrafya vs derslerde konuların başlıkları ve alt başlıkları tanımlar soruya çevrilmeli. Okumaya başlamalıdır. Okurken soruların cevaplarını bulmaya çalışmalıdır. Bulduğunuz cevaplar konunun özetini verecektir. Konuyu en az iki defa okuyarak tekrar edilmelidir. Önemli olan yerlerin yanına işaretler konulmalıdır. Konunun özünü yakalamış olursunuz. Kitabı kapatıp soruları sorun ve cevaplamaya çalışın. Anlamadığınız yerleri not edin.
26
ETKİN DİNLEME Derste dinleme yolu ile öğrenim, kendi başına öğrenmenizden hem daha etkili hem de daha kısa sürede gerçekleşir. İyi bir dinleyici olmak için: Öğretmenin anlattıklarından yola çıkarak daha sonra neler söyleyebileceğini tahmin edin Öğretmen konuyu anlatırken ip uçları verebilir, bunlara dikkat edin. Derse aktif katılın. Anlaşılmayan noktaları mutlaka öğretmeninize sorun. Not tutarak dinlediklerinizi tekrar edin, böylelikle devamlı uyanık kalabilirsiniz.
27
NOT TUTMA Okunan bilginin %20’ si,
Okunduktan sonra dinlenen bilginini %40 ‘ı Okunup dinlettikten sonra yazılan bilginin %60’ ı akılda kalır. Not tutmada en önemli ilke; anlatılanları bire bir yazmak değil, öneli kısımları, ana düşünceleri dinleyenin kendi cümleleriyle yazmasıdır. Alınan notlar eve gelince temize çekilirse hafızaya daha iyi yerleşir.
28
DAHA İYİ NASIL ÖĞRENİRİZ?
İnsan öğrendiğinin yarısını ilk 80 dk. İçinde unutur. Okuduğumuzu yada dinlediğimizi tam olarak anlamış veya dinlemiş isek öğrendiğimizin %45’ini ilk 20 dk. ,%55’ini ilk 60 dk ,%65’ini de 9 saatte unuturuz. Çalışma ve tekrardan sonra bir süre ara verirseniz daha iyi hatırladığınızı göreceksiniz. Unutmayı azaltan (engelleyen) temel etkinlik tekrarlar yapmaktır. Sistemli tekrarların en önemli özelliği öğrenme, düşünme ve hatırlama konusundaki birikim sağlayıcı etkisidir. Düzenli tekrar yapmayan bir öğrenci harcadığı gayreti ve zamanı ziyan eder ve kendisini zora sokar. Düzenli tekrarlar yapanlar çalışırken hafızalarındaki geniş bilgi birikimi sayesinde yeni bilgileri çok daha çabuk özümlerler. Bu tepeden yuvarlanan kar topuna benzer, aşağı yuvarlandıkça büyür, büyüdükçe artan kütlesi ile hızı artar.
29
NASIL TEKRAR ETMELİSİNİZ ?
İLK TEKRAR: dakikalık bir öğrenme seansı sonunda yapılmalı ve 10 dakika sürmelidir. İKİNCİ TEKRAR: İlk tekrarın yapıldığı günün akşamı uyumadan önce ve sabah kahvaltı yapmadan önce yapılmalı. ÜÇÜNCÜ TEKRAR: Öğrenmeden sonraki birinci haftanın sonunda yapılır. Bu tekrar bilgilerin bir ay süreyle hatırlanmasını sağlar. - DÖRDÜNCÜ TEKRAR: Öğrenmeden yaklaşık bir ay sonra yapılır. Bu tekrar bilginin çok daha uzun süre sağlıklı olarak hatırlanmasını sağlar. Öğrenme üzerinde en az bozucu etki yapan etkinlik uykudur. Bu nedenle yatmadan önce dakika özgün çalışılan konular tekrar edilir ve sabahleyin de bu konular dakikalık bir süre tekrar edilirse; çalışılan konunun uzun süre hatırlanabilmesi için önemli bir avantaj sağlanmış olur
30
DERS ÇALIŞMAYI BOZAN NEDENLER
YATARAK UZANARAK ÇALIŞMA Yatarak yada uzanarak bir materyali okumaya başladıktan sonra gevşemeye başlarsınız ve dikkatiniz dağılır. Bu nedenle çalışmalarınız mutlaka çalışma masanızda yapmalısınız. GÜRÜLTÜLÜ ORTAMADA ÇALIŞMA Müzik dinlenen, radyo ve televizyonun açık bulunduğu veya çevreden çok gürültünün geldiği bir ortamda ders çalışmak çalışmadan alınacak verimi düşürür. Çünkü öğrenmenin en önemli koşulu dikkattir.
31
DAĞINIK ORTAMDA ÇALIŞMA
Çalışma odanızın havadar, masanızın temiz ve düzenli olması çalışma veriminizi yükseltecektir. Çalışma masanızın üzerini çalışmaya başlamadan önce toplar ve sadece ders ile ilgili materyali bırakırsanız çalışma esansında dikkatiniz dağılmaz. Yalnızca dersle ilgilenebilirsiniz. TELEVİZYON VE RADYO Hem ders çalışıp hem de televizyon seyretmek mümkün değildir.Televizyonda seyrettiğimiz olaylar hazır yaşantılar olduğu için beyni tembelleştirmektedir.Bir amacı olan genç bir beyin için olmaması gereken bir olumsuzluktur.Mutlaka izlememiz gereken bir program var ise de bunu günlük program içerisine uygun bir zamana koyarak değerlendirmemiz gerekir.
32
ÇALIŞMA ÖNCESİ YETERİNCE DİNLENMEMİŞ OLMA
Çalışmaya geçmeden önce vücut ve zihin yeterince dinlenmiş olmalıdır. Aşırı duyarlılık, karamsarlık, isteksizlik, bedensel yorgunluk, uykusuzluk gibi nedenlerle beliren bitkinliğe düşmemek için her zaman aynı biçimde olan çalışma yöntem ve tekniklerinden kaçınmak, ders dışı uğraşlarla yeterince ilgilenmek ve gerçek anlamda olabildiğince dinlenmek zorunludur. GÜVEN EKSİKLİĞİ Güven eksikliği olan bir öğrencinin, kendine güven duymasının en etkili yolu o işi başaracağına kendisini inandırmasıdır. Kendine güven duygusu aynı zamanda güçlü bir irade ve kararlılığı gerekli kılar. Kararlılık engeller karşısında gerilemeyi değil aksine bu engellerle mücadele gücünü yaratır. Kararlılık, plan dışı saatte canınız çalışmak istemezse de kendinizi çalışmaya zorlamaktır. Kolaydan zora doğru bir çalışma yolu izlemek, okumak yerine yazarak çalışmak dikkatin toplanmasına yardımcı olur.
33
TELEFON GÖRÜŞMELERİ Ders çalışırken açık olan, titreşimi çalan, mesaj gelen cep telefonuna kim olsa merak ederek bakmak isteyecektir. Telefonu amacı dışında kullanmaktan kaçının. Bütün gün birlikte olduğunuz arkadaşlarınızla geceleri uzun süre telefonla konuşmak gereksizdir.Sizin için zaman kaybıdır Telefona yönelik alacağımız tedbirler programlı ders çalışmamızda önemli yer tutmaktadır. Ödev sormak ya da acil durumlar için telefon kullanımında dahi görüşme kısa tutulmalı ve ya boş zamanlarda telefon kullanılmalıdır.
34
ARKADAŞ TOPLANTILARI Gençlik dönemindeki yaşamımızdaki en önemli yerlerden birini tutan arkadaşlar, arkadaş toplantıları ve arkadaşlarla yapılan geziler en çok zaman harcanan etkinliklerdir. Çalışma programınızın içinde elbette arkadaşlarınızla geçireceğiniz süreler için zaman ayıracaksınız. Fakat bu zamanın programınızda belli bir süreyi aşmaması gereklidir. Pek çok kez istemeden veya kendimizi zorunlu hissederek arkadaşımızla buluşur veya onlarla zamanımızı paylaşırız. Sınavlara hazırlanan bir öğrenci olarak en çok ihtiyacımız olan şeyin zaman olduğunu unutmamalı ve “ HAYIR” demeyi öğrenmelisiniz. İstemediğiniz bir şeyi sadece “hayır” diyemediğiniz için yapmak hem zaman kaybıdır hem de sizi sıkar. Bu nedenle gerektiği zaman “hayır” demeyi öğrenmeli ve bu sözü söylerken “sana değil isteğine hayır diyorum” mesajını da karşı tarafa doğru olarak yansıtabilmelisiniz.
35
ZAMANIN DEĞERİ Bir yılın değerini; tek dersten kalan öğrenci bilir.
Bir ayın değerini; prematüre bir çocuk doğuran anne bilir. Bir haftanın değerini; haftalık derginin editörü bilir. Bir saatin değerini; eve dönmek zorunda olan aşıklar bilir. Bir dakikanın değerini; uçağı kaçıran yolcu bilir. Bir saniyenin değerini; kaza atlatan kişi bilir. Bir milisaniyenin değerini; 100 metrede gümüş madalya alan atlet bilir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.