Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanÖzgür Kıraç Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
www.gumushaneram.gov.tr REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ-2013 SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
2
A İ LE E Ğİ T İ M İ
3
Bana genellikle özürlü bir çocuk büyütmenin nasıl bir şey olduğunu sorarlar. İşte anlatıyorum: Bir bebek sahibi olacağınızı anladığınızda yaşadığınız duygu, İtalya’ya güzel bir seyahat planı yapmaya benzer. İtalya hakkında bir sürü kitap ve broşür alırsınız ve harika planlar yapmaya başlarsınız. Coliseum,Mikelanjelo ‘nun Davut’u.Venedik'te gondollar.İtalyanca birkaç sözcük bile öğrenirsiniz Her şey çok heyecan vericidir. Aylar süren beklemeden sonra, o gün gelir çatar. Bavullarınızı toplar, yola çıkarsınız. Birkaç saat süren yolculuktan sonra, uçağınız havaalanına iner.
4
Hostes mikrofonu eline alır. “Hollanda'ya hoş geldiniz” der. “Hollanda mı?” dersiniz.”Ne demek istiyorsunuz?” “Ne Hollanda’sı?” “Ben İtalya’ya bilet almıştım!” Benim İtalya ya gitmem gerek.Tüm yaşamım boyunca İtalya’ya gitmenin düşünü kurdum ben.” Fakat uçuş rotasında bir değişiklik yapmışlardır. Hollanda’ya inmişizdir ve orada kalmanız gerekir. Önemli olan sizi korkunç, iğrenç ve pis bir yere, açlığın ve hastalıkların ortasına bırakmamışlardır. Sadece farklı bir yerdesinizdir. Bu yüzden çıkıp yeni broşürler ve kitaplar almanız ve yepyeni bir dil öğrenmeniz gerekmektedir. Ve daha önce hakkında hiçbir şey bilmediğiniz insanlar tanımak zorundasınız.
5
Gittiğiniz yer sadece farklı bir yerdir. Orada ki yaşam, İtalya’dakinden daha yavaştır, İtalya kadar etkileyici değildir. Fakat, bir süre orada aldıktan sonra nefesinizi tutar ve çevrenize bir bakarsınız...Ve Hollanda’nın yel değirmenlerini fark edersiniz...ve lalelerini. Hollanda’nın Rembrandt’ları bile vardır. Fakat tanıdığınız herkes İtalya’ya gidip gelmektedir....sürekli orada geçirdikleri güzel günleri anlatmaktadır. Ve yaşamız boyunca “Evet, benimde gitmem gereken yer orasıydı.Ben de aynı planı yapmıştım” dersiniz.
6
Bu nedenle duyduğunuz acı asla, asla dinmez....çünkü yitirdiğiniz düş çok önemli bir düştür. Ancak.....tüm yaşamınızı İtalya’ya gidemediğiniz için üzülerek geçirirseniz, Hollanda’nın güzelliklerinin hiçbirinin tadını çıkaramazsınız Emily Perl Kigsley Emily Perl Kigsley
7
ENGELLİ ÇOCUK SAHİBİ AİLELERİN GEÇİRDİĞİ AŞAMALAR KONDURAMAMA: “Hiç öyle şey olur mu?” diye düşünmek, olayların farkında değilmiş gibi olmak, başka işlerle aşırı ilgilenme. KONDURAMAMA: “Hiç öyle şey olur mu?” diye düşünmek, olayların farkında değilmiş gibi olmak, başka işlerle aşırı ilgilenme. ŞOK: “Bu olsa olsa bir kabustur” diye düşünmek. ŞOK: “Bu olsa olsa bir kabustur” diye düşünmek. SUÇLULUK VE ÖFKE: “Büyük bir günah işlemiş olmalıyız ki başımıza bu geldi.”, “böyle bir çocuğum olacağına keşke hiç olmasaydı”, “neden bizim başımıza geldi” diye düşünmek. SUÇLULUK VE ÖFKE: “Büyük bir günah işlemiş olmalıyız ki başımıza bu geldi.”, “böyle bir çocuğum olacağına keşke hiç olmasaydı”, “neden bizim başımıza geldi” diye düşünmek.
8
Devam… DEPRESYON: “Artık hiçbir şeyin anlamı yok”, normal çocukları olan aileler ne kadar şanslı” diye düşünerek içine kapanma ve çevreyle ilişkileri kesme. DEPRESYON: “Artık hiçbir şeyin anlamı yok”, normal çocukları olan aileler ne kadar şanslı” diye düşünerek içine kapanma ve çevreyle ilişkileri kesme. KABUL VE UYUM: Çocuğu benimseme. KABUL VE UYUM: Çocuğu benimseme.
9
www.gumushaneram.gov.tr ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ Çocuğunuza her gün resimli bir kitap okuyun.Resimler hakkında soru sorarak onunla konuşun. Çocuğunuza her gün resimli bir kitap okuyun.Resimler hakkında soru sorarak onunla konuşun. Kitapları bazen siz okumayın,resimlerine bakarak çocuğunuzdan anlatmasını isteyin Kitapları bazen siz okumayın,resimlerine bakarak çocuğunuzdan anlatmasını isteyin SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
10
www.gumushaneram.gov.tr ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ Günlük işlerinizi yaparken çocuğunuza sorular sorun ve ondan da soru sormasını isteyin (Ben neden ütü yapıyorum,ütülemezsem ne olur? Neden ellerimizi yıkıyoruz? gibi). Günlük işlerinizi yaparken çocuğunuza sorular sorun ve ondan da soru sormasını isteyin (Ben neden ütü yapıyorum,ütülemezsem ne olur? Neden ellerimizi yıkıyoruz? gibi). Çocuğunuza zaman zaman günlük olaylarla ilgili sorular sorarak onu düşünmeye yönlendirin. Çocuğunuza zaman zaman günlük olaylarla ilgili sorular sorarak onu düşünmeye yönlendirin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
11
www.gumushaneram.gov.tr ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ Çocuğunuzun anlattığı olayları dikkatle dinleyin.Anlattığı olayla ilgili sorular sorun Çocuğunuzun anlattığı olayları dikkatle dinleyin.Anlattığı olayla ilgili sorular sorun Bir kağıt üzerine içi boş bir elma,araba, çiçek gibi resimler çizerek bunları içini taşırmadan boyamasında çocuğunuza yardım edin. Bir kağıt üzerine içi boş bir elma,araba, çiçek gibi resimler çizerek bunları içini taşırmadan boyamasında çocuğunuza yardım edin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
12
www.gumushaneram.gov.tr ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ Her gün çocuğunuza yaratıcılığını kullanabileceği serbest resim çalışması yaptırın.Siz yönlendirmeyin. Her gün çocuğunuza yaratıcılığını kullanabileceği serbest resim çalışması yaptırın.Siz yönlendirmeyin. Çocuğunuz kağıt üzerinde bir insan resmi çizebilmelidir.Her parçanın olduğu insan resmi çizmesini öğretin. Çocuğunuz kağıt üzerinde bir insan resmi çizebilmelidir.Her parçanın olduğu insan resmi çizmesini öğretin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
13
www.gumushaneram.gov.tr ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ Kağıt üzerine daire, kare,üçgen şekilleri çizin,çocuğunuzdan da çizmesini isteyin. Çocuğunuza giysilerin, eşyaların ve oyuncakların renklerini öğretin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
14
www.gumushaneram.gov.tr ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ Takmalı-çıkarmalı Legolarla her gün oyun oynayın. Yumuşak hamurlarla çeşitli şekiller yaratın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
15
www.gumushaneram.gov.tr Değişik malzemeler kullanarak (elişi kağıdı,renkli karton gibi)yırtma- yapıştırma şeklinde resimler oluşturun.Çocuğunuzun yaratıcılığını kullanmasına önem verin. ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
16
www.gumushaneram.gov.tr Birlikte aynı iki resim arasındaki farklar,resimdeki saçma olaylar türü zihin jimnastiği oyunları oynayın. ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
17
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzun keskin uçlu olmayan makas kullanmasına fırsat yaratın.Kağıt üzerinde düz bir çizgi çizerek makasla kesmesine yardım edin.Makas kullanırken mutlaka yanında olun,sizin olmadığınız durumlarda makası ortada bırakmayın. ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
18
www.gumushaneram.gov.tr Evde biriken kutular,makaralar,pet şişeler,rulolar gibi malzemeleri atmayın.Zaman zaman çocuğunuzla bu malzemeleri kullanarak oyuncaklar yaratın.İlaç kutularını kağıtla kaplayıp boyayarak tren yapabilirsiniz.Çocuklar anne-babalarıyla birlikte yarattıkları oyuncaklardan çok zevk alırlar. ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
19
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuza yaşantınız içinde büyük-küçük,az- çok,uzun-kısa gibi zıt kavramları ve siyah-kara, küçük-minik gibi eş kavramları öğretin. ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
20
www.gumushaneram.gov.tr Büyükten küçüğe,azdan çoğa,açıktan koyuya gibi(sıralama) kavramları çocuğunuza öğretin. Çocuğunuzla birlikte kullandığı oyuncak ve eşyaları sayın.Ona sayı saymasını öğretin. ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
21
www.gumushaneram.gov.tr Resimlerle olay sıralama oyunları oynayın Çocuğunuza para kavramını,ekmeğin ya da şekerin kaç liraya alınabileceğini öğretin. Küplerle kule yapabileceği ve şekiller oluşturabileceği oyunlar oynayın. ZİHİNSEL-DİL GELİŞİMİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
22
www.gumushaneram.gov.tr KONUŞMA GELİŞİMİ VE GECİKMESİ Çocuklar doğdukları andan itibaren konuşmaya. Fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal açıdan sağlıklı çocukların zamanında konuşması beklenir. Çocuklar doğdukları andan itibaren konuşmaya programlanmıştırlar. Fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal açıdan sağlıklı çocukların zamanında konuşması beklenir. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
23
www.gumushaneram.gov.tr Düzgün konuşabilmesi için; çocuğunuzla konuşurken kelimelerinizi ve cümlelerinizi doğru kullanın ve her olayı ayrıntıları ile anlatın. Düzgün konuşabilmesi için; çocuğunuzla konuşurken kelimelerinizi ve cümlelerinizi doğru kullanın ve her olayı ayrıntıları ile anlatın. KONUŞMA GELİŞİMİ VE GECİKMESİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
24
www.gumushaneram.gov.tr Konuşma gecikmesi yaşına ve gelişim seviyesine göre çocuktan beklenen konuşmayı yapamamasıdır. İşitme problemi yoksa zihinsel gerilik, gelişimsel gecikme, dikkat dağınıklığı ve öğrenme güçlüğü olabilir. Uzmana başvurmak gerekir. KONUŞMA GELİŞİMİ VE GECİKMESİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
25
www.gumushaneram.gov.tr ÇOCUKLARIN İSTENMEYEN DAVRANIŞLARINI ÖNLEYİCİ TUTUM ve YAPTIRIM ÖNERİLERİ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
26
www.gumushaneram.gov.tr İki yaşından küçük çocuğa ceza ve yaptırım uygulamak mümkün olmadığı gibi doğru da değildir.Tüm olumsuz davranışlarını konuşarak ve dikkatini başka konuya çekerek önlemeye çalışın. ‘Hayır, buna dokunmanı istemiyorum.’ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
27
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuza bir davranışı yapmasını Çocuğunuza bir davranışı yapmasını istemediğinizi,yüz ve göz teması kurarak anlatın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
28
www.gumushaneram.gov.tr Ev içinde yapılabilir ve yapılamaz davranışları çocuğunuzla birlikte yazılı olarak hazırlayın ve bunu odasına asın. Ev içinde yapılabilir ve yapılamaz davranışları çocuğunuzla birlikte yazılı olarak hazırlayın ve bunu odasına asın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
29
www.gumushaneram.gov.tr Olumsuz bir davranışı her gördüğünüzde çocuğunuzu uyarın.Aynı davranışı bazen uyarıp bazen görmezden gelmeniz çocuğunuzun kararınıza saygı duymamasına neden olur. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
30
www.gumushaneram.gov.tr Anne ve baba olarak birlikte hareket edin.Büyükanne ve büyükbabaların davranışlarının ya da hoşgörülerinin sizin tutumunuzu etkilemesine pek izin vermeyin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
31
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzun hangi davranışının kabul edilebilir, hangisinin kabul edilemez olduğunu anlatmaya çalışın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
32
www.gumushaneram.gov.tr Yaptırımlarınız davranışa ve çocuğunuzun yaşına uygun olmalıdır.Basit bir hata için ağır bir yaptırımda bulunmayın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
33
www.gumushaneram.gov.tr Olumsuz davranışlar için ilk uyarılar işe yaramadığında,çocuğunuzla yüz ve göz teması kurarak davranışını sürdürmesi halinde ne olacağını ona gösterin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
34
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuz eğer davranışını sürdürüyorsa söylediğiniz yaptırımı her koşul ve durumda uygulayın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
35
www.gumushaneram.gov.tr Uygulayamayacağınız yaptırımı asla çocuğunuza söylemeyin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
36
www.gumushaneram.gov.tr ÇOCUĞUNUZUN ‘OLUMLU KİŞİLİK GELİŞTİRMESİ’ İÇİN ETKİLİ YAKLAŞIMLAR SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
37
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzu öncelikle iyi tanımaya çalışın. Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin,kişilik özelliklerini değiştirmeye çabalamayın. Onaylamadığınız davranışlarını bile eleştirmeden değiştirmenin yolunu bulmaya çalışın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
38
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzu başka çocuklarla kıyaslamayın. Çocuğunuzun olumlu yönlerini daima öne çıkarın. Çocuğunuzu suçlamaktan, cezalandırmaktan kaçının ve bunu yapanlara da engel olun. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
39
www.gumushaneram.gov.tr Toplum içinde her zaman onu övün ve onun tarafını tutun.Hatalı olsa bile eve döndüğünüzde yalnızken konuşun. Toplum içinde her zaman onu övün ve onun tarafını tutun.Hatalı olsa bile eve döndüğünüzde yalnızken konuşun. Çocuğunuzun anlattığı her konuya önem verin,yüz yüze ve göz göze onu dinleyin. Çocuğunuzun anlattığı her konuya önem verin,yüz yüze ve göz göze onu dinleyin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
40
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzun size ve olaylara tepki göstermesine izin verin; ağlamasına ya da bağırmasına engel olmayın,tepkisi geçene kadar onu yalnız bırakın. Çocuğunuzun size ve olaylara tepki göstermesine izin verin; ağlamasına ya da bağırmasına engel olmayın,tepkisi geçene kadar onu yalnız bırakın. Sık sık sevgi sözcükleri kullanarak ve ona sarılarak sevginizi gösterin. Sık sık sevgi sözcükleri kullanarak ve ona sarılarak sevginizi gösterin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
41
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzun duygularını kelimelerle anlatması için teşvik edin,örnek olun:’anne,sana çok kızdım,diyebilirsin’ gibi cümlelerle duygusunu sözle anlatmasına yardım edin. Çocuğunuzun duygularını kelimelerle anlatması için teşvik edin,örnek olun:’anne,sana çok kızdım,diyebilirsin’ gibi cümlelerle duygusunu sözle anlatmasına yardım edin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
42
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuza karşı her zaman sabırlı ve anlayışlı olun. Çocuğunuza karşı her zaman sabırlı ve anlayışlı olun. Çocuğunuza her konuda yeterli zaman tanıyın,aceleci olmayın. Çocuğunuza her konuda yeterli zaman tanıyın,aceleci olmayın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
43
www.gumushaneram.gov.tr Çatışma konularınızı iyi bilin ve bu Çatışma konularınızı iyi bilin ve bu ortamları yaratmayın; örneğin alışveriş merkezinde çocuğunuzu kontrol edemiyorsanız bir süre birlikte alışverişe gitmeyin. gitmeyin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
44
www.gumushaneram.gov.tr Yanlış davranışlarla karşılaştığınız ortamlarda çocuğunuzla bu olayı tartışın;’bak gördün mü, adam çöpü arabadan dışarı attı, oysa arabasında bir torbaya koyup sonradan çöp kutusuna atmalıydı.’ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
45
www.gumushaneram.gov.tr Her konu ve olay için; çocuğunuza, kuralların ve sınırların ne olduğunu açık bir şekilde anlatın.Nedenlerini de açıklamayı unutmayın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
46
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzu,yeni durumlara ve olaylara katılım konusunda cesaretlendirin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
47
www.gumushaneram.gov.tr Başarısızlık hissettiği her durumda başarabileceği yönünde ona destek verin. Çocuğunuza, konuşmalarınız ve davranışlarınızla anne baba olarak sizler doğru örnek olun. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
48
www.gumushaneram.gov.tr Sevgili Anne-Baba Çocuğunuzun kişiliğinin ana hatları bu yaşlar arasında belirginleşecektir. Sevgi ve otoritenizi dengeli kullanmaya çalışınız. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
49
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuzu disipline alıştırın.Disipline ederken çocuğu özgür bırakmanız gereken durumları doğru belirleyin.Örneğin istediği oyuncağı almasına, istediği giysiyi giymesine ya da düşüncesini söylemesine izin verin. Çocuğunuzu disipline alıştırın.Disipline ederken çocuğu özgür bırakmanız gereken durumları doğru belirleyin.Örneğin istediği oyuncağı almasına, istediği giysiyi giymesine ya da düşüncesini söylemesine izin verin. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
50
www.gumushaneram.gov.tr Çocuğunuz duygularını rahatça ifade edebilmelidir. Ağladığı ya da öfkelendiği zaman sabırlı olun ve nedenini bulmaya çalışın. Çocuğunuz duygularını rahatça ifade edebilmelidir. Ağladığı ya da öfkelendiği zaman sabırlı olun ve nedenini bulmaya çalışın. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
51
www.gumushaneram.gov.tr Her çocuğun özel gereksinimi sevgidir… SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
52
www.gumushaneram.gov.tr Anne-Baba desteği “Bir sandala binseniz ve sadece tek bir küreğiniz olsa,ileriye doğru gitmeye çalışsanız,büyük bir daire çizer,yine başladığınız yere geri dönersiniz.” Bazı ebeveynler çocuklarının eğitimini diğerine bırakır. “Ben kazanırım gerekli masrafları karşılarım,sen de eğitimiyle ilgilen” derler. Çocuk eğitimi sadece anneye veya babaya bırakılmamalıdır. Bir çocuğun anne ve babasının birlikte sağladığı dengeye ihtiyacı vardır. SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
53
www.gumushaneram.gov.tr TEŞEKKÜR EDERİZ SEYDİŞEHİR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.