Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEdiz Özbey Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
21. Yüzyılda Yetkİn Gençlİk İçİn Okul İçİ ve Okul Dışı çözümler
Prof. Erhan Erkut, MEF Üniversitesi
2
Kariyer Planlama Anahtarları
Varlıklar (Assets) Mal, mülk, yetkinlik, deneyim, bilgi, bağlantılar Hedefler (Aspirations) Vizyon, hedefler, temel değerler, arzular Piyasa Gerçekleri (Market Realities) Piyasanın değer verdiği şeyler The Startup of You (Hoffman, Casnocha)
3
Harita 21. yüzyıl yetkinlikleri neler?
Türk lise mezunları ne kadar yetkin/hazır? Ne yapmalıyız?
4
21. Yüzyıl Yetkinlikleri (Market Realities)
İletişim İşbirlikçi çalışma ve liderlik Eleştirel düşünme ve problem çözme Yaşamboyu öğrenme, özyönlendirme ve kişisel yönetim Sosyal sorumluluk, kültürel, evrensel, çevre farkındalığı Dijital çağ okuryazarlığı Yaratıcılık ve inovasyon
5
21. Yüzyıl Öğrenme Çerçevesi
“21 Yüzyıl Yetkinlikleri” ortak çalışma grubu (32 üye) American Association of School Librarians, National Education Association, Lego, Microsoft, Pearson, ETS, İntel, HP, Dell, Apple, Crayola, Cisco, … Öğrencilerin gelecekteki iş ve yaşamlarında başarılı olması için gerekli olan yetkinlik, bilgi ve deneyimler
6
Temel dersler ve 21. Yüzyıl Temaları
İngilizce, edebiyat, dünya dilleri, sanat, matematik, ekonomi, bilim, coğrafya, tarih ve yurttaşlık bilgileri 21 yüzyılın disiplinler arası temaları bu temel alanların içine yerleştirilmeli Küresel bilinç Finans, ekonomi, işletmecilik ve girişimcilik okuryazarlığı Yurttaşlık okuryazarlığı Sağlık okuryazarlığı Çevre okuryazarlığı
7
Öğrenme ve İnovasyon Yetkinlikleri
Yaratıcılık ve inovasyon Kritik düşünme ve problem çözme İletişim ve işbirliği
8
Enformasyon, Medya ve Teknoloji Yetkinlikleri
Bilgi okuryazarlığı Medya okuryazarlığı Bilişim ve iletişim teknolojileri okuryazarlığı
9
Yaşam ve Kariyer Yetkinlikleri
Esneklik ve uyum sağlayabilirlik İnisyatif alma ve özyönlendirme Sosyal ve kültürlerarası yetkinlikler Üretkenlik ve hesap verebilirlik Liderlik ve sorumluluk
10
Ne ölçüde karşılıyoruz?
Beklentileri anladık Ne ölçüde karşılıyoruz? K12 Üniversite
11
Türkiye K12 eğitim kalitesi düşük ve trend negatif
Fırsat eşitliği yanılgısı ile sınavlara esir edilmiş gençlik Beceri ve yetkinlikleri azgeliş(tiril)miş lise mezunları “In Turkey pre-university education was never designed to produce free-thinking, truth-seeking, self-confident, and independent individuals with skills necessary for life-long professional success…” Temel işini içerik nakli sanan 19. yüzyıldan kalma bir üniversite sistemi
12
Birçok Türk lise mezununun eksik olduğu alanlar
Hedef koyma Zaman yönetimi Planlama İngilizce İletişim (okuma, yazma, dinleme, konuşma) yetkinlikleri Sunum teknikleri Gurup calışması Analiz ve sentez yetileri (ezber yerine) Problem çözme yetileri (çoktan seçmeli yerine) Uzun vadeli ödüllere odaklanma Bilişim teknolojileri ile yakınlık (oyun, arkadaşlık siteleri ve mesajlaşma ile kısıtlı)
13
Birçok Türk lise mezununun eksik olduğu alanlar
Dikkat süresi Uzun süreler icin konsantre olabilme Araştırma yetkinlikleri (Google ile kısıtlı) Bilgiye ve öğrenmeye değer verme Arkadaşlara saygı (az) otoriteye saygı (fazla) Ödüller için gereken fedakarlıkları yapma (oto. haketme) Etik değerler (kopya ve fikri mülkiyet hırsızlığı) Sosyal ve çevresel bilinç Gerçek hayat deneyimi ve bilinci Hoşgörü (fikir farklılıkları, yapıcı tartışma kapasitesi) Uluslararası farkındalık (diğer ülke, kültür algısı – ön yargı, peşin hüküm)
14
Üniversite neden bu yetkinlik açığını kapatamıyor?
“Bu bizim işimiz değil” (içerik nakli saplantısı) Yoğun akademik programlar YÖK’ün yetkinlikler konusundaki bilinçsizliği Üniversitelerin yetkinlik geliştirmede kapasite eksiği Yetkinlik geliştirmenin maliyeti ve bütçeler Yönetim kadrolarının inan(ma)mışlığı Öğrencilerin/ailelerin talep etmemesi Bilinçli öğrencilerin çözümü klüplerde araması Kariyer ofisi/günü yanılgısı (profesyonel gelişim yerine) İş dünyasının bu probleme seyirci kalması “Son şans” olan üniversite görevini yerine getirmiyor…
15
Mezun yetkinlikleri ile kurum beklentileri arasındaki uyumsuzluk
Kurumların kara bahtı Çalışma dünyasına hazır olmaktan uzak bir havuzdan seçmek zorunda … seçme maliyetleri yüksek Seçtiği elemanları geniş kapsamlı bir eğitimden geçirmek zorunda … eğitim maliyeti yüksek Elemanları hazır olana kadar düşük performansa katlanmak zorunda … işgücü verimliliği düşük Hazır hale getirdiği elemanları kaptırmamaya çalışmak zorunda … işgücü maliyeti yüksek
16
Çözüm? Okul İçi Okul Dışı
17
Çözüm? -- Okul İçi Türkiye için “21 yüzyıl yetkinlikleri” çalışması (siz?) Öğrenci odaklı aktif öğrenme teknikleri Yetkinlik geliştirme İletişim, dinleme, grup çalışması, sunum teknikleri Zaman, stres, proje yönetimi, planlama Bilgiye ulaşım, teknoloji okuryazarlığı Seminer, çalıştaylar, kamplar Derslerin içine gömme (müfredat özür değil) Grup projeleri, sunumlar Stajlar, değişimler
18
Dört bacaklı çözüm – üniversite
Birinci sınıfta zorunlu ders (re-programming) Sektörel dersler, projeler, bitirme projesi (2, 3, 4) Stajlar ve yarı zamanlı çalışma (Haz-1-2…) Profesyonel gelişim (3-4)
19
Çözüm? -- Okul Dışı Dört bacaklı çözümün ulusal versiyonu Eğitim
MOOC + yerel Canlı, webcast, banttan Stajlar Ulusal Profesyonel Gelişim Merkezi
20
Çözüm? -- Okul Dışı (Pilot)
Yetkin Gençler yetgen.mef.edu.tr 7 Cumartesi, 4 saat/hafta Girişimcilik çerçevesinde Kariyer planlama Bilgi okuryazarlığı Grup çalışması Sunum teknikleri Excel ile modelleme (2 hafta) İş planı projesi
21
Çözüm? -- Okul Dışı Anne – baba Çocuk ile yakından ilgilenecek
Sınavlara değil yetkinliklere odaklanacak Okul sonrası programlar (formal/informal) Yaz kampları Çok yönlülüğü destekleyecek (kitap, hobiler, …) Her fırsatta çalışmasını destekleyecek (staj, part-time, …) Üçgen kariyer plan modeli üzerinde birlikte düşünecek
22
Yazdım… 21. Yüzyıl Yetkinlikleri – SORUN
21. Yüzyıl Yetkinlikleri – ÇÖZÜM? 21. Yüzyıl Yetkinlikleri – İLK ADIM
23
Erhan Erkut -- İletişim
Blog:
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.