Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanÖmer Okyar Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
Lütfen dikkat; Bu seminer öznel olarak hazırlanmıştır... Kendi seviye ve durumunuza göre değişiklik yapabilirsiniz.. Her turlu iletişim için
2
HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ
Faruk Ardıç
3
SEMİNER PLANI Motivasyon Hızlı okuma nedir? Teknikleri Egzersizler
4
Dünyada “Hızlı okuma” 1945’te savaş sırasında
Hızla geçen uçakların kimliğini tespit için.. Fransa’da okullarda ders olarak okutuluyor Almanya’da günlük kitap okuma oranı 24 dk Türkiye’de 12 sn
5
Türkiye’de “Hızlı okuma”
20 yıldır var, ama kimse ilgilenmiyor Türkiye’nin problemi “okumamak” Okumayan insana “hızlı oku” diyemezsin Yeterli miktarda “niçin”i olmayan gelişemez Okumak için “hedef” olmalı
6
Herkes hızlı okuyabilir mi?
Hızlı okuma becerisi öncelikli ihtiyacınız arasında görüyor ve buna inanıyorsanız.? Daha fazla okuma gereği duyuyor ve buna zaman ayıracaksanız.? Önerileri uygularken ilk zorlandığınız yerde vazgeçmeyecek seniz.? Bu uygulamayı belirsiz tarihe ertelemeyecek seniz.? Hızlı okumayı rahatlıkla öğrenebilirsiniz.?
7
Ne kazanacağız? Başarılı bir insan olacaksınız..!
Sınavlarda rahat yetiştirebilecek, Daha çok kitap okuyacak, Daha iyi anlayacaksınız, Daha az yorulacak, Kendinize daha çok güvenecek, Başarılı bir insan olacaksınız..!
8
Okumak için yeterli zaman bulamayanlardan mısınız?
Okuma tekniklerini gerekliliği kabul edilir.. Fakat,bu tekniklerin öğrenilmesi için zaman ayıran yoktur. Son anlar en kıymetli anlardır. Okumak için mutlaka zaman ayırabilirsiniz.. En büyük problem,eski alışkanlıklarınız ve alışkanlıkları değiştirmek için zamanın ayrılamamasıdır Bir davranışın kalıcı olması için 21 gün gerekli..
9
İki binli yılların en önemli keşfi insanın kendisini keşfi olacaktır.
Aleksis Carell
10
Dahilerin ortak özellikleri
Deha bir çekirdek halinde herkeste olabilir Kullanmasını bilirseniz, Geliştirirseniz, Başarılı olursunuz..! Yeryüzünde en çok başarısızlığa uğrayanlar dahilerdir. Bilinçaltını kandırabiliriz Muhammed Ali bir banka reklamında ben zekiyim ben iki yıl sonra dünya şampiyonu olacağım dedi...Ve o yıl şampiyon oldu
11
Bilmek mi? yapabilmek mi?
Hızlı okuma bilgisi ,beceriye dönüşebilir. Daha hızlı okumak için bu üçüne sahip olmak gerekir Bilgi Beceri Arzu Alışkan lıklar
12
Amaç küçük, engel büyükse,engeli küçültmek için amacınızı büyütün....
13
Rakamlarla Öğrenme Dakikada 150m kelime okuyan kişi her satır için ortalama 25 göz hareketi yapmaktadır. Beynimizden her gün düşünce geçmektedir.Bunların çoğu olumsuz ve bir önceki güne ait olanlardır. Düşünceler kavrandıktan 24 saat içinde uygulanırsa daha kalıcı olmaktadır. 72 saat içinde uygulamaya konmazsa zihinden uçup gider. Yetişkin eleman eğitimini tamamladıktan sonra her yıl teorik bilgisinin % 5 yitiriyor. Teorik bilgisini yenilemek isteyenler zamanlarının % 15 yılda 6 hafta bilgi yenilemesine ayırması gerekiyor... Yılda 2- 3 hafta hizmet içi eğitime alınmayan elemanlar 45 yaşına geldiklerinde tüm gelişmelerin dışında kalıyor.
14
Rakamlarla Öğrenme Biz.. Tad alarak % 1 Dokunarak % 1.5 Koklayarak
% 3.5 İşiterek % 11 Görerek %83 Öğreniriz
15
Rakamlarla Öğrenme Biz.. Okuduklarımızın % 10 İşittiklerimizin %20
Gördüklerimizin %30 Görüp ,işittiklerimizin %50 Söylediklerimizin %80 Deneyip , Söylediklerimizin %90 Hatırlarız
16
Öğrenilmiş çaresizlik
Akvaryum balıkları ve köpek balığı arasında cam bölme olan bir yere konuyor.köpek balığı acıkınca köpek balığı 28 saat mücadele ediyor. Cam bölmeyi kaldırınca diğer balıklara yaklaşmıyor. Başarısızlık geleceğinizi etkiliyor. Biz 10 sorunda 7 yanlış 3 doğru , Avrupalı 3 doğru 7 yanlış derler. Geçmiş başarısızlığınız gelecek başarılarınızı kontrol etmesine müsaade etmeyiniz
17
Kısa kısa..... Kitap okumak en leziz iştir.
Fransa'da her okulda hızlı okuma dersleri var. Potansiyelimizi kullanmasını bilmiyoruz. Hızlı okuyarak daha iyi matematik çözebiliriz. Altın kural”yeryüzünde bir kişi yapmışsa herkes yapar.” Kendinizi küçümsemeyiniz..en büyük problemimiz. Amerika'da yapılan araştırmada 18 yaşına kadar olanlarda 148 bin “hayır.yapamazsın” 2bin aferin yapabilirsin Benjamin F. 100 başarılı insanı inceliyor.bunların çok zeki olduklarını düşünüyor ama sonuç normal kişiler çıkıyor. Bunu araştırıyor ki bir kararlı oldukları , iki iyi bir çevre. Bir insan beceriksizliğine inanıyorsa beceriksiz olur.
18
Okumak için kendinizi hazırlayın
Kişisel okuma hedefi koyun.. Periyodik neler okuyorsunuz... Okumak istediklerinizin listesini yapınız.. Yeni kitap aldıysanız son okuma tarihini yazınız Kendinize okuma vakti belirleyin Okumak ciddi bir iştir...planlama gerekir Okuma frenlerinizi tanıyın.. İlk okulda beri sadece okumayı öğrendik hızlı okumayı değil Antreman için yeterli zaman ayırın... Zihinsel ve fiziksel koordinasyon gereklidir
19
Okumak için kendinizi hazırlayın
Alışkanlıklarınızı değiştirin Yeni alışkanlıkların kazanılması zor.... Soğuk su ile duş almanın faydasını biliyoruz ama..... Kelimelere takılmadan okuyun... Bir kişiyi dinlerken ne söylemek istediğini anlasak bile görgü gereği sabırla dinleriz Yazar kitabını kelime kelime okuduğumuzda kızmaz... Kelimeler için değil düşünceler için okuyun Fiziksel ve zihinsel ortam hazırlayın... Okuma müziği..Okuma saati...Okuma yeriniz olsun.
20
Önce hızınızı ölçünüz.. Sayfa 42 : Bu bölümü anlayarak okuyunuz
GÜCÜNÜZÜ HİSSEDİN Hiç kendinizi mükemmel hissettiğiniz ve daha önce Yapabileceğinizi hayal bile etmediğiniz fevkalade Güzel şeyler yaptığınız anlar olmadı mı?
21
Nedir beyin İnsanın beyni sahibinin ihtiyaçlarından da fazla gelişmiş bir araca benzer Beyin,vücudun toplam ağılığın %20, alınan tüm oksijenin %25 ni, alınan kalorinin %20 ni, vücutta dolaşan kanın % 15 ni kullanmaktadır. Beynimizdeki nöronların sayısı yaklaşık 12 trilyon kadardır. 1cm de 1 trilyon bağlantı, Beynimizin ancak % 5 kadarını kullanabiliyoruz. 2
22
Sağlıklı bir beyin için..
Az yemek öldürmez.... Madde bağımlılığından,madde bağımsızlılığına... Zihinsel beceriler birer süreçtir.Geliştirilebilir.. Oksijen jimnastiğine ne dersiniz... Stresinizi paylaşarak dağıtın.. Şifalı bitkiler.... Beyniniz size yaratıcı tarafından verilmiş bir hizmetkarınız,lambadaki cininizdir. Eğer ondan ne istediğinizi bilemiyorsanız .. yarın ondan Tek şey duyarsınız özür dilerim
23
Sağ ve sol beyin SOL BEYİN SAĞ BEYİN Vücudun sağ kısmını kontrol eder
Vücudun kısmını sol kontrol eder İsimleri hatırlar Yüzleri hatırlar Zamana yönelimli Mekana yönelimdir Sözlü talimata uyar Yazılı talimata uyar Kelimelerle düşünür Görüntülerle düşünür Gerçekçi Duygusal Somut düşünür Soyut düşünür Zihinsel ağırlıklı Sezgisel ağırlık
24
Sağ ve sol beyin SOL BEYİN SAĞ BEYİN Planlar Kendi haline bırakır
Analitiktir Tepkiseldir Verilerden sonuca gider Kıyas ve yorumla yoluyla sonuca gider Bir defada bir şey düşünür Bir defada çok şey düşünür Somut düşünür Hayal katarak düşünür Yazmayı ve konuşmayı tercih eder. Çizmeyi ve Kullanmayı tercih eder
25
Beynin fizyolojisi.... Cerebrum Cerebral cortex Meninges
26
Beynimizin yasaları İstekleri tanımlayın
Ne, Ne kadar, Nerede, Nasıl okuyacaksınız.... İsteklerinize duygusal temel kazandırın... Hedefinizi ölçülebilir hale getirin.. Hızlı okuyacağım yerine Dakikada 600 kelime okuyacağım.. Pozitif odaklanmayı alışkanlık haline getirin.. Zihinsel tutumu pozitif olmuş bireyi hedefine ulaştırmayı engelleyecek hiçbir engel yoktur Sorunlara değil çözümlere odaklaşın... Tutarlılık ve antreman....
27
Beynin hangi kısmını geliştireceğiz
Kimse beynin sol kısmını geliştireceğim diye çaba sarf etmemiştir.. Örneğin,tatil derken Siz,yanınızda olması gerekenleri düşünüyorsanız sağ beyin Arkadaşınız oranın manzarasını, geçen yılkı arkadaşlarını düşünüyorsa sol beyin Maalesef eğitim sistemimiz hep beynimizin sol kısmını geliştirirken sağ kısmını zayıflatmıştır
28
Odaklanma Bir işi yaptığınız zaman o işe odaklanın..!
Çocuklar geçmişi ve geleceği düşünmezler.. Geçmişi ve geleceği değil o anı değerlendir.. Ben Otururken otururum, yürürken yürürüm, koşarken koşarım. Siz ise; Otururken yürümeyi, yürürken koşmayı düşünüyorsunuz.
29
HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ
FARUK ARDIÇ
30
1. Daha çok kelime Daha hızlı okumak daha kolaydır.
31
Geri dönüşler hızımızı % 35 azaltır. 2. Geri sıçrama
Daha hızlı okumak daha kolaydır. Geri dönüşler hızımızı % 35 azaltır.
32
3. Beynin düşünme kapasitesi
kelime Daha hızlı okumak daha kolaydır Ev kirası çocuk Tatil Düşünme şeridi
33
3. Beynin düşünme kapasitesi
kelime Her sabah 15 dakikanızı o gün yapmanız gerekenleri planlamaya ayırın. Eğer sabahlarınız buna müsait değilse akşamları bir sonraki günün planını yapın. Göreceksiniz hem içiniz daha rahat edecek hem de iki ayağınızı bir pabuca sığdırmaktan kurtulacaksınız. Söz uçar yazı kalır. Bu nedenle yapmanız gereken. Düşünme şeridi
34
4. Gözün hız kazanması Gözümüz tıpkı tarayıcı gibi kelimeleri tarayıp beynimize gönderir.
35
4. Gözün hız kazanması
36
İyi ve kötü okuma Daha hızlı okumak daha kolaydır.
Kayıp alan Daha hızlı okumak daha kolaydır.
37
Görmek / Okumak / Algılamak
Balık Kedi Çocuk
38
Göz hareketlerini izleyelim
Daha hızlı okumak daha kolaydır. Siz de arkadaşınızın göz hareketlerini sayınız.
39
İçten seslendirme yapma
Gözümüz tıpkı tarayıcı gibi kelimeleri tarayıp beynimize gönderir.
40
Leonardo Da Vinci Curiosita Dimostrazione Sensazione
Hayata tatmin olmayan meraklı bir yaklaşım O ihtirası meraka dönüştürmüştü S.Freud Not tutma alışkanlığı...Fıkra,gözlem,icat.. Dimostrazione Deneyim ,sebat ve hatalardan ders alma... Her engel sabırla aşılır Sensazione Duyguların devamlı olarak rafineri edilmesi.. Duyular ruhun penceresidir.
41
Leonardo Da Vinci Arte/Scienza Corporalita Connessione
Bilim ve sanat, mantık ve hayal..arasındaki denge... Beynin her iki yarım küresini de dengeli kullanma.. Mantık ile hayal arasında dengenin kurulması zihinsel bilgilerin not edilmesi gerekiyor.. Corporalita Zihin ile beden arasındaki denge... Sıhhatin korunması.. Connessione Anlama ,değerlendirme,sistemli düşünme
42
Duyum ve Algı Duyum: Sesi duymak Algı: Sesin ne sesi olduğunu bilmek
Algıda seçicilik Algıda organizasyon Tamamlama Derinlik algısı: 3. Boyutun algılanması
43
Bu nedir? FEM DERSHANELERİ
44
Risk aynı zamanda fırsattır
İnsan, yapısı gereği rahatı ve kolay olanı seçer, tercih eder. Eğer birey zoru ve riski seçiyorsa, var olma mücadelesini başlatma kararlılığı ve azmi içerisindedir. Bu açıdan değişim, sorunlar, belirsizlikler ve risk yumağından başka bir şey değildir.
45
Bilinçaltının zaman kavramı
Bilinçaltının zaman kavramı yoktu. Bilinçaltına süreleri veren ve onu kodlayan biziz. Bilinçli olarak vereceğimiz zamanlamalar, hayatımızı düzenleyen ‘otomatik pilot’ diyebileceğimiz bilinçaltının hedefleri olmaktadır. Hızlı okumak isteyen biri, bilinçli olarak bilinçaltına ‘hızlı okumak istiyorum’, dediğinde hızlı okuma ihtimali hakikaten çok azdır. Ancak ‘1 ayda ekzersizlere çalışarak hızlı okuyacağım’ dediğinde bu düşüncesini gerçekleştirme ihtimali daha fazladır. Burada bilinçaltına belirli bir hedef verilmekte, zaman tayin edilmektedir. O halde böyle bir farklılıkla zaman daha planlı bir şekilde kullanılabilir.
46
ALIŞTIRMALAR
47
20 saniye içinde ezberleyin
Ahmet Kutlu Gökyüzü Ateş Bulut Hava Saman Devran Yağmur Bahar
48
İçinizdeki Kullanmak Ona bir sipariş Beyin bir Olunca ona İlgili her dikkat devi için Önce vermeniz gerekir hedefe sahip kilitlenir ve onunla şeye aktif gösterir 48, 49, 50
49
ALIŞTIRMALAR ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
50
A B C D 1,2,3
51
Kalemle takip Bu sayfayı hızla kalemle takip edin ve bir kelimeyi arayın. Amaç: Beyne gönderilen kelime sayısını arttırmak. Sayfa : 42
52
düşünmeden konuşmaktadır.
Ortalama bir insan, görmeden bakmakta, duymadan dinlemekte, hissetmeden dokunmakta, tat almadan yemekte, fiziki bilince erişmeden hareket etmekte, düşünmeden konuşmaktadır. 4
53
Şimdi hatırlayın Şimşek Ahmet Parçalı Kurnaz Yağmur Buluş Nail Nihal
Barış Bardak Bulut Çiçek Alacak okumak Ahmet Kurnaz Buluş Nihal Sobacı Tambur Sıcak Ateş Başarı Kutlu
54
20 saniye içinde ezberleyin
4444 6974 2947 1894 2001 2617 3926 1286 3286 9888
55
Şimdi hatırlayın 2816 3849 9652 1286 1954 2894 9768 2865 8751 4444 2167 9888 2874 8791 5843 2489 3826 2001 1436 8674
56
İlk ve son kelimeleri okuyunuz
Çoğu insan eksik düşündüğü yönlerini göstermek istemez. Eksikliklerini herkesten saklamanın daha büyük bir eksiklik olduğunu anlamaz. Aşağıdaki hikayeyi okuduğunuzda bir eksikliğin üstünlüğe nasıl dönüştüğünü göreceksiniz. 9 yaşındaki bir japon çocuğun en büyük hayali günün birinde çok iyi bir judocu olmaktır
57
5. İçten seslendirme yapma
Gözümüz tıpkı tarayıcı gibi kelimeleri tarayıp beynimize gönderir.
58
İçten seslendirmeyi önlemek
Diş ve dudaklarınızı kapalı tutunuz Sabah akşam göz hareketi yapınız Müzik eşliğinde kitap okuyunuz Anlamaksızın kalemle takip ederek okuyunuz
59
Dünden hızlı mısınız-1 İster ceylan olun hiç önemi yok. Yeter ki güneş doğduğunda koşuyor olmanız gerektiğini, Hem de bir önceki günden daha hızlı koşuyor olmanız gerektiğini bilin? Yasam adlı konuyu ne kadar güzel anlatmış Afrika atasözü, Bir önceki günden daha hızlı koşmak gerekmektedir. Her sabah bir ceylan uyanır Afrika'da. Kafasında tek bir düşünce vardır. En hızlı koşan aslandan daha hızlı koşabilmek. Yoksa aslana yem olacaktır. Her sabah bir aslan uyanır Afrika'da. Kafasında tek bir düşünce vardır. En yavaş koşan ceylandan daha hızlı koşabilmek. Yoksa açlıktan ölecektir. İster aslan olun,
60
Dünden hızlı mısınız-2 Çünkü eğer aslansanız, Ve en yavaş koşan ceylanı bir önceki gün yakalamışsanız, Ve bugün bir ceylan yakalamak niyetindeyseniz, Artık bilmelisiniz ki en yavaş ceylan sizden daha hızlıdır, O halde düne göre hızınızı arttırmanız gerekmektedir? Yok eğer ceylansanız, Ve henüz aslana yem olmamışsanız, Hızınızı düne göre mutlaka arttırmalısınız, Çünkü sıra size gelmiş demektir. Yani, Hayat koşusunda, devam edebilmenin tek koşulu var. Dünden daha hızlı olabilmek? Bakın bakalım simdi kendinize, Ondan, bundan, bundan değil "DÜNDEN" hızlı misiniz
61
Hızlı okursam anlayamam...
Özgüven eksiliği... Akılda gelişen beklentiler zamanla inanca dönüşür. Akla gelen başa gelir..... Son anlar olmasaydı hiçbir iş zamanında bitmezdi.. Trafikte araba kullanırken hızlı mı yavaş mı gittiğimizde daha dikkatli oluruz.. Sınavlara hazırlanırken son gün daha çok anlamamızın nedeni nedir. Daha hızlı anlama için daha hızlı okumam gerekir.....
62
Testimiz var..... Dikkatli okumak için yavaş okumak gerekir.
Kelime atlamak anlam kaybına neden olur. Okunan her şeyi anlamam gerekir. Sözcükler seslendirilirken daha iyi anlaşılıyor. Okurken gözümüz sistemli kayarak ilerler.. Gözümüz okurken yavaşlıyorsa beynimizi dinlendirmek gerekir.. Okurken anlaşılmaya kelimelerin üzerinde durmak,anlaşıldıktan sonra devam etmek gerekir.
63
Testimiz var..... Motivasyon farklılığı okuma düzeyini etkilemez..
Parmakla ve ya kalemle satır takip etmek okumayı yavaşlatır. Okunan her bilgi hatırlanmalıdır.. Okuma hızı ile anlama hızı paralel artar. Okuma hızı belli yaştan sonra değiştirilemez.. Önceki konu anlaşılmamdan yeni konuya geçilmemeli Sayfaları atlamadan sırayla okumak gerekir
64
HIZLI OKUMA TEKNİKLERİ
Faruk Ardıç
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.