Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanYogun Guven Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİMDE ENGELLER: -ETNİKMERKEZCİLİK -STEREOTİP
ILET KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ
2
Farklı kültürden iki kişi karşılaşınca?
Biribirine gönderdikleri sözsüz mesajlar / beden dili kıyaslanır, yorumlanır, Örneğin: Selamlaşma ritüelleri -Tokalaşma? Öpüşme? Eli kalbin üzerine götürme? İnanç, Değer ve Yargı ögeleri kıyaslanır, yorumlanır, Önyargı, Basmakalıp (streotip) ve Etnikmerkezci davranışlar öne çıkar
3
‘Algı’sal Dünya Doğayı nasıl algılarsınız?
Kadın – Erkek ilişkisini, rollerini nasıl algılarsınız ? Zamanı , Zaman Kullanımını nasıl algılarsınız ? Arkadaşlığı nasıl algılarsınız? Etrafımızdaki dünyayı tüm bu filitrelerden süzerek gördüklerimizle algılarız
4
ALGI: Ne görüyorsunuz?
5
Ne görüyorsunuz?
6
HEPİMİZ BİR ‘ALGI DÜNYASI’NDA YAŞIYORUZ !
KÜLTÜREL İNANÇ – DEĞER – YARGI ve DAVRANIŞ KALIPLARIMIZ BİZE ETRAFIMIZDAKİ DÜNYAYI NASIL ALGILAMAMIZ GEREKTİĞİNİ GÖSTEREN EN ÖNEMLİ ÖGELERDİR.
7
KÜLTÜREL ÖZELLİKLERİMİZ BİZE BİR İŞİN NASIL ‘DOĞRU’ YAPILACAĞINI DİKTE EDER, ANCAK;
BİR KÜLTÜRDE BİR İŞİN YAPILIŞ ŞEKLİ ‘DOĞRU’ KABUL EDİLSE DE, BİR BAŞKA KÜLTÜRDE ‘DOĞRU ‘ OLMAYABİLİR. BİR İNSAN HAYATININ SONUNA KADAR DOĞDUĞU ÜLKEDE AYNI KÜLTÜRDE YAŞARSA BİR SORUNLA KARŞILAŞMAYABİLİR
8
KÜLTÜRLERARASI İŞBİRLİĞİ
KENDİ KÜLTÜRÜMÜZDEN FARKLI BİR KÜLTÜRDEN GELEN BİRİ İLE İLETİŞİME GİRDİĞİMİZ ZAMAN ORTAK BİR ‘DOĞRU’ MUZ OLMAYABİLİR ve BU BİR PROBLEM YARATABİLİR. BU DURUMDA KARŞIMIZDAKİ KİŞİYİ YARGILAMAK VE ‘DOĞRU’ YU BULMAK İÇİN KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİNE GEREKSİNİM DUYARIZ: (FARKLI BAKIŞ AÇISI İLE BAKMA BECERİSİ)
10
JAPON HALKI ‘CHOPSTICK’ İLE
HİNTLİ – PAKİSTANLI ‘ELİ’ İLE FRANSIZ METAL ‘ÇATAL-KAŞIK’ İLE YER; HANGİSİ ‘DAHA DOĞRU’ DUR? MÜSLÜMANIN ‘TEK’ TANRISI, BUDİST’İN’ÇOK’ TANRISI VARKEN, HİNTLİNİN ‘HİÇ’ TANRISI YOKTUR. SUUDİ ARABİSTAN’DA VE AFGANİSTAN’DA KADINLAR PEÇE TAKAR, KKTC’DE TAKMAZ
12
ETNİKMERKEZCİLİK YUNANCA ‘ETHNOS’ (HALK) VE İNGİLİZCE ‘CENTER (MERKEZ) SÖZCÜKLERİNİN BİLEŞİMİDİR.
ETNOSENTRİZM TERİMİ WİLLİAM G. SUMNER TARAFINDAN İNSANLARIN KENDİ GRUPLARI İLE DİĞERLERİNİ ÖTEKİLEŞTİRMELERİ ÜZERİNE YAYINLANMIŞTIR. SUMNER, BU TERİMİ DAHA ÇOK GURUR, KİBİR, BİR GRUBUN İNANÇLARININ DİĞERLERİNİNKİNE ÜSTÜN GÖRME OLARAK KULLANMIŞTIR BİR AŞİRETE, KABİLEYE, BOYA VE BENZERİ ETNİK GRUBA BAĞLILIK İLE TARİF EDİLEN, BİR KİMSENİN KENDİ KÜLTÜRÜNÜ TEMEL OLARAK ALMASI VE DİĞER KÜLTÜRLERİ KENDİ KÜLTÜRÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRMESİ İLE TARİF EDİLEN İLKEL DUYGULAR GENEL ANLAMDA ‘TUNNEL VİSİON’ OLARAK ALGILANIR. KISITLI BİLGİLERİMİZLE BAŞKALARI HAKKINDA EKSİK VE YANLIŞ ÖNGÖRÜLERDE BULUNMAKTIR ETNİKMERKEZLİ KİŞİLER KENDİ ÜLKE VE TOPLUMLARININ DİĞER ÜLKE VE TOPLUMLARA MODEL OLMASI GEREKTİĞİNE İNANIRLAR.
13
ETNİKMERKEZCİLİK FARKLI KÜLTÜRLERİ, KENDİ KÜLTÜRÜMÜZÜN YAPISAL ÖZELLİKLERİ İLE KIYASLAYIP YARGILAMAK KENDİ KÜLTÜRÜMÜZÜ DİĞER KÜLTÜRLERDEN ÜSTÜN GÖRMEK KENDİ KÜLTÜRÜMÜZÜN ‘HERŞEYİN MERKEZİNDE’ OLDUĞUNA İNANMAK KENDİ KÜLTÜRÜMÜZÜN ‘DEĞER –İNANÇ –DAVRANIŞ KALIPLARI’ GİBİ YAPISAL ÖZELLİKLERİNİN ‘MÜKEMMEL’ OLDUĞUNA VE BU ÖZELLİKLERİN DİĞER KÜLTÜRLER TARAFINDAN ADAPTE EDİLMESİ GEREKTİĞİNE İNANMAK
14
ETNOSENTRİK BİREYLER DİĞER SOSYAL TOPLULUKLARI KENDİ SAHİP OLDUĞU BELİRLİ ETNİK GRUP VEYA KÜLTÜRE GÖRE ÖZELLİKLE DİL, YAŞAYIŞ, ADET VE DİNE GÖRE DEĞERLENDİRMESİDİR. BU ETNİK AYRIMLAR VE ALT AYRIŞTIRMALAR HER BİR ETNİKLİĞİN KENDİ BENZERSİZ KÜLTÜREL KİMLİĞİNİN TANIMLANMASINA HİZMET EDER. ETNOSENTRİK GÖRÜŞLER UÇ NOKTALARDA ÇATIŞMALARA NEDEN OLABİLİR. SİYASİ BAĞDAŞMAZLIKLAR, SAVAŞ, TERÖRİZM VE HATTA SOYKIRIMLARLA SONUÇLANABİLİR.[ YUGOSLAVYA ETNİK BÖLÜNMEYE UĞRAMIŞ VE İÇ SAVAŞTA YÜZBİNLERCE İNSAN HAYATINI KAYBETMİŞTİR.
15
HEPİMİZ ETNİKMERKEZCİYİZ. PEKİ SORUN NEDİR?
ETNİKMERKEZCİLİK BAŞKALARINI YANLIŞ ANLAMAMIZA VE İLETİŞİM PROBLEMLERİNE NEDEN OLUR. BİZLER OLAYLARA A KENDİ PENCEREMİZDEN BAKARIZ, BAŞKALARININ NASIL DAVRANMASI GEREKTİĞİNE KENDİ İNANÇ VE NORMLARIMIZA GÖRE KARAR VERİRİZ. ANCAK BU UTANILACAK BİR DURUM DEĞİLDİR: HEPİMİZ ‘BİR DERECE’ ETNİKMERKEZCİYİZ
16
ETNİKMERKEZCİLİK DİL HARİTA YEMEKLER ATASÖZÜ SÖYLENCE- FIKRA – HİKAYE
17
I’m White and You’re Not. (Proverb of White American)
All roads lead to Rome. (Proverb of Romans) En iyi Türk, ölü Türk.(Güney Kıbrıs Rum Yönetiminin kullandığı atasözü) Mamma li Turchi (Anneciğim, Türkler geliyor!). (Proverb of İtalians) May God protect us from the devil and the Turks. (Proverb of Kurdish) Ağaçtan maşa, Kürt’ten paşa olmaz. (Türklerin kullandığı atasözü) There is no language like the Irish for soothing and quieting. (Proverb of Irish) “When they come together two Jews establish a company, two Turks from a State”. This proverb from China. “You are Arabian it's enough to make you proud”. This is from Jordan.
18
Etnosentrizm’e Örnekler
AKSANLI KONUŞMA: ‘Standard Dil’ den farklı şekilde konuşanlara ‘Aksanlı’ konuşuyor denilir. (Farklı – garip – tuhaf ) ALKOL TÜKETİM YAŞI: Amerika’da alkol kullanma yaşı 21 diğer birçok ülkede 18. Amerikalılar mevcut durumu değiştirmeyi aklından bile geçirmezler. ‘SOL’ TRAFİK: Etnosentrik Amerikalılar araçları yolun sağından sürmenin doğru davranış Yolun solunu kullanmanın yanlış olduğuna inanırlar.
19
ETNOSENTRİK GÖRÜŞLER BİZİ STEREOTİP DÜŞUNMEYE ZORLAR
STEREOTİP: BİR GURUBA KALIPLAŞMIŞ BELLİ DAVRANIŞ KALIPLARINI YÜKLEYİP TÜM GURUP ÜYELERİNİN AYNI KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERE SAHİP OLDUKLARINA İNANMAKTIR BU GENELLEMELER POSİTİY YADA NEGATİF OLABİLİR
20
ETNOSENTRİK STEREOTİP
AMERIKALILAR OBEZDİR ZENGİN İNSANLARIN BURNU HAVADADIR, HEPSİ ÖZEL KULUP ÜYESİDİR JAPONLAR ZEKİ VE ÇALIŞKANDIR İNGİLİZLER ÇAYI ÇOK SEVER, DİŞLERİ KÖTÜDÜR KADINLAR DUYGUSALDIR VE KÖTÜ ARABA SÜRERLER ERKEKLER KADINLARDAN DAHA AKILLI VE KUVVETLİDİR
21
Ethnocentric Stereotypes
21
23
Sterotip Nedir?
24
STEREOTİPİ - BASMAKALIP
BİR SOSYAL KATEGORİ İÇİNDEKİ İNSANLAR HAKKINDA OLUŞTURULAN İNANÇ KALIPLARIDIR ALGI, BELLEĞİ VE YARGILAMAYI ETKİLEYEN BİR BAKIŞ ÇERÇEVESİ SUNAR ÇEVREDEKİ UYARANLAR ARASINDAN SEÇİM YAPMAYI VE GENELLEMEYİ SAĞLAR
25
STEREOTİPİ - BASMAKALIP
ZİHNİMİZDEKİ KALIBA UYMAYAN UYARANLARI GÖZARDI ETMEMİZE NEDEN OLUR DİĞERLERİNDEN BEKLENTİLERİMİZİ BELİRLER, BU NEDENLE ONLARIN BELİRLİ TARZLARDA DAVRANMASINI SAĞLAR STRESLİ DURUMLARDA DAHA FAZLA AKTİVE OLUR ZAMAN İÇİNDE DEĞİŞMEKLE BİRLİKTE, DEĞİŞİME KARŞI DİRENÇLİDİR
26
STEREOTİP - STEREOTYPING
A generalization about a group of people in which identical characteristics are assigned to virtually all the members of the group, regardless of actual variation among the members (Aaronson et. al, 1997) Stereotypes represent cognitive component of prejudice
27
KADIN STEROTiPLERI
28
KADINLAR MUTFAK’A AiTTiR
29
ERKEKLER MAÇ İZLER TV KARŞISINDA UYKUYA DALAR
30
KADINLAR ÇOCUK DOĞURMALIDIRLAR
31
ERKEKLER YEMEK YAPMAYI ÇAMAŞIR YIKAMAYI BECEREMEZLER
32
ÇİM BİÇME, ÇÖP ATMA VE TAMİRAT İŞLERİ ERKEKLERİN GÖREVİ
33
ERKEK GÜÇLÜDÜR, SPORDA DAHA İYİDİR, KAVGAYI SEVER
34
ÜLKELERE KARŞI OLAN TUTUMLARIMIZA GÖRE
(DOST yada DOST OLAMAYAN ÜLKELER) BU SINIFLAMALAR OLUMLU YADA OLUMSUZ OLABİLİR
37
Stereotip haritaları: Darkafalıların harika dünyası
KÜRESELLEŞME BIR YANDAN INSANLARIN DAHA ÖNCE HIÇ GÖRÜLMEMIŞ BIR DÜZEYDE DIĞER KÜLTÜRLERLE KARŞILAŞMASINI SAĞLARKEN, BU KARŞILAŞMA SONUCUNDA BIRBIRLERINI SEVECEKLERININ GARANTISINI VEREMIYOR. ULUSLARIN BIRBIRI HAKKINDA SAHIP OLDUĞU DÜŞÜNCELERIN PEK DE DEĞIŞMEDIĞINI, KAFALARDA YAPIŞTIRILMIŞ ETIKETLERIN KOLAY KOLAY SÖKÜLMEYECEĞINI ALPHADESIGNERS’IN HAZIRLADIĞI “BAĞNAZLIK HARITASI” MUHTEŞEM BIR ŞEKILDE SURATLARA ÇARPIYOR
38
Stereotip haritaları: Darkafalıların harika dünyası
AMERIKALILAR TÜRKIYE’YE “ŞÜKRAN GÜNÜ YEMEĞI” OLARAK BAKARKEN, TÜRKLER FRANSIZLARI “İKIYÜZLÜ KROSANLAR” OLARAK KABUL EDIYOR, ARAP BAHARINDA TÜRKIYE’YE HAKEM ROLÜ VERILIRKEN, RUSLAR İTALYA’YI ALIŞVERIŞ MERKEZI OLARAK GÖRÜYOR. BERLUSCOLI’NIN HAYAT GÖRÜŞÜ ISE EN AZINDAN TUTARLI. BU “O KADAR ACIKLI KI EĞLENCELI” HARITALAR, ALPHADESIGNERS INTERNET SITESINDE HEM TEK TEK, HEM DE BIR BÜTÜN HALINDE TAKVIM OLARAK SATILIYOR. SITELERINDE POSTERLERE DAHA YÜKSEK ÇÖZÜNÜRLÜKTE BAKMAK DA MÜMKÜN
39
Amerikalıların gözünde Avrupa
41
Amerikalıların gözünde Asya
42
Almanların gözünde Avrupa
43
Berlusconi’nin Avrupası
44
Fransızların Avrupası
45
Türklerin Avrupası
46
Rusların Avrupası
47
Yunanlıların Avrupası
48
İngilizlerin Avrupası
49
İspanyolların Avrupası
50
ARAP BAHARI
51
GAY ERKEKLER
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.