Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanRustu Onarici Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
2
Çağdaş bir toplum olabilmek ve sorunlara demokratik çözümler getirebilmek için bireylerde sağlıklı iletişim becerileri geliştirilmelidir.
3
İletişim Engelleri Çocuğu Olumsuz Etkiler
4
1- Emir vermek, yönlendirmek. 1- Emir vermek, yönlendirmek. (yapacaksın, yapmak zorundasın)
5
2- Uyarmak, tehdit etmek. 2- Uyarmak, tehdit etmek. ( çabuk ödevini yap, yoksa babana söylerim)
6
3- Ahlak dersi vermek. (büyüklerin sözü kesilmez…)
7
4- Öğüt vermek. 4- Öğüt vermek. (bence bir daha onunla görüşme…)
8
5- Yargılamak, suçlamak, eleştirmek. (sen zaten…. Yanlış düşünüyorsun…)
9
6- Ad takmak, Alay etmek. ( tembel, koca bebek, sulu göz…)
10
7- Teselli etmek, konuyu değiştirmek. ( aldırma, boş ver düzelir…)
11
Tüm bunların çocuk üzerindeki olumsuz etkileri ise şu şekilde ; 1- Korku, kaygı ve direnç oluşturabilir. 2- İsyankar davranışlara yol açabilir. 3- Anne babaya karşı düşmanca duygular beslemesine yol açabilir
12
4- Çocukta anlaşılmama duygusu oluşabilir. 5- Kendisini savunmasına yol açabilir. 6- Çocuk kendini yetersiz görecektir.
13
7- Bağımlılık yaratabilir. 8- Kendisine güvenilmediğini düşünebilir.
14
ANNE BABA- ÇOCUK ETKİLEŞİMİNİ KOLAYLAŞTIRAN ETMENLER; KABUL KABUL Çocuğu olduğu gibi kabul etmek. DİNLEMEK DİNLEMEK Konuşmaya davet cümlelerini kullanmak gerekir
15
Anne baba çocuğu dinlerken bedensel olarak da dinlemelidir.
16
* Çocuğunuzun Kendine Güvenli Olmasını Mı İstiyorsunuz?
17
* Önce Siz Ona Güvenin.
18
* Etkili Anne Baba Olmak Sabır Gerektirir. Adım Adım İlerleyin.
19
* Çocuğun Hatalarını Söylemek Yerine Güçleri Ve Olumlu Taraflarını İfade Edin.
20
* Sevginizi Dile Getirin.
21
Önce DİNLEYİN. Sonra onu anladığınızı ifade edin. Önce DİNLEYİN. Sonra onu anladığınızı ifade edin.
22
Ona SAYGI DEĞER biri olduğunu hissettirin Ona SAYGI DEĞER biri olduğunu hissettirin
23
Ona SEÇME FIRSATI verin ve kararına saygı duyun
24
ONA GÜVENİN ve bunu ifadelerinizle yansıtın.
25
Çocuk istemiyorsa ZORLA SEVMEYİN.
26
Birlikte NİTELİKLİ ZAMAN geçirin.
27
Çocuğunuzu başka çocuklarla KARŞILAŞTIRMAYIN!!! Çocuğunuzu başka çocuklarla KARŞILAŞTIRMAYIN!!!
28
Verdiğiniz sözü tutun. Aksi durumlarda özür dileyin ve nedenini açıklayınız. Verdiğiniz sözü tutun. Aksi durumlarda özür dileyin ve nedenini açıklayınız.
29
Sorun varken dahi SAKİN olun ve konuşurken serinkanlı olun.
30
* Yetersizlik Sergileyen Bir Çocuk Beceriksiz Değildir. Kendi Yeteneklerine İnancını Yitirmiştir.
31
* Aile Değerleri Çocukların Seçimlerini Etkiler. Müziğe Değer ve Önem Verilen Bir Ailede Çocuğun Seçimi Bu Yönde Olma İhtimali Yüksek Olacaktır.
32
* Çocukların Hatalarını Bulmaktansa, Beğendiğiniz Olumlu Davranışlarını Destekleyin.
33
ÇALIŞAN ANNE VE ÇOCUK İLETİŞİMİ
34
1)İş sonrası çocuğunuzla birlikte yüz yüze sohbet ederek, birlikte oyun oynayarak nitelikli zaman geçirin. 2) Yeterli zaman ayıramadığınızı düşünüp suçluluk duygusu içinde çocuğunuza veremediğiz zamanı, hediyelerle telafi etmeye çalışmayın.
35
3) İşten eve dönüşte özlemle çocuğunuzun her istediğini yaparak, aşırı hoşgörülü tutum sergilemeyin. 4) 0-3 yaşları arasında çocuğun ev ortamında olmasının önemi sebebiyle aile büyüğü tarafından (anneanne, babaanne) yada onun kontrolünde titizlikle seçilmiş bakıcıyla büyütülmesini tercih edin.
36
5) Mümkünse 3-6 yaşından sonra kurum bakımını tercih edin. 6) Okul çağında, mümkünse çocuğunuzun okuldan dönüşünde evde olun. Onu haberleşmeden uzun süre evde yalnız bırakmayın.
37
7) Okula başlama, çocuğun hayatında önemli bir gelişmedir okula uyum sağlaması, çalışma alışkanlığının kazanması için ona destek olun. ! Çocuk başarılarının da ilgiyle izlenmesini isterken başarısızlıklarında da yardım bekler.
38
8) Çocuğunuza işten dönüşünüzde, sizden beklediği ilgiyi gösterebilmeniz için gün boyu zamanınızı iyi planlayıp enerjinizi doğru harcayın. 9) Okul çıkışında olanalaklarınız doğrultusunda etüt veya okuma salonu, sanat atölyesi, spor alanı olan çocuk klüplerini tercih edin.,
39
10) Ergenlikte çocuğunuzun büyüdüğünü artık size geçmişteki kadar gereksinim duymayacağını düşünmek oldukça yanlıştır. * Hızlı bedensel gelişmesini anlayıp kabul etmesi için desteğinize, anlayışlı sohbetinize ve dertleşmeye ihtiyacı vardır. * Etkin bir dinleyici olun.
40
* Çoğu zaman çözüm değil dinlenmek ve anlaşılmak ister. * Kız ve erkek arkadaşlığı konusunda bilgi verin. * Okul çıkışında, spor ve / veya kültür sanat etkinliklerine yönlendirin.
41
KARDEŞ İLİŞKİLERİNDE ÇOCUKLARLA İLETİŞİM
42
1) Çocuklarınıza eşit düzeyde sevgi gösterin ve onlarında birbirlerinin değerli olduklarını ifade etmeleri konusunda destekleyin. 2) Birbirlerinden farklı olduklarını ve sizin de onları bu farklı yönleriyle sevdiğinizi ifade edin.
43
3) Çocuklarınızı birbirleriyle kıyaslamayın. 4) Birini diğerinin yanında ‘özellikle aileye yeni katılan kardeşi’ abartılı şekilde sevmeyin. 5) Kardeşine zarar veremeyeceğini kesin bir dille anlatın. Bu kuralları onlara, aile sohbeti havasında sakin bir dille ifade edin.
44
6) Boş zamanlarında birbirleriyle oyun oynamalarını, spor yapmalarını, resim yapma vb sanat etkinliklerine katılabilmelerini sağlayın. 7) Çocuğumuz kardeşine karşı olumsuz duygularını ifade ettiğinde onu anlayışla karşılayın.
45
8) Kardeşler arasında yaşanan çatışmalar çoğu zaman doğal bir süreçtir, böyle durumlarda sakin olun. 9) Kardeşler arası çatışmalarda hakem olmayın. Birbirlerine sözel veya davranışsal olarak zarar verici olmadıkça müdahale etmeyin.
46
10) “Kim yaptı?” sorusu yerine “Nasıl çözümleyebilirsin?” ifadesi suçlu aramak yerine, onların sorun çözme becerilerinin gelişmesine katkıda bulunacaktır.
47
11) Kardeşler arasındaki çatışma zarar verici boyutlara varıyorsa onları aynı ortamda tutmayın, sakinleşmeleri için ayrı odalara gönderin. 12) Sorunlarına konuşarak çözüm yolları aramaları için bir araya gelmelerini destekleyin.
48
BOŞANMA DURUMRUNDA ÇOCUKLA İLETİŞİM
49
1)Çocuğunuza bu durumu haber verin. Hangi ebeveynle, nerede yaşayacağını söyleyin. Seçiminizi yaparken onun için en uygun olan ebeveyni ve en uygun olanakları seçtiğiniz mesajını verin. 2)Detaylara girmeden anlaşamadığınızı, birlikte olmak istemediğiniz için ayrılmaya kara verdiğinizi belirtin.
50
3) Boşanma kararınızda onun hiçbir ilgisi ve suçu olmadığını, eşinizle olan ilişki sorunundan kaynaklandığını özellikle vurgulayın. 4) Diğer ebeveyni de düzenli aralıklarla görebileceğini anlatın. Ayrıldıktan sonra ilk görüşmenin uygun olan en kısa zamanda yapılmasına özen gösterin..
51
5) Her iki evde de dengeli bir yaklaşım tarzı belirleyin. 6) Çocuğu taraf tutacak, hakem durumuna düşürecek ifadelerden kaçının. 7) Çocuğunuzdan gelecek sorulara dürüst cevaplar verin. 8) Cinsel yaşamınızın özel ve gizli olmasına dikkat edin.
52
9) Anne ve babalık rolünüzü yaşam boyu sürdüreceğinizi göz önüne alarak eşinize karşı medeni tavrınızı kaybetmeyin. 10) Kendi haklılığınızı ispat etmek için eşinizi, çocuğunuza kötülemeyin. 11) Mümkün olduğunca ailelerinizi bu durumdan uzak tutunuz.
53
12) Boşanmanın ilk yılı çocuğun kaygı ve stresi ile baş edebilmesi için ona destek olun. (Birlikte sinema, tiyatro veya spor karşılaşmalarına gidin.) ! Bu paylaşımların sadece sizin ve çocuğunuz arasında geçireceğiniz bir zaman olmasına özen gösterin.
54
13) Ayrılmanın sonuçlandırılamadığı durumlarda diğer ebeveynin devamlı eve gidip gelmesi doğru değildir. 14) Çocuğunuza belirli aralarla, yalnız kalmayacağı mesajın tekrarlayın.
55
15) Okuldaki davranış değişiklikleri ve uyum problemleri ile ilgili konulardan haberdar olabilmeniz için sınıf öğretmenleri ve Rehber öğretmenle iletişim halinde olun. 16) Her şeye rağmen gerekirse bir uzmandan yardım alın.
56
KAYIP VE YAS DURUMUNDA ÇOCUKLARLA İLETİŞİM Ailede bir yakının ölümü çocukları yaş ve kişilik özelliklerine göre farklı etkilemektedir Ailede bir yakının ölümü çocukları yaş ve kişilik özelliklerine göre farklı etkilemektedir
57
Kayıp ve yas durumunda çocuklar şu temel davranışları sergileyebilirler: Aldırmaz görünebilirler Aldırmaz görünebilirler
58
Korkular yaşayabilirler Korkular yaşayabilirler (gece korkusu, yalnız kalma korkusu, karanlık korkusu gibi) (gece korkusu, yalnız kalma korkusu, karanlık korkusu gibi)
59
Nedensiz sıkıntılı haller görülebilir
60
Aşırı sevinçli olabilir
61
Bayılmalar, tikler ve titremeler görülebilir
62
Dalgınlık ve hırçınlık görülebilir
63
Fiziksel şikayetlerde bulunabilir
64
► Okula uyum sorunu ve başarı düşüşü görülebilir
65
KAYIP DURUMU ÇOCUĞA NASIL ANLATILMALI ÇOCUK YABANCI KAYNAKLARDAN ÖĞRENMEDEN SİZ SÖYLEYİNİZ ÇOCUĞA BU DURUMU YAVAŞ YAVAŞ YANİ KADEMELİ OLARAK ANLATINIZ
66
ÖRNEĞİN; (Annen/baban ya da….) hastalığı (Annen/baban ya da….) hastalığı sebebiyle kötüleşmiş, seni göremeyecek sebebiyle kötüleşmiş, seni göremeyecek ve duyamayacak. Gibi bir ön açıklamada bulunduktan sonra… ve duyamayacak. Gibi bir ön açıklamada bulunduktan sonra…
67
Ertesi gün aynı ebeveyn; ► Az önce haber geldi…. Kaybettik. ► Dünyada bütün canlılar doğar, büyür ve ölür. ► Tıpkı bir çiçeğin ilkbaharda açıp sonbaharda ölmesi gibi.. ► İnsanların da ölmesi doğal bir olay
68
UNUTMAYINIZ!!! Çocuğu eğlendirmeye çalışmayınız. Çocuğun duygularını dinleyip saygı gösteriniz.
69
Ölen aile üyesinin evdeki fotoğrafını yerinde koruyunuz. Ölen aile üyesinin evdeki fotoğrafını yerinde koruyunuz. 8-9 yaşından itibaren mezar ziyaretlerini engellemeyiniz 8-9 yaşından itibaren mezar ziyaretlerini engellemeyiniz
70
Kız çocukların oyuncak bebekle, Erkek çocukların ise oyuncak hayvanlarla bütünleşmesine engel olmayınız
71
Fotoğrafçıda gülümseyin. Bir gün mutlaka alırlar selamımızı Üstün DÖKMEN
72
İnsanın Anavatanı Çocukluğudur. Dinlediğiniz için teşekkürler
73
SORULAR
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.