Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Tedarik Zinciri Yönetimi
Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Avunduk 2014 – 2015 Bahar
2
Tedarik Zinciri Yönetimi Tanım
Malların fiziksel olarak bir yerden bir yere taşınmasından daha ötedir
3
Tedarik Zinciri Yönetimi Tanım
Kaynakların ortaya çıkarılmasından başlayıp, Ürün ya da hizmetin son kullanıcıya dağıtımı Ürünle ilgili herhangi bir artığın atılmasına dek süren Tüm aşamalarla ilgilidir ve Bu sistemle ilgili tüm aşamaları bir araya getirir ve entegre eder
4
Bir Değerlendirme FRANCIS J. QUINN
Traffic managers became physical distribution managers, who then turned into logistics managers, and today are morphing supply chain managers
5
Tedarik Zinciri Yönetimi
Bir tedarik zincirinde sadece tedarikçi ve üretici olmaz aynı zamanda: Nakliyeciler Depolar Bayiler Hatta müşteriler bile zincirin bir parçasıdır
6
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarik zincirinde her bir aşama farklı örgütler tarafından üstlenilmiştir Bu örgütlerin yürüttüğü işlemler şu şekilde sıralanabilir: Yeni ürün geliştirme Pazarlama Operasyonlar Dağıtım Finans Müşteri hizmetleri
7
ÖRNEK BİR TEDARİK ZİNCİRİ UYGULAMASI
TANSAŞ ÖRNEK BİR TEDARİK ZİNCİRİ UYGULAMASI
8
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş
Deterjan ihtiyacı ile Tansaş’a giren müşteri Ev Hanımı Bostanlı Tansaş Mağazası Tansaş ana deposu ve dağıtım örgütü veya 3. bir dağıtım firması HENKEL Üretici Bak Ambalaj Karton imalatçısı OLMUKSA Plastik İmalatçısı Petro Kimya Endüstrisi PETKİM Petro Kimya Endüstrisi
9
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş
Tedarik zinciri oldukça dinamiktir ve düzenli olarak “Ürün” “Bilgi” “Fon” akışları vardır
10
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş
Her bir tedarik zinciri aşaması (üyesi) kendi süreçleri uygular ve zincirdeki diğer üyeler ile etkileşim halindedir
11
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş
Deterjan ihtiyacı ile Tansaş’a giren müşteri Ev Hanımı Bostanlı Tansaş Mağazası Tansaş ana deposu ve dağıtım örgütü veya 3. bir dağıtım firması HENKEL Üretici Bak Ambalaj Karton imalatçısı OLMUKSA Plastik İmalatçısı Petro Kimya Endüstrisi PETKİM Petro Kimya Endüstrisi Müşteri parayı Tansaş’a transfer eder Tansaş pos verisini ve aynı zamanda yenileme siparişlerini dağıtım merkezine aktarır Tansaş ürünleri sağlar aynı zamanda Fiyatlandırma ve bilgiyi ortaya koyar (müşteri için) Tansaş yeni siparişle birlikte dağıtım Merkezine fon transferini yapar Dağıtım merkezi yeni siparişleri kamyonla Tansaş’a gönderir Dağıtım merkezi aynı zamanda fiyatlama Bilgilerini ve dağıtım-teslimat programını Tansaş’a bildirir
12
MÜŞTERİ TEDARİK ZİNCİRİNİN BİR ÜYESİ MİDİR?
13
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarik zinciri faaliyetleri “müşteri siparişi” ile başlar satın alma eylemi sonrası tatmin olmuş müşteri ödemesi ile son bulur
14
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarik zinciri kavramını düşündüğümüzde ürünlerin; Tedarikçilerden üreticilere, Üreticilerden dağıtıcılara, Dağıtıcılardan bayilere, Bayilerden müşterilere doğru bir zincir içinde hareketini anlamalıyız
15
Tedarik Zinciri Yönetimi
Zincir içinde her iki yönlü olmaktadır Ürün Bilgi Fon
16
Tedarik Zinciri Yönetimi
Zincir içinde var olan hiçbir aşamada tek bir oyuncu yoktur
17
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tipik bir tedarik zinciri çeşitli aşamalardan (üyelerden) oluşur Müşteriler Bayiler Toptancılar / dağıtıcılar (distribütörler) Üreticiler Tedarikçiler (parça hammadde tedarikçileri)
18
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarikçi Üretici Dağıtıcı Bayi Müşteri
19
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarik zinciri aslında bir «ağ» dır
20
Tedarik Zinciri Yönetimi
Doğru bir tedarik zinciri tasarımında dikkate alınacak iki konu vardır Müşteri ihtiyaçları Bu müşteri ihtiyaçlarını giderecek zincir üyelerinin rolleri
21
Tedarik Zinciri Modelleri
22
Wafer Production Burlington
Dell PC Supply Chain Wafer Production Burlington Test and Sort Montreal Test Dublin Assembly and Bond SEA CPU Assembly Austin Monitors Mexico Customers Detroit
23
Medical Supply Chain Dublin Detroit Chicago Pharmaceuticals Columbus
Texas Equipment Puerto Rico
24
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarikçi Ağı Dağıtım Ağı Bilgi – Ürün – Fon Akışları Hammadde Kapasite, Bilgi, Öz Yetenekler, Sermaye ve İnsan Kaynakları İlişki Yönetimi Satın alma Operasyonlar Lojistik Son Tüketiciler Kaynak: Supply Chain Faculty, Michigan State University
25
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarikçi Üretici Perakendeci Müşteri Tedarikçi Toptancı Perakendeci
26
Tedarik Zinciri Yönetimi
Planlama, Organizasyon, Yönetim & Ürün akışlarının kontrolü Hammadde ile başlar Zincir boyunca gerçekleştirilen operasyonlarla devam eder Bitmiş ürünlerin dağıtımı ile devam eder Tedarik zincirinde yer alan herkesi kapsar Tedarikçilerin tedarikçileri dahil
27
Tedarik Zinciri Kavramının Gelişiminde Etkili Olan Konular
Üretim sistemlerinin evrimi ve bu evrime etki eden faktörler Dikey entegrasyon JIT, TQM, Yalın üretim uygulamaları Dış kaynak kullanımına olan ihtiyaç ve satın alma Dış kaynak kullanımının avantajları ve dezavantajları Temel yetkinlik (Core competence) Tedarikçinin önemi: BMC MRP ile malzeme yönetiminin öneminin fark edilmesi Tedarik zinciri yönetimini etkileyen faktörler Müşteri beklentileri ve rekabet Küreselleşme, Global üretim: Boeing Bilgi teknolojileri: Benetton Yasal düzenlemeler ve çevre
28
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarik zincirinin amacı
29
Tedarik Zincirinin Amacı
Değer maksimizasyonu & İsrafın azaltılması
30
Tedarik Zinciri Yönetimi
Bir tedarik zincirinin ortaya koyduğu değer: Müşteri talebini karşılamak için tedarik zincirinin harcadığı çabalarla, Nihai ürünün müşterice algılanan değeri (müşterinin katlanmak durumunda olduğu bedel) arasındaki farktır
31
Tedarik Zinciri Yönetimi
Ticari amaçlı birçok tedarik zinciri için, değer ile tedarik zinciri karlılığı arasında güçlü bir ilişki söz konusudur Tedarik zinciri karlılığı; Tüm tedarik zinciri aşamaları (üyeleri) arasında paylaşılan toplam kardır
32
Tedarik Zinciri Yönetimi
Daha yüksek tedarik zinciri karlılığı daha başarılı tedarik zinciri anlamına gelir Tedarik zinciri başarısı, tek tek zincir üyelerinin karlılığı açısından değil tedarik zinciri toplam karlılığı açısından ölçülmelidir Zincirdeki tek bir üyenin karlılığına odaklanılması, tedarik zincirinin toplam karlılığında azalmaya neden olur
33
Tedarik Zinciri Başarısı İçin Önemli İki Nokta
Gelir Kaynakları Maliyet Kaynakları
34
Tedarik Zinciri Yönetimi
Tedarik zincirinde tek bir gelir kaynağı vardır “Müşteri”
35
Tedarik Zinciri Yönetimi
Müşteri, Tedarik zincirindeki tek gerçek pozitif nakit akış noktasıdır
36
Diğer nakit akışları ? Basitçe, tedarik zinciri içinde ortaya çıkan fon aktarımlarıdır Her aşamada aktarılan fonun bir sahibi vardır Tüm bilgi akışları, ürün ya da fonlar tedarik zinciri içindeki maliyetleri oluşturur Bu akışların uygun yönetimi tedarik zinciri yönetiminin anahtarı olacaktır Tedarik zinciri yönetimi, toplam karlılığı maksimize etmek için tedarik zincirindeki üyeler arasındaki akışların yönetimi ile doğrudan ilgilidir
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.