Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanBirce Yetis Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
Şenel KARAMAN Psikolog
2
Yapılan araştırmalar da gösteriyor ki çalışanların %75’lik bir kısmı hala hayallerindeki işin arayış içinde. Çalışanların mutluluğu açısından Türkiye, 28 ülke arasında yalnızca Rusya ve Macaristan’ı geride bırakarak 26’ıncı olabildi. En mutlu çalışanlar ise Danimarka, Meksika ve İsveç’te.
3
…biz yetişkinlerin çocuklarımız ile ilgili belki de en önemi görevimiz onları geleceğe hazırlamak. Ülkemizde meslek bilincinin henüz oluşmadığını ve insanlarımızın çoğunlukla tesadüfen bir mesleğe ve iş alanlarına yöneldiklerini biliyoruz. Hepimizin sorunları var. İşi ve mesleği olmayan ve belli bir yaşa ulaşmış (liseyi bitirmiş) genç aile ve toplum için daha ciddi bir sorundur. Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
4
“ömür boyu istihdam kavramı” geçerliliğini yitirirken “transfer edilebilir beceriler” kavramı ön plana çıkıyor.
6
Hangisini/hangilerini ihmal ediyorum? Hangisi/hangilerini desteklemeliyim? Beden= %..... Kariyer= %.... İlişki=%..... Gelecek=%..... Toplam=%100
7
Mahcup olmak istemiyoruz…. Olumsuz telkinler veriyoruz….
8
“Ben olamadım sen olacaksın” “Komşunun çocuğu oldu ama...” “Bak kardeşin.....” “Ancak senin gibi bir tembel bu alanı seçer...” “Kararına güveniyorum “
9
Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
10
Karar verilecek meslek: istenilir yönleri en fazla, istenmeyen yönleri en az ve erişme olasılığı yüksek
11
Erkek ÖğrencilerKız Öğrenciler
12
Doğru meslek tercihinin çoğunlukla bireyin kişisel özellikleri ile ilgili olduğu iddia edilse de bu konuda pek çok sübjektif faktörün: Aile, arkadaş vb. çevre baskısı, Mesleğe biçilen toplumsal değer, Mesleğin ekonomik itibarı, bireyin doğru seçim yapmasını engellediği bilinmektedir. YÖNLENDİRME YÖNELME YÖNELTME YÖN VERME
13
BaşlangıçAdım 1 Adım 2 Adım 3 Adım 4 YÖNLENDİRME YÖNELME YÖNELTME YÖN VERME
15
ilgi alanları kişisel özellik, tarz aile değerler hedefler gelişmeye yönelik kariyer dönemi beceriler kabiliyetler
16
kariyerhazırlama kariyer araştırması kariyer gelişim dayanakları (en iyi yapabildiklerim) kendini keşfetme, araştırma Hangi aşamadayız?
19
MESLEK SEÇİMİNDE BENİM ROLÜM NE OLACAK? Çocuğumuzu gözlemlemek, Gerektiğinde yüreklendirmek, Gerçekçi, uygulanabilir ve kabul edilebilir tercih ortaya çıkıncaya kadar üzerinde çalışarak. Okul Rehberlik Servisi ve öğretmenlerle iletişiminizi hep sürdürerek, Araştırma ve toplanan bilgilerin sürekli değerlendirilmesi ile bu sorunu çözebiliriz. Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
21
Şenel KARAMAN Psikolog sskaraman@hotmail.com
23
MESLEK İLE İŞ ARASINDAKİ FARK NEDİR? Meslek, bir kimsenin hayatını kazanmak için yaptığı, kuralları toplumca belirlenmiş ve belli bir eğitimle kazanılan sistemli etkinlikler bütünüdür. Meslek, belli bir tür alanda etkinlikte bulunabilme gücüdür. İş ise ; belli bir işyerinde sürdürülen benzer etkinlikler grubudur. Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
24
MESLEK TERCİHİ NASIL OLUR ? Bir mesleğe yönelebilmek için başlangıç, meslek alanının belirlenmesidir. 14-18 yaş arasındaki gençlerin, gelişim görevi “Bir Mesleki Tercihi Billurlaştırmadır. Meslek secimi belli bir olgunluğu gerektirir. Mesleki olgunluğun yeteneklerle; ilgilerini geliştirme ve ilgileriyle yeteneklerini ortaya koyma olanaklarıyla; ayrıca bu olanaklardan yararlanmayla ilişkili olduğu söylenebilir. Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
25
MESLEK SEÇİMİNDE SORUMLULUK KİMİN? Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
26
4. Anne-Baba belirler çocuktan uyması beklenir. İşbirliği olmadığından çatışmalar çıkar. 1. Meslek seçimi sorumluluğu çocuğa aittir. 1. Meslek seçimi sorumluluğu anne-baba veya eğiticilere aittir 2. İçten kontrolü geliştirir. 2. Dıştan kontrole bağımlılığı artırır. 3. Sorumluluk duygusunu geliştirir. 3. Sorumluluk duygusundan çok bağımlılık duygusunu geliştirir. 4. Herkesin rolü belirlidir, çatışmadan çok işbirliğine dayalıdır. YÖNLENDİRME YÖNELME YÖNELTME Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
27
MESLEK SEÇİMİNDE BENİM ROLÜM NE OLACAK? Çocuğumuzu gözlemlemek, Gerektiğinde yüreklendirmek, Gerçekçi, uygulanabilir ve kabul edilebilir tercih ortaya çıkıncaya kadar üzerinde çalışarak. Okul Rehberlik Servisi ve öğretmenlerle iletişiminizi hep sürdürerek, Araştırma ve toplanan bilgilerin sürekli değerlendirilmesi ile bu sorunu çözebiliriz. Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
28
Mesleki yönlendirmede ülkemizde çokça rastladığımız gibi yön verme olmamalıdır. Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
29
Çocuklarımızın Bir Projesi Olmalıdır Şenel KARAMAN sskaraman@hotmail.com
30
Beklenti yüksek, çaba ve performans düşük.
31
Beklenti, çaba ve performans benzer düzeyde.
32
Beklenti düşük, çaba ve performans benzer düzeyde.
33
Yeteneklerimizle hayallerimiz buluşmuşsa iyi noktadayız. Revize edilebilir bir planımızın olması lazım. Kariyerimizi her zaman planlamamız, zaman içinde değiştirebilmemiz gerekir. Plan yapma alışkanlığı varsa bir gencin eninde sonunda hedefine ulaşacaktır. Yetkinliklerimizi geliştirerek hayallerimize ulaşabiliriz. Ailelerin fikirleri önemli. Farkındalık yaratabilirsek işe yarıyor. Aileler koruyucu özellikleri var. Bazen koruyuculuğun sınırı aşıldığında ters tepebiliyor. Riski mi seviyorum, sevmiyor muyum? Sorulacak çok soru var. Meslek seçerken bir çok yöntem kullanılıyor: burçlara göre, Hint Astrolojisine göre bile seçim yöntemleri var. Bizim senaryolarımız var. Bizim senaryolarımız bazen uymuyor. Bazen tam uyacakken sırf zıttını yapayım diye farklı meslek seçiyorlar. Önce küçük seçimler yaptırın. Küçük secimler beyni eğitir, pratik yapalım. Küçük hamleler beyni büyük seçimlere azırlar.
34
Çocuk ziyan olacağına puan ziyan olsun. İşinde çok mutlu ise, kendisiyle bütünleyebilmişse, tatmin oluyorsa parada gelir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.