Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Film ve Algılayıcılar.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Film ve Algılayıcılar."— Sunum transkripti:

1 TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Film ve Algılayıcılar

2 FİLMLER Film, Objektiften geçen görüntünün kalıcılığını sağlanabilmesi amacıyla saydam bir taşıyıcı üzerine sürülmüş ışığa duyarlı maddeden oluşur.

3 FİLMLER Görüntü Oluşumu; Duyarkata ulaşan ışığın taşıdığı enerji, gümüş bromür (AgBr), gümüş klorür(AgCl),gümüş iyodür (AgI) gibi gümüş halojen bileşiklerine aktarılır. Işık düşen bölgelerdeki gümüş tuzu molekülleri arasındaki bağlar kopar. Işık görmemiş bölgelerdeki bileşikler etkilenmez. Duyarkattan oluşan, ancak gözle görülmeyen bir tür elektro kimyasal görüntüye gizli görüntü denilir.

4 FİLMLER Işık etkisiyle iyonlaşan gümüşü (Ag +) indirgeyerek metalik gümüş (Ag ) haline getirme işine geliştirme, bu işi yapan çözeltiye ise geliştirici yada geliştirme banyosu denilir. Geliştiriciler, ışık görmüş yani iyonlaşmış gümüşü (AG +) indirgerken, ışık görmemiş bölgelerdeki bileşik halindeki gümüşe (AgBr) dokunmazlar. Saptayıcı veya saptama banyosu denilen bir başka çözeltiye daldırılan duyarkat üzerinde ışık görmemiş gümüş bileşikleri (AgBr) etkilenir.

5 FİLMLER Saptama banyosu sonrasında,gümüş bileşikleri sökülüp atılır, saydam film tabanı üzerinde ışık görmüş bölgelerde ki metalik gümüş kalır. Gümüş metali opak olduğunda ışığın geçişini engelleyerek o bölgenin siyah görünmesine neden olur. Bu aşamada oluşumu tamamlanan görüntüye negatif görüntü denilir.

6 Siyah-Beyaz Film Kesiti
FİLMLER Duyarkat : Jelatin içerisine emdirilmiş gümüş halojen bileşenlerinden oluşur. Dolayısıyla ışığa duyarlı madde duyarkatta yer alır. Siyah-Beyaz Film Kesiti

7 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Boyutlarına göre Tabanlarına göre Dönüşümlü/ negatif oluşlarına göre Renk duyarlılıklarına göre Hızlarına göre

8 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
1-)Boyutlarına göre : Film boyutunun büyüklüğüyle, elde edilecek olan görüntünün kalitesinin doğru orantılı olması, filmlerin farklı boyutlarda üretilmesine yol açmıştır. Film boyutlarının kolayca tanınması ya da tanımlanabilmesi için bir kodlama sistemine gidilmiştir. Pocket (micro) filmler (13x17mm) =110 Instamatic filmler (17x17mm)= 126 Standart Filmler (24x36mm) = 135 Roll filmler (60x60mm) = 127

9 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI Film plastik kartuş içerisindedir.
KARTUŞ FİLM Film plastik kartuş içerisindedir. 24 x36 mm, 135, KÜÇÜK FİLM

10 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI ORTABOY FİLM (ROLL FİLM)
Film ışık geçirmez kağıt ile birlikte sarılmıştır. Film kullanıldığında diğer makaraya sarılır. ORTABOY FİLM (ROLL FİLM)

11 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Yaprak – Tabaka - Sheet

12 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Instant Film

13 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
2. Taban yapılarına göre; a. Polyester tabanlı filmler; Günlük hayatta kullanılan filmlerin büyük bir çoğunluğu polyester tabanlı filmlerden oluşmaktadır. b. Polaroid filmler; Görüntü filme değil de doğrudan kağıt üzerinde oluşmasından ötürü bu tür bir materyalin film olarak adlandırılması sorgulanır olsa da makine içine konulup, üzerine görüntü düşürüldüğü için film olarak nitelendirilebilir.

14 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
3. Dönüşümlü (Reversal) oluşlarına göre filmler: Dönüşümlü filmler, geliştirme banyosu sırasında ara ışıklamadan geçerler ve pozitif hale dönüşürler. Dönüşümlü filmlerin diğer isimleri; Saydam, dia, dia pozitif, slayttır. Matbaa, basın, reklamcılık, poster, afiş, saydam gösterileri, multivizyon çalışmalarında kullanılırlar. 4. Renk duyarlılıklarına göre filmler: 1- Renkli Filmler (Chromagenic) 2- Siyah Beyaz Filmler (Silver Jelatin)

15 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
A. Renkli filmler: Bu filmler, polyester bir taban üzerine, her biri ana renklerden (kırmızı, mavi, yeşil) birisine duyarlı olan üç ayrı emülsiyonun üst üste sürülmesiyle oluşturulmaktadır.

16 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
(Daylight)-Günışığı Filmler: Gün ışığında gerçeğe en yakın renklerde görüntü elde edilmesi amacıyla üretilmişlerdir. b) T (Tungsten) - Yapay ışık tipi filmler: Stüdyo, ev-iç mekan ve reprodüksüyon ortamlarında kullanılan filmlerdir. c) (Daylight Xenon) Filmler: Bu tür filmler hem gün ışığı hem de flaşla kullanılmak üzere imal edilmişlerdir. Yeni tip fotoğraf makinelerinde bu filmin özelliklerini okuyarak otomatik ayarlama yapabilen elektronik bir ünite (barkod okuyucu) bulunmaktadır.

17 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
B-) Siyah Beyaz (Silver Jelatin)Filmler: Bu filmlerden elde edilen görüntülerdeki bütün renkler siyah-beyaz ve ara tonlardaki grilerden oluşur. Başlıca dört tip duyarkat vardır. a-Pankromatik, b-Ortokromatik, c-Ortonon, d-Kızılötesi Pankromatik filmler: En yaygın ve en çok kullanılan filmlerdir. Renk çarkının bütün ışınlarına karşı duyarlıdır. Görünen bölgedeki ışıkların hemen hepsine aynı miktarda tepki gösterir.

18 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Ortokromatik filmler: Yeşil ve sarı renklere karşı çok duyarlıdırlar.Bu nedenle manzara fotoğraflarında, matbaacılık ve kopyalama işlemlerinde kullanılır. Banyoda kırmızı ışık altında kullanılır. Pankromatik filmlere göre daha yavaştırlar. Ortonon filmler: Morötesi (ultra-viole) ve mavi bölgedeki ışımalara duyarlıdırlar. Tıp, mühendislik, endüstri alanlarında ve bilimsel araştırmalarda kullanılır. Mühendislikte, herhangi bir nesneye verilen basıncın yarattığı gerilmenin ölçülebilmesinde kullanılabilmektedir.

19 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Kızılötesi filmler (infra-red): Kırmızı ve kızılötesi ışınlara duyarlı; mavi ve mor ötesi bölgedeki ışınlara az duyarlı; yeşil ve sarı renkli ışınlara ise tamamen duyarsızdırlar. Tıp,meteoroloji,haritacılık,askeri ve bilimsel amaçlarla da kullanılır. Çok sisli bölgelerin fotoğraflamasında etkilidirler. Röntgen (X) Filmleri: Bu tür filmler sadece röntgen (X) ışınlarına duyarlıdırlar. Tıbbın bütün alanlarında geniş bir kullanımı söz konusudur. Röntgen filmlerini diğer filmlerden ayıran temel fark: her iki yüzeyinin de emülsüyonlu oluşudur.

20 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
5-) Filmlerin hızlarına göre sınıflandırması: Her film aynı şiddetteki ışıktan aynı oranda etkilenmez. Film üzerine sürülen emülsiyonun ışığa karşı olan duyarlılığına o filmin hızı ya da duyarlılığı denmektedir. Işık şiddetine duyarlılığı artırılmış filmlere hızlı filmler, azaltılmış olanlarına ise yavaş filmler denir.

21 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Duyarlılık, emülsüyondaki gümüş tuzu kristallerinin şeklinin büyük ya da küçük olmasıyla artar ya da azalır. Küçük ve düzgün kristaller daha az duyarlı; büyük ve düzensiz kristaller ise daha duyarlı emülsiyonları oluşturmaktadır. Genel amaçlar için daha çok standart duyarlı olarak kabul edilen 100/21 ISO değerindeki filmler kullanılır.

22 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
ASA 20 64 100 200 400 DIN 14 19 21 24 27 ISO 20/14 64/19 100/21 200/24 400/27 En yaygın olan birimler; ASA (American Standartisation Association), DIN (Deutche Industrie Norm), Günümüzde ISO (International Standarts Organization) sistemini kullanıyoruz.

23 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
ASA/FİLM DUYARLILIĞI GREN BÜYÜKLÜĞÜ KONTRASTLIK ÇÖZME GÜCÜ YÜKSEK İRİ DÜŞÜK NORMAL İNCE

24 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Yavaş filmler : ( ASA ) Poz zamanı genişliği en az olan filmlerdir. İyi bir ışıkta temiz ve ayrıntılı bir görüntü ve yüksek kontrast verirler. Orta hızda filmler : ( ASA ) Her bakımdan kusursuz, normal sonuçlar veren filmlerdir. Daha çok dış mekanlarda çekilecek fotoğraflar için iyidir.

25 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Yavaş filmler : (16-40 ASA) Poz zamanı genişliği en az olan filmlerdir. İyi bir ışıkta temiz ve ayrıntılı bir görüntü ve yüksek kontrast verirler. Orta hızda filmler : ( ASA) Her bakımdan kusursuz, normal sonuçlar veren filmlerdir. Daha çok dış mekanlarda çekilecek fotoğraflar için iyidir. Çok hızlı filmler : ( ASA) Gece manzaraları ve çok hareketli konuların çekiminde kullanılır. Gren yapılarından dolayı güzel ve net ayrıntılar için uygun değildir. Peki gren nedir?

26 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI Grenlerin mikroskop ile görünümü
GREN: Görüntünün oluşmasına yarayan, küçük gümüş taneciklerdir. Negatife büyüteçle bakıldığında görülen siyah taneciklere/noktacıklara gren denir. Küçük yapıdaki grenlerin oluşturduğu görüntüye ince grenli,büyük yapıdakilere ise iri grenli görüntüler ve/veya fotoğraflar denir. Grenlerin mikroskop ile görünümü

27 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Az Grenli Fotoğraf

28 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
İnce Grenli Fotoğraf

29 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
İri Grenli Fotoğraf

30 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Görüldüğü gibi filmin hızı (duyarlılığı) arttıkça gren yapısı daha belirgin hale gelmektedir. Gren yapısının belirginleşmesi filmin netliğini etkilediği gibi ayrıntıların görülmesini de zorlaştırmaktadır. Gren yapısının belirginliği, kullanılan filmin banyosunun türüne, ısısına göre değişebildiği gibi negatifin açıklığına ve koyuluğuna göre de değişebilir. Ayrıca kullanılan kağıt ve agrandizör türü (diffüser veya condencer) gren yapısını etkiler.

31 FİLMLERİN SINIFLANDIRILMASI
Günbatımı (Kodak - sarı kutu) Orman (Fuji - yeşil kutu) Göl (Konica - Mavi kutu) Gökyüzü (İlford - Beyaz kutu)

32 Fotoğraf Makinesi Taşıma Şekilleri!


"TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Film ve Algılayıcılar." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları